فهرست مطالب
چکیده. 1
فصل اول. 2
1-1.مقدمه. 3
1-2.بیان مساله. 4
1-3.اهمیت و ضرورت تحقیق. 8
1-4.اهداف تحقیق. 9
1-5.فرضیه های تحقیق. 9
1-6.کلیات روش تحقیق. 10
1-6-1.روش انجام پژوهش. 10
1-6-2. جامعه و نمونه آماری، تعیین حجم نمونه و روش نمونهگیری : 11
1-6-3.ابزار گردآوری اطلاعات. 11
1-6-4.ویژگی های فنی ابزار گردآوری داده ها. 12
1-7.قلمرو پژوهش(زمان، مکان ، موضوع). 13
1-8.روش تجزیه و تحلیل داده ها. 13
1-9.محدودیت های پژوهش. 13
1-10.مراحل تحقیق. 14
فصل دوم. 15
2-1. مقدمه. 16
2-2.مبانی نظری تحقیق. 18
2-2-1. ارزیابی عملکرد. 18
2-2-1-1. مزایای ارزیابی عملکرد سازمان. 19
2-2-1-2. ضرورت ارزیابی عملکرد. 20
2-2-1-3. تاریخچه ارزیابی عملکرد. 21
2-2-1-4. ارزیابی عملکرد در ایران. 21
2-2-1-5.محدودیت سیستمهای سنتی ارزیابی عملکرد. 23
2-2-2.معرفی برخی از مدلهای ارزیابی عملکرد. 25
2-2-2-1. مدل جایزه دمینگ. 25
2-2-2-2.مدل مالکوم بالدریج. 30
2-2-2-3.مدل PIPE :. 32
شکل 2-2 : طراحی و اجرای یک سسیتم اندازهگیری عملکرد. 33
شکل2-3: بخشهای مختلف طراحی یک سیستم اندازهگیری. 34
2-2-2-4.مدل سرآمدی .EFQM :. 35
شکل 4-2. اجزاءمدل EFQM و ارتباط آنها با یکدیگر. 36
2-2-2-5.کارت امتیازی متوازن. 41
2-2-3.کارت امتیازی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی. 42
2-2-4 .دیدگاههای کارت امتیازی متوازن. 44
2-2-4-1.دیدگاه مشتری. 47
2-2-4-2.دیدگاه فرآیندهای داخلی کسب و کار. 48
2-2-4-3.دیدگاه یادگیری و رشد. 49
2-2-4-4.دیدگاه مالی. 50
2-2-5.دلایل انتخاب کارت امتیازی متوازن. 51
2- 2-6. توازن در ارزیابی متوازن. 53
2-2-6-1. توازن بین سنجههای مالی و غیر مالی (از لحاظ اهمیت). 54
2-2-6-2. توازن بین ذینفعان داخلی و خارجی سازمان. 54
2-2-6-3. توازن بین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت. 54
2-2-6-4.توازن بین شاخصهای هادی و تابع عملکرد. 55
2-2-7. مراحل پیادهسازی کارت امتیازی متوازن. 55
2-2-8. نقاط قوت و ضعف BSC. 58
2-2-9.عوامل مؤثر در پیاده سازی موفقیت آمیز روشBSC. 59
2-2-10. نقشه استراتژی. 65
2-2-11. بررسی مطالعات پیشین. 68
2-2-11-1.تحقیقات داخلی 68
2-2-11-2. تحقیقات خارجی 71
2-2-12. مدل تحقیق:. 73
فصل سوم. 74
3-1. مقدمه. 75
3-2 . روش انجام پژوهش. 76
3-2-1 . فرآیند اجرایی تحقیق. 77
3-3. جامعه ی آماری و نمونه گیری. 78
3-4 . حجم نمونه آماری. 78
3-5 . روش نمونه گیری. 79
3-6 . روش گردآوری داده ها. 80
3-7. روش تایید پایایی و روایی ابزارجمعآوری دادهها. 81
3-8. روش های تجزیه و تحلیل داده ها. 83
1-4-مقدمه. 85
2-4-آمار جمعیت شناختی. 86
1-2-4-جنسیت. 86
2-2-4-سطح تحصیلات. 87
3-2-4-سن. 88
3-4-آمار استنباطی. 89
1-3-4-بررسی نرمال بودن متغیرها. 89
2-3-4-آزمون فرضیات تحقیق. 89
1-2-3-4-بررسی ضرایب بارهای عاملی و معناداری (T Value) متغیرهای پنهان 91
2-2-3-4-ارزیابی برازش مدل. 97
1-2-2-3-4-برازش مدل اندازه گیری. 97
2-2-2-3-4-برازش مدل ساختاری. 99
3-2-2-3-4-برازش کلی مدل. 101
3-2-3-4-بررسی فرضبات. 104
1-5- مقدمه. 109
2-5- مروری بر موضوع تحقیق و روش اجرای آن. 109
3-5- تحلیل و تفسیر نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق. 110
4-5- پیشنهادات تحقیق. 112
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 113
6-5- محدودیت های تحقیق. 114
منابع :. 116
پیوست. 121
چکیده
