نرم افزارهای کامپیوتری
۸۶%
۶
گردشگری
۸۹%
همانطور که ملاحضه می شود برای متغیرهای تبلیغات اینترنتی، وبسایتهای اینترنتی، تبلیغاتی صدا و سیما، برنامه های تبلیغاتی ماهواره، نرمافزارهای کامپیوتری و گردشگری آلفاهایی به ترتیب برابر ۸۷/۰، ۸۳/۰، ۸۵/۰، ۸۱/، ۸۶%۰ و ۸۹% بهدست آمده است. این میزان آلفاهایی بهدست آمده نشان دهنده آن است که پرسشنامههای مورد استفاده، از قابلیت اعتماد و یا به عبارت دیگر از پایایی لازم برخوردار میباشند.
۳-۵-۲-بررسی روایی ابزار اندازه گیری
منظور از روایی یک مقیاس یا یک ابزار اندازه گیری، پاسخ به این سؤال است که ابزار اندازه گیری چه چیزی را میسنجد و تا چه اندازه موضوع موفق بوده و کارایی لازم را دارد. به عبارتی، روایی به معنای میزان انطباق بین تعریف مفهومی متغیر با تعریف عملیاتی آن است. برای بررسی روایی ابزار
اندازه گیری تحلیل محتوای صوری استفاده شده است. بدین ترتیب که برای اطمینان از به کارگیری جملات مناسب جهت سنجش صفات بایسته رهبری، پرسشنامه تهیه شده به همراه منابع مورد استفاده، جهت نظرخواهی به قضاوت تعدادی از اساتید گذاشته شد و پس از اصلاحات لازم، اعتبار علمی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت.
۳-۶٫ جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه گردشگرانی میباشد که در تیرماه سال ۱۳۹۳ که از طریق خطوط هوایی به شهر شیراز مسافرت کرده اند.
۳-۶-۱٫ حجم نمونه
تعداد حدود ۳۲۰ نفر از طریق محاسبه با فرمول کوکران از گردشگرانی که در تیر ماه به شیراز از طریق خطوط هوایی سفر نموده اند مورد سوال و بررسی قرار خواهد گرفت.
۳-۶-۲٫ روش نمونه گیری
در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده در گزینش آزمودنیها استفاده شده است. در این پژوهش برای انتخاب حجم نمونه گردشگران از فرمول «کوکران» استفاده شده است. بنابراین از فرمول زیر برای تعیین حجم نمونه استفاده می شود:
n=
که در آن:
=n حجم نمونه
N = جامعه آماری
=p نسبت موفقیت در جامعه آماری
=q نسبت عدم موفقیت در جامعه آماری
Ɛ = دقت برآورد
توزیع جامعه نرمال
در این تحقیق تعداد اعضای جامعه آماری را ۲۰۰۰ نفر از گردشگران شهر شیراز تشکیل می دهند و چون میزان را در جامعه گردشگران در دست نداریم p و q را ۵/۰ در نظر گرفته تا n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا کند. این امر سبب می شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد.
در این صورت خواهیم داشت:
از طرفی از آنجا که میزان خطای مجاز در تحقیقات پیمایشی بین ۰۱/۰ تا ۱/۰ میباشد، در این پژوهش Ɛ= ۰٫ ۰۶ در نظر گرفته شد. همچنین مقدار خطا α=۰٫ ۰۵ میباشد.
n=
۳-۷٫ روش تجزیه و تحلیل داده ها
برای نیل به اهداف پژوهش و پاسخ به سوالات آن و همچنین بررسی نقش رسانههای الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی، هم از آمار توصیفی و هم از آمار استنباطی استفاده شده است.
الف) آمار توصیفی: در بخش آمار توصیفی با توجه به اهداف پژوهش ابتدا جداول فراوانی، درصدی، فراوانی تجمعی، میانگینها و انحراف استاندارد متغیرهای مورد مطالعه، تهیه و سپس از نمودارهای توصیفی نیز استفاده می شود.
ب) آمار استنباطی: در این مرحله با بهره گرفتن از همبستگی به بررسی نقش رسانههای الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی پرداخته شده و در آخر بر اساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون به بررسی نقش رسانههای الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی پرداخته می شود، تمام مراحل یاد شده با بهره گرفتن از برنامه آماری Spss انجام می شود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
۴-۱ مقدمه
در این فصل، داده های خام بدست آمده از جامعه آماری با بهره گرفتن از روشهای آماری مناسب و نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند. در این پژوهش ابتدا از شاخص های آمار توصیفی، شامل جداول توصیفی و نمودارهای فراوانی جهت توصیف داده ها استفاده شده است. سپس از رابطه همبستگی پیرسون به منظور پاسخ به سوالات تحقیق استفاده می شود.
۴-۲ آمار توصیفی
در جداول ذیل شاخص های توصیفی (میانگین، انحراف معیار) متغیرها جهت بررسی پراکندگی مناسب و نرمال بودن توزیع داده ها ارائه شده است.
۴-۲-۱ وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان
جدول شماره ۴-۱ و نمودار شماره ۴-۱ وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان را نشان می دهند.
جدول ۴-۱ ۵وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان
جنسیت
فراوانی
درصد فراوانی
درصد تجمعی