۲-۱۰)چشم انداز و اهداف کلان صنعت بیمه
با مد نظر قرار دادن اصول ششگانه ای فوق و با عنایت به ماموریت های صنعت بیمه کشور، چشم انداز این صنعت در افق چشم انداز بیست ساله ج.ا.ایران به شرح زیر خواهد بود :
«صنعت بیمه ایران در افق ۱۴۰۴ صنعتی است اقتصادی عدالت محور ، پایدار ، سالم و قابل اعتماد ، برخوردار از اخلاق حرفه ای و عجین شده با جامعه ، که از مختل شدن روند طبیعی زندگی آحاد شهروندان و چرخه عادی فعالیت های کشاورزی، صنعتی و خدماتی کشور که در نتیجه حوداث ناشی از عوامل طبیعی و انسانی اتفاق میافتد به شیوه ای آسان ، سریع ، مشتری مدار و با کمترین هزینه و به شکلی همه جانبه جلوگیری میکند و الگو برای بیمه گران آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا در این زمینه است. »
به منظور موفقیت در دستیابی به چشم انداز صنعت بیمه کشور لازم است اهداف کلان زیر تحقق یابد:
ضریب نفوذ بیمه بالتر از متوسط جهانی
مقام اول در صنعت بیمه منطقه آسیای میانه ، خاور میانه و شمال آفریقا
تجاری ، رقابتی و حرفه ای بودن صنعت بیمه کشور
بهره مندی دهک های پائین در آمدی از خدمات بیمه ای و تعادل در پوشش بیمه ای مناطق مختلف کشور
پایداری و ثبات در ارائه خدمات بیمه ای
آسانی، سرعت ، مشتری مداری، ارزانی و همه جانبه بودن عرضه خدمات بیمه ای به خانوار ها، بنگاه های اقتصادی و مشتریان خارجی
داشتن اخلاق حرفه ای و سلامت و دارا بودن قابلیت اعتماد در میان مشتریان و نهاد های حاکمیتی و نظارتی صنعت بیمه کشور
تنوع و عدم تمرکز در ساختار پر تفوی صنعت بیمه
راهبرد ها و سیاست های صنعت بیمه
به منظور دستیابی به اهدف کلان منتخب برای تحول در صنعت بیمه کشور، مسیر های مناسب و کارآمدی باید برگزید، این راهبردها عبارتند از :
الف – استقرار نظام تنظیم و نظارت هوشمند ، نهادینه و خود تنظیم (حوزه حاکمیتی)
ب - گسترش پوشش های بیمه ای خرد با قیمت های ارزان در سطح (حوزه خانوارها)
ج - گسترش پوشش های بیمه ای کلان با قیمت های رقابتی در عمق (حوزه بنگاه ها)
د - گسترش تعاملات منطقه ای و بین المللی (حوزه بین الملل)
سیاست های ذیل این راهبردها به منظور دستیابی به اهداف برنامه تحول نیز به شرح زیر مدنظر خواهد بود:
۱) جایگزینی نظارت مالی بجای نظارت تعرفه ای در صنعت بیمه کشور
۲) فعالیت دولت در بازار بیمه کشور به صورت مکمل بخش غیردولتی و نه رقیب آن، به منظور تضمین تداوم ارائه خدمات بیمه ای (مقابله با نوسانات بازار و ایفای نقش لنگر ثبات و پایداری بازار)
۳) رقابتی و غیر دولتی نمودن ساختار صنعت بیمه کشور
۴) ایفای نقش تسهیل گیری (کاتالیزوری) از سوی دولت در مورد محصولات بیمه ای جدید.
۵) توسعه بیمه های زندگی
۶) کاهش قیمت بیمه های خرد و خدمات رسانی آسان، وسیع و با کیفیت در این زمینه.
۷) تعامل فعال با بیمه گذاران عمده بالفعل و بالقوه کشور به منظور ایجاد تعادل در واگذاری ها به خارج و افزایش پوشش های بیمه ای فعالیت آن ها.
۸) ملحوظ داشتن خصوصیات ممیزه بیمه گزاران در محاسبه احتمال وقوع حوادث و تعیین حق بیمه ها (استفاده از تبعیض های قیمتی در بازار)
۹) ارتقاء بهره وری منابع سرمایه گذاری صنعت بیمه و محوریت یافتن سود سرمایه گذاری ها در اداره مؤسسات بیمه ای
۱۰) تعامل فعال صنعت بیمه با بازارهای سرمایه و پول
۱۱) تقویت توان فنی و مالی شرکت های بیمه
۱۲) توسعه بیمه های اتکائی داخلی
۱۳) گسترش واردات و صادرات خدمات بیمه ای اتکایی با تأکید بر صادرات
۱۴) مبادله دانش فنی با بازار در مورد کشورهای منطقه و بالعکس آن در مورد کشورهای پیشرفته
۱۵) توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در تمامی امور صنعت بیمه و اصل قرار گرفتن آن در جابجائی اطلاعات در این صنعت
۱۶) پرورش نیروی انسانی متخصص در امر تنظیم و نظارت.
