زمستان 1392
 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

 

 

چکیده

 

 

 

مقدمه : انسان دنیای امروز به لحاظ وسعت ، سرعت و پیچیدگی تغییرات زندگی با چالش های فراوانی روبرو است . چگونگی رویا‌رویی با مسائل فوق وتربیت انسان متعهد به خواسته‌ها و ارزش‌های جامعه پیش بینی وبرنامه‌ریزی می‌طلبد . اولین و مهم‌ترین گام شناساندن راه است و تعیین مقصد، این پژوهش بر آن است تا درمیان تنوع سلیقه‌ها وعلاقه‌مندی‌های خانواده‌ها آن‌هارابا اهمیت مطالعه  وراه‌های ایجاد عادت به مطالعه درقالب طرح ترویج خواندن آشنا سازد.

 

اهمیت پژوهش :نظر به اهمٌیت مطالعه برای کودکان و ضرروت آزمودن راه‌های گوناگون ترویج خواندن، یک تجربه موفق یعنی” طرح سبد خواندن با خانواده “می‌تواند وجوه گوناگون چنین امری را برای علاقه مندان روشن وآن‌ها را در بکار گیری سایر روش ها یاری کند.

 

هدف:معرفی،بررسی وارزیابی “طرح سبد خواندن با خانواده”خانه کتابدار وترویج خواندن کودک ونوجوان است.که درپاسخ به پرسش “تاثیر برعلاقه‌مندی به مطالعه” بیان شده است.

 

روش پژوهش:این مطالعه موردی نیاز به ژرف نگری در گستره‌ی کمی داشته بنابراین به شیوه ی کیفی مورد تحلیل قرارگرفته است.جامعه ی پژوهش شامل :اعضای سبد خواندن،مرّوجان وتئوری های این رشته می باشد.یافته هاازطریق مشاهده ی توام بامشارکت پژوهشگرومصاحبه ی بدون ساختار باصاحب نظران رشته به مدت ده ماه جمع آوری شده است.

 

یافته ها:شامل مقوله ها وکدهایی است که باتوجه به عوامل زمینه ای(سخنان مروجان)وفرآیندها(گزارشات اعضا)بدست آمده است.این مقوله ها عبارتنداز:فراهم کردن شرایط مساعد،رشد مهارت ها،انگیزه های خواندن،نیازهای بنیادی،اجزای زنجیره کتابخوانی وشیوه های ترویج.

 

نتایج: توجه سازمان‌یافته اجتماعی به وضعیت مادران و فرزندان درخانواده سابقه‌ای در جامعه‌ی ما نداشته است. بنابراین پس از سال‌ها تلاش فردی برای بهبودوضعیت مادران وفرزندان سبد موقعیت ارزشمند فرهنگی برای خانواده هاپدیدآورد،ولی فرهنگ سازی نیاز به برنامه‌ی روشمند کوتاه‌مدت وبلند‌مدت دارد.گزارشات ماهیانه اعضا کمک بزرگی درآشکار‌سازی سلیقه‌هاجهت به کارگیری دربرنامه‌های آینده بود.

 

کلیدواژه:مطالعه‌در خانواده،خواندن،سبدخواندن،کودک ومطالعه،خانه کتابداروترویج خواندن کودک ونوجوان.

 

 فهرست مطالب

 

 

 

عنوان                                                                                                        صفحه        

 

 

 

چکیده ‌ه

 

فهرست مطالب ‌و

 

فهرست جدول ها ‌ک

 

فهرست نمودارها ‌ل

 

فصل اول: کلیات پژوهش 12

 

1-1. مقدمه 13

 

1-2. بیان مساله 15

 

1-3. پرسش‌های پژوهش 17

 

1-4. فرضیه‌ها (سوال‌های تحقیق) 17

 

1-5. اهمیت وضرورت پژوهش 17

 

1-6. هدف پژوهش 20

 

1-7. روش انجام تحقیق 21

 

1-8. تعریف واژه ها: 21

 

1-9. تعریف عملیاتی: 22

 

فصل دوم:مبانی نظری وپیشینه پژوهش 23

 

2-1. مقدمه 24

 

2-2. ادبیات کودک و نوجوان: 24

 

2-2-1.  اهداف ادبیات کودکان: 25

 

2-3.  کتاب‌های کودکان و نوجوانان 25

 

