چکیده:

 

نظام آموزش و پرورش به منظور تحقق اهداف فردی و اجتماعی به وجود آمده است. سازمان های آموزشی در سرتاسر دنیا مسئولیت مهم تأمین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه برای رشد و توسعه اجتماعی را برعهده دارند.مدیریت واحدهای آموزشی از اهمیت زیادی برخوردارند. زیراکه مدیران مدارس می توانند در راستای هدایت فعالیت ها و رهبری فرآیندهای آموزش و پرورش،نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

 

اتلاف وقت یک پدیده چند بعدی است. اگرچه در سطح خرد توسط افراد و در سطح کلان توسط مسئولین جامعه تشدید می شود ولی ریشه های فرهنگی،تاریخی،اجتماعی و اقتصادی دارد. پیشگیری از آن نیاز به همت ملی مداوم دارد.

 

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت های مدیران و مدیریت زمان آنان در بین مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه شهرستان بافت به مرحله اجرا در آمده است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی (همبستگی) می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 78 نفر مدیر( 35  مرد و 43 زن)، به صورت تمام شماری در دو مقطع راهنمایی و متوسطه می باشد  ابزارهای تحقیق مشتمل است بردو پرسشنامه،مهارت های سه گانه مدیران و مدیریت زمان که توسط مدیران تکمیل گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمونهای دوجمله ای ،کروسکال والیس،من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن و به کارگیری نرم افزار spss صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد به طور کلی بین مهارت های مدیران و مدیریت زمان آنان رابطه معنی داری وجود ندارد و ضمناً نتایج نشان داد که متغیرهای جنسیت، و سابقه مدیریت با مهارتهای مدیریتی  مدیران رابطه معناداری ندارد و با میزان تحصیلات آنان رابطه معنادار دارد.مدیریت زمان مدیران با متغیر میزان تحصیلات و سابقه مدیریت آنان رابطه معنادار ندارد و با متغیرجنسیت رابطه معنادار دارد.

 

واژگان کلیدی: مدیران، مهارت‌های مدیران،  مهارت فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی، مدیریت زمان

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: طرح مسأله

 

مقدمه 2

 

1-1- موضوع 3

 

1-2- بیان مسأله 4

 

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 6

 

1-4- هدفهای تحقیق 9

 

1-4-1- هدف کلی: 9

 

1-4-2- هدفهای جزئی: 9

 

1-5- فرضیه های تحقیق 10

 

1-5-1- فرضیه اصلی: 10

 

1-5-2- فرضیه های فرعی تحقیق 10

 

1-6- تعاریف 12

 

1-6-1- تعاریف مفهومی اصطلاحات 12

 

1-6-1-1- مهارت: 12

 

1-6-1-2- مدیر آموزشی: 13

 

1-6-1-3- مهارت فنی: 13

 

1-6-1-4- مهارت انسانی: 13

 

1-6-1-5- مهارت ادراکی: 13

 

1-6-1-6- مدیریت: 13

 

1-6-1-7- مدیریت زمان: 14

 

1-6-1-8- هدف گذاری: 14

 

1-6-1-9- اولویت‌بندی اهداف و فعالیت‌ها: 14

 

1-6-1-10- برنامه ریزی عملیاتی: 14

 

1-6-1-11- تفویض اختیار: 14

 

1-6-1-12- مدیریت ارتباطات: 15

 

1-6-1-13- مدیریت جلسات: 15

 

1-6-2- تعاریف عملیاتی 15

 

1-6-2-1- مهارتهای مدیران: 15

 

1-6-2-2- مهارت فنی : 15

 

1-6-2-3- مهارت انسانی: 16

 

1-6-2-4- مهارت ادراکی: 16

 

1-6-2-5- مدیریت زمان: 16

 

1-6-2-6- هدفگذاری: 16

 

1-6-2-7- اولویت بندی اهداف و فعالیتها: 16

 

1-6-2-8- تفویض اختیار: 16

 

1-6-2-9- برنامه ریزی عملیاتی: 16

 

1-6-2-10- مدیریت ارتباطات: 17

 

1-6-2-11- مدیریت جلسات: 17

 

فصل دوم: پیشینه تحقیق

 

مقدمه: 19

 

2-1- پیشینه نظری و تجربی مدیریت 20

 

2-1-1- تاریخچه مدیریت 20

 

2-1-2- فراگرد مدیریت 20

 

2-1-3- تعاریف و مفهوم مدیریت آموزشی 21

 

2-1-4- اهمیت مدیریت آموزشی 22

 

2-1-5- اهداف مدیریت آموزشی 23

 

2-1-6- تربیت و تأمین مدیران آموزشی و اهمیت آن 24

 

2-2- مبانی نظری مهارت‌های مدیران 26

 

2-2-1- تئوری مهارتهای سه گانه مدیران 32

 

2-2-1-1- مهارت فنی 32

 

اجزای مهارت فنی 33

 

2-2-1-2- مهارت انسانی 34

 

نظریه روابط انسانی 38

 

برخی شاخص‌های روابط انسانی: 38

 

بهبود مدیریت و عوامل موثر در توسعه مهارتهای انسانی   40

 

2-2-1-3- مهارت ادراکی 41

 

اجزای مهارت‌های ادراکی 45

 

2-2-2- مهارتهای مدیریتی 46

 

2-2-2-1- پرورش مهارت‌ها 47

 

پرورش مهارت فنی: 47

 

پرورش مهارت انسانی: 48

 

پرورش مهارتهای ادراکی: 48

 

2-3-  مبانی نظری مدیریت زمان 49

 

2-3-1-  مبانی نظری مهارتهای سازمانی مدیریت زمان 49

 

2-3-1-1- هدف‌گذاری 49

 

2-3-1-2- اولویت‌بندی اهداف و فعالیت‌ها 49

 

2-3-1-3- برنامه‌ریزی عملیاتی 49

 

2-3-1-4- تفویض اختیار 50

 

2-3-1-5- مدیریت ارتباطات 50

 

2-3-1-6- مدیریت جلسات 50

 

2-3-2- تعاریف مدیریت زمان 51

 

2-3-3- اهمیت مدیریت زمان: 51

 

3-3-4-  مدیریت در زمان: 52

 

3-3-5- مدیریت زمان و اسلام 52

 

3-3-6- سودمندی‌های مدیریت زمان 53

 

3-3-7- قوانین مرتبط با مدیریت زمان 53

 

3-3-7-1- قانون پارتو 54

 

3-3-7-2- قانون پارکینسون 54

 

3-3-7-3- قانون دقیقه نود 54

 

2-4- مروری بر تحقیقات گذشته 55

 

2-4-1- چکیده تحقیقات انجام‌شده در ایران 55

 

2-4-2- چکیده تحقیقات انجام‌شده در خارج: 58

 

2-5- چارچوب نظری 64

 

2-5-   مدل تحلیلی تحقیق 66

 

2-7-  خلاصه فصل 67

 

فصل سوم: روش تحقیق

 

مقدمه 70

 

3-1- نوع تحقیق بر اساس طرح تحقیق و اهداف تحقیق   70

 

3-2- متغیرهای مورد بررسی 70

 

3-3- جامعه آماری، برآورد حجم نمونه و روش‌های نمونه‌گیری   71

 

3-3-1- جامعه آماری 71

 

3-3-2-حجم نمونه و روش نمونه‌گیری 71

 

3-4- ابزارهای تحقیق 71

 

3-5- روایی و پایایی ابزار سنجش 72

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...