۱۷) توسعه نهادهای صنفی
۱۸) سرمایه گذاری در امر تحقیق و توسعه در صنعت بیمه از سوی دولت.
۱۹) سرمایه گذاری در امر توسعه فرهنگ بیمه از سوی دولت.
۲۰) سرمایه گذاری در آموزش نیروی انسانی متخصص برای صنعت بیمه از سوی دولت.
۲۱) مقررات زدائی و تدوین قوانین و مقررات ساده و کم حجم و در عین حال کارآمد.
۲۲) حمایت سیاسی و تسهیل ارتباط بیمه گران داخلی با بیمه گران خارجی از سوی دولت.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه:
هدف از هر نوع بررسی و تحقیق علمی کشف حقیقت است و مقصود اصلی پژوهش علمی، شناخت پدیده های طبیعی و کشف روابط میان آنهاست. پژوهش علمی یک کوشش نظامدار برای پاسخ دادن به پرسش هاست و ساختار آن متکی بر یک نظام منطقی است که روش علمی نامیده می شود.
در حقیقت، روش تحقیق علمی، شامل اندازه گیری و ارزیابی و مقایسه عوامل براساس اصول و موازین مورد قبول از طرف دانشمندان برای حل مشکلات و مسائل بوده است و مستلزم قدرت اندیشه و ظرفیت تعمق، تشخیص، قضاوت و ابتکار است.
مطالعات میدانی، بررسی های علمی غیرآزمایشگاهی هستند که هدفشان کشف روابط و تعامل بین متغیرهای جامعه شناسی، روانشناسی و آموزشی در ساختارهای اجتماعی واقعی است.
پژوهشگر ابتدا در مطالعات میدانی موقعیت اجتماع یا موسسه ای را در نظر می گیرد و سپس روابط بین نگرشها، ارزشها، ادراکات و رفتارهای افراد و گروه های موجود در موقعیت را مطالعه می کند. وی به طور معمول هیچ موقعیت مستقلی را دستکاری نمی کند.
در این فصل، روش انجام تحقیق به تفصیل توضیح داده شده و مطالبی همچون جامعه و نمونه آماری، روش نمونه گیری، روش های گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه و روش های تحلیل آماری مورد استفاده شرح داده خواهد شد.
۳-۱) روش تحقیق[۲۰]
بررسی و تحلیل نقادانه شیوه خاص تطبیق تئوری در هریک از متون ویژه علمی، وظیفه شاخه ای از سلسه علوم است که روش شناسایی نامیده می شود. دستیابی به هدف های تحقیق میسر نخواهد بود مگر زمانی که جستجو و شناخت با روش شناسایی درستی صورت پذیرد.
انتخاب روش علمی تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل قبول علمی است. روش های تحقیق را براساس چگونگی جمع آوری داده های مورد نیاز به دو دسته تحقیق توصیفی[۲۱] و تحقیق آزمایشی[۲۲] تقسیم بندی می نمایند.
تحقیق توصیفی شامل مجموعه ای از روش هاست که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. تحقیق توصیفی خود شامل تحقیق پیمایشی همبستگی، اقدام پژوهی، بررسی موردی و تحقیق علی مقایسه ای می باشد.
روش تحقیق پیمایشی یکی از انواع روش های تحقیق توصیفی است که برای بررسی توزیع ویژگی های یک جامعه آماری به کار می رود. این تحقیق از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی می باشد و به دنبال بررسی تحول در صنعت بیمه با توجه به نیروی انسانی متخصص می باشد.
۳-۲) جامعه آماری[۲۳]
مجموعه از افراد یا اشیاء که حداقل دارای یک صفت مشترک باشند، تشکیل یک جامعه آماری را می دهند. این صفت مشترک را صفت مشخصه جامعه می نامیم که در بین تمام افراد جامعه وجود دارد.
نمایندگان شرکتهای بیمه بیشترین ارتباط وبرخورد را بابیمه گذاران داشته وبیشترین سهم فروش بیمه نامه برعهده ایشان می باشدلذا با توجه به بحث رقابت بین شرکت های بیمه ،جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق از نمایندگان فعال در چهار شرکت بیمه ای دانا ،آسیا،نوین ورازی در استان اصفهان انتخاب شده که تعداد آن ها ۳۶۶ نفر می باشد .
تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان- قسمت ۵