چکیده:
نظام آموزش و پرورش به منظور تحقق اهداف فردی و اجتماعی به وجود آمده است. سازمان های آموزشی در سرتاسر دنیا مسئولیت مهم تأمین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه برای رشد و توسعه اجتماعی را برعهده دارند.مدیریت واحدهای آموزشی از اهمیت زیادی برخوردارند. زیراکه مدیران مدارس می توانند در راستای هدایت فعالیت ها و رهبری فرآیندهای آموزش و پرورش،نقش تعیین کننده ای داشته باشند.
اتلاف وقت یک پدیده چند بعدی است. اگرچه در سطح خرد توسط افراد و در سطح کلان توسط مسئولین جامعه تشدید می شود ولی ریشه های فرهنگی،تاریخی،اجتماعی و اقتصادی دارد. پیشگیری از آن نیاز به همت ملی مداوم دارد.
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت های مدیران و مدیریت زمان آنان در بین مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه شهرستان بافت به مرحله اجرا در آمده است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی (همبستگی) می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 78 نفر مدیر( 35 مرد و 43 زن)، به صورت تمام شماری در دو مقطع راهنمایی و متوسطه می باشد ابزارهای تحقیق مشتمل است بردو پرسشنامه،مهارت های سه گانه مدیران و مدیریت زمان که توسط مدیران تکمیل گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمونهای دوجمله ای ،کروسکال والیس،من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن و به کارگیری نرم افزار spss صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد به طور کلی بین مهارت های مدیران و مدیریت زمان آنان رابطه معنی داری وجود ندارد و ضمناً نتایج نشان داد که متغیرهای جنسیت، و سابقه مدیریت با مهارتهای مدیریتی مدیران رابطه معناداری ندارد و با میزان تحصیلات آنان رابطه معنادار دارد.مدیریت زمان مدیران با متغیر میزان تحصیلات و سابقه مدیریت آنان رابطه معنادار ندارد و با متغیرجنسیت رابطه معنادار دارد.
واژگان کلیدی: مدیران، مهارتهای مدیران، مهارت فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی، مدیریت زمان
فهرست مطالب
فصل اول: طرح مسأله
مقدمه 2
1-1- موضوع 3
1-2- بیان مسأله 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 6
1-4- هدفهای تحقیق 9
1-4-1- هدف کلی: 9
1-4-2- هدفهای جزئی: 9
1-5- فرضیه های تحقیق 10
1-5-1- فرضیه اصلی: 10
1-5-2- فرضیه های فرعی تحقیق 10
1-6- تعاریف 12
1-6-1- تعاریف مفهومی اصطلاحات 12
1-6-1-1- مهارت: 12
1-6-1-2- مدیر آموزشی: 13
1-6-1-3- مهارت فنی: 13
1-6-1-4- مهارت انسانی: 13
1-6-1-5- مهارت ادراکی: 13
1-6-1-6- مدیریت: 13
1-6-1-7- مدیریت زمان: 14
1-6-1-8- هدف گذاری: 14
1-6-1-9- اولویتبندی اهداف و فعالیتها: 14
1-6-1-10- برنامه ریزی عملیاتی: 14
1-6-1-11- تفویض اختیار: 14
1-6-1-12- مدیریت ارتباطات: 15
1-6-1-13- مدیریت جلسات: 15
1-6-2- تعاریف عملیاتی 15
1-6-2-1- مهارتهای مدیران: 15
1-6-2-2- مهارت فنی : 15
1-6-2-3- مهارت انسانی: 16
1-6-2-4- مهارت ادراکی: 16
1-6-2-5- مدیریت زمان: 16
1-6-2-6- هدفگذاری: 16
1-6-2-7- اولویت بندی اهداف و فعالیتها: 16
1-6-2-8- تفویض اختیار: 16
1-6-2-9- برنامه ریزی عملیاتی: 16
1-6-2-10- مدیریت ارتباطات: 17
1-6-2-11- مدیریت جلسات: 17
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه: 19
2-1- پیشینه نظری و تجربی مدیریت 20
2-1-1- تاریخچه مدیریت 20
2-1-2- فراگرد مدیریت 20
2-1-3- تعاریف و مفهوم مدیریت آموزشی 21
2-1-4- اهمیت مدیریت آموزشی 22
2-1-5- اهداف مدیریت آموزشی 23
2-1-6- تربیت و تأمین مدیران آموزشی و اهمیت آن 24
2-2- مبانی نظری مهارتهای مدیران 26
2-2-1- تئوری مهارتهای سه گانه مدیران 32
2-2-1-1- مهارت فنی 32
اجزای مهارت فنی 33
2-2-1-2- مهارت انسانی 34
نظریه روابط انسانی 38
برخی شاخصهای روابط انسانی: 38
بهبود مدیریت و عوامل موثر در توسعه مهارتهای انسانی 40
2-2-1-3- مهارت ادراکی 41
اجزای مهارتهای ادراکی 45
2-2-2- مهارتهای مدیریتی 46
2-2-2-1- پرورش مهارتها 47
پرورش مهارت فنی: 47
پرورش مهارت انسانی: 48
پرورش مهارتهای ادراکی: 48
2-3- مبانی نظری مدیریت زمان 49
2-3-1- مبانی نظری مهارتهای سازمانی مدیریت زمان 49
2-3-1-1- هدفگذاری 49
2-3-1-2- اولویتبندی اهداف و فعالیتها 49
2-3-1-3- برنامهریزی عملیاتی 49
2-3-1-4- تفویض اختیار 50
2-3-1-5- مدیریت ارتباطات 50
2-3-1-6- مدیریت جلسات 50
2-3-2- تعاریف مدیریت زمان 51
2-3-3- اهمیت مدیریت زمان: 51
3-3-4- مدیریت در زمان: 52
3-3-5- مدیریت زمان و اسلام 52
3-3-6- سودمندیهای مدیریت زمان 53
3-3-7- قوانین مرتبط با مدیریت زمان 53
3-3-7-1- قانون پارتو 54
3-3-7-2- قانون پارکینسون 54
3-3-7-3- قانون دقیقه نود 54
2-4- مروری بر تحقیقات گذشته 55
2-4-1- چکیده تحقیقات انجامشده در ایران 55
2-4-2- چکیده تحقیقات انجامشده در خارج: 58
2-5- چارچوب نظری 64
2-5- مدل تحلیلی تحقیق 66
2-7- خلاصه فصل 67
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه 70
3-1- نوع تحقیق بر اساس طرح تحقیق و اهداف تحقیق 70
3-2- متغیرهای مورد بررسی 70
3-3- جامعه آماری، برآورد حجم نمونه و روشهای نمونهگیری 71
3-3-1- جامعه آماری 71
3-3-2-حجم نمونه و روش نمونهگیری 71
3-4- ابزارهای تحقیق 71
3-5- روایی و پایایی ابزار سنجش 72