(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
افشای اطلاعات بیشتر، عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و مالکان را کاهش می دهد و فرصتهای مدیریت سود را محدود می سازد. از طرفی، سرمایه گذاران نهادی می توانند اطلاعات محرمانه حاصل از مدیریت را به دیگر سهامداران انتقال دهند. اما برای اینکه چنین نظارتی معتبر باشد، سهامداران نهادی باید سرمایه گذاری را برای یک دوره زمانی ادامه دهند که به اندازه کافی طولانی باشد و علاوه بر این، سهام کافی برای کاهش مشکل سواری مجانی نگهداری کنند. هدف اساسی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی، مدیریت سود و نظارت صندوق های سرمایه گذاری شرکتهای پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران می باشد. در راستای هدف مذکور، 3 فرضیه مطرح شد که در این فصل، مورد آزمون قرار گرفت. نمونه آماری تحقیق شامل 84 شرکت پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران می باشد که داده های آنها برای یک دوره 5 سال از 1386 تا 1390 گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از پذیرش فرضیه اول و رد فرضیات دوم و سوم است. مطابق با یافته ها، بین سطح مدیریت سود با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری، تمرکز مالکیت، مالکیت دولتی و نیاز مالی شرکتهای نمونه آماری، ارتباط مستقیم و معناداری برقرار می باشد. همچنین، در حالت کلی، صندوق های سرمایه گذاری، نقشی در متعادل نمودن رفتارهای گزارشگری مالی مدیران نداشته اند. این در حالی است که با تفکیک نمونه به دو گروه شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی بالا و عدم تقارن اطلاعاتی پایین، مشخص شد که در شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی پایین، مالکیت صندوق های سرمایه گذاری، منجر به بالا رفتن سطح مدیریت سود شده است.
کلمات کلیدی: تمرکز مالکیت، صندوق سرمایه گذاری کوتاه مدت، صندوق سرمایه گذاری بلندمدت، عدم تقارن اطلاعاتی، مدیریت سود
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1)مقدمه. 2
1-2)بیان مسئله اصلی تحقیق. 3
1-3) ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی با مدیریت سود 4
1-4- صندوق های سرمایه گذاری و نقش نظارتی آنها در مدیریت سود 5
1-5- نقش عدم تقارن اطلاعاتی در سطح نظارت صندوق های سرمایه گذاری بر مدیریت سود. 5
1-6-ضرورت انجام تحقیق. 6
1-7-اهداف تحقیق. 7
1-8) فرضیه های تحقیق. 7
1-9)روش تحقیق. 8
1-10)جامعه و نمونه آماری. 8
1-11)روش گرد آوری اطلاعات. 8
1-12)قلمرو تحقیق. 9
1-12-1)قلمرو موضوع تحقیق 9
1-12-2)قلمرو زمانی تحقیق 9
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
1-12-3)قلمرو مکانی تحقیق 9
1-13)تعریف واژه گان تحقیق. 9
فصل دوم:مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1) مقدمه. 12
2-2) تئوری ساختار مالکیت. 13
2-3)تعاریف حاکمیت شرکتی. 13
2-4)سهامداران و حاکمیت شرکتی . 16
2-5)ترکیب مالکیت و حاکمیت شرکتی. 18
2-6)ترکیب مالکیت و سهامداران عمده. 19
2-6-1)فرضیه نظارت کارآ 21
2-6-2)فرضیه همسویی استراتژیک 21
2-6-3)تأثیر سهامداران عمده مالی بر هزینه های نمایندگی 22
2-7)دلایل منطقی برای حضور سهامداران عمده در حاکمیت شرکتی 22
2-8)سهامداران عمده به عنوان ناظر. 23
2-9)نقش سهامداران عمده در نظارت بر شرکت و انتقال اطلاعات 24
2-10)سهامدارعمده در نگاه نظام حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار ایران 25
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
2-11 ) صندوق های سرمایه گذاری و انواع آن. 26
2-11-1) صندوق های سرمایه گذاری با سرمایه ثابت: 28
2-11-2) صندوق های سرمایه گذاری غیر فعال: 28
2-11-3)صندوق های سرمایه گذاری با سرمایه متغیر: 30
2-11-4)مقایسه صندوق های سرمایه گذاری با سرمایه ثابت و صندوق های سرمایه گذاری با سرمایه متغیر: 31
2-12)مزایای صندوق های سرمایه گذاری :. 32
2-13)انواع صندوق های سرمایه گذاری از نظر ابزار های مورد استفاده 34
2-13-1)صندوق های سرمایه گذاری سهام 34
2-13-2)صندوق های سرمایه گذاری اوراق قرضه 34
2-13-3)صندوق های سرمایه گذاری بازار پول: 35
2-3-6-4)صندوق های سرمایه گذاری متوازن 35
2-3-6-5)صندوق های سرمایه گذاری با صنعت خاص 35
2-3-6-6)صندوق های سرمایه گذاری با هدف دوگانه 35
2-3-6-7)صندوق های سرمایه گذاری بین المللی 35
2-3-6-8)صندوق های سرمایه گذاری شاخصی(گالاگردرا و سیلواپول، 2009). 35
2-14)اهداف صندوق های سرمایه گذاری. 35
2-15)سازمان ( ساختار) صندوق سرمایه گذاری:. 36
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
2-16)عدم تقارن اطلاعات و کارایی بازار. 39
2-17)عدم تقارن اطلاعات و فرضیه پیام دهی . 43
2-18)پیامدهای عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه 44
2-19)روش های مدیریت سود. 47
2-20)فرضیه مدیریت سود و فرضیه بازار کارای سرمایه 48
2-21)جنبه های مورد بررسی مدیریت سود. 49
2-22)آثار مدیریت سود برای اهداف پاداشی. 50
2-23) تاثیر ساختار مالکیتی متمرکز بر شرکتهای سهامی 52
2-23-1) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 52
2-23-1) تحقیقات انجام شده در داخل کشور 56
2-24)تحقیقات انجام شده در خصوص مدیریت سود. 57
2-24-1) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 57
2-24-2) تحقیقات انجام شده در داخل کشور 62
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه. 65
3-2) روش تحقیق. 66
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
3-3)جامعه آماری. 66
3-4)روش نمونه گیری. 67
3-5) حجم نمونه آماری. 68
3-6) روش جمع آوری داده ها. 69
3-7) دوره زمانی تحقیق. 69
3-8) فرضیات تحقیق. 69
3-9)متغیرهای تحقیق و نحوه محاسبه آنها. 70
3-9-1) متغیر(های) وابسته تحقیق 70
3-9-2) متغیر(های) مستقل تحقیق 71
3-9-2) متغیر(های) کنترلی تحقیق 73
3-10) شیوه آزمون فرضیات. 75
3-10-1) مدل آزمون فرضیه اول 75
3-10-2) مدل آزمون فرضیه دوم 75
3-10-3) مدل آزمون فرضیه سوم 76
3-11) روش تجزیه و تحلیل داده ها. 76
3-11-1)تحلیل توصیفی داده ها 76
3-11-2)همبستگی 77
ادامه فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
3-11-3)ضریب همبستگی 77