استاد مشاور
دکتر ناصر صنوبر
اسفند ماه1393
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
باگسترش روزافزون اقتصاد خدماتی، سازمانها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال راهکارهایی نوین برای استفاده از منابع در سازمان متبوع خود و تقویت قابلیت ها می باشند. سازمانها در مسیر تطبیق خود با تغییرات مداوم ناگزیرند منابع و قابلیت های خود را تقویت وحمایت نمایند. برای رسیدن به این منظور می بایست از اهرمهایی برای تسهیل وتقویت این فرآیندها استفاده و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند. در این بین اهمیت منابع سازمانی مطرح میشود و نقش تعیین کننده قابیلت های سازمان بیش از پیش روشنتر شده است. لذا تحقیق حاضر به منظور شناسایی منابع و قابلیت های موجود و اقدامات بازاریابی که در روی عملکرد بازاریابی در سازمان تاثیر خواهد داشت، انجام شده است. در این تحقیق پس از بررسی روایی پرسشنامه ، جهت محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده خواهد شد .جهت انجام محاسبات آماری از نرم افزار SPSS و آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده خواهد شد. در نهایت،امیدواریم نتایج حاصل نشان دهد که کلیه فرضیه های تحقیق تأیید شده و بین متغیر منابع و قابلیت سازمانی با عملکرد بازاریابی رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته باشد.
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه2
1-2- بیان مسئله.2
1-3- اهمیت وضرورت مطالعه4
1-4- اهداف.4
1-5- فرضیه ها.5
1-6- روش تحقیق.6
1-7- تعریف مفاهیم7
1-7-1-منابع.7
1-7-2-قابلیت8
1-7-3-عملکرد8
1-7-4بازاریابی8
1-8-5-ارزیابی عملکرد بازاریابی.9
1-8-ساختار مدل10
1-10- محدودیت های تحقیق13
1-11- سازماندهی تحقیق.13
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع
2-1- مقدمه16
2-2- مبانی نظری .16
2-2-1-تاریخچه بازاریابی.16
2-2- 2- تعریف بازار یابی.18
2-2-3-نیاز 19
2-2-4-خواسته.20
2-2-5-تقاضا 20
2-2-6-کالا .21
2-2-7-مبادله 21
2-2-8-معامله 21
2-2-9-بازار .22
2-4- انواع بازاریابی 23
2-4-1-بازاریابی خود .23
2-4-2-بازاریابی سازمان 24
2-4-3-بازاریابی مکان 24
2-4-4-بازاریابی ایده.24
2-5)محیط بازاریابی .25
2-6- ا ستراتژی بازاریابی 28
7-2 – رویکردهای تحلیلی در تدوین استراتژی بازاریابی.30
2–8 – آمیخته بازاریابی .35
2-9– تفاوت نیازها و خواسته ها.38
2–10–تفاوتهای بین بازاریابی و فروش…41
2-11-ریشه و تعریف قابلیت سازمان.44
2-12-سطوح قابلیت ها47
2-13-قابلیت های سازمان.48
2-13- مطالعات تجربی 52
2 -13-1- مطالعات داخلی52
2 -13-2-مطالعات خارجی.56
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه 60
3-2-روش تحقیق 60
3-3-مدل تحقیق 60
3-4-فرضیه های تحقیق 63
3-5-جامعه آماری.63
3-6-نمونه و روش نمونه گیری64
-7-3 ابزار گردآوری اطلاعات.64
3-8- روایی و پایایی پرسشنامه.65
3-9- روش تجزیه وتحلیل داده ها.68
3-10-خلاصه فصل.68
فصل چهارم :یافته های تحقیق
4-1-مقدمه.71
4-2- توزیع فراوانی جنسیت71
4-3- توزیع فراوانی مدرک تحصیلی.72
4-4- توزیع فراوانی سمت.73
4-5- توزیع فراوانی بانک74
4-6- شاخصهای توصیفی سن:. .76
4-7-شاخصهای توصیفی متغییرها . . 77
4-8- بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها: . 78
4-9-فرضیات.79
فصل پنجم: جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
5-1 مقدمه 93
5-2 یافته های توصیفی 93
5-3- نتیجه گیری وتوصیه های سیاستی 94
5-4-محدودیت های تحقیق 97
5-5-پیشنهادات 97
منابع ومآخذ
الف) منابع فارسی 95
ب) منابع انگلیسی 98
– مقدمه
باگسترش روزافزون اقتصاد خدماتی، سازمانها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال راهکارهایی نوین برای استفاده از منابع در سازمان متبوع خود و تقویت قابلیت هامی باشند. سازمانها در مسیر تطبیق خود با تغییرات مداوم ناگزیرند منابع و قابلیت های خود را تقویت وحمایت نمایند. برای رسیدن به این منظور می بایست از اهرم هایی برای تسهیل وتقویت این فرآیندها استفاده و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند. در این بین اهمیت منابع سازمانی مطرح می شود و نقش تعیین کننده قابیلت های سازمان بیش از پیش روشن تر شده است.
1-2- بیان مساله
در محیط رقابتی کسب و کار امروز، عمده نگرانی و تکاپوی سازما نها در جهت بقا، توسعه و پیشرفت فراگیر آنها شکل میگیرد.(آرمسترانگ،1991،57)1 در راستای این هدف خطیر مباحث مربوط به عملکرد بازاریابی و بهبود آن در سطح واحدها و چه در سطح کارکنان و مدیران یکی از مباحث عمده در مدیریت میباشد .(کاسیو،1995،3)2هر مدیر و مسؤل سازمان یا ذینفعی میخواهد که اطلاعاتی در ارتباط با نحوه عملکرد بازاریابی واحدها و سازمان مطبوع خود در مقایسه با سایر واحدهای مشابه و یا سایر رقبا در آن صنعت به دست آورد، که استفاده از این اطلاعات می تواند به شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها کمک نماید و جایگاه منابع و قابلیت های موجود در سازمان مطبوع خود را بشناسد و استراتژی استفاده از منابع خود را طراحی کند و در سطح مطلوبی از منابع استفاده و قابلیت های خود را شکوفا کند.
در سال 1970 مسایل محیطی تحرک بسیاری را در جامعه های آکادمی و تجاری بوجود آورد این تحرکات باعث شد سازمان های تجاری و بازاریابی به تحقیقات زیادی در این زمینه بپردازند. اگرچه کارهای ارزشمندی در این راستا انجام شده بود ولی تحقیقات دقیق تری را برای این امر لازم بود. یک مسئله که توجه خاصی را طلب می کند نقش ممتاز منابع و قابلیت های سازمانی در توسعه محیطی و نقش ممتاز رقابت تجاری بر آن هست. اگر چه تحقیقات قبلی تمرینات زیادی را برای بالا بردن ظرفیت رقابتی در نظر گرفته است ولی توجه کمی نسبت به محیط های بازاریابی و منابع و استراتژی و و نتایج کاری آن شده است.زیرا مطالعات روی مدیریت محیطی اکثرا متمرکز بر پایه های ساختاری می باشد تا عملکرد بازاریابی. یک عامل قابل تامل در این بخش بازاریابی می باشد که در دهه های اخیر رشد بی سابقه ای داشته است که تاثیر زیادی در جذب منابع در سازمان و چگونگی استفاده از آن را دارد و در محیط بازار تغییر و تاثیرات بسزایی را ایجاد می کند و منعکس کننده جایگاه منابع و قابلیت