(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
نگرش به عنوان بهترین وسیله و توصیف گر برای اقدام به کارآفرینی بیان شده است و عقیده بر این است که داشتن نگرش های خاص منجر به فعالیت بیشتر در زمینه کارآفرینی خواهد شد و می توان به صرف داشتن این نگرش های خاص از آنها انتظار بروز اعمال کارآفرینانه را داشت .
حال با توجه به نقش و رابطه ی آموزش با نگرش کارآفرینانه و این اعتقاد که نگرش ها آموخته می شوند و با توجه به نقش خطیر آموزش های فنی و حرفه ای در امر توسعه ی جامعه و گسترش نگرش های کارآفرینانه و در نتیجه توسعه ی اشتغال پایدار در جامعه و کمک به حل معضل بیکاری جوانان سعی در بررسی رابطه ی بین این گونه آموزش ها و نگرش کارآفرینانه شده است.
در این پژوهش با بهره گرفتن از روش پیش آزمون- پس آزمون، به بررسی رابطه ی بین آموزش های فنی و حرفه ای و نگرش کارآفرینانه در سازمان آموزش فنی و حرفه ای پرداخته شده است. جامعه ی آماری تحقیق حاضر را کلیه ی کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شماره یک، دو و سه تبریز تشکیل می دهند، فلذا با توجه به بزرگی و گستردگی جامعه آماری ، از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده گردیده و در نهایت 320 نمونه انتخاب گردید و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه اقدام به جمع آوری داده ها و سنجش نگرش کارآفرینانه کارآموزان در سه بعد شناختی- عاطفی و رفتاری از طریق دو ویژگی فردی کارآفرینی یعنی ریسک پذیری و مرکز کنترل درونی شده است که از بین پرسشنامه های توزیع شده قبل و بعد از طی دوره ی آموزشی فنی و حرفه ای در بین کارآموزان، 126 پرسشنامه قابل تحلیل به پژوهشگر عودت داده شد و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و نرم افزار STATA داده های گردآوری شده تحلیل شد. نتایج تحلیل های انجام شده و یافته های تحقیق نشان می دهد که آموزش های فنی و حرفه ای بر نگرش کارآفرینانه کارآموزان تاثیر مثبت دارد، به عبارت دیگر نمونه های مورد بررسی بعد از گذراندن دوره های آموزشی فنی و حرفه ای دارای نگرش های کارآفرینانه بیشتری هستند. همچنین نتایج حاصل از برآورد مدل نشان میدهد که تاثیرگذاری ریسک بر نگرش کارآفرینانه مثبت میباشد، به عبارت دیگر با افزایش ریسکپذیری ، نگرش کارآفرینانه افراد افزایش خواهد یافت، به طوری که به ازای یک واحد افزایش در ریسکپذیری، نگرش کارآفرینانه 33/0 واحد افزایش مییابد. علامت متغیر مورد نظر مطابق با مبانی نظری بوده و از معنیداری بالایی برخوردار است. متغیر مرکز کنترل درونی دارای تاثیر مثبت بر نگرش کارآفرینانه است، به طوری که به ازای یک واحد افزایش در متغیر مذکور، میزان نگرش کارآفرینانه فرد 52/0 واحد افزایش مییابد. طبق نتایج حاصله این متغیر از لحاظ آماری در سطح 1% معنیدار میباشد.
فهرست مطالب
عنوان. صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. مقدمه 2
2-1. بیان مسأله و اهمیت موضوع. 3
3-1. اهداف تحقیق 3
4-1. فرضیه های تحقیق . 4
5-1. مدل مفهومی تحقیق. 5
6-1. تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها. 6
7-1. روش شناسی تحقیق 6
8-1. ساختار تحقیق. 8
فصل دوم: پیشینه تحقیق
1-2. مقدمه 10
2-2. مبانی نظری تحقیق. 10
3-2. پیشینه تجربی 33
1-3-2. مطالعات خارجی. 33
2-3-2. مطالعات داخلی. 39
4-2. خلاصه و جمع بندی. 46
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
1- 3. مقدمه. 64
2-3. نوع تحقیق 64
3-3. مدل تحقیق 64
4-3. فرضیه های تحقیق 65
5-3. تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها. 65
1-5-3.آموزش های فنی و حرفه ای 65
2-5-3.نگرش کارآفرینانه. 66
3-5-3.ویژگیهای فردی 67
6-3. متغیرهای پژوهش. 67
7-3. جامعه و نمونه آماری 69
8-3. ابزار و روش جمع آوری داده ها. 70
9-3. روایی و پایایی پرسشنامه 77
10-3. روش تجزیه و تحلیل یافته ها 79
11-3. جمع بندی فصل سوم 82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته ها
1-4. مقدمه 84
2-4. مشخصه های عمومی پاسخ دهندگان. 84
1-2-4. جنسیت. 84
3-2-4. میزان تحصیلات 85
4-2-4. وضعیت شغلی 85
5-2-4. تاهل 86
6-2-4. دوره های آموزش فنی و حرفه ای 86
3-4. تحلیل تک متغیره (قبل) 87
1-3-4.متغیر مستقل 87
2-3-4. متغیر واسطه. 87
3-3-4. متغیر وابسته 89
4-4. تحلیل های دو متغیره (قبل) 90
1-4-4. همبستگی بین ویژگی فردی (ریسک پذیری) و نگرش کارآفرینانه 90
