است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول (کلیات)
1-1- مقدمه
1-2- بیان مسئله
1-3- اهمیت و ضرورت
1-4- اهداف پژوهش.
1-4-1- هدف اصلی
1-4-2- اهداف فرعی
1-5- سؤالات تحقیق.
1-6- فرضیههای تحقیق
1-6- فرضیه اصلی
1-6-2- فرضیه های فرعی
1-7- تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی).
1-7-1- تعاریف مفهومی.
1-7-2- تعریف عملیاتی.
فصل دوم (مبانی نظری پژوهش)
2- مبانی نظری تحقیق
2-1-تیپ های شخصیتی
2-1-1-تعریف شخصیت
2-1-2-رویکردهای موجود در باب شخصیت.
2-1-3- هسته و پوسته شخصیت
2-1-4-روان شناسی رشد شخصیّت.
2-1-5- شخصیت شناس
2-1-6-معرفت های سه گانه شخصیت شناس.
2-1-7-تیپ های شخصیتی.
2-1-8-طبقه بندی کرچمر از تیپ های شخصیتی
2-1-8-1-اهداف کرچمر.
2-1-8-2-تیپهای شخصیتی کرچمر
2-1-9-ارزیابی روانشناسی سرشتی.
2-1-10-انتقادات از سنخشناسی.
2-1-11-مهمترین عوامل غیروراثتی شکل گیری شخصیت
2-1-12-زمان تأثیر عوامل
2-1-13-میزان تأثیر عوامل.
2-1-14-مقایسه دیدگاه اسلام با دیدگاه روانشناسان شخصیت
2-1-15-نظریه های روانکانه شخصیت
2-1-16-ویژگیهای مهم شخصیتی افراد.
2-2-چابکی کارکنان
2-2-1-مفهوم چابکی
2-2-2-سیرظهورمفهوم چابکی.
2-2-3-قابلیتهای کلیدی چابکی در سازمان
2-2-4-بهبود قابلیت های چابکی در سازمان.
2-2-5-مضامین کلیدی در مفهوم چابکی
2-2-6-تفاوت بین سازمان سنتی وچابک .
2-2-7-مدل چابکی سازمانی .
2-2-8-عوامل مؤثر بر چابکی نیروی کار .
2-2-9-مؤلفه های چابکی نیروی کار
2-2-10-رفتارهای مرتبط با چابکی نیروی کار.
2-3-پیشینه تحقیق.
2-3-1-تحقیقات داخلی
2-3-2-تحقیقات خارجی
فصل سوم (روش شناسی پژوهش)
3- روش شناسی تحقیق.
3-1- مقدمه.
3-2- روش شناسی تحقیق.
3-3- ابزار گردآوری دادهها
3-4- ویژگی فنی ابزارِ تحقیق (پایایی و روایی)
3-5- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه .
3-6- تجزیه و تحلیل دادهها
فصل چهارم (یافته های پژوهش)
4- یافته های تحقیق
4-1- مقدمه.
4-2- یافته های توصیفی پژوهش.
4-2-1- جنسیت.
4-2- 2- سابقه خدمت.
4-2- 3- تحصیلات
4-2- 4- سن
4-3- یافته های استنباطی پژوهش
4-3-1- فرضیه اصلی
4-3-2- فرضیه های فرعی
4-3-2-1- بررسی رابطه میان تیپ A با چابکی سازمانی کارکنان
4-3-2-2- بررسی رابطه میان تیپ B با چابکی سازمانی
4-3-2-3- بررسی رابطه میان تیپ C با چابکی سازمانی کارکنان
4-4- یافته های جنبی پژوهش .
4-4-1- بررسی رابطه چابکی سازمانی بین کارکنان زن و مرد
4-4-2- بررسی رابطه چابکی سازمانی بین کارکنان با سوابق مختلف کاری
4-4-3- بین گروههای سنی و چابکی سازمانی کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد.
4-4-4- بین سطح تحصیلی و چابکی سازمانی کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد.
فصل پنجم (نتایج پژوهش)
5-1- مقدمه
5-2- خلاصه پژوهش .
5-3- بحث و نتیجهگیری.
5-4- محدودیتهای پژوهش .
5-5- پیشنهادها.
5-5-1- پیشنهادهای کاربردی
5-5-2- پیشنهادهای پژوهشی
فهرست منابع و مأخذ.
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه تیپ های شخصیتی با چابکی کارکنان می باشد. لذا از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی (غیر آزمایشی) – همبستگی است. در تحقیق حاضر ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه چابکی سازمان می باشد این پرسشنامه شامل 16 سؤال میباشد، که در این زمینه توسط شریفی و ژنگ (1999) تهیه شده است گزینههای سؤالات مدرج و از طیف 5 درجه لیکرت میباشد. و پرسشنامه تیپ های شخصیت که شامل 25 سؤال میباشد، که در این زمینه توسط گنجی (1380) تهیه شده است سؤالات دارای جواب بله و خیر میباشد. که به ترتیب زیر انوواع شخصیت را شناسایی می کند. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می باشد که با توجه به آمار دریافتی 280 نفر را شامل می شود. بنابراین با بهره گرفتن از جدول مورگان 162 نفر به عنوان نمونه براورد گردید و به روش تصادفی قریب به 180 پرسشنامه توزیع و از تعداد جمع آوری شده 162 مورد، جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری Spss نسخه 21 استفاده شد. با بهره گرفتن از ضریب همبستگی رابطه بین این متغیرها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد فرضیه پژوهش مبنی بر وجود رابطه معنادار بین تیپ های شخصیتی با چابکی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پذیرفته میشود. وجود رابطه معنادار بین تیپ A و تیپ B با چابکی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پذیرفته نشد . ولی فرضیه پژوهش مبنی بر وجود رابطه معنادار بین تیپ C با چابکی سازمانی کارکنان دانشگاه