(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. مقدمه
3
1-2. بیان مسأله پژوهش
5
1-3. سیستم های اطلاعاتی در بیمارستان
6
1-4. ضرورت پژوهش
8
1-5. سؤالهای پژوهش
11
1-5-1. سؤال اصلی
11
1-5-2. سؤالهای فرعی
11
1-6. اهداف انجام پژوهش
11
1-7. سئوالات پژوهش
12
1-8. قلمرو پژوهش
13
1-8-1. قلمرو موضوعی پژوهش
13
1-8-2. قلمرو مکانی پژوهش
13
1-8-3. قلمرو زمانی پژوهش
13
1-9. تعریف مفاهیم و اصطلاحات
13
1-10. کیفیت سیستم
15
1-10-1. وضعیت نرم افزارهای موجود در ایران
15
1-10-2. وضعیت نرم افزارهای موجود در کرمانشاه
15
1-11. کیفیت اطلاعات
15
1-12. ارزیابی
16
1-13. کارایی
16
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
2-1. مقدمه
18
2-2. تاریخچه ظهور HIS در ایران و اروپا
18
2-3. تعریف و مفهوم سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)
19
2-4. ضرورت راه اندازی سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)
20
2-5. مفهوم ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی
21
2-6. کارآیی Efficiency
23
2-6-1. کارایی
23
2-7. مدیریت سیستم اطلاعات
24
2-8. ضرورت ایجاد بانک اطلاعات الکترونیک
25
2-9. مدیریت سیستم اطلاعات بیمارستانی
26
2-9-1. فواید سیستم اطلاعات بیمارستانی و پرونده الکترونیکی بیمار
27
2-9-2. اهداف سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)
27
2-9-3. مزایای از دیدگاه مدیریتی سیستم اطلاعات بیمارستانی
28
2-9-4. معایب سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)
28
2-10. انواع داده ها و اطلاعات وابسته به سیستم اطلاعات بیمارستانی
29
2-11. اطلاعاتی که توسط سیستم اطلاعات بیمارستانی جمع آوری می شود
29
2-11-1. ضبط و بازخوانی اطلاعات بیمارستانی
31
2-12. عوامل مؤثر بر رضایتمندی کاربران از سیستم اطلاعاتی بیمارستان
32
2-13. کیفیت سیستم اطلاعات بیمارستانی
33
2-14. سخت افزار: بستر سخت افزاری و شبکه
33
2-15. نرم افزار
34
2-15-1. نرم افزار (HIS)
34
2-15-2. مزایای از دیدگاه مدیریتی به سیستم های اطلاعات بیمارستانی
35
2-16. سیستم پیشرفته (HIS)
35
2-16-1. تاریخچه و تعریف
35
2-16-2. ویژگیهای یک سیستم اطلاعات بیمارستانی ایده آل (HIS)
35
2-17. توانمندسازی سیستم اطلاعات بیمارستانی
36
2-18. پیشینه پژوهش
38
2-18-1. پژوهش های داخل کشور
38
2-18-2. ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی بیمارستان های منتخب شهر تهران 1390
40
2-18-3. کارایی سیستم اطلاعات بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی مشهد 91
41
2-18-4. پژوهش های خارج کشور
42
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1. مقدمه
45
3-2. روش پژوهش
45
3-3. جامعه آماری پژوهش
46
3-4. حجم نمونه و روش اندازه گیری آن
46
3-5. روش نمونه گیری
47
3-6. روش و ابزار گردآوری اطلاعات
48
3-7. روایی و پایایی پرسشنامه
49
3-7-1. روایی
49
3-7-2. پایایی
50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1. بخش اول: یافته های پژوهش
53
4-2. بخش دوم: آمار استنباطی
67
4-3. یافته های جانبی پژوهش
76
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1. نتیجه گیری
80
5-1-1. نتیجه فرضیه اول
80
5-1-2. نتیجه فرضیه دوم
80
5-1-3. نتیجه فرضیه سوم
81
5-1-4. نتیجه فرضیه چهارم
81
5-1-5. نتیجه فرضیه پنجم
81
5-1-6. نتیجه فرضیه ششم
81
5-1-7. نتیجه فرضیه هفتم
82
5-1-8. نتیجه فرضیه هشتم
82
5-2. پیشنهادهای حاصل از پژوهش
84
5-2-1. سایر پیسنهادهای کاربردی پژوهش
84
فهرست منابع و مآخذ
88
فهرست منابع فارسی
89
فهرست منابع غیرفارسی
92
فهرست منابع اینترنتی
93
چکیده انگلیسی
94
چکیده:
با توجه به تأثیرات مثبت سیستم اطلاعات بیمارستانی در فرآیند درمان بیماران و عملکرد سازمان، ضرورت دارد کیفیت خدماتی، که به وسیله این سیستم ها ارائه می شود مورد ارزیابی قرار گیرد از این رو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سیستم های اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان دولتی کرمانشاه انجام شد.
پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که در بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه در سال 1392 انجام شد. جامعه پژوهش را کاربران سیستم اطلاعات بیمارستان در دو گروه کادر اداری و کادر درمان تشکیل دادند. نمونه گیری به روش طبقه ای و حجم نمونه 270 نفر بود. ابزار جمع آروری داده ها پرسش نامه محقق ساخته براساس سه معیار (کیفیت سیستم – کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر) براساس مدل Delone و مک لین بود که سه دسته پرسش نامه مجزا طراحی گردید.
روایی محتوایی پرسش نامه با توجه به نظر کاربران تأیید گردید و جهت برآورد پایایی پرسش نامه از ضریب Cronbach’s alpha استفاده گردید و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار Spss صورت گرفت.
میانگین نمره کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت مندی در انواع سیستم های اطلاعات بیمارستانی و در بین بیمارستانهای مختلف تفاوت معنی دار داشت P≤0/05 می باشد.
با توجه به نتایج این پژوهش می توان اظهار داشت که معیارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی پائین تر از نسبتاً مطلوب پیاده شده است بنابراین برای رسیدن به حالت مطلوب، باید در طراحی سیستم به عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر توجه خاصی مبذول گردد.
واژه های کلیدی:
ارزیابی تکنولوژی- بیمارستان- سیستم اطلاعات- بیمارستان نرم افزار – کیفیت سیستم – کیفیت اطلاعات – رضایت کاربر
1-1 مقدمه
امروزه هیچ کدام از عرصه های دانش بشری از تاثیرات دانش انفورماتیک و فن آوری اطلاعات به دور نمانده است. با رشد و توسعه فناوری اطلاعات خدمات متنوعی از قبیل بانکداری الکترونیک، کالاها و خدمات دیجیتال و سیستم اطلاعات قابل ارائه به مشتریان است.
محصول این دانش پدید آمدن ابزاری تحت عنوان سیستم اطلاعات است سیستم اطلاعات به کمک کامپیوتر مدیریت جدیدی را برمراکز حاکم می سازد در واقع این ابزار بر ضرورت کاهش هزینه های، افزایش کبیفیت و همچنین ملاحظات راهبردی درباره ی کسب توسعه ی خدمات، همچنین ملاحظات راهبردی درباره کسب مزایای رقابتی و بکارگیری این سیستم های تاکید و ضرورت توسعه ی آن را توجیه می نماید. (کیمیافر،2007، شماره 4،43-50).
سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)، یک نرمافزار جامع برای یکپارچهسازی اطلاعات مربوط به بیمار جهت ارسال و تبادلات اطلاعات جامع بیمار بین بخشها و سایر مراکز درمانی بمنظور تسریع در فرآیند مراقبت و درمان بیمار، بهبود کیفیت، افزایش رضایتمندی و کاهش هزینهها میباشد (ابدهاک ،2001).
نرم افزار مکانیزه بیمارستان HIS جایگزینی برای گردش فعالیتهای دستی در بیمارستان است. سیستم اطلاعات بیمارستانی، به عنوان یک سیستم اطلاعاتی در نظر گرفته میشود که این گونه سیستم ها بطور معمول وظیفه مدیریت اطلاعات را بر عهده دارد که میتواند شامل باز خوانی، ذخیره، آنالیز و یا جستجوی انتخابی اطلاعات باشد. (حسینی،2005) سیستم اطلاعات بیمارستانی یک نظام اطلاعاتی جامع و یکچارچه است که برای مدیریت اطلاعات اداری و بالینی بیمارستان طراحی شده است و اطلاعاتی که در این سیستم وجود دارد اطلاعات جاری و مرتبط با بیمارستان می باشد هدف اصلی آن، توجه به مسایل موثر در سیستم سلامت است (چاک ،2005 :15-7).
این سیستم اطلاعات مورد نیاز را برای هریک از سطوح مدیریت در زمان مقتضی و مکان مناسب به شکل مطلوب فراهم می سازد، تا تصمیماتی موثر، کارآمد و اثربخش اتخاذ گردد. (کاویال،2005، ،15-7 ) هدف از ارزیابی سیستم های اطلاعات بیمارستان توسعه سرویس مکانیزه اطلاعات بیمار می باشد که منجر به ارتقای سیستم و بازیابی اطلاعات، جهت انجام امور خواهد شد. (مجله دنیای سلامت ،2006،99 ) قبل از ارزیابی باید سیستم ارزیابی مناسب با نیازهای خدمات سلامت در کلیه سطوح و امکانات نرم افزار که این نیازها در آن دیده شود وجود داشته باشد (پریسا،2002، 29).
