مسئولیت اقتصادی: شامل تولید کالاها و خدمات مفید و ارزشمند برای جامعه است تا اینکه سازمان از محل فروش این محصولات به تعهدات خود در قبال بستانکاران و سهامداران عمل کند
مسئولیت قانونی: این مسئولیت توسط دولت ها و در قالب حقوقی که انتظار می رود توسط مدیران رعایت شوند، بیان می شوند. به عنوان مثال استخدام و ارتقای افراد باید بر اساس قابلیت ها و توانایی هایشان باشد، نه بر اساس ویژگی های غیر شغلی.
مسئولیت اخلاقی: شامل پیروی از باورهای مورد قبول جامعه جهت نشان دادن رفتاری متعارف در سطح جامعه است.
مسئولیت فداکارانه: تعهداتی کاملا داوطلبانه و اختیاری هستند که شرکت به آنها تن می دهد. کمک های انسان دوستانه، آموزش افراد بیکار و برپایی مراکز درمان، مشاوره و مراقبت از جمله این مسئولیت هاست. تفاوت مسئولیت های اخلاقی و فداکاری در این است که فقط عده کمی از مردم ممکن است انتظار داشته باشند که شرکت مسئولیت فداکاری خود را به جا آورد. در حالی که بسیاری از مردم از شرکت انتظار دارند که به ارزش های اخلاقی احترام گذاشته و مسئولیت های اخلاقی خود را ادا کند.
مدل دنیسون
دنیسون در زمینه مسئولیت اجتماعی مدلی را ارائه کرده است. اگرچه این مدل بیشتر برای مدیران زنجیره تولید تدوین شده است ولی قابل تعمیم به سازمان های دولتی می باشد. این اصول عبارتند از:
جامعه: تلاش در راستای ایجاد مزیت برای جامعه و همچنین تحریک و تشویق سازمان های مرتبط برای حرکت در راستای منافع جامعه.
محیط: تشویق و تحریک سازمان برای ایجاد مکانیزم پاسخگویی به محیط خود به طوری که ابهام و نارضایتی محیط رفع شود و همچنین مواضع سازمان و اثرات سیاست های سازمان بر روی نرخ های تورم، بیکاری، فقر روشن شود.
اخلاق: ایجاد منشور اخلاقی برای سازمان و کوشش در جهت عمل به اصول و مبانی اخلاقی.
مسئولیت مالی: مسئولیت در برابر اموال افرادی که در سازمان سرمایه گذاری کرده اند و همچنین در سازمان های بزرگ دولتی، مسئولیت در برابر اموال مردم و ثروت ملی(دنیسون ۲۰۰۰)
۲-۲-۹-۵- مدل ارزیابی مسئولیت پذیری با توجه به ارزش های اسلامی
سعید تفتی و همکارانش در سال ۲۰۱۲ در مقاله ای مسئولیت پذیری اجتماعی را با استناد به ارزش های اسلامی اندازه گیری نمودند. این معیارها شامل:
سیاست های بازار
سیاست های محل کار
سیاست های زیست محیطی
سیاست های جامعه
ارزش شرکت
۲-۲-۹-۶- مدل بارکر
در این مدل مسئولیت اجتماعی شامل ۷ بعد می باشد که عبارتند از:
محیط زیست
اجتماع
قواعد اخلاق
حقوق بشر
بازار
نگرش ها و ارزش ها
نیروی کار
مدل پورتر و کرامر[۷۵]
مدل ارائه شده توسط پورتر و کرامر شامل ۴ بعد زیر می باشد:
همترازی کارمند با شغل
فرهنگ مشترک
نیازهای اجتماعی
صداقت
۲-۲-۹-۸- مدل وود
مدل وود توسعه دهنده یک استراتژی غیر بازاری خوب است که سه سطح دارد :
سطح اول شامل اصول مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی؛
سطح دوم شامل خط مشی گذاری و فرایندهای پاسخگویی اجتماعی سازمانی؛
سطح سوم شامل نتایج محسوس و مرتبط با مسائل اجتماعی سازما( الیزابت و دومنس[۷۶] ۲۰۰۸)
۲-۲-۹-۹- مدل مارک اورلیخی
مارک اورلیخی[۷۷] در سال ۲۰۰۳ ابعاد چهارگانه ذیل را بعنوان ابعاد عملکرد اجتماعی سازمان نام می برد:
میزان افشاهای علیه سازمان؛
میزان اعتبار و آبروی سازمان در جامعه؛
وجود ارزشهای عملکرد اجتماعی سازمانی؛
وجود ممیزی اجتماعی در سازمان(فرانس و تیمو[۷۸] ، ۲۰۰۴)
۲-۲-۹-۱۰- مدل هاپکینز