همبستگی است. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم استفاده گردیده است. برای تعیین تیپ های شخصیت از پرسشنامه تیپ های شخصیتی اینوگرام استفاده گردید که از روایی و پایایی لازم برخوردار است. برای سنجش راهبردهای کاریابی نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که در آن 10 راهبرد کاریابی بررسی شد. روایی این پرسشنامه به تایید متخصصان رسید. داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار spss تحلیل گردید. از تحلیل رگرسیون برای بررسی قدرت پیش بینی روش های کاریابی توسط تیپ های شخصیتی اینوگرام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و راهبردهای ده گانه کاریابی رابطه ی معنادار وجود ندارد. می توان گفت راهبردهای کاریابی احتمالا توسط متغیرهای دیگری پیش بینی می شود.
کلید واژه ها: بیکاری ، کاریابی، راهبردهای کاریابی، شخصیت
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات پژوهش
1-1مقدمه. 1
1-2 شرح و بیان مساله پژوهشی 2
1-3 ضرورت انجام تحقیق. 5
1-4 اهداف پژوهش. 6
1-4-1 هدف کلی 6
1-4-2 اهداف اختصاصی 6
1-5 فرضیههای پژوهش 7
1-5-1 فرضیه کلی. 7
1-5-2 فرضیههای اختصاصی 7
1-6 تعریف مفاهیم و اصطلاحات. 8
1-6-1 تعریف مفهومی. 8
1-1-6-1 شخصیت. 8
1-6-1-1-1 اصلاح گرا. 8
1-6-1-1-2 یاری دهنده 8
1-6-1-1-3 عمل گرا 8
1-6-1-1-4 فردگرا 8
1-6-1-1-5 محقق 8
1-6-1-1-6 وفادار 8
1-6-1-1-7 کلیت گرا . 8
1-6-1-1-8 چالش طلب. 8
1-6-1-1-9 مسالمت جو. 8
1-6-1-2 راهبردهای کاریابی. 8
1-6-1-2-1 آگهی استخدامی روزنامه ها 9
1-6-1-2-2 مراجعه به مراکز کاریابی 9
1-6-1-2-3 مراجعه به وب سایت سازمان ها و استفاده از اینترنت 9
1-6-1-2-4 مراجعه به نمایندگی های استخدام خصوصی. 9
1-6-1-2-5 کارورزی در طول تحصیل یا کار داوطلبانه. 9
1-6-1-2-6 بهره گیری از خانواده، دوستان، اساتید و یا افراد آشنا در یک سازمان. 9
1-6-2 تعریف عملیاتی. 9
عنوان صفحه
1-6-2-1 شخصیت. 9
1-6-2-1-1 اصلاح گرا. 9
1-6-2-1-2 یاری دهنده 9
1-6-2-1-3 عمل گرا 9
1-6-2-1-4 فردگرا 9
1-6-2-1-5 محقق 9
1-6-2-1-6 وفادار . 10
1-6-2-1-7 کلیت گرا 10
1-6-2-1-8 چالش طلب 10
1-6-2-1-9 مسالمت جو 10
1-6-2-2 راهبردهای کاریابی 10
فصل دوم پیشینه پژوهش.
