فصل اول: کلیات تحقیق 2
مقدمه 3
1-1 بیان مسئله 4
2-1 اهمیت موضوع 6
3-1 هدف از تحقیق 7
4-1ضرورت تحقیق 8
5-1 پرسش های تحقیق 8
6-1 فرضیه های پژوهش 9
7-1 روش تحقیق 10
8-1 قلمرو پژوهش 10
9-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات 10
فصل دوم: ادبیات تحقیق 13
مقدمه 14
بخش الف: بیمه و تاریخچه بیمه 14
1-2 تعریف بیمه و بیمه گری 14
2-2 واژه بیمه 15
3-2 قرارداد بیمه 16
4-2 توافق و تنظیم قرارداد و تنظیم بیمه نامه 17
5-2 فواید بیمه 18
6-2 اصول معاملات بیمه ای 19
7-2 تاریخچه بیمه در ایران و جهان 20
8-2تقسیمات بیمه 38
9-2 انواع بیمه ها 40
10-2بیمه های اشخاص 49
1-10-2 اهمیت بیمه های اشخاص 51
2-10-2 ویژگی بیمه های اشخاص 52
3-10-2 خطرات مطرح در بیمه های اشخاص 53
4-10-2 سرمایه بیمه نامه در بیمه های اشخاص 55
5-10-2 عوامل موثر بر بیمه های اشخاص 56
6-10-2 انواع بیمه های اشخاص 57
بیمه عمر 58
بیمه حوادث 66
بیمه درمان 70
بخش ب: پیشینه تحقیق 75
تحقیقات خارجی 75
تحقیقات داخلی 76
بخش ج: معرفی شرکت سهامی بیمه ایران 78
تاریخچه شرکت بیمه ایران 78
فصل سوم: روش تحقیق 83
مقدمه 84
1-3 روش تحقیق 85
2-3 فرضیه های تحقیق 86
3-3 جامعه آماری 87
4-3 تعیین حجم نمونه 87
5-3 روش نمونه گیری 89
6-3 روش گردآوری 89
7-3 ابزار گردآوری اطلاعات 91
8-3 روایی پرسشنامه 92
9-3 پایایی پرسشنامه 93
10-3 روش های تحزیه و تحلیل داده ها 95
11-3 آزمون های آماری 96
12-3 روش دلفی 96
13-3 روش شباهت به گزینه ایده آل یا تاپسیس 98
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها 104
1-4 مقدمه 105
2-4 بررسی پاسخ های پاسخ دهندگان به سوالات جمعیت شناختی 106
3-4 بررسی پاسخ های پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه 110
4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق 161
5-4 رتبه نبدی علل عدم توسعه توسعه بیمه های اشخاص با
استفاده از روش شباهت به گزینه ایده آل یا تاپسیس 181
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 190
بحث و تفسیر 191
نتیجه گیری 191
پیشنهادات برگرفته از تحقیق 191
پیشنهادات محقق 192
محدودیتها 193
ضمائم 194
فهرست منابع 205
چکیده انگلیسی 208
عنوان انگلیسی 209
چکیده:
تلاش و کوشش بشر در طول تاریخ بر این بوده است که وسایل مبارزه با حوادث و مشکلات را فراهم سازد و از زندگی پر از ترس و هراس نجات یابد و آسایش و امنیت خاطر را که اساس زندگی است بدست آورد. در این شرایط بیمه های اشخاص می توانند انسان را از پیامدهای خطرهایی که تهدیدش می کند محافظت کند. در ایران متأسفانه بیمه های اشخاص به رشد و توسعه مطلوب نرسیده است و نسبت به سایر بیمه ها از رشد چندانی برخوردار نبوده است. لذا بررسی دلایل عدم رشد وتوسعه بیمه های اشخاص به منظور برنامه ریزی برای گسترش آن بسیار موثر به نظر می رسد. تحقیق حاضر در 5 فصل تدوین شده است که در مجموع یافته های تحقیق حاصل از پژوهش نشان می دهد که دلایل فراوانی برای عدم توسعه بیمه های اشخاص وجود دارد. فصل اول کلیات پژوهش بیان گردیده است که شامل مواردی چون اهمیت موضوع، هدف از پژوهش، فرضیات تحقیق و می باشد. فصل دوم شامل تعاریف بیمه و تاریخچه، پیشینه تحقیق و بیمه های اشخاص پرداخته شده است. فصل سوم به روش تحقیق پرداخته شده است که شامل جامعه آماری، نمونه آماری، روش های تجزیه و تحلیل و ابزار گردآوری تحقیق می باشد. فصل چهارم این پژوهش به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته است که شامل آزمون تک تک فرضیه های پژوهش با بهره گرفتن از آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونه ای و آزمون نا پارامتری دو جمله ای با بهره گرفتن از نرم افزار Spss می باشد. فصل پنجم نیز شامل نتجیه گیری و پیشنهادات است که در مجموع یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که دلایل فراوانی برای عدم توسعه بیمه های اشخاص وجود دارد که موارد زیر از جمله آنها می باشد:
1- عدم توسعه فرهنگ مناسب بیمه ای 2- وجود تورم 3- عدم نوآوری و خلاقیت در فروش انواع بیمه های اشخاص 4- عدم وجود تبلیغات مناسب 5- نبود طرحهای متنوع و متناسب با نیازهای مشتریان و
با توجه به موارد فوق برای گسترش این رشته بیمه ای موارد زیر پیشنهاد می گردد:
1- فراهم آوردن امکانات استفاده ارزان قیمت از فرصتهای تبلیغی برای معرفی نمایندگان از طرف شرکت بیمه مانند اعطای تسهیلاتی نظیر وام، مکان و ابزار 2- اجرای طرحهای با قیمت های مناسب برای اقشار کم درآمد از طرف شرکت بیمه 3- در نظر گرفتن نرخ تورم در محاسبات فنی توسط شرکتهای بیمه 4-ایجاد بستر فرهنگی برای معرفی مناسب بیمه برای تأمین بازماندگان 5- وجود تبلیغات فراگیر و همه جانبه و.
مقدمه:
همه ما در جستجوی آرامش و آسودگی خیال هستیم. اضطراب، آشفتگی، حادثه، رنج و حتی مرگ پدیده های دردناکند که پیوسته در کمین ما هستند. به راستی هنگامی که ناخواسته و ناگهانی دچار چنین آفتی می شویم په باید کرد؟ چگونه می توان در راحتی آرامش و اطمینان نسبت به آینده زندگی کرد؟ از آنجا که انسان صاحب فکرو اندیشه است باید آینده نگر بوده و برای جبران این صدمات آماده و مهیا باشد. صنعت بیمه از جمله نهادهایی است که می تواند نقشی موثر در ایجاد امنیت ایفا نماید. نیاز به انواع بیمه به عنوان یک شاخه از نیازهای ایمنی، فرد را بر می انگیزد و به رفتار او شکلی خاص می دهد تا بتواند به این گونه نیازها پاسخ داده و به تعادل نسبی در زمینه های یاد شده دست یابد. در یک تقسیم بندی کلی اهم فعالیت های صنعت بیمه در دو رشته بیمه های زندگی و غیر زندگی قرار می گیرند. ارتباط بیمه های زندگی با مسائل انسانی و اجتماعی جامعه باعث گردیده که این رشته بیمه ای از اهمیت بالایی برخوردار بوده و یکی از مهمترین شاخه ها رفاه اجتماعی محسوب گردد.
1-1 بیان مسئله:
بیمه های اشخاص یکی از اصلی ترین موضوعات بیمه ای می باشد چرا که مسئله مورد بیمه، انسان است و از جمله شاخص های متعارف در سنجش تأمین رفاه مردم کشورهاست. خانواده هنگامی که منبع اصلی درآمدش، در اثر خطراتی از قبیل مرگ زودرس، از کار افتادگی، بیکاری و با فرا رسیدن ایام پیری و بازنشستگی از بین میرود، در صورتی که منابع دیگری برای جایگزینی نداشته باشد در وضع بسیار بدی قرار می گیرد. فوت هر کس اثرات مالی گوناگونی را در بر دارد و افراد روشن فکر و مال اندیش همان گونه که در زمان حیات برای تأمین رفاه اعضای خانواده خود می کوشد نگران عواقب فوت نا بهنگام خود نیز می باشد و در صدد چاره جویی بر می آید که در چنین شرایطی با مکانیسم های بیمه های اشخاص می توان با چنین پیامدهای سوئی مقابله کرد.
بیمه های اشخاص امروزه از جمله مهمترین زمینه های فعالیت در بازار بیمه ای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، و همچنین یکی از شاخص های توسعه یافتگی صنعت بیمه در دنیا، سهم فعالیت های بیمه های اشخاص است، که متأسفانه در بازار بیمه ایران مهجور مانده است و با عمر بیش از 70 سال از صنعت بیمه ایران، این بیمه از رشد چندانی برخوردار نبوده است و با موانع بسیاری روبرو می باشد.
برطبق نشریه تخصصیSigma ، معتبرترین مرجع آماری در صنعت بیمه جهان که وابسته به شرکت بیمه اتکاییSwissre می باشد، رتبه اول تا دهم ضریب نفوذ بیمه در جهان در سال 2013 مربوط به کشورهای زیر می باشد:
تایوان (58/17%)، کره جنوبی (48/14%)، آفریقای جنوبی(13/14%)، هنگ کنگ (39/12%)، هلند (38/12%)، انگلیس (89/11%)، ژاپن (43/11%)، فنلاند (42/10%)، دانمارک (67/9%) و سویس (63/9%). با توجه به گزارش نشریه سیگما نرخ ضریب نفوذ بیمه ایران در سال 2013 معادل 31/2% تخیمن زده شده است. میزان ضریب نفوذ در بیمه های زندگی 19/0 درصد گزارش شده است که رتبه ایران براساس نرخ تخمین زده شده در جهان 55 و در قاره آسیا 13 است.
نرخ ضریب نفوذ بیمه از مهمترین شاخص هایی است که برای ارزیابی عملکرد صنعت بیمه یک کشور استفاده می شود. این ضریب همچنین معیاری برای مقایسه عملکرد صنعت بیمه در بین کشورهای مختلف است. بطور کلی ضریب نفوذ بیمه مساوی تولید ناخالص داخلی تقسیم بر مجموع حق بیمه های صادر شده است. با توجه به آمارهای بدست آمده از این مجله و همچنین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی می توان گفت که حجم حق بیمه سرانه بیمه های زندگی در ایران حدود 9 دلار بوده و ایران را در رتبه جهانی 63 قرار داده است ،اما در سایر کشورهای جهان این حجم حق بیمه سرانه حدود 374 دلار بوده است. آمار ذکر شده حاکی از آن است که بیمه های اشخاص نسبت به سایر کشورها از رشد کافی برخوردار نبوده است. بنابراین باتوجه به ظرفیت ها و قابلیت های گسترده در کشور، عرضه گسترده بیمه های اشخاص به منظور ارتقاء و بهبود سطح رفاه اجتماعی با موانع بسیاری روبرو است. بنابراین، ضروری است تا در زمینه عدم استقبال از بیمه های اشخاص از سوی افراد و عدم توسعه آن بررسی های لازم صورت گیرد.
در پژوهش حاضر علل عدم توسعه بیمه های اشخاص در مشخصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی عملیات بیمه گری بررسی می گردد و با یافتن راهکارهای