۳-۳-۶- آزمون ایستایی در داده های ترکیبی
آزمونهای ریشه واحد داده های ترکیبی به وسیله کوآه (۱۹۹۲و ۱۹۹۴)[۴۶] و بریتون (۱۹۹۴)[۴۷] پایهریزی شد. این مطالعات به وسیله لوین، لین و چو (۱۹۹۳و ۲۰۰۲)[۴۸] و ایم، پسران و شین (۱۹۹۷ و ۲۰۰۳)[۴۹] کامل شد. در الگوی داده های تابلویی همانند الگوهای سری زمانی در صورت غیر ایستا بودن متغیرها، مسئله رگرسیون ساختگی مصداق خواهد داشت. همچنین R2 بالا ناشی از وجود متغیر زمان، به واسطه ارتباط حقیقی بین متغیرها نیست(گجراتی، ۱۳۸۳). بنابراین کاربرد آزمون ریشه واحد روی داده های ترکیبی جهت تضمین صحت و اعتبار نتایج امری ضروری است. البته آزمونهای ریشه واحد داده های ترکیبی نسبت به آزمونهای ریشه واحد مربوط به سری زمانی قویتر هستند. برای داده های تابلویی، پنج آزمون ریشه واحد به صورت آزمون لوین، لین و چو، آزمون ایم، پسران و شیم، آزمون فیشر- فیلیپس پرون، آزمون فیشر با بهره گرفتن از آزمون دیکی فولر تعمیم یافته و آزمون هادری مورد استفاده قرار میگیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۳-۷- آزمونهای همجمعی داده های تابلویی
بررسی وجود همجمعی متغیرها در داده های ترکیبی نیز مانند داده های سری زمانی اهمیت دارد. در واقع تجزیهوتحلیل همجمعی، برای برآورد و آزمون رابطه تعادلی بلندمدت بین متغیرها استفاده میشود. اگر یک نظریه اقتصادی صحیح باشد، مجموعهی ویژهای از متغیرها که توسط نظریهی مذکور، مشخص شده است، با یکدیگر در بلندمدت مرتبط میشوند. به علاوه، نظریه اقتصادی تنها روابط را به صورت ایستا (بلندمدت) تصریح میکند و اطلاعاتی در خصوص پویاییهای کوتاه مدت میان متغیرها بهدست نمیدهد. در صورت معتبر بودن نظریه، انتظار میرود که با وجود نامانا بودن متغیرها، یک ترکیب خطی ایستا از این متغیرها مانا و بدون روند تصادفی باشد. در غیر این صورت، اعتبار نظریهی مورد نظر زیر سوال میرود. به همین دلیل به طور گسترده، از همجمعی به منظور آزمون نظریههای اقتصادی و تخمین پارامترهای بلندمدت استفاده شده است.
برای انجام آزمون همجمعی داده های ترکیبی، کائو(۱۹۹۹)[۵۰] و پدرونی(۱۹۹۹)[۵۱]، پس از برآورد رابطه بلندمدت بین متغیرها در بلندمدت، مانند آنچه که در مورد سریهای زمانی و داده های مقطعی انجام میشود از آمارههای صفحه بعد استفاده کردهاند:
(۳-۱۹)
در رابطه فوق y ضریب رگرسیون خطای بلندمدت، روی وقفه خطاهای حاصل از تخمین مدل به روش پانل به صورت زیر است:
(۳-۲۰)
N در آمارههای و نشان دهنده تعداد مقطعها و مقدار t استاندارد رابطه (۳-۸) است. آمارههای استخراج شده هر دو، توزیع نرمال با میانگین صفر و واریانس یک دارند. فروض انجام آزمون همانباشتگی داده های ترکیبی را میتوان به صورت زیر نشان داد:
(۳-۲۱)
که فرضیه اول نشان دهنده عدم وجود همانباشتگی بین متغیرها در تمام مقطعها و فرضیه دوم نشان دهنده وجود همانباشتگی بین متغیرها است.
کائو(۱۹۹۹) آزمون همجمعی تعمیم یافته دیکی فولر را با فرض اینکه بردارهای همجمعی در هر مقطع همگن باشند به صورت زیر ارائه کرده است:
(۳-۲۲)
در رابطه فوق خطای تخمین رابطه بلندمدت با روش داده های ترکیبی و p تعداد وقفه ها در آزمون ADF است که اندازه آن بستگی به رفع خودهمبستگی بین اجزای خطا دارد. همچنین j ضریب متغیر تفاضل وقفه های آزمون و خطای معادله تخمین زده شده فوق است. به عبارت دیگر در این آزمون مانند آزمونهای و پس از تخمین رابطه بلندمدت، خطای تخمین محاسبه شده و سپس با بهره گرفتن از رابطه فوق آزمون ADF انجام میشود. فرضیات این تست مانند فرضیات آزمونهای و بوده و آماراه آزمون دارای توزیع t استاندارد است(پدرونی، ۱۹۹۷).
