چکیده : 1
فصل اول: کلیات تحقیق 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله 4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 9
1-4- پیشینه تحقیق:. 12
1-5- اهداف تحقیق: 14
1-5-1 هدف اصلی 14
2-5-1هدفهای فرعی. 14
1-6- مدل تحقیق. 15
1-7- سوال های تحقیق 15
1-7-1- سوال اصلی. 15
1-8- فرضیه های تحقیق 16
1-8-1- فرضیه کلی : 16
1-8-2-فرضیات ویژه : 16
1-9- روش تحقیق. 16
1-9-1- از لحاظ هدف :. 16
1-9-2- از لحاظ اجرا : 16
1-10-قلمرو تحقیق. 17
1-10-1- قلمرو مکانی: 17
1-10-2- قلمروهای زمانی تحقیق :. 17
1-10-3- قلمرو موضوعی 17
1-11- جامعه ونمونه آماری تحقیق 17
1-12- ابزار و نحوه گردآوری داده ها 18
1-13- ابزار و نحوه تجزیه وتحلیل داده ها 18
1-14- واژه های کلیدی تحقیق: 19
فصل دوم: ادبیات تحقیق 21
2-1-مقدمه : 22
2-2-ضرورت شناخت انسان 23
2-3-نقش مدیران استراتژیک در سازمان 25
2-4- اهمیت و ضرورت بکارگیری تفکر و بصیرت درکارها. 26
2-5-ویژگی های تصمیمات و برنامه های مبتنی بر تفکرو بینش استراتژیک 27
2-5-1- اتکال به خداوند و طلب یاری از او در امر تصمیم گیری 27
2-5-2-مشارکت و مشاوره در تصمیم گیری 28
2-5-3-موقع شناسی، تدبیر و آینده نگری در تصمیم گیری. 29
2-5-4-ثبات، پایداری و قاطعیت در تصمیم گیری 29
2-6-ابعاد تفکر استراتژیک. 30
2-6-1-دیدگاه و جهت گیری سیستمی:. 30
2-6-2-عزم استراتژیک:. 31
2-6-2-1-داشتن چشم انداز،اهداف و ارمان های روشن و گویا 32
2-6-2-2-استفاده حداکثری از امکانات موجود در راستای تحقق اهداف: 32
2-6-2-3-تبادل نظر با نیرو های سازمانی در جهت رفع موانع و مشکلات 33
2-7-3-پیشروی بر اساس اصول علمی: 33
2-7-3-1-ارزشها 33
2-7-3-2-ساختارها 34
2-7-3-3-سبک رهبری 35
2-7-3-4-فرایندها 36
2-7-3-5-توزیع اطلاعات 36
2-7-4-فرصت طلبی هوشمندانه 37
2-7-4-1-افزایش رقابت 37
2-7-4-2-اثرات فناوری بر محیط کار 38
2-7-4-3- ضرورت پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان و تقاضا برای کیفیت برتر 38
2-7-4-4-نیاز به کارکنان با مهارت بالا 39
2-7-4-5-ضرورت انعطاف پذیری سازمان ها 39
2-7-5- تفکر در زمان 39
2-7-5-1-بهره مندی از فرصت های گذشته برای تدوین اهداف اینده 40
2-7-5-2-اعتقاد به ارتباط نقاط قوت فعلی سازمان با عملکرد گذشته 41
2-7-5-3-اعتقاد به ارتباط نقاط ضعف فعلی سازمان با عملکرد گذشته 41
2-8- مهارت های مدیریتی 42
2-8-1-مهارت های فنی 42
2-8-1-1- داشتن علم و سواد کارکردن با کامپیوتر : 43
2-8-1-2-دارا بودن توان محاسباتی و عددی: 43
2-8-1-3-تدوین برنامه ریزی های موثر: 43
2-8-1-4-اشنایی و تسلط کافی به علوم بودجه ریزی،حسابداری و مالی: 43
2-8-1-5- مهارت کافی در امور اداری مربوط به گزینش و کارکنان: 43
2-8-1-6- شناخت دقیق شیوه های جدید انجام امور: 46
2-8-1-7-توانایی در ارتقا سطح جایگاه و منزلت سازمان: 46
2-8-1-8-استفاده کارامد از امکانات و تجهیزات در دسترس : 46
2-8-1-9-دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط: 46
2-8-1-10-داشتن لیاقت وتجربیات کاری مفید و موثرو مرتبط : 47
2-8-1-11-داشتن تخصص ومهارت در وظایف محوله 49
2-8-1-12-توانایی در به کارگیری فن اوری های جدید: 50
2-8-1-13- توانایی انجام پژوهش مرتبط با حوزه کاری: 50
2-8-2-مهارت های انسانی 51
2-8-2-1-داشتن اخلاق حسنه با افراد 51
2-8-2-2- تقوای کاری 52
2-8-2-3-تواضع و فروتنی در برخورد با افراد 56
2-8-2-4-توانایی در شناخت دقیق نیاز های مادی و معنوی کارکنان 57
2-8-2-5-مشورت و مشارکت با کارکنان 57
2-8-2-6-توانمندی حفظ اعتبار سازمانی از نگاه انتظارات مشتریان 58
2-8-2-7-مسئولیت پذیری و پاسخگویی در برابر افراد 58
2-8-2-8- اعتقاد وتعهد در کار 59
2-8-2-9-داشتن سعه صدر در برخورد با مشکلات 59
2-8-2-10-استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های کارکنان 60
2-8-2-11-تلاش در جهت افزایش آگاهی و رشد معرفت افراد سازمان: 61
2-8-2-12- ایجاد انگیزه در کارکنان 62
2-8-2-13-توانایی در ایجاد یک محیط تفاهم توام با همکاری برای کارکنان 64
2-8-2-14-توانمندی در شناخت تعارضات سازمانی میان کارکنان و حل وفصل ان ها 64
2-8-3- مهارت های ادراکی 66
2-8-3-1- عامل وحدت آفرین: 66
2-8-3-2- شناخت پیچیدگی ها ی کلی سازمان و درک روابط میان اجزای آن 67
2-8-3-3-شناسایی اولویت ها و نیاز های اساسی سازمان در حال و آینده : 67
2-8-3-4-داشتن خلاقیت و نواوری در فرایند انجام امور 67
2-8-3-5-ریسک پذیری و توانمندی در مدیریت مخاطرات درچالش های فراروی 67
2-8-3-6- شناخت دقیق فرصت ها و تهدید های فراروی محیطی 68
2-8-3-7-توانایی شناخت میزان تاثیر تغییرات محیطی بر فعالیت های سازمان 68
2-8-3-8-مهارت در تجزیه و تحلیل اطلاعات و تصمیم گیری درست بر اساس آن 68
2-8-3-9-توانایی طراحی مدل های ذهنی از موقعیت ها ی پیرامون سازمان 68
2-8-3-10- نهادینه سازی قوانین وشعائراسلامی 69
2-8-3-11-خوف و رجاء 70
2-8-3-13- اخلاص 73
2-8-3-14- توکل به خدا 74
2-8-3-15- خدمتگذاری 75
2-8-3-19- امانتداری 76
فصل سوم: روششناسی تحقیق 79