داده ها از روش همبستگی و تحلیل مسیر با بهره گرفتن از معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد، در مدل اصلاح شده مسیرهای ویژگیهای شخصیت به اضطراب آمار، نیازهای روانشناختی به اضطراب آمار، فراشناخت به اضطراب آمار، انتظار از موفقیت به اضطراب آمار و اهداف پیشرفت به اضطراب آمار معنیدار بودند. همچنین مسیرهای اضطراب آمار به خودکارآمدی، اضطراب آمار به ارزش تکلیف و اضطراب آمار به سطح پردازش معنیدار بودند. در مجموع مدل تحقیق، برازنده داده ها بود. همچنین نتایج تحلیل همبستگی کانونی نشان داد از میان پیشایندهای اضطراب آمار، فراشناخت، شایستگی، انتظار موفقیت و اهداف تسلط، از قدرت پیش بینی بالایی برخوردارند. و اضطراب آمار بر سطح پردازش و پس از آن بر خودکارآمدی تاثیر معنی داری دارد. بنابراین، اساتید آمار میتوانند برای تسهیل در آموزش دروس مرتبط با آمار و کاهش اضطراب آمار دانشجویان در کلاس، بر لزوم آموزش راهبردهای یادگیری، ارزشگذاری برای دروس مرتبط به آمار و رفع نیازهای روانشناختی دانشجویان در کلاس تاکید کرده تا علاوه بر کاهش اضطراب آمار دانشجویان، بر انگیزه دانشجویان روانشناسی برای درس آمار نیز بیافزایند.
واژگان کلیدی: اضطراب آمار، نیازهای روانشناختی، حمایت اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی، فراشناخت
فهرست مطالب
فصل یکم: چارچوب پژوهش 1
1-1- مقدمه: 2
1-2- بیان مسئله: 4
1-3- اهمیت و ضرورت مسئله: 6
1-4- هدفهای پژوهش 7
۱-۴-۱- هدف اصلی: 7
۱-۴-۲- اهداف فرعی: 7
1-5- فرضیههای پژوهش 8
۱-۵-۱- فرضیه کلی 8
۱-۵-۲- فرضیههای مستقیم 8
۱-۵-۳- فرضیه های غیرمستقیم: 9
1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش 15
۲-۱- مقدمه: 16
۲-2- تعریف اضطراب آمار: 16
۲-3- مبانی نظری اضطراب: 17
۲-3-۱-رویکرد شناختی 17
۲-3-۲- الگوی شناختی بک و کلارک: 17
۲-4- مفهوم اضطراب آمار: 18
۲-5- ابعاد اضطراب آمار: 18
۲-6- تفاوتهای فردی در اضطراب آمار دانشجویان 19
۲-6-۱-تأثیر سن دانشجویان بر اضطراب آمار: 20
۲-6-۲- تفاوت جنسیتی و فرهنگی در اضطراب آمار دانشجویان: 20
۲-7- دلایل اضطراب آمار: 21
۲-7-۱- عوامل غیر موقعیتی 21
۲-7-۲- عوامل موقعیتی 22
۲-7-۳- عوامل محیطی 22
۲-8- مقایسه اضطراب آمار و اضطراب ریاضی در ارتباط با اضطراب عمومی: 24
۲-9- برخی از تفاوتها و شباهتهای اضطراب آمار و اضطراب ریاضی: 24
۲-9-۱- تفاوتهای میان اضطراب آمار و اضطراب ریاضی 25
۲-9-۲- شباهتهای بین اضطراب آمار و اضطراب ریاضی 26
۲-10- پیامدها و اثرات اضطراب آمار: 28
۲-11- حمایت اجتماعی ادراک شده: 29
۲-11-۱- مدل سنتی از حمایت اجتماعی: 29
۲-12- حمایت اجتماعی ادراک شده و اضطراب آمار: 30
۲-13- شخصیت: 30
۲-13-۱- نظریه صفات و مدل پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کری (۱۹۹۲) 30
2-14- اضطراب آمار و پنج عامل بزرگ شخصیