راهکارهای پیشنهادی:
با توجه به اینکه افزایش سطح کیفیت خدمات به رضایت مسافران از مولفه های؛ نقاط پرواز برنامه ریزی شده، راحتی و زیبائی صندلی های هواپیما، مقدار سرگرمی های مهیا شده در طول پرواز، کیفیت آشامیدنی ها و غذاهای سرو شده در طول پرواز، کیفیت سرویس دهی بار و چمدان ها، و رابطه دوستانه خدمه پرواز با آنان بستگی دارد، ضمن توصیه به توسعه کمک رسانی های خدمه پرواز در طول پرواز به مسافرین، موارد زیر پیشنهاد میگردد:
- برنامه پروازها به صورت منظم و به صورت ۶ ماهه باز شده و برنامه ریزی تدوین شدهای برابر با استانداردهای جهانی وجود داشته باشد، که معمولاً میبایست در یک timetable و به دو فصل تابستانی و زمستانی تقسیم می شود.
- تعداد پروازهای روزانه و هفتگی شرکت و همچنین ساعت انجام پروازها به مقصدهای مختلف توسط شبکه پروازی، مناسب باشد.
- اطمینان کسب شود که طراحی ظاهر کابین هواپیما جذاب باشد.
- از راحت بودن صندلی های هواپیما اطمینان کامل حاصل شود تا مسافر کاملا احساس راحتی کند.
- داخل هواپیما بسیار تمیز باشد و نظافت سرویس بهداشتی هواپیما مناسب باشد.
- خدمات فنی مانند سیستم اطلاع رسانی صوتی، تلویزیون، تهویه، و نور پردازی مناسب و قابل رقابت با سایرین ایجاد گردد.
- از کیفیت مناسب غذا و نوشیدنی های درون هواپیما اطمینان کامل حاصل شود.
۶- در ارتباط با هزینه ها:
راهکارهای پیشنهادی:
با توجه به اینکه بهبود درک مسافران از هزینه هایی که تقبل می کنند به رضایت آنان از قیمت بلیت و مدت زمان انتظار برای پرواز بستگی دارد، ضمن توصیه به تلاش برای کاهش هزینه های سربار تحمیل، موارد زیر پیشنهاد میگردد:
- فرایند پذیرش مسافر، در فرودگاه ها با سرعت مناسبی انجام شود.
- فرایند سوار شدن به هواپیما، بصورت منظم و سازماندهی شده انجام شود.
- سعی شود قیمت بلیت های هواپیما برای مدت طولانی ثابت بماند.
- دستیابی به اطلاعات موثق و دقیق قیمت بلیت به سهولت امکان پذیر باشد به نحوی که مسافرین به این نتیجه برسند که ساختار قیمت گذاری در شرکت هواپیمایی با توجه به خدماتی که ارائه می نماید، منصفانه است.
- بر حسب شرایط، تخفیف های مناسبی برای مسافرین در نظرگرفته شود.
- برنامه ای مدون برای صرفهجویی تعریف و خدمات کم هزینه در مواقع ابطال یا تأخیر پرواز برقرار گردد.
۷- در ارتباط با وفاداری مسافرین:
راهکارهای پیشنهادی:
با توجه به اینکه وفاداری مسافران به یک شرکت هوایی به مولفه های؛ تمایل به پرواز در نوبت های بعدی با آن شرکت در هنگام نظرخواهی، تمایل به انجام اکثر پروازهای بعدی خود با همان شرکت هوایی، تمایل به انجام بیش از ۵۰% پروازهای سالانه با آن شرکت هوایی و همچنین تمایل به توصیه به دیگران جهت پرواز با همان خط هوایی بستگی دارد، ضمن توصیه به اهتمام جدی به تامین ایمنی پروازها، پیشنهاد میگردد؛ شرکت از اقدامات اطمینان بخش ارتقای ایمنی پروازی و برخورداری پروازها از ایمنی بالا به مسافرین اطلاع رسانی نماید تا احساس امنیت بیشتری به مسافرین منتقل نماید.
۵-۴ پیشنهادهای پژوهش
با توجه به یافتههای تحقیق، علاوه بر راهکارهای ارائه شده، پیشنهادات کلی به شرح زیر در جهت ارتقای تأثیر ادراک از برند خدمات خطوط هوایی کشور بر فرایند ارزش مشتری –وفاداری مشتری در خطوط هوایی ایران ارائه میگردد:
- فعال سازی خدمات c کلاس در پروازها یا فروش اینترنتی و پیش بینی خدمات جدید برای C کلاسها.
- انعکاس نظرات اصلاحی دریافتی از مسافرین در سفرهای بعدی.
- تاثیرگذاری بر وفاداری و جذب مشتریان از طریق درج تبلیغات و اطلاعات کمک کننده برای بررسی سایت.
- تحلیل اثربخشی دفاتر مرکزی فروش و ارتباط با ذینفعان.
- ایجاد شرایط دسترسی آسان نمایندگی ها و مسافرین به کارکنان شرکت.
- شناسایی چارتر کننده های اصلی و تحلیل اختیارات و درخواستهای آنان.
- تحلیل انتظارات مسافرین کثیرالسفر.
- ارائه و توسعه خدمات پزشکی و تخصیص پزشک در فرودگاه ها.
- فعال سازی پیشخوان دولت در دفاتر فروش.
- ایجاد لینک سایت شرکت به آژانسها.