توسعه قابل توجه اطلاعات و فناوری ، حرکت به سمت ارتباطات بازاریابی شخصی شده را تسریع بخشیده است. یکی از شیوه های این نوع بازاریابی ، ارسال تبلیغات پیام کوتاه می باشد که طی سال های اخیر بین اهالی تجارت و جوانان محبوبیت بالایی پیداه کرده است. ارسال پیام کوتاه همچنین یک روش بازاریابی است که در صورت آگاهی از عوامل موثر در اثربخشی آن می توان از این ابزار به صورت بهینه در جهت ارتقا سازمان و رونق کسب و کار استفاده کرد بخصوص در گردشگری که ویژگیهای منحصر این ابزار تبلیغاتی شامل دسترسی دایم ، تعامل دو طرفه ، ارسال فوری پیام، سطح پوشش بالا و فراوانی رویت، ایجاد پایگاه داده ها ، خوانده شدن پیام، دارا بودن قابلیت های سیستم اطلاعاتی جغرافیایی و سیتم اطلاعاتی مکانی میتوان از آن بعنوان کانال بازاریابی شخصی و بازاریابی ویروسی حداکثر استفاده را برد.
علیرغم نفوذ بالای تبلیغات پیام کوتاه و رشد مستمر آن در چند سال اخیر در کشور و استفاده روز افزون شرکتها از این ابزار تبلیغاتی ، به طور کلی موفقیت این ابزار به پذیرش آن توسط مشتریان بستگی دارد. با این وجود ، پژوهشهای محدودی در این حوزه صورت گرفته است و نتایج بدست آمده نیز متفاوت ودر بین کشورها و نمونه های آماری مختلف ، غیر یکسان هستند . لذا با وجود فراوانی استفاده از این ابزار در سالهای اخیر در کشور لزوم شناسایی عوامل موثر بر اثر بخشی این تبلیغات از دیدگاه مصرف کنندگان ایرانی مشهود می باشد. در این راستا این پژوهش به شناسایی و الویت بندی عوامل موثر در اثر بخشی تبلیغات پیامکی (sms) بر مشتریان آژانسهای گردشگری شهر همدان پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان آژانسهای مسافرتی شهر همدان می باشد از آنجاییکه جامعه آماری نامحدود می باشد, برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد 415 پرسشنامه بین مشتریان آژانسها توزیع گردید و در نهایت حجم نمونه 384 نفر حاصل گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه میباشد . تحقیق حاضر از حیث هدف ، یک تحقیق کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی است برای سطوح تجزیه و تحلیل آماری در این تحقیق از نرم افزار SPSS به فراخور استفاده شده است . همچنین براساس ماهیت و نوع داده ها برای شناسایی عوامل از تحلیل عاملی و برای سنجش میزان اهمیت هر کدام از عاملها و مولفه های پرسشنامه از مقیاس 5 امتیازی لیکرت استفاده شده است . برای اولویت بندی عوامل موثر از آزمون فریدمن در این پژوهش استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر این است که نگرش نسبت به تبلیغات پیامکی،آشنایی مشتریان با برند تبلیغ شده، شخصی سازی تبلیغات پیامکی بر مبنای زمان، مکان و ترجیحات مشتری، کسب اجازه از مشتریان قبل از ارسال تبلیغات پیامکی و بکارگیری محتوای پیام مناسب بر پاسخ مشتریان به تبلیغات پیامکی تاثیر دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که خصوصیات دموگرافیک ( سن، جنس، تحصیلات و شغل ) افراد بر پاسخ آنها به تبلیغات پیامکی اثر ندارد .