2-4.  مطالعه 27

 

2-4-1.  اهمیت مطالعه 28

 

2-4-2. مطالعه و رشد 29

 

2-5. خواندن 31

 

2-6. پایگاه های ایجاد عادت به مطالعه و خواندن 32

 

2-7. رغبت، علاقه، انگیزه 34

 

2-8. کودک 35

 

2-9. نهادهای مروج خواندن 36

 

2-9-1. شورای کتاب کودک 36

 

2-9-2. موسسه مادران امروز 37

 

2-9-3. خانه کتابدار 39

 

2-10. پیشینه پژوهش: 40

 

2-10-1. پیشینه و تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور: 41

 

2-10-2. پیشینه طرح‌های عملی و گزارش نشست‌ها در داخل کشور: 41

 

2-10-3. پیشینه و تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور: 45

 

2-10-4. نتیجه گیری 61

 

فصل سوم: روش پژوهش 62

 

3-1.مقدمه 63

 

3-2. روش پژوهش 63

 

3-3. پژوهش موردی 64

 

3-4. جامعه و نمونه پژوهش 65

 

3-5. ابزار جمع‌آوری داده 66

 

3-6. کد گذاری وتحلیل داده‌ها 67

 

فصل چهارم :یافته‌های پژوهش 70

 

4-1. مقدمه 71

 

4-2. طرح سبدخواندن با خانواده 72

 

4-3. جلسات خواندن 73

 

4-3-1. نشست اول 28/11/91: 73

 

4-3-2. نشست دوم31/1/92: 75

 

4-3-3. نشست سوم28/2/92 75

 

4-3-4. نشست چهارم25/3/92: 76

 

4-3-5. نشست پنجم29/4/92: 76

 

4-3-6. نشست ششم26/5/92: 77

 

4-3-7. نشست هفتم30/6/92: 78

 

4-3-8. نشست هشتم27/7/92 : 78

 

4-3-9. نشست نهم 25/8/92 : 80

 

4-4. مقوله‌ها‌ی موردتحلیل 81

 

4-4-1فراهم کردن شرایط مساعد یا رفع عوامل مزاحم 81

 

4-4-2.اجزا زنجیره کتابخوانی 82

 

4-4-3.  شیوه های ترویج 84

 

4-4-4.برآورده سازی نیازهای بنیادی 85

 

4-4-5.مهارت ها 86

 

4-4-6.انگیزه های مطالعه وخواندن 88

 

4-4-7.سایر مقوله‌ها 90

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 93

 

5-1.مقدمه 94

 

5-2.مروری بر طرح سبد خواندن 95

 

5-2-1.بازی درسبدخواندن 98

 

5-2-2.کتاب، کتاب مرجع ، نشریه درسبدخواندن 98

 

5-2-3.فراهم کردن شرایط مساعدورفع عوامل مزاحم درسبدخواندن 100

 

5-2-4.اجزای زنجیره کتابخوانی درسبدخواندن 102

 

5-2-5.شیوه  های ترویج درسبدخواندن 103

 

5-2-6.بر آورده سازی نیازهای بنیادی درسبدخواندن 104

 

5-2-7.رشد مهارت ها درسبدخواندن 105

 

5-2-8.انگیزه های مطالعه درسبدخواندن 106

 

5-3.خواندن با خانواده چه تاثیری بر علاقه‌مندی کودکان طرح به مطالعه داشته است؟ 107

 

5-3-1.تاثیرمطالعه برکودک درسبدخواندن 108

 

5-3-2.ادبیات کودکان درسبدخواندن 109

 

5-3-3.قصه‌گویی و داستان خوانی درسبدخواندن 110

 

5-3-4.بازی و کودک در سبدخواندن 111

 

5-3-5.کتاب و نشریات  کودک در سبد خواندن 112

 

5-3-6.خلاقیت و کودک در سبد خواندن 112

 

5-3-7.فراهم‌کردن شرایط مساعد در سبد برای کودک 113

 

5-3-8.اجزای زنجیره کتابخوانی و کودک در سبد خواندن 114

 

5-3-9.تاثیرشیوه‌های ترویج بر کودک در سبدخواندن 115

 

5-3-10.نیازهای بنیادی کودک و سبد خواندن 116

 

5-3-11.مهارت‌های کودک و سبد خواندن 118

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...