2-4-4. همبستگی بین ویژگی فردی (مرکز کنترل درونی) و نگرش کارآفرینانه 91
5-4. تحلیل تک متغیره (بعد) 92
1-5-4.متغیر مستقل 92
2-5-4. متغیر واسطه. 92
3-5-4. متغیر وابسته 94
6-4. تحلیل های دو متغیره (بعد) 95
1-6-4. همبستگی بین ویژگی فردی (ریسک پذیری) و نگرش کارآفرینانه 95
2-6-4. همبستگی بین ویژگی فردی (مرکز کنترل درونی) و نگرش کارآفرینانه 96
7-4. تجزیه و تحلیل چند متغیره جهت آزمون فرضیه های تحقیق 96
8-4. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق 100
9-4. جمع بندی فصل چهارم. 100
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
1-5. مقدمه 102
2-5. مروری بر کلیات تحقیق. 102
3-5. یافته های پژوهش 103
4-5. بحث و نتیجه گیری. 104
5-5. پیشنهاد های پژوهش 105
1-5-5. پیشنهاد های کاربردی. 105
2-5-5. پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی. 109
6-5. محدودیت های پژوهش 110
7-5. خلاصه و جمع بندی فصل پنجم. 111
فهرست منابع و مأخذ 112
ضمائم
پرسشنامه. 120
خروجی های آماری spss. 123
مقدمهتحقیقات انجام شده تاکید می کند که فرآیندها و برنامه های آموزشی خاصی می تواند با تغییر بینش و نگرش افراد و تجهیز آنها به دانش و مهارت های خاص ، یک کارآفرین بالقوه را به کارآفرین بالفعل تبدیل کند .
انسان در محیط های مادی، اجتماعی و فرهنگی با موارد تازه ای برخورد می کند و نسبت به آنها عقاید و احساسات تازه ای را دارا می شود و آمادگی و تمایل پیدا می کند که به نحو خاصی در برخورد با آنها رفتار کند و بدین ترتیب نگرش های او شکل می گیرد. با شکل گیری نگرش ها احتیاج انسان به تفکر و اخذ تصمیم جدید کم شده و رفتار او نسبت به این موارد، عادی، قالبی و قابل پیش بینی می گردد، بدین گونه است که باورها و نگرشهای مشخصی بر رفتار فرد حکومت می کنند.
نگرش به عنوان بهترین وسیله و توصیف گر برای اقدام به کارآفرینی بیان شده است و عقیده بر این است که داشتن نگرش های خاص منجر به فعالیت بیشتر در زمینه کارآفرینی خواهد شد و می توان به صرف داشتن این نگرش های خاص از آنها انتظار بروز اعمال کارآفرینانه را داشت . اعتقاد بر این است که باورها و نگرش ها آموخته می شوند، زمانی که بر اساس تعلیمات خانوادگی و محیط اجتماعی ایجاد گردیده اند باز هم می توان با آموزش و یادگیری در آنها تغییراتی ایجاد نمود. بر این اساس میزان و نوع نگرش کارآفرینانه و باورهای خود کارآمدی افراد می تواند سطح فعالیت در زمینه ی کارآفرینی را تحت تاثیر قرار دهد .
حال با توجه به نقش و رابطه ی آموزش و بخصوص آموزش های مهارتی با نگرش کارآفرینانه، نقش آموزش فنی و حرفه ای در امر توسعه ی جامعه بیش از پیش محرز می گردد.
در این پژوهش با بهره گرفتن از روش پیش آزمون- پس آزمون، به بررسی رابطه ی بین آموزش های فنی و حرفه ای و نگرش کارآفرینانه در سازمان آموزش فنی و حرفه ای پرداخته شده است، فلذا با توجه به بزرگی و گستردگی جامعه آماری، از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه اقدام به جمع آوری داده ها و سنجش نگرش کارآفرینانه کارآموزان در چهار بعد نگرش کارآفرینانه یعنی توفیق طلبی، اعتماد به نفس، استقلال طلبی و خلاقیت از طریق دو ویژگی فردی کارآفرینی یعنی ریسک پذیری و مرکز کنترل درونی شده است.
انتظار می رود با توجه به نو بودن مدل تحقیق در داخل کشور و همچنین اهمیت بالای پژوهش حاضر از حیث میزان موفقیت آموزش های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ایجاد و بهبود نگرش های کارآفرینانه و به تبع آن گسترش کارآفرینی در جامعه ، یافته های این تحقیق مورد توجه خاص قرار گیرد.
2-1. بیان مسئله و اهمیت موضوع
امروزه بر اساس دیدگاه های اندیشمندان توسعه، در خصوص نقش و ضرورت آموزشهای مهارتی در فرآیند توسعه اقتصادی اتفاق نظر وجود دارد و اهمیت آموزشهای هدفمند و به طور کلی آموزشهای فنی و حرفه ای و تاثیر آن بر نگرشهای کارآفرینانه بر کسی پوشیده نیست. تجارب فراوانی از کشورهای توسعه یافته قابل حصول است که نشان می دهد این کشورها بخش عظیمی از دستاوردهای توسعه اقتصادی خود را مدیون توسعه نگرشهای کارآفرینانه به ویژه از طریق ارتقا آموزشهای فنی و حرفه ای بوده اند.
با توجه به جایگاه خطیر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ارائه آموزش های فنی وحرفه ای در سراسر کشور به نظر می رسد این سازمان در موقعیتی قرار