واژگان کلیدی : تبلیغات موبایل , بازاریابی موبایل , سرویس پیام کوتاه (sms )
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1. مقدمه 1
1-2. بیان مسئله. 3
1-3. ضرورت و اهمیت 4
1-4. اهداف تحقیق. 6
1-5. فرضیات تحقیق. 6
1-6. سوالات تحقیق. 7
1-7. . مشکلات و محدودیت های تحقیق 7
1-8. ساختار کلی پایان نامه 7
1-9. تعریف واژگان کلیدی . 7
فصل دوم : ادبیات تحقیق
2-1. مقدمه 9
2-2. بازاریابی سیار. 10
2-2-1. ویژگیهای تلفن همراه از منظر بازاریابی. 11
2-2-2. مفهوم تبلیغات. 13
2-2-3. رسانه های سنتی تبلیغات 14
2-2-4. طبقه بندی تبلیغات موبایلی. 15
2-2-5. تبلیغات پیامکی 17
2-2-6. پاسخ به تبلیغات پیامکی. 22
2-2-7. عوامل موثر بر اثر بخشی و پذیرش تبلیغات پیامکی 23
2-2-7-1. بکار بردن مفهوم بازاریابی بر مبنای اجازه. 23
2-2-7-2. شخصی سازی 26
2-2-7-2-1. شخصی سازی بر اساس مکان. 26
2-2-7-2-2. شخصی سازی بر اساس زمان . 27
2-2-7-2-3. شخصی سازی براساس ترجیحات مشتری. 28
2-2-7-3. خصوصیات دموگرافیک 29
2-2-7-4. گرایشات فرهنگی 30
2-2-7-5. کاربرد پذیری یا سودمندی 32
2-2-7-6. رعایت حریم شخصی. 36
2-2-7-7. اعتبار تبلیغات و آشنایی با برند 38
2-3. تئوریها و مدلهای ارائه شده برای تبلیغات موبایلی. 39
2-3-1. مدل پارک و همکارانش 42
2-3-2. مدل ریتی پنت و همکارانش. 45
2-3-3. مدل اسکارل و همکارانش 48
2-4. پیشینه تحقیق. 52
2-4-1. تحقیقات خارجی. . 52
2-4-2. تحقیقات داخلی . 58
2-5. چارچوب مفهومی تحقیق. 63
فصل سوم : روش تحقیق
3-1. مقدمه . 68
3-2. روش تحقیق 68
3-3. جامعه آماری . 69
3-4. نمونه آماری 69
3-5. ابزار سنجش . 69
3-6. روایی پرسشنامه. 71
3-7. پایایی پرسشنامه. 72
3-8. تجزیه و تحلیل داده ها . 73
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1. مقدمه 75
4-2. تحلیل توصیفی 75
4-2-1. توصیف جمعیت شناختی 75
4-2-2. جنسیت پاسخ دهندگان . 76
4-2-3. سن پاسخ دهندگان . 76
4-2-4. شغل پاسخ دهندگان 77
4-2-5. تحلیل توصیفی پاسخ های پاسخ دهندگان 78
4-2-5-1. نظرات پاسخ دهندگان در مورد همراه داشتن تلفن همراه در تمام طول روز 78
4-2-5-2. تعداد پیامک های ارسالی در هفته 79
4-2-5-3. علت استفاده از پیامک 80
4-2-5-4. نظرات پاسخ دهندگان در مورد محتوای پیامک تبلیغاتی 81
4-2-5-5. رتبه بندی نظرات پاسخ دهندگان در مورد محتوای پیامک تبلیغاتی 81
4-2-5-6. نگرش پاسخ دهندگان نسبت به پیامک های تبلیغاتی. 82
4-2-5-7. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص کسب اجازه قبل از ارسال پیامک های تبلیغاتی . 82
4-2-5-8. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص شخصی سازی پیامک های تبلیغاتی 83
4-2-5-9. واکنش پاسخ دهندگان در خصوص آشنایی با برند 83
4-2-5-10. واکنش پاسخ دهندگان به هنگام دریافت پیامک های تبلیغاتی 84
4-2-5-11. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص ترغیب پیامک های تبلیغاتی به خرید 84
4-2-5-12. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص ارسال پیامک های تبلیغاتی به دیگران. 84
4-2-5-13. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص ترغیب پیامک های تبلیغاتی به خرید. 84
4-2-5-14. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص احتمال خرید محصولات تبلیغ شده از طریق پیامک 84
4-3. تحلیل استنباطی و آزمون فرضیات 85
4-3-1. فرضیات پژوهش 85
4-3-2. نتیجه گیری 94
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1. مقدمه . 96
5-2. یافته های تحقیق 96
5-3. بحث و نتیجه گیری . 97
5-4. محدودیت های تحقیق 100
5-5. پیشنهادات . 100
5-6 . پیشنهادات برای تحقیقات آینده . 101
6 . فهرست منابع 103
پیوست ها
6-1. پیوست اول : نمودارها . 107
6-2. پیوست دوم : پرسشنامه آنلاین 113
6-3. پرسشنامه شخصی . 118
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
2-1. مقایسه تبلیغات رسانه ها . 14