۳-۳-۸- عدم اطمینان قیمتگذاری (MSPE) و عدم دقت قیمتگذاری (MAPE)
آزمون دیگری که در این مجموعه برای مقایسهی دو مدل بهکار رفته است، یکی از رویه های اقتصادسنجی است که میزان خطای پیشبینی دو مدل را اندازه گیری و مقایسه میکند و با آن فرضیه دوم پژوهش مبنیبر بازده بهدست آمده از مدل قیمتگذاری برپایه مخارج مصرفی در بودجه خانوار تبیین بهتری از رفتار بازده واقعی دارد، مورد آزمون قرار میگیرد. بهمنظور انجام این آزمون، خطاهای قیمتگذاری بازده در زمان t را با نماد بهصورت زیر تعریف میکنند:
(۳-۲۳)
یعنی خطای قیمتگذاری در زمان t، برابر است با بازده بهدست آمده از مدل برای زمان t، منهای بازده واقعی سهام در زمان t. دو معیار میانگین مربعات خطاهای قیمتگذاری[۵۲] و میانگین متوسط خطای قیمتگذاری[۵۳] ابزارهایی هستند که به منظور مقایسهی عدم اطمینان و دقت دو مدل مورد استفاده قرار میگیرند و بهصورت زیر تعریف شدهاند:
(۳-۲۴)
(۳-۲۵)
جایی که ، میانگین خطاهای قیمتگذاری است:
(۳-۲۶)
MSPE عدم اطمینان قیمتگذاری و MAPE عدم دقت قیمتگذاری را نشان خواهند داد.
۳-۴- متغیرهای پژوهش
۳-۴-۱- بازدهی سهام
نکتهای که اشاره به آن مهم میباشد، متغیر بازدهی سهام است که در اغلب مطالعات مورد بررسی، تغییر قیمت و بازدهی معادل درنظر گرفته شده و در عبارت بروز مییابند که تحت عنوان لگاریتم طبیعی تغییر قیمت (بازدهی) معرفی شده و بهصورت زیر محاسبه میشود:
(۳-۲۷)
در این پژوهش نیز برای بررسی ارتباط همزمان و پویا بین بتای بازاری هر سهم و بتای مخارج مصرفی با تغییرات قیمت از همین متغییر استفاده شده است.
۳-۴-۲- بتا
ضریب بتا ارتباط بین بازده دارایی i و بازده شاخص بازار را توصیف میکند. اگر بتا مساوی یک باشد، بدین معنی است که یک درصد تغییر در بازدهی مورد انتظار، باعث یک درصد تغییر در بازده دارایی i میشود. اگر بتا بزرگتر از یک باشد، بدین معنی است که نرخ بازدهی آن سهم، بیشتر از تغییرات بازده بازار خواهد بود و اگر بتا کوچکتر از یک باشد، میتوان انتظار داشت که تغییرات بازده آن سهم کمتر از تغییرات بازده بازار میباشد. بهعبارت دیگر؛ میتوان گفت که ضریب بتا میزان ریسک سیستماتیک کل اوراق بهادار موجود در بورس را نشان میدهد.
نحوه محاسبه بتای بازاری هر سهم عبارت است از:
(۳-۲۸)
برای آزمون مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای سنتی، معادله را بهصورت زیر بیان میکنند:
(۳-۲۹)
نرخ بازده بدون ریسک یا همان
اضافه بازده سهام یا همانE
بازده مشاهده شده سهام i
خطای مورد انتظار یا همان -
در نتیجه، این مدل بازده دارایی iرا با ریسک سیستماتیک آن ارتباط میدهد.
اما در مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای برپایه مخارج مصرفی، بتا برپایه رشد مخارج مصرفی تعریف میشود:
(۳-۳۰)
این بتا تعیینکننده ارتباط میان نرخ بازدهی انتظاری دارایی و ریسک براساس اطلاعات بهدست آمده از بودجه خانوار بر حسب مخارج مصرفی دو گروه کالاهای بیدوام و خدمات است، که مبنایی برای درک ارتباط بین ثروت، مخارج مصرفی و ریسک گریزی سرمایهگذاران میباشد تا تبیینکننده بهتری برای ارتباط میان ریسک و بازده باشد.
این مدل هم همانند مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای سنتی، بازده دارایی را با ریسک سیستماتیک آن ارتباط میدهد. هرچند در این جا معیار ریسک سیستماتیک کواریانس با رشد مخارج مصرفی است. بتای مخارج مصرفی، بهگونهای تبیین شده است که این معیار برای بازار برابر یک است.
برای آزمون مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای برپایه مخارج مصرفی، معادله بهصورت زیر بیان میشود:
(۳-۳۱)
با این معادله، بهسادگی میتوان مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای سنتی و مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای برپایه مخارج مصرفی را در یک معادله جای داد. در عمل بازده دارایی i بر بتای بازاری و بتای مخارج مصرفیاش رگرس میشود تا ببینید کدام یک تبیینکننده بهتری از بازده هستند و فرضیه نخست یعنی بتای مخارج مصرفی در بودجه خانوار در مقایسه با بتای بازار ارتباط بیشتری با بازده دارد، مورد آزمون قرار گیرد.
فصل چهارم:
توصیف داده ها و برآورد الگو
۴-۱- مقدمه:
در این فصل ابتدا روند تحلیل داده ها مورد بررسی قرار میگیرد. در قسمت دوم، ابتدا پایایی متغیرهای مورد استفاده در الگو بررسی میشود. سپس به منظور کاذب نبودن نتایج رگرسیون، آزمون همجمعی میان متغیرهای الگو انجام میشود. در ادامه نتایج آزمونهای مختلف برای تعیین نوع برآورد الگو بررسی میشود. در نهایت، نتایج برآورد الگو تفسیر آنها ارائه میشود.
۴-۲- تحلیل روند داده ها:
برای آشنایی کلی با متغیرهای مورد استفاده در الگو، تحلیل داده ها صورت میگیرد. حدود زمانی پژوهش سالهای ۹۰-۱۳۸۱ و حدود مکانی آن کشور ایران است. تحلیل داده های مورد استفاده در جدول (۴-۱) و (۴-۲) نمایش داده شده است.
جدول (۴-۱): منتخبی از شاخصهای کلیدی برای هشت شرکت سرمایهگذاری
نام شرکت |