۱۴
۱۳
۱۲
۱۱
۱۰
۹
۸
۷
۶
۵
۴
۳
۲
۱
متغیر
۳۶/۱
۴۰/۲
۳۹/۱
۳۱/۱
۳۵/۱
۳۷/۲
۲۰/۱
۲۹/۳
۴۶/۲
۳۸/۱
۳۲/۱
۲۹/۱
۲۵/۲
۲۵/۱
K.S
۱۱۹/۰
۰۸۱/۰
۰۹۷/۰
۱۱۲/۰
۰۹۸/۰
۰۷۶/۰
۰۸۸/۰
۰۷۹/۰
۰۶۹/۰
۱۰۲/۰
۰۹۹/۰
۰۸۷/۰
۰۶۸/۰
۰۶۵/۰
Sig
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
۳۰
N
بر اساس مندرجات جدول شماره ۲، با توجه به نمرات آزمون کالموگروف- اسمیرنوف و همچنین سطح معناداری بهدست آمده از این آزمون، تمام مقادیر به دست آمده بین ۹۶/۱+ و ۹۶/۱- است. از سویی دیگر سطح معناداری آزمون دو دامنه بیشتر از ۵/۲ درصد است بنابرین می توان با ۹۵ درصد اطمینان به نرمال بودن توزیع حکم داد.
فرضیه اول: آموزش مهارت های معنوی بر کاهش استرس شغلی مادران پرستار مؤثر است.
جدول شماره ۳: نتایج پیش فرض های آزمون لون(برابری واریانس ها) و تحلیل واریانس یک بعدی(خطی بودن) در فرضیه اول
sig
F
نوع پیش فرض
۰/۰۶۲
۳/۷۹
آزمون لون
۰۰۴/۰
۵/۲
تحلیل واریانس یک بُعدی
بر اساس داده های جدول ۳، نتایج آزمون لون نشان میدهد که چون سطح معناداری به دست آمده بزرگ تر از ۰۵/۰ می باشد، بنابرین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر واریانس تفاوت معنی داری ندارند، بنابرین این پیش فرض جهت انجام آزمون تحلیل کوواریانس رعایت شده است. همچنین، چون سطح معناداری مقادیرF آزمون خطی بودن کمتر از میزان خطای۰۵/۰ است. بنابرین بین متغیرهای فوق الذکر روابط خطی برقرار است.
جدول شماره ۴: تحلیل کواریانس نمرات پس آزمون مهارت های معنوی در کاهش استرس
Eta
Sig
F
MS
Df
SS
منبع
۰/۰۳۵
۰/۳۲۲
۰/۹۷۷
۷۰/۷۹۳
۱
۷۰/۷۹۳
پیش آزمون
۰/۴۸۱
۰/۰۰۱
۲۴/۹۷۷
۱۸۰۸/۹۷۶
۱
۱۸۰۸/۹۷۶
واریانس بین گروهی
–
–
۷۲/۴۲۵
۲۷
۱۹۵۵/۴۷۴
واریانس درون گروهی
–
–
–
۳۰
۴۸۸۷۳۸/۰۰۰
واریانس کل
بر اساس جدول ۴ پژوهش این فرضیه که آموزش مهارت های معنوی در کاهش استرس شغلی مادران پرستار تأثیر دارد تأیید می شود(۹۷۷/F=24، ۱ و ۲۷=Df، ۰۰۱/۰=Sig).
فرضیه دوم: آموزش مهارت های معنوی بر سازش پذیری کودکان مادران پرستارموثر است.
جدول شماره ۵: نتایج پیش فرض های آزمون لون(برابری واریانس ها) و تحلیل واریانس یک بعدی(خطی بودن) در فرضیه دوم
sig
F
نوع پیش فرض
۰/۰۶۲
۱/۱۴
آزمون لون
۰۰۵/۰
۵/۶
تحلیل واریانس یک بُعدی
بر اساس داده های جدول ۵، نتایج آزمون لون نشان میدهد که چون سطح معناداری به دست آمده بزرگ تر از ۰۵/۰ می باشد، بنابرین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر واریانس تفاوت معنی داری ندارند، بنابرین این پیش فرض جهت انجام آزمون تحلیل کوواریانس رعایت شده است. همچنین، چون سطح معناداری مقادیرF آزمون خطی بودن کمتر از میزان خطای۰۵/۰ است. بنابرین بین متغیرهای فوق الذکر روابط خطی برقرار است.
جدول شماره ۶: تحلیل کواریانس نمرات پس آزمون مهارت های معنوی در سازش پذیری کودکان
Eta
Sig
F
MS
Df
SS
منبع
۰/۰۹۷
۰/۰۹۹
۲/۹۱۰
۱۱۳/۲۶۳
۱
۱۱۳/۳۶۳
پیش آزمون
۰/۴۹۹
۰/۰۰۱
۲۶/۹۴۰
۱۰۴۸/۴۰۱
۱
۱۰۴۸/۴۰۱
واریانس بین گروهی
–
–
۳۸/۹۱۶
۲۷
۱۰۵۰/۷۳۷
واریانس درون گروهی
–
–
–
۳۰
۳۷۵۰۳/۰۰۰
واریانس کل
بر اساس جدول ۶ پژوهش این فرضیه که آموزش مهارت های معنوی در بر سازش پذیری کودکان مادران پرستار تأثیر دارد تأیید می شود(۹۴۰/F=26، ۱ و ۲۷=Df، ۰۰۱/۰=Sig).
فرضیه سوم: آموزش مهارت های معنوی بر پذیرندگی کودکان مادران پرستارموثر است.
جدول شماره ۷: نتایج پیش فرض های آزمون لون(برابری واریانس ها) و تحلیل واریانس یک بعدی(خطی بودن) در فرضیه سوم
sig
F
نوع پیش فرض
۰/۶۵۵
۰/۲۰۴
آزمون لون
۰۰۶/۰
۶۲/۷
تحلیل واریانس یک بُعدی
-
- – west ↑
-
- – Pargament ↑
-
- – Fischer ↑
-
- – Andrea ↑
-
- – Revheim & Greenberg ↑
-
- – D Echstein & Kern ↑
-
- – Parental Stress Index ↑