(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست عنوان شماره صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق.2
1-1) مقدمه3
1-2) بیان مسئله4
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق.6
1-4) سؤالات تحقیق8
1-5) اهداف تحقیق.8
1-6) فرضیات تحقیق9
1-7) متغیر های تحقیق.9
1-8) مدل مفهومی تحقیق10
1-9) قلمرو تحقیق.11
1-10) محدودیت های تحقیق11
1-11) مفاهیم و واژگان کلیدی تحقیق.11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.14
بخش اول : شخصیت
2-1) مقدمه15
2-2) تعاریف شخصیت16
2-3) تاریخچه ظهور و پیدایش شخصیت.18
2-4) مفروضات در مورد ماهیت شخصیت.20
2-5) شکل گیری شخصیت.21
2-6) نظریه های شخصیت22
بخش دوم : مدل پنج عاملی شخصیت Big-5
2-7) پیدایش مدل پنج عاملی در ساخت شخصیت و تحلیل آن26
2-8) مروری بر تاریخچه مدل پنج عاملی26
2-9) مدل پنج عاملی ، یک تئوری هماهنگ شده بزرگ برای شخصیت29
2-10) ادبیات اخیر در مورد مدل پنج عاملی.30
2-11) مدل پنج عاملی مک کری و کاستا.31
2-12) مدل پنج عاملی در فرهنگ های مختلف33
2-13) تعیین میزان اهمیت مدل Big-5.34
2-14) پایه های تجربی ومفهومی نظریه پنج عاملی36
2-15) نظریه صفات و مدل پنج عاملی.36
2-16) ریز فهرست 5 عامل شخصیتی38
2-16-1) گشودگی نسبت به تجربه38 2-16-2) وظیفه شناسی (باوجدانی)39 2-16-3) روان رنجوری40 2-16-4) برون گرایی.40 2-16-5) تطابق پذیری (سازگاری).41 2-17) شخصیت Big-5و فرهنگ ملی.42 2-18) کاستی ها و انتقادات مدل Big-543 بخش سوم : سبک های مدیریتی 2-19) سبک های مدیریت44 2-20) سیری در نظریات سبکهای مدیریتی.46 2-20-1) نظریات خصوصیات ذاتی مدیر.46 2-20-2) نظریات رفتاری مدیریت.46 2-20-2-1) مطالعات دانشگاه اوهایو.47 2-20-2-2) مطالعات دانشگاه میشیگان.47
2-20-2-3) مطالعات لیکرت48
2-20-2-4) مطالعات بلیک و موتون.50
2-20-2-5) نظریات موقعیتی و اقتضایی51
2-20-26-) نظریه مدیریت فرهمند.54 2-20-2-7) نظریه مدیریت ممتاز55 2-20-2-8) نظریه مدیریت تیمی.56 2-20-2-9) نظریه مدیریت خدمتگزار.57 2-20-2-10) نظریه مدیریت تحول آفرین57 بخش چهارم : مدیریت مشارکتی
2-21) زمینه پیدایش اندیشه مشارکت.59 2-22) فلسفه مشارکت.60 2-23) مبنای نظری مشارکت.60 2-23-1) تقسیم بندی از نوع اول61 2-23-2) تقسیم بندی نوع دوم.64
2-24) مفهوم مشارکت56 2-25) انواع مشارکت.67
2-26) پیش نیازهای مشارکت68 2-27) سطوح مشارکت69 2-28) مبانی فکری مشارکت.71
2-29) اجزای کلیدی برای مشارکت کارکنان71
2-30) ارزشهای بنیادی مشارکت و نتایج آن.72
2-31) درجه مشارکت72
2-32) پیامدهای مشارکت73
2-33) موانع مشارکت.74
2-34 ) دلایل عدم مشارکت کارکنان.76
2-35) سیر تکوین مدیریت مشارکتی.76
2-36) مفهوم مدیریت مشارکتی.77
2-37) اهداف مدیریت مشارکتی.79 2-38) پیش نیازهای فرآیند مدیریت مشارکتی80 2-39) ویژگی های نظام مدیریت مشارکتی81 2-40) برنامه ها و فنون مدیریت مشارکتی81 2-41) نتایج و آثار ایجاد نظام مدیریت مشارکتی.81 2-42) مدیریت مشارکتی درایران.82 2-43) پیش فرضهای نادرست در مورد مشارکت کارکنان.87 2-44) منتقدین مدیریت مشارکتی.89 بخش پنجم : پیشینه تحقیق
2-45) پیشینه شخصیت بر اساس مدل پنج عاملی Big-5 .09
2-46) پیشینه سبک های مدیریتی95
بخش ششم : معرفی سازمان های مورد بررسی تحقیق
2-48) سازمان مخابرات.97 2-49) اداره کل پست.100 فصل سوم: روش شناسی تحقیق..104
3-1) مقدمه105
3-2) نوع تحقیق.105 3-3) روش تحقیق.106
3-4) متغیرهای تحقیق.106 3-5) جامعه آماری .106
3-6) نمونه آماری و شیوه نمونه گیری106
3-7) ابزار جمع آوری اطلاعات.107
3-8) ابزار اندازه گیری تحقیق110 3-9)روایی و پایایی ابزار پژوهش111 3-10) شیوه های تجزیه و تحلیل اطلاعات115 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها117
4-1) مقدمه.118
4-2) نتایج توصیفی.118
4-3) تجزیه و تحلیل استنباطی121
4-3-1) شرکت مخابرات.121 4-3-1-1) بررسی فرضیه فرعی تحقیق122 4-3-1-2) بررسی فرضیه های اصلی تحقیق126
4-3-2) اداره کل پست127 4-3-2-1) بررسی فرضیه فرعی تحقیق128
4-3-2-2) بررسی فرضیه های اصلی تحقیق132
4-3-3) آزمون T-student 1-3-3-4) مربوط به سازمان مخابرات.133 4-3-3-2) مربوط به اداره کل پست.134 4-3-4) آزمون فریدمن
4-3-4-1) سازمان مخابرات134 4-3-4-2) اداره کل پست135
فصل پنجم : تحلیل نتایج و پیشنهادات137
5-1 مقدمه138
5-2) نتایج تحقیق138 5-2-1) نتایج حاصل از ویژگی های جمعیت شناختی.138