متأسفانه با وجود اهمیت این مسئله و با توجه به آنکه یکی از مهمترین ویژگیهای عصر فراصنعتی، رضایتمندی اطلاعاتی کاربران است، بسیاری از سیستم های اطلاعاتی ایرانی به این مسئله بویژه در بُعد رضایتمندی اطلاعاتی مشتریان توجه چندانی نکرده و نتوانستهاند مشتریان را از لحاظ اطلاعاتی راضی نگاه دارند (ربیر،2007).
از طرفی، باید گفت یکی دیگر از علل بیتوجهی به رضایتمندی کاربران، نبود تعریفی مشخص و واضح از ابعاد و ویژگیهای این نوع رضایتمندی است. به هر حال، با وجود تعریفهای متنوع از واژه رضایتمندی کاربر و ارائه تعریفهایی همچون ایجاد حالت شادمانی، خشنودی و مطلوبیتی که در نتیجه تأمین نیازهای مشتری توسط ارائه کننده یک خدمت در مراجعهکنندگان ایجاد میشود، این رضایتمندی میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون امنیت شغلی، کاهش خطا، صحت اطلاعات، دسترسی آسان، آموزشهای ارائه شده در این زمینه و خدمات پس از فروش به کار گرفته شده و . افزایش یا کاهش یابد. (حسینی ،2005،شماره 5،41-47 ) که توسط مدیریت وبسایت یا عاملان فروش به کاربر ارائه میشود. در این تعریف، برخی مسائل مهم همچون کیفیت اطلاعات و کیفیت سیستم ارائه شد، مد نظر قرار گرفته که بر اساس تعریف و در تحقیق حاضر، به این مفاهیم نیز توجه شده است.
کیفیت سیستم و کیفیت اطلاعات نرم افزارهای ارائه شده در عمده بحث این عامل است. (موسوی،1393، شماره 4،58-63 )
ارزیابی مستمر به عنوان یکی از مراحل اصلی ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعات مطرح است و هدف اصلی آن، توجه به مسایل موثر در سیستم سلامت است. (سقایی نژاد،1390،شماره 5،47-50 ) ساختار بهداشت و درمان و به خصوص مراکز بهداشتی و درمانی دولتی کرمانشاه نیز با توجه به حجم انبوه اطلاعات بی نیاز از این ارزیابی نبوده و ارزیابی بر سنجش ارزش نسبی پدیده ها با بهره گرفتن از معیار های معین تاکید دارد و هدف از انجام تحقیق ارزیابی تعین میزان مطابقت کار انجام شده در هر بیمارستان و مقایسه سیستم اطلاعاتی و کیفیتی سیستم و رضایت کاربر در بیمارستانهای دولتی سطح کرمانشاه می باشد.
1-2 بیان مسأله پژوهش
در نظام بهداشت و درمان نیز اطلاعات حائز اهمیت فراوان است. نظام بهداشت و درمان برای تعیین اهداف و اولویت بندی فعالیت ها، پایش اقدامات انجام شده، بازبینی مداخله های جاری و انجام تغییرات مورد لزوم، ناگزیر از بکار گرفتن اطلاعات است لذا در کنار نظام مراقبتی وجود یک نظام جاری و مطلوب اطلاعاتی که تامین، حفظ، بازیابی و توسعه مناسب اطلاعات را عهده دار باشد یک ضرورت محسوب می گردد.
با توجه به حجم انبوه اطلاعات تولید شده و تنوع آن در بیمارستانها به طور حتم ازفناوری بی نیاز نیست و محصول این دانش، پدیدآوردن سیستم های اطلاعاتی مطرح است و هدف اصلی آن، توجه به روز درآمدن ابزاری تحت عنوان سیستم اطلاعات بیمارستانی تأکید و ضرورت توسعه این گونه سیستم ها را توجیه می کند.
به طورکلی پیاده سازی سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی به عنوان ضرورتی مهم که باید بتواند وضعیت بیمارستان و نیازهای آینده را شناسایی کند می باشد و نقش این سیستم در فراهم آوردن اطلاعات مدیریت بیمارستان و سیستم بهداشت و درمان جامعه و نیز اطلاعات پایه ای برای برنامه ریزی فعالیت بیمارستان بطوریکه اساس و زمینه برای تضمین کیفیت خدمات بیمارستان می باشد.