آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان لردگان بود و نمونه شامل 34 نفر از دانش آموزان متوسطه دوم است، که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در دوگروه کنترل وآزمایش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بهزیستی ذهنی مولوی وهمکاران(1387) وپرسشنامه رضایت از زندگی دینر(1993) است. داده ها با بهره گرفتن از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادکه میانگین نمرات بهزیستی ذهنی 63/0h=، 01/0P<، 53)=31و1F(و رضایت از زندگی28/0h=،01/0P<،45/12)=31و1F(در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. همچنین میانگین نمرات عاطفه منفی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش یافته است)05/0( P<.ولیکن درمیانگین نمرات عاطفه مثبت تغییری ایجاد نشده است)05/0(P>.با توجه به یافته های پژوهش،آموزش رویکرد لازاروس در افزایش بهزیستی ذهنی ورضایت از زندگی دانش آموزان موثر است وپیشنهاد می شود مراکز مشاوره وروان درمانی از این روش استفاده کنند.
واژگان کلیدی: بهزیستی ذهنی، رویکرد لازاروس، رضایت از زندگی، مشاورۀ گروهی
فهرست مطالب
فصل اول: زمینه تحقیق 1
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مسئله .5
1-3 اهمیت و ضرورت 8
1-4 اهداف پژوهش 10
1-5 فرضیه های پژوهش 11
1-5-1 بهزیستی ذهنی11
1-5-2 رویکرد چندلازاروس11
1-5-3 رضایت از زندگی 12
1-5-4 عاطفه منفی .12
1-5-5 عاطفه مثبت .12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی14
2-1 بهزیستی ذهنی15
2-1-1 نگاهی کلی بر بهزیستی ذهنی15
2-1-2 مفهوم بهزیستی18
2-1-3 نظریه ها و رویکردهای بهزیستی19
2-1-3-1 نظریه های بهزیستی ذهنی .19
2-1-3-2 رویکردهای بهزیستی ذهنی .23
2-1-4 مدل سه مؤلفه ای دینر.25
2-1-5 تعاریف بهزیستی ذهنی (SWB).25
2-1-6 عوامل مؤثر بر بهزیستی ذهنی28
2-1-7 ویژگی افراد دارای بهزیستی.30
2-1-8 درمان و ارتقاء بهزیستی31
2-1-8-1 آثارونتایج مطلوب بهزیستی ذهنی ورضایت از زندگی .32
2-1-9 عناصر و مؤلفه های بهزیستی ذهنی متغیرها33
2-1-9-1 ارتباط بین مؤلفه های بهزیستی ذهنی.34
2-1-9-2 شخصیت وارتباط ویژگی های شخصیتی با بهزیستی ذهنی35
2-1-9-3 متغیر های موثر در بهزیستی ذهنی37
2-1-10 بهزیستی در تفکر ونظریات روان شناسان.37
2-2 رضایت از زندگی38
2-2-1 نگاهی کلی بررضایت از زندگی38
2-2-2رویکردهای رضایت از زندگی40
2-2-2-1 رضایت از زندگی به مثابه یک سازه .40
2-2-2-2 رضایت از زندگی به مثابه یک متغیر بسیط.41
2-2-3 دیدگاه سلیگمن ومازلو درباره رضایت از زندگی .41
2-2-4 عوامل موثر بررضایت از زندگی42
2-2-5 ساختارهای رضایت از زندگی43
2-2-6 روش های افزایش رضایت از زندگی 44
2-3 نظریه چند وجهی .46
2-3-1تاریخچه نظریه چند وجهی .46
2-3-1-1 درمان .48
2-3-2 هدف و روند تکامل درمان 49
2-3-3شخصیت در نظریه چند وجهی 51
2-3-4راهبردها .52
2-3-4-1 راهبردهای سنجش .52
2-3-4-2 راهبردهای خاص ارزشیابی .53
2-3-5 محدودیت ها ومحاسن روش چند وجهی 54
2-3-5-1 محدودیت های روش چند وجهی 54
2-3-5-2مزایا ومحاسن نظام چند وجهی .54
2-3-6 تاریخچه تحول شیوه درمانگری (چند وجهی)لازاروس .55
2-3-6-1 افراد تاثیر گذار برشکل گیری نظریه لازاروس .56
2-3-7 نظریه شخصیت لازاروس .56
2-3-7-1 اصل برابری .56
2-3-7-2 ابعاد هفت گانه شخصیت .57
2-3-7-3 تشریح رویکرد چند وجهی 57
2-3-8 مراحل مشاوره گروهی ودرمان به روش چند وجهی لازاروس 58
2-2-8-1 مصاحبۀ اولیه 58
2-3-8-2 پرسش نامه چند الگویی تاریخچه زندگی60
2-3-8-3 تهیۀ نیمرخ الگویی (ابعادی) 60
2-3-8-4 تهیه نیمرخ ساختاری 60
2-3-8-5 تنظیم ثانویه ابعاد :BASIC_ID 61
2-3-8-6 پیگیری .61
2-4 ضرورت مشاورۀ گروهی .61
2-4-1.تعاریف وتوصیف ها مشاوره وراهنمایی گروهی .62
2-4-1-1 راهنمایی گروهی .63
2-4-1-2 مشاورۀگروهی 63
2-4-1-3 گروه درمانی . 63
2-4-2 فرایند گروه وپویایی های گروه . 63
2-5 مروری بر تحقیقات انجام شده . 64
2-5-1 تحقیقات انجام شده درارتباط با بهزیستی ذهنی در داخل کشور 64
2-5-2 تحقیقات انجام شده درارتباط با بهزیستی ذهنی در خارج کشور 66
2-5-3 تحقیقات انجام شده درارتباط بارضایت از زندگی در داخل کشور 68
2-5-4 تحقیقات انجام شده درارتباط بارضایت از زندگی در خارج از کشور 69
2-5-5 تحقیقات انجام شده درارتباط با رویکرد لازاروس در داخل کشور 71
2-5-6 تحقیقات انجام شده درارتباط با رویکرد لازاروس در خارج کشور .72
2-6 خلاصه وجمع بندی .74
فصل سوم: روش شناسی .76
3-1 روش وطرح پژوهش.77
3-2 جامعه آماری.77
3-3 نمونه و روش نمونه گیری77
3-4 متغیرهای تحقیق . 78
3-4-1 متغیر مستقل 78
3-4-2 متغیر وابسته .78
3-4-3 متغیرهای کنترل شده 78
3-4-4 متغیرهای غیر قابل کنترل .78
3-5 ابزار گردآوری داده ها .79
3-5-1 پرسشنامه بهزیستی ذهنی (عاطفه مثبت و عاطفه منفی) . 79
3-5-2پرسش نامه رضایت از زندگی دینر وپوت(SWLS) . .80
3-6 روش اجرای پژوهش . 81
3-7 روش های آماری تجزیه وتحلیل داده ها . 83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 84
4-1 توصیف آماری متغیرها وشاخص ها درگروه ها 85
4-1-1بهزیستی ذهنی . 85
4-1-2 رضایت از زندگی 86
4-2 تحلیل آماری فرضیه های پژوهش . 86
4-2-1 استقلال مشاهدات . 87
4-2-2 نرمال بودن .87
4-2-3 همگنی واریانس ها . .87