2-1 گفتار اول: مبانی نظری 11
2-1-1 پیشینهی نظری کاریابی. 11
2-1-2 پیشینه ی نظری شخصیت 14
2-1-2 پیشینه شخصیت 14
2-1-2-1 نظریه روانکاوی فروید 15
2-1-2-2 نظریه ی یونگ. 15
2-1-2-3 نظریه ی آدلر. 16
2-1-2-4 نظریه ی فرام. 16
2-1-2-5 نظریه ی اریکسون. 16
2-1-2-6 نظریه های پدیدار شناختی 16
2-1-2-6-1 نظریهی راجرز. 16
2-1-2-6-2 نظریهی مزلو 17
2-1-2-6-3 نظریهی کلی. 17
2-1-2-7 نظریه های وجودی(فرانکل و رولومی) 17
2-1-2-8 رویکردهای خلقی(شلدن و کرچمر) 17
2-1-2-9 نظریات صفات. 17
2-1-2-9-1 آلپورت. 17
2-1-2-9-2 کتل 18
2-1-2-9-3 آیزنک 18
2-1-2-9-4 ماری. 18
عنوان صفحه
2-1-2-10 نظریه های رفتارگرایی. 18
2-1-2-10-1 دالارد و میل. 18
2-1-2-10-2 اسکینر 18
2-1-2-10-3 بندورا. 18
2-1-2-11 لوین 18
2-1-2-12 گشتالت 18
2-1-2-13 نظریه ی مایرز-بریگز 19
2-1-2-14 نظریه ی اینوگرام 19
2-1-2-14-1 انیه گرام جهت تشخیص تیپهای شخصیتی 20
2-1-2-14-2 تعریف تیپهای شخصیتینُه گانه . 23
2-1-2-14-3 تقسیمبندی تیپهای شخصیتی بر اساس روابط اجتماعی 25
2-1-2-14-4 تقسیمبندی تیپهای شخصیتی بر اساس شباهت . 26
2-1-2-14-5 تقسیمبندی تیپهای شخصیتی بر اساس خود 26
2-1-2-14-6 بالهای تیپهای شخصیتی. 28
2-1-2-14-7 مراحل رشد شخصیتی 28
2-2 گفتار دوم: تحقیقات انجام شده. 29
2-2-1-1 تحقیقات خارجی کاریابی 29
2-2-1-2 تحقیقات داخلی کاریابی 36
2-2-2-1 تحقیقات خارجی شخصیت اینوگرام 37
2-2-2-2 تحقیقات داخلی اینوگرام. 40
فصل سوم روش پژوهش
3-1 روش پژوهش 44
3-2 جامعه آماری . 44
3-3 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 45
3-4یافته های توصیفی. 46
3-5 ابزارهای پژوهش 47
3-5-1 پرسشنامه تیپهای شخصیتی اینگرام 47
3-5-2 پرسشنامه راهبردهای کاریابی. 49
3-6 روش آماری. 49
فصل چهارم یافته های پژوهش
4-1 توصیف داده ها. 50
4-2 بررسی استنباطی داده ها 51
عنوان صفحه
4-3یافته های جانبی. 64
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
5-1 خلاصه ی طرح ونتایج پژوهش 66
5-2 بحث در یافتههای پژوهش. 67
5-2-1 فرضیهی اول 67
5-2-2 فرضیهی دوم 69
5-2-3 فرضیهی سوم 71
5-2-4 فرضیهی چهارم. 73
5-2-5 فرضیهی پنجم 75
5-2-6 فرضیهی ششم. 77
5-2-7 فرضیهی هفتم. 79
5-2-8 فرضیهی هشتم. 81
5-2-9 فرضیهی نهم. 83
5-2-10 فرضیهی دهم. 85
5-2-11 نتیجه گیری کلی. 87
5-3 اعتبار پژوهش 90
5-4 محدودیت های پژوهش 90
5-5 پیشنهادات پژوهشی 90
5-6 پیشنهادات کاربردی 90
منابع و مآخذ. 91
پیوست1. 99
پیوست2 102
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل3-1: مدل تیپهای شخصیت اینوگرام براساس مراکز درک انسان 20
شکل3-2: مراحل رشد شخصیتی در لایه های مختلف. 29
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول2-1: خلاصه ی صفات انسانی براساس مراکز شعور 27
جدول3 -1- حجم جامعه و حجم نمونه در هر دانشکده به تناسب جنسیت 43
جدول 3-2: توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک دانشکده. 44
جدول 3-3: جدول فراوانی سن نمونه 44
جدول3-4 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک جنس 47
جدول3-5: سوالات مربوط به هر تیپ شخصیت اینوگرام 47
جدول3-6: میزان پایایی تیپ های شخصیتی اینوگرام 48
جدول3-7: میزان پایایی تیپ های شخصیتی اینوگرام 48
جدول3-8: میزان پایایی تیپ های شخصیتی اینوگرام 49
جدول(4-1): شاخص های آماری(میانگین، انحراف معیار، حداکثر، حداقل) متغیرهای پژوهش و ابعاد آن. 51
جدول (4-2): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد کاریابی آگهی استخدامی روزنامهها. 51
جدول (4-3): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد آگهی استخدامی روزنامه ها بر اساس شخصیت. 52
جدول(4-4): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد آگهی استخدامی روزنامه ها. 52
جدول (4-5): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد مراجعه به مراکز کاریابی 53
جدول(4-6): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد مراجعه به مراکز کاریابی بر اساس شخصیت. 53
جدول(4-7): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد مراجعه به مراکز کاریابی. 53
جدول (4-8): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد بررسی وب سایت سازمانها 54
جدول (4-9): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد استفاده از اینترنت و مراجعه به وب سایت سازمان ها بر اساس شخصیت. 55
جدول(4-10): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد استفاده از اینترنت و مراجعه به وب سایت سازمان ها. 55
جدول (4-11): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد گفتگو با دوستان و خانواده در زمینه کاریابی. 56
جدول (4-12): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد گفتگو با دوستان و خانواده بر اساس شخصیت. 56
عنوان صفحه
جدول(4-13): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد گفتگو با دوستان و خانواده 56
جدول (4-14): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد مراجعه به نمایندگیهای استخدام خصوصی. 57
