متاسفانه سهلانگاری و بیتوجهی بعضی از حاکمان در تاریخ ایران از یک سو و طرحهای کلیسا برای تسلط برکشورهای اسلامی از سوی دیگر، سبب شد تا مبشران مسیحی در برخی از زمانها بر فعالیتهای تبشیری خود بیفزایند. در دهههای اخیر نیز تکنولوژی وسائل ارتباط جمعی به کمک مسیحیت آمد و شبکههای گسترده ماهوارهای در خدمت تبلیغ و تبشیر قرارگرفت. امّا اختراع و همهگانی شدن اینترنت در سالهای اخیر سبب شد تا راه نفوذ آنان هموارتر شود. در این سیستم بسیاری از محدودیّتها برای تبلیغ مسیحیت اصلاً قابل اعمال نیست. مبشّرین داخلی و خارجی با بهره گرفتن از قابلیّتهای این رسانه با تمام توان خود وارد میدان شدند. آنها کلیساها و کتابخانهها و آموزشگاههای تبشیری خود را در شبکهاینترنت برپا کردند. هم به ترویج عقاید مسیحی تحریفشده خود میپردازند و هم به عقاید ناب اسلامی ما حملهور میشوند. مسیحیت را مظهر رحم و عاطفه و محبت و اسلام را مظهر خشونت و ظلم و ستم معرفی میکنند. تعالیم مسحیت را عامل پیشرفت و ترقی غرب، و اسلام را عامل عقبماندگی و رکود مسلمانان در جوامع اسلامی میدانند.
در این فضا دیگر نمیتوان راه را برای حضور آنان بست. چون اگر هم بخواهیم، نمیتوانیم. بلکه باید تمام توان خود را به کارگرفت و با ابزاری مناسب برای خنثیکردن نقشهها و توطئههای آنان برنامه داشت. مبلّغان مسلمان باید علاوه بر تبلیغ آموزههای دینی، نسبت به برنامههای تبلیغی گروهها و فرقههای دیگر هم آگاه بوده تا در زمان مناسب و با شیوههای صحیح نسبت به خنثینمودن آن اقدام کنند. لذا ضروری است با آموزش و شناخت کافی نسبت به اینترنت، از ورود به این فضا و تبلیغ در آن دریغ نکرد.
فهرست مطالب
مقدمه 1
ضرورت و اهداف تحقیق 2
سؤالهای تحقیق 3
سؤال اصلی 3
سؤالهای فرعی 3
فرضیه تحقیق 3
سابقه تحقیق 4
روش تحقیق 4
رویکرد تحقیق 4
قلمرو تحقیق 4
ساختار تحقیق 4
فصل اول: تبلیغ و اینترنت 6
1ـ گفتار اول: تبلیغ 7
1ـ1. واژهها و مفاهیم 7
1ـ1ـ1. تبلیغ: 7
1ـ1ـ2. پروپاگاندا 8
1ـ1ـ3. میسیون 10
1ـ2. مؤلّفههای تبلیغ 11
1ـ2ـ1. پیام دهنده یا مبلّغ: 12
1ـ2ـ2. پیامگیرنده: 13
1ـ2ـ3. پیام و محتوای آن: 13
1ـ3. دین از محورهای اصلی تبلیغ 14
1ـ4. استراتژی تبلیغ 16
1ـ5. خطمشی تبلیغ در اسلام و مسیحیت راستین 18
2ـ گفتار دوم: اینترنت 20
2ـ1. تاثیر نوع رسانه در ارتباطات 21
2ـ2. تاریخچه اینترنت 22
2ـ3. اینترنت در ایران 24
2ـ4. مفاهیم بنیادین در اینترنت 25