هدف این تحقیق ارزیابی فرایند مدیریت عملکرد با بهره گیری از کارت امتیازی متوازن در اموزشکده فنی و حرفه ای شهرستان خوانسارمیباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق، کابردی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان ،کارکنان ، کارشناسان و مدیران آموزشکده فنی و حرفهای خوانسار میباشد که تعداد آنها 720 نفر هستند و با توجه به فرمول کوکران 250 و نمونه گیری طبقاتی نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن را اساتید متخصص تأیید کرده و پایایی آن با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ 0.85 بدست آمده است که نشانگر تائید پایایی پرسشنامه مورد نظر میباشد. نهایتاً مجموعه داده ها به کمک نرمافزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج تحقیق نشان داد که سیستم مدیریت عملکرد در آموزشکده فنی و حرفه ای شهرستان خوانسار با توجه به چهار مولفه (مشتری، یادگیری و رشد، مالی و فرآیند ها) دارای عملکرد بالایی است
واژگان کلیدی: سیستم مدیریت عملکرد، مشتری، یادگیری، رشد مالی ، فرایندها
کلیات تحقیق
1-1.مقدمه
آموزشکده های فنی و حرفه ای باید عملکرد موففیت آمیزی در انجام اهداف خود داشته باشند آگاهی از اینکه عملکرد سازمان تاچه حد در جهت رسیدن به این اهداف و موقعیت سازمان در محیط پیچیده و پویای امروز موفق بوده است ،برای مدیران و سازمان ها اهمیت فراوانی دارد.ادامه حیات وفعالیت سازمان را ،توانایی رقابت واتخاذ مناسب ترین سیاست در مقابل تغییرات محیطی تعیین می کند یکی از موثرترین روش های مورد استفاده سازمان ها در این خصوص ،استفاده از ارزیابی عملکرد برای تعیین نقاط ضعف جهت رفع انها و نقاط قوت جهت بهبود می باشد ارزیابی و مدیریت عملکرد علاوه بر کمک به سازمان برای افزایش توانایی رقابت ،در تعیین وپیاده سازی استراتژی ها نیز نقش بر جسته ای را ایفا می کند در این راستا،داشتن الگویی جهت ارزیابی عمکرد سازمان ضروری است ویکی از این روش ها کارت امتیازی متوازن است که برای اولین بار برای ارزیابی عملکرد سازمان ها معرفی شد به گونه ای که قابل پیاده سازی باشد . کارت امتیازی متوازن یک مفهوم مدیریتی میباشد که به همه مدیران در همه سطوح کمک میکند تا بتوانند فعالیت های کلیدی خود را کنترل کنند این تحقیق به دنبال ارزیابی عملکرد در سازمان هایی ،مثل آموزشکده فنی و حرفه ای شهرستان خوانسار می باشد .
1-2.بیان مساله
در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت وجود نظام ارزیابی را اجتنابناپذیر نموده است ؛ به گونهای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان را، اعم از ارزیابی در استفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و استراتژی ها؛ به عنوان یکی از علائم بیماریهای سازمان قلمداد مینمایند. همه سازمانهای دولتی و خصوصی ، برای توسعه، رشد و پایداری در عرصه رقابتی امروز به نوعی سیستم ارزیابی عملکرد نیاز دارند، که در قالب آن بتوانند کارایی و اثربخشی برنامه های سازمان، فرایند و منابع انسانی خود را مورد سنجش قرار دهند. سازمانهای کارا به جمع آوری و تحلیل داده ها بسنده نمی کنند، بلکه از این داده ها برای بهبود سازمان و تحقق رسالتها و استراتژی ها استفاده می کنند. به عبارتی دیگر، به جای ارزیابی عملکرد به مدیریت عملکرد می پردازند(امیری، 2006).
ارزیابی عملکرد و بهره وری در دهه های اخیر هم از جانب مجامع علمی و هم مدیران و دیگر استفاده کنندگان مورد توجه بسیار قرار گرفته است . متدها و تکنیکهای بسیاری جهت ارزیابی عملکرد ایجاد شده است که هر کدام مجموعه ای از شاخص ها را جهت ایجاد توازن در دیدگاه های سنتی و تک بعدی به عملکرد معرفی می نمایند. اما علی رغم تمامی این پیشرفتها در ارزیابی عملکرد ، بسیاری از سازمانها همچنان بر شاخص های عملکرد سنتی و مالی متکی هستند.(تانگن، 2004) ارزیابی عملکرد