جدول(4- 15): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد مراجعه به نمایندگی های استخدام خصوصی بر اساس شخصیت 57
جدول (4-16): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد مراجعه به نمایندگی های استخدام خصوصی 58
جدول (4-17): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد ارسال درخواست مستقیم برای کار در سازمان مورد علاقه 58
جدول (4-18): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد ارسال درخواست مستقیم برای کار در یک سازمان بر اساس شخصیت 59
جدول (4-19): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد ارسال درخواست مستقیم برای کار در یک سازمان. 59
جدول (4-20): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد مراجعه به شرکتهای حرفه ای مرتبط با رشته ی فرد . 60
جدول(4- 21): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد مراجعه به اتحادیه های صنفی بر اساس شخصیت. 60
جدول(4-22): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد مراجعه به اتحادیه های صنفی 60
جدول (4-23): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد بهره گیری از اساتید 61
جدول(4- 24): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد بهره گیری از اساتید بر اساس شخصیت 61
جدول(4- 25): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد بهره گیری از اساتید 61
جدول (4-26): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد بهره گیری از روابط در موسسات در حال تغییر با شغل های بلاتصدی 62
جدول(4- 27): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد استفاده از فردی آشنا در یک سازمان بر اساس شخصیت 62
جدول(4-28): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد استفاده از فردی آشنا در یک سازمان 63
عنوان صفحه
جدول (4-29): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبرد کار کردنهای دوره ای در بازار کار 63
جدول(4-30): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبردکار داوطلبانه و کارورزی در طول تحصیل بر اساس شخصیت 64
جدول(4-31) : ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد کار داوطلبانه و کارورزی در طول تحصیل 64
جدول (4-32): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبردهای کاریابی در دختران 63
جدول(4-33): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد آگهی استخدامی روزنامه ها بر اساس شخصیت در دختران. 64
جدول(4-34): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبردآگهی استخدامی روزنامه ها در دختران. 64
جدول (4-35): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد مراجعه به مراکز کاریابی بر اساس شخصیت در دختران. 65
جدول(4-36) : ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد مراجعه به مراکز کاریابی در دختران. 65
جدول (4-37): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد اینترنت بر اساس شخصیت در دختران . 65
جدول(4-38): ضرایب استاندارد و غیراستاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد استفاده از اینترنت در دختران. 66
جدول (4-39): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد گفتگو با دوستان و خانواده بر اساس شخصیت در دختران. 66
جدول(4-40) : ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد راهبرد گفتگو با دوستان و خانواده در دختران 67
جدول (4-41): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد مراجعه به نمایندگی های استخدام خصوصی بر اساس شخصیت در دختران. 67
جدول(4-42): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد مراجعه به نمایندگی های استخدام خصوصی در دختران 67
جدول (4-43): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد ارسال درخواست مستقیم بر اساس شخصیت در دختران. 68
جدول(4-44): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد ارسال درخواست مستقیم در دختران. 68
عنوان صفحه
جدول (4-45): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد مراجعه به اتحادیه های صنفی بر اساس شخصیت در دختران. 69
جدول(4-46): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد مراجعه به اتحادیه های صنفی در دختران 69
جدول (4-47): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد بهره گیری از اساتید بر اساس شخصیت در دختران. 69
جدول(4-48): ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد بهره گیری از اساتید در دختران 70
جدول (4-49): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد استفاده از فردی آشنا در یک سازمان بر اساس شخصیت در دختران 70
جدول(4-50) : ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد استفاده از فردی آشنا در یک سازمان در دختران 70
جدول (4-51): نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی راهبرد کار داوطلبانه بر اساس شخصیت در دختران. 71
جدول(4-52) : ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تیپ های شخصیت اینوگرام برای پیش بینی راهبرد کار داوطلبانه در دختران 71
جدول (4-53): ضریب همبستگی بین نه تیپ شخصیت اینوگرام و راهبردهای کاریابی در پسران 72