2ـ5. کارکردهای اینترنت 26
2ـ6. آثار اینترنت 30
2ـ7. ویژگیهای فضای مجازی 32
2ـ7ـ1. نامتعادلسازی حواس 32
2ـ7ـ2. دگرگونسازی ادراک 33
2ـ7ـ3. فضای نامحدود 33
2ـ7ـ4. انعطافپذیری زمانی 34
2ـ7ـ5. انعطاف هویتی 34
2ـ7ـ6. کاهش مسئولیت اجتماعی 35
2ـ7ـ7. آزار مجازی 36
2ـ7ـ8. برابرسازی پایگاه اجتماعی 36
2ـ7ـ9. جذابیت و اثر بخشی 37
2ـ7ـ10. چند رسانهای ( مولتی مدیا) بودن 37
فصل دوم: تبشیر مسیحی 38
2ـ 1. گفتار اول: ریشهها و مبانی دینی و فرهنگی تبشیر مسیحی؛ 39
2ـ1ـ1. تبشیر در لغت و اصطلاح 39
2ـ1ـ2. تبشیر، رسالت انبیاء 40
2ـ1ـ2ـ 1.حضرت نوح7. 40
2ـ1ـ2ـ2.حضرت ابراهیم7. 41
2ـ1ـ2 ـ3.حضرت موسی7. 41
2ـ1ـ2ـ 4.حضرت عیسی7. 42
2ـ1ـ2ـ5.حضرت محمد9. 44
2ـ1ـ3. عملکرد تبشیری کلیسا 47
2ـ1ـ3ـ1. کلیسا پس از عروج عیسی7. 47
2ـ1ـ3ـ2. تغییر تاکتیک تبشیری در مسیحیت 49
2ـ1ـ3ـ3. ابزارهای نوین تبلیغی در خدمت تبشیر مسیحی 52
2ـ2. گفتار دوم: تاریخچه تبشیر مسیحی در ایران(گاهشماری و عملکرد) 53
2ـ2ـ1. مسیحیت در ایران تا صدر اسلام 53
2ـ2ـ2. مسیحیت پس از اسلام تا قاجاریه 57
2ـ2ـ2ـ1. از عباسیان تا مغول 58
2ـ2ـ2ـ2. طاهریان و آلبویه 59
2ـ2ـ2ـ3. سلجوقیان 59
2ـ2ـ2ـ4. مغولان و ایلخانان 60
2ـ2ـ2ـ5. تیموریان، صفویان و افشاریان 60
2ـ2ـ2ـ6. افغانها 62
2ـ2ـ2ـ7. قاجاریه 64
2ـ2ـ3. میسیونرها در ایران 64
2ـ2ـ3ـ1. مُبلّغین مستقل 65
2ـ2ـ3ـ2. مُبلغین وابسته 66
2ـ2ـ3ـ2ـ1. «هوکر» و «روفر» 67
2ـ2ـ3ـ2ـ2. «هنری مارتین» 68
2ـ2ـ3ـ2ـ3. پیتر گوردون 70
2ـ2ـ3ـ2ـ4. ژوزف ولف 71
2ـ2ـ3ـ2ـ5. آنتونی نوریس گرووز 72
2ـ2ـ3ـ2ـ6. جان کیتو 72
2ـ2ـ3ـ2ـ7. ژاکوب ساموئل 73
2ـ2ـ3ـ2ـ8. رابرت بروس 73
2ـ2ـ3ـ3.میسیونرهای زن 74
2ـ2ـ3ـ4.اهمّ فعّالیت میسیونرها در ایران 75
2ـ2ـ4. پهلوی 76
2ـ2ـ5. بعد از انقلاب اسلامی ایران 77
2ـ2ـ5ـ1. تبلیغات تلوزیونی 78
2ـ2ـ5ـ2. فضای مجازی 78
2ـ2ـ5ـ3. تبلیغات شهری 78
2ـ2ـ5ـ4. تبلیغات در اقشار 78
2ـ2ـ5ـ5. کلیسای خانگی 79
2ـ2ـ5ـ6. اغواگران 80
2ـ2ـ5ـ7. شبکههای هرمی 80
2ـ2ـ5ـ8. روش خانه به خانه 81
2ـ2ـ6. فرقههای مسیحی فعّال در جامعه ایران 81
2ـ2ـ6ـ1. کلیسای جماعت ربانی 81
2ـ2ـ6ـ2. کلیسای اسقفی (انگلیکن) 82
2ـ2ـ6ـ3. شاهدان یهوه 83
2ـ2ـ6ـ4. بابتیستها 83
2ـ2ـ6ـ5. پنطیکاستیها 84
2ـ2ـ6ـ6. کلیسای انجیلی(پرزبیتری) 85
2ـ2ـ6ـ7. کلیسای ارامنه 85
2ـ2ـ6ـ8. کاتولیکها 86