تشکیل سبد
فاز۵
نظرات خبرگان و صاحبنظران سازمان
مدیران ارشد و سرمایه گذاران
تعیین معیارهای اولویت بندی سبد
فاز۶
محاسبه ریسک (واریانسNPV)
مدیران ارشد و میانی و تیم تحقیق سازمان همراه با سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی
اولویت بندی، تعدیل و متوازن سازی سبد
فاز۷
مدیران ارشد
تحلیل نتایج و سناریو
فاز۸
مدیران ارشد و میانی
گزارش دهی پورتفولیوی پروژه ها و بازنگری آنها
فاز۹
۱-۳-۳فاز اول - مطالعه ملاحظات استراتژیک سازمانی
(شکل ۳-۴)فاز ا :مطالعه ملاحظات استراتژیک
۱-۱-۳-۳ چشم انداز و بیانیه ماموریت سازمان
بیانیه ماموریت سندی است که یک سازمان را از سایر سازمانهای مشابه خود متمایز می نماید. ماموریت سازمان نشان دهنده طیف فعالیت، از نظر نوع محصول و بازار می شود. ماموریت و چشم انداز سازمان نموداری است که مسیر آینده سازمان را مشخص می نماید. (یزدانپناه،۱۳۸۸، ص ۱۷۹)
۲-۱-۳-۳ استراتژی سازمان
استراتژی سازمان ابزاری است که شرکت می تواند بدان وسیله به اهداف بلند مدت خود دست پیدا کند. (یزدانپناه،۱۳۸۸، ص ۱۸۱)
در تنظیم و تدوین برنامه استراتژیک سازمان فاکتورها و عوامل محیطی می تواند تأثیر داشته باشند.
این عوامل را می توان به دو دسته فرصتها و تهدیدات محیطی و نقاط قوت و ضعف سازمان تقسیم بندی نمود.
۳-۱-۳-۳فرصتها و تهدیدات محیطی
فرصت یک موقعیت عمده در محیط موسسه می باشد، یعنی که شتاب حرکت سازمان را چندین برابر می کند. تهدید یک موقعیت نامطلوب در محیط سازمان می باشد و به عنوان مانعی بر سر راه سازمان قرار می گیرد و آنرا از رسیدن به اهدافش باز می دارد.
در مورد تهدیدها و فرصتها می توان گفت که آنچه برای یک سازمان تهدید قلمداد می شود ممکن است برای یک سازمان دیگر عامل فرصت باشد. بنابراین فرصت یا تهدید بودن یک عامل نسبی است. سازمان تا جایی که می تواند بایستی محدود کننده ها و تهدیدات را به حداقل رسانده یا آنها را به عوامل فرصتی و مزیتی تبدیل کند. درک درست فرصتها و تهدیدات محیطی فرا روی سازمان به مدیران کمک می کند تا استراتژی سازمانی را با بینش و فراست بهتری اتخاذ نموده و مسیر حرکت سازمان را به طور اثر بخش تری تعیین نماید. (یزدانپناه،۱۳۸۸، ص ۱۸۱)
۴-۱-۳-۳نقاط ضعف و قوت سازمان
قوت منبع مهارت یا مزیت دیگری است نسبت به رقبا و نیازهای بازار هایی که سازمان در آنها کار می کند یا خواهد کرد. قوت یک شایستگی ممتاز است که مزیت مقایسه ای سازمان در بازار می شود. قوت نقطه اتکای سازمان است که با بهره گرفتن از آن می خواهد به اهداف خود برسد.
ضعف یک محدودیت یا کمبود در منابع، مهارتها و توانایی های است که شدیدا” مانع عملکرد اثر بخش است. ضعف یک عمل درونی است که مختل کننده فعالیتهای سازمان بوده و در رسیدن سازمان به اهدافش خلل ایجاد می کند پس لازم است تا سازمان این عوامل را در حد امکان به حداقل رسانده و یا در جهت رسیدن به اهدافش از آنها بهره برداری نماید. ضعفها عواملی هستند که هر سازمانی که وجود دارد، قطعا” با آنها روبروست و نمی تواند از آنها دوری کند، بلکه بایستی با درک صحیح آنها را نظارت کرده و مهار نماید. درک صحیح نقاط قوت و ضعف اساسی به سازمان کمک می کند تا با استفاده بهینه از قوتها و به حداقل رساندن ضعفها با اثر بخشی بیشتری به اهداف رسیده و از هدر رفتن منابع و امکانات سازمان جلوگیری نماید. (یزدانپناه،۱۳۸۸، ص ۱۸۱)
۵-۱-۳-۳ ابزارهای بررسی برنامه استراتژیک سازمان
به منظور بررسی برنامه استراتژیک سازمان می توان از ابزار های زیر استفاده نمود: