گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 18 استفاده و تأیید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL 8.72 انجام شد، نتایج پژوهش نشان می دهد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش و سرمایه فکری تأثیر مثبتی دارد و علاوه بر این فرهنگ سازمانی از طریق مدیریت دانش بر سرمایه فکری تأثیر می گذارد.
کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، سرمایه فکری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 3
1-4- اهداف تحقیق 5
1-5- فرضیه های تحقیق 5
1-6- مدل مفهومی تحقیق 6
1-7- روش تحقیق 6
1-8- قلمرو تحقیق 7
1-9- حجم نمونه و روش نمونه گیری 7
1-9-1- تعیین حجم نمونه 7
1-9-2- روش نمونه گیری 7
1-10- ابزار و روش گردآوری داده های تحقیق 8
1-11- روش تجزیه و تحلیل داده ها 8
1-12-تعریف عملیاتی واژه ها 8
1-12-1- فرهنگ سازمانی 8
1-12-2- مدیریت دانش 8
1-12-3- سرمایه فکری 9
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه 11
بخش اول: فرهنگ سازمانی 11
2-2- پیدایش فرهنگ سازمانی 11
2-3- تعاریف فرهنگ سازمانی 12
2-4- کارکردهای فرهنگ سازمانی 13
2-5- اجزاء اصلی فرهنگ سازمانی 13
2-5-1- تیم گرایی 13
2-5-2- کنترل گرایی 13
2-5-3- نتیجه گرایی 13
2-5-4- رابطه گرایی 14
2-6- الگوهای شناخت و تحلیل فرهنگ سازمانی 14
2-6-1- الگوى فرهنگ سازمانی پارسونز 14
2-6-2- الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مکینزی 15
2-6-3- الگوی اوشی 15
2-6-4- الگوی پیتر و واترمن 15
جدول 2-1: چارچوب پیتر و واترمن 15
2-6-5- الگوی لیت وین و استرینگر 16
2-6-6- الگوی کرت لوین 16
2-6-7- الگوی استیفن رابینز 16
2-6-7-1- خلاقیت و نوآوری فردی 16
2-6-7-2- هدایت 17
2-6-7-3- پاداش سیستم 17
2-6-7-4- نظارت 17
2-6-7-5- الگوهای ارتباطی 17
2-6-7-6- انسجام 17
2-6-7-7- حمایت مدیریت 17
2-6-7-8- هویت سازمانی 18
2-6-7-9- خطرپذیری 18
2-6-7-10- تضاد یا برخورد آراء 18
2-6-8- مدل فرهنگ سازمانی دنیسون 18
2-6-8-1- درگیر شدن در کار 19
2-6-8-2- سازگاری (ثبات و یکپارچگی) 20
2-6-8-3- انطباق پذیری 20
2-6-8-4- رسالت 21
بخش دوم: مدیریت دانش 21
2-7- سیر تکامل مدیریت دانش 21
2-8- تعاریف مدیریت دانش 23
2-9- عوامل موجود در اهمیت و گرایش مدیریت دانش 24
2-10- مزایای مدیریت دانش 25
2-11- اجزاء اصلی مدیریت دانش 25
2-11-1- تولید دانش 25
2-11-2- ذخیره دانش 25
2-11-3- تسهیم دانش 26
2-11-4- بکارگیری دانش 26
2-12- مدل ها و روش های اندازه گیری مدیریت دانش 26
2-13- بررسی چند مدل مدیریت دانش 28
2-13-1- مدل «هیسیگ» 29
2-13-2- مدل «مارک م. الروی» 29
2-13-3- مدل “بک من” 29
2-13-5- مدل «بکوویتز» و «ویلیامز» 30
2-13-6- مدل «نوناکا» و «تاکوچی» 31
2-13-7- مدل پایه های ساختمان دانش 32
2-13-8- مدل داونپورت 33
2-13-9- مدل استیو هالس 34
بخش سوم: سرمایه فکری 35
2-14- پیدایش سرمایه فکری و سیر تکاملی آن 35
2-15- تعاریف سرمایه فکری 35
2-16- جایگاه سرمایه فکری در دارایی های نامشهود 37
2-17- دلایل اهمیت سرمایه فکری 38
2-18- اجزاء اصلی سرمایه فکری 38
2-18-1- سرمایه انسانی 38
2-18-2- سرمایه ساختاری (سازمانی) 39
2-18-3- سرمایه ارتباطی (مشتری) 39
2-19- مدل های سرمایه فکری 40
2-19-1- مدل کارت امتیاز متوازن 40
2-19-1-1- جنبه مالی 42
2-19-1-2- جنبه مشتری 42
2-19-1-3- جنبه فرآیند تجاری داخلی 42
2-19-1-4- جنبه یادگیری و رشد 42
2-19-2- مدل جستجوگر اسکاندیا 42
2-19-2-1- سرمایه انسانی 42
2-19-2-2- سرمایه ساختاری 43
2-19-2-3- سرمایه مشتری 43
2-19-2-4- سرمایه سازمانی 43
2-19-2-5- سرمایه فرآیند 43
2-19-2-6- سرمایه نوآوری 43
2-19-3- مدل تکنولوژی بروکر 45
2-19-3-1- دارایی های بازار 45
2-19-3-2- دارایی های انسانی 45
2-19-3-3- دارایی های معنوی 45
2-19-3-4- دارایی های زیربنایی 46
2-19-4- مدل بانک امپراتوری کانادا 46