5-2-2) نتایج حاصل از فرضیات تحقیق.139 5-2-3) نتایج حاصل از آزمون استنباطی ؛ آزمون T استیودنت142 5-2-4) نتایج حاصل از آزمون فریدمن.142 5-3) پیشنهادات تحقیق.143 5-3-1) پیشنهادات به مدیران سازمان ها.143
5-4) پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی144 5-5) محدودیت های اجرایی و علمی تحقیق145
پیوست ها
نظرسنجی خبرگان.148
پرسشنامه پنج عامل شخصیت.149
پرسشنامه ادراک سبک مدیریت مشارکتی151
فهرست منابع فارسی.152
فهرست منابع انگلیسی155
چکیده انگلیسی .156 صفحه عنوان به انگلیسی157
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی کارکنان بر ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران در سازمان های مخابرات (394 پرسنل) و اداره کل پست (246 پرسنل) استان قم می پردازد. شکل گیری این تحقیق بر اساس این مساله بود که ” آیا کارکنانی که تیپ شخصیتی آنان بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت (Big-5) است ادراک مشارکتی نسبت به سبک مدیریتی مدیران خود را در سازمان دارند ؟” و وضعیت موجود در سازمان های مذبور در خصوص این مساله به چه صورت است . به این منظور ، برای این موضوع به مولفه های مرتبط با این سیستم پرداخته شد ، که بعد از بررسی عوامل و مدل های مختلف ، مدل پنج عاملی شخصیت مک کری و کاستا که شامل ابعاد روان رنجوری ، برون گرایی ، تطابق پذیری ، وظیفه شناسی و گشودگی نسبت به پذیرش تجربیات دیگران است انتخاب شد. همچنین برای بررسی ادراک کارکنان از سبک مدیریتی مدیران ، از پرسشنامه مدیریت مشارکتی استفاده گردید. پرسشنامه پنج عاملی شخصیت به عنوان متغیر مستقل شامل 25 سوال و ادراک نسبت به سبک مدیریتی مدیران به عنوان متغیر وابسته شامل 10 سوال می باشد. با توجه به جامعه آماری 640 نفره تحقیق ، برای تعیین حجم نمونه ، با بهره گرفتن از جدول مورگان تعداد 240 نفر انتخاب شدند که بر اساس نمونه گیری تصادفی تعداد 147 پرسشنامه در سازمان مخابرات و 93 پرسشنامه هم در اداره کل پست توزیع گشت . بر اساس مدل فرضیات تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی می باشد . نتایج فرضیه اصلی نشان داد که بین شخصیت کارکنان و ادراک آنها از سبک مدیریتی مدیران در هر دو سازمان ارتباط وجود داشت . فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین شخصیت برون گرایی کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران در هر دو سازمان تایید گشت. فرضیه فرعی دوم تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین شخصیت تطابق پذیری کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران تنها در سازمان مخابرات تایید و در اداره کل پست رد گشت .فرضیه فرعی سوم تحقیق مبنی بر رابطه بین ویژگی وظیفه شناسی کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران تنها در اداره کل پست مورد تایید و در سازمان مخابرات رد گشت . فرضیه فرعی چهارم تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین شخصیت روان رنجوری کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران در هر دو سازمان رد شد . و فرضیه فرعی پنجم تحقیق مبنی بر رابطه بین شخصیت گشوده نسبت به پذیرش تجربیات کارکنان و ادراک آنها از سبک مشارکتی مدیران در هر دو سازمان مورد تایید واقع شد. واژگان کلیدی : شخصیت[1] ، مدل پنج عاملی شخصیت[2] ، سبکهای مدیریتی[3]
در این فصل شمایی کلی از تحقیق ارائه می شود. بدین صورت که ابتدا مقدمه و مساله مطرح شده در تحقیق بیان می شود. سپس اهمیت و ضرورت بحث ، در خصوص موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن فرضیات تحقیق و همچنین اهداف تحقیق بر شمرده می شوند. در ادامه بطور خلاصه محدودیت های موجود در این تحقیق ، قلمرو و جامعه تحقیق توضیح داده خواهد شد. در پایان هم تعریف کوتاهی از واژگان تحقیق ارائه می شود. 1-1) مقدمه مدیریت یکی از فرایندهای اصلی هر سازمان محسوب می گردد و بهر ه وری سازمان متکی به شیوه های مدیریتی مدیران آن متکی است . مطالعات متعدد حاکی از آنند که هر سازمان برای نیل به اهداف ، شیوه خاصی از مدیریت را لازم دارد . همچنین نتایج حاصل از بررسی خصوصیات شخصیتی افراد حاکی از آنند که رفتار به منشا و خصلت های شخصیتی آنان بستگی دارد. لذا ویژگی های شخصیتی افراد ، زمینه ساز رفتارهای آنان می باشند . در این میان رفتارهای مدیران در محیط سازمانی بر سیر تحول ، پویایی و شکوفایی سازمان تاثیر دارند و خشنودی و ناخوشنودی کارکنان