2-2. طبقه بندی تبلیغات موبایل . 16
2-3. نرخ پاسخ به تبلیغات در صبح 27
2-4. نرخ پاسخ به تبلیغات در بعد از ظهر 28
2- 5 . نرخ پاسخ توسط گروه های سنی مختلف به پیام های تبلیغاتی موبایلی 30
2-6 . خلاصه ای از مدلها و تئوری های مرتبط با بازاریابی بر مبنای اجازه پیامک . 39
2- 7. خلاصه پیشینه تحقیق 60
2- 8 . متغیرها و سازه های مدل مفهومی تحقیق 65
3- 1. متغیر ها و سوالات مربوطه 70
3-2. متغیر ها و آلفای کرونباخ مربوطه . . 73
4- 1. توزیع فراوانی سطح تحصیلات بر حسب جنس 75
4-2. توزیع فراوانی سن برحسب جنس 76
4-3. توزیع فراوانی شغل بر حسب جنس . 77
4-4. توزیع فراوانی همراه داشتن تلفن همراه در تمام طول روز . 78
4-5. توزیع فراوانی تعداد پیامک های ارسالی در هفته بر حسب جنس 79
4-6. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص علت استفاده از پیامک بر حسب فراوانی . 80
4- 7. رتبه بندی دلایل استفاده از پیامک بر اساس میانگین . 81
4-8. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص محتوای پیامک تبلیغاتی بر حسب فراوانی 81
4-9. رتبه بندی محتوای پیامک بر اساس میانگین . . 82
4-10. نگرش پاسخ دهندگان نسبت به پیامک تبلیغاتی بر حسب فراوانی 82
4-11. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص کسب اجازه قبل از ارسال پیامک های تبلیغاتی بر حسب فراوانی 83
4-12. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص شخصی سازی پیامک های تبلیغاتی بر حسب فراوانی 84
4-13. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص آشنایی با برند. 84
4-14. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص واکنش به تبلیغات پیامکی . 85
4-15. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص تعداد پیامک های تبلیغاتی در روز بر حسب فراوانی 84
4-16. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص ترغیب پیامک های تبلیغاتی به خرید 84
4-17. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص ارسال پیامک های تبلیغاتی به دیگران . 86
4-18. نظرات پاسخ دهندگان در خصوص احتمال خرید محصولات تبلیغ شده از طریق پیامک 87
4-19. نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد فرضیه اول . 87
4-20. تاثیر نگرش بر پاسخ مشتریان . 88
4-21 . مقایسه نظرات پاسخ دهندگان با مشاغل متفاوت در خصوص پاسخ به پیامک های تبلیغاتی 89
4-22. مقایسه میانگین نظرات پاسخ دهندگان با تحصیلات متفاوت در خصوص پاسخ به پیامک های تبلیغاتی 90
4-23. مقایسه میانگین نظرات پاسخ دهندگان در سنین مختلف در خصوص پاسخ به پیامک های تبلیغاتی 91
4-24. مقایسه میانگین نظرات پاسخ دهندگان مرد و زن در خصوص پاسخ به پیامک های تبلیغاتی . 92
4-25. نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد فرضیه ششم . 93
4-26. تاثیر آشنایی با برند بر پاسخ مشتریان . 93
4- 27. نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد فرضیه هفتم 94
4-28. تاثیر شخصی سازی بر پاسخ مشتریان 95
4-29. نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد فرضیه هشتم 95
4- 30. تاثیر ارسال تبلیغات بر مبنای اجازه بر پاسخ مشتریان . 96
4-31. نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد فرضیه نهم . 97
4-32. تاثیر محتوای پیام بر پاسخ مشتریان . 97
4-33. تاثیر نگرش، شخصی سازی، ارسال تبلیغات برمبنای اجازه و محتوای پیام بر پاسخ مشتریان . 98
5-1. یافته های تحقیق و پیشنهادات . 105
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
2-1. مدل تحقیق ریتی پنت و همکارانش . 44
2-2. مدل تبلیغات پیامکی موفق اسکارل و همکارانش. 46
2-3. چارچوب مفهومی تحقیق . 63
4-1. فراوانی سطح تحصیلات بر حسب جنس . 108
4-2. فراوانی سن بر حسب جنس . 109
4-3. فراوانی شغل بر حسب جنس . 110
4-4 . فراوانی پاسخ های همراه داشتن تلفن همراه در تمام طول روز 111
4- 5. فراوانی تعداد پیامک های ارسالی در هفته . 112