بررسی نظرات مختلف درباره اخلاق حرفه ای پرداخته شد. مطالعه به روش تحقیق آمیخته از نوع «اکتشافی» بوده و داده ها با بهره گرفتن از ابزارهای مصاحبه، بحث و گفتگو و پرسشنامه محقق ساخته بدست آمده است. این پژوهش دارای دو جامعه آماری و چهار گروه نمونه است که کلیه اعضای نمونه ها با توجه به ماهیت پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند غیر تصادفی انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی در سطح آمار توصیفی از شاخص های فراوانی، درصد و میانگین و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های کیفی پژوهش روش تحلیل محتوا به کار برده شد. واحد تحلیل برای داده های کمی فرد و برای داده های کیفی عبارات کوتاه شفاهی یا متنی بوده است. در نهایت شش مولفه (صداقت، صراحت، مسئولیت پذیری، احترام، وفاداری و همکاری) برای اخلاق حرفه ای کارآموزان- چهار مولفه(افراد، ابزار، وظایف و محیط) برای شغل و چهارده ویژگی(آمادگی ـ استعداد، احراز شرایط ـ امکانات، اشتغال ـ ارتزاق، اخلاق ـ اعتماد، اختیار ـ انگیزه، ارتباط ـ استفاده، ابتکار ـ ارتقاء)برای افراد حرفه ای احصاء شد. همچنین عبارت”اخلاق حرفه ای به کلیه تعهدات حرفه مند نسبت به افراد، ابزار، وظایف و محیط اطلاق می شود”به عنوان تعریف جدیدی برای اخلاق حرفه ای ارائه شد و یک مدل با عنوان «ماتریس اخلاق – حرفه» تدوین شد.
کلید واژه ها: حرفه، اخلاق حرفه ای ، مولفه های شغل، ویژگی های افراد حرفه ای
فهرست صفحه
فصل اول: کلیات طرح پژوهش 1
1-1-مقدمه 2
1-2-بیان مسئله 2
1-3- اهداف 4
1-3-1 – هدف اصلی 4
1-3-2- اهداف فرعی 4
1-4- سوال های تحقیق 4
1-5- استفاده کنندگان از نتایج پایان نامه 5
1-6- ضرورت انجام تحقیق 5
1-7- قلمرو موضوعی ، زمانی و مکانی تحقیق 5
1-8- اصطلاحات و تعاریف 5
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش 8
2-1- معرفی سازمان آموزش فنی و حرفه ای 9
2-2- مبانی نظری 11
2-2-1- زرتشت 11
2-2-2- سقراط، افلاطون و ارسطو 11
2-2-3- اپیکور و نظریه خوشی گرایی 12
2-2-4- کانت 13
2-2-5- سودگرایی در پیوند با خوشیگرایی 14
2-2-6- اخلاق انسان گرایانه 16
2-3- معانی و کاربردهای اخلاق 16
2-4- تعریف و قلمرو فلسفه اخلاق 18
2-4-1- مسایل فلسفه اخلاق 18
2-4-2- اهمیت و ضرورت فلسفه اخلاق 19
2-5- انواع پژوهشهای اخلاقی 20
2-5-1- پژوهش توصیفی (اخلاق توصیفی) 20
2-5-2- پژوهش هنجاری (اخلاق هنجاری) 20
2-5-3- فرا اخلاق 22
2-6- فرآیند تحول رفتار اخلاقی 23
2-6-1- فرایند تحول وجودی کی یر که گارد 23
2-6-2- نظریه روانشناختی کولبرگ 27
2-6-3- فرآیند رشد اخلاقی 30
2-6-4- نظریه تحول اخلاقی سازمانها 31
2-7-تعریف کار 32
2-8- تعریف شغل 32
2-9- حرفه چیست؟ 32
2-10- ویژگیهای حرفه 34
2-11- رویکرد تحلیل مفهومی به حرفه 35
2-12- تحلیل فرایند حرفه 36
2-13-حرفه ای کیست و دارای چه ویژگی های می باشد 36
2-14- اخلاق و اخلاق کار 38
2-15- هویت معرفتی اخلاق حرفهای 39
2-16- تعریف اخلاق حرفهای 41
2-17-انواع مسئولیت های اخلاقی 42
2-18-تعهد 43
2-19-وظایف اصلی در اخلاق حرفه ای 44
2-20- اصول اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام 46
2-21-آرمان اخلاق حرفهای 51
2-22- ویژگیهای معرفتی اخلاق حرفهای 55
2-23- قواعد تشکیل دهنده اخلاق حرفهای 58
2-24- پنج نظام عمده اخلاق حرفهای 60
2-25- ویژگیهای اخلاق حرفهای 64
2-26- قوانین اخلاق حرفهای 64
2-27- لزوم تدوین قوانین اخلاقی 65
2-28- وجوه مشترک اکثر قوانین اخلاقی 66
2-29- نقاط ضعف قوانین اخلاقی 67
2-30- سابقه علمی پیشینه تحقیق در ایران و خارج از کشور 68
2-31-نتیجه گیری 73
فصل سوم روش شناسی پژوهش 75
3-1 مقدمه 76
3-2 – ماهیت پژوهش 76
3-2-1 تحقیق کیفی 78
3-2-2- تحقیق کمی 78
3-3 -جامعه آماری 79
3-3-1-جامعه آماری پژوهش کیفی 79
3-3-2-جامعه آماری پژوهش کمی 79
3-4- نمونه و روش نمونهگیری 80
3-4-1 -نمونه و روش نمونهگیری پژوهش کیفی 80
3-4-2- نمونه و روش نمونهگیری کمی 80
3-5 -ابزار گردآوری دادهها 80
3-5-1- ابزار گردآوری دادههای کیفی 80
3-5-2 -ابزار گردآوری دادههای کمی 80
3-6 -نحوه اجرای پژوهش 82
3-6-1- نحوه اجرای پژوهش کیفی 82
3-6-1-1 -تعیین ویژگی افراد حرفه ای 82
3-6-1-2 -تعیین مؤلفههای اخلاق حرفهای 83
3-6-2 -نحوه اجرای پژوهش کمی 83
3-7 -روش تجزیه و تحلیل دادهها 84
3-7-1 -تجزیه و تحلیل دادههای کیفی 84
3-7-2- تجزیه و تحلیل دادههای کمی 84
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 85
4-1- مقدمه 86
4-2- مشخصات توصیفی گروه های نمونه آماری 86
4-3 – تجزیه و تحلیل و تفسیر سوالات پژوهش 87
4-4- یافته های دیگر پژوهش حاضر 91
4-4-1- ماتریس اخلاق – حرفه 91
4-4-2- نمودار پراکنش اخلاق- مهارت 92
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 94
5-1- مقدمه 95
5-2- خلاصه نتایج و یافته های پژوهش 95
5-3- نتایج کلی حاصل از پژوهش 99
5-4-محدودیت های پژوهش 102
5-5-پیشنهادهای پژوهش 102
5-5-1- پیشنهادهای کاربردی 102
5-5-2- پیشنهادات پژوهشی 102
منابع و ماخذ 105
پیوست: پرسشنامه رفتار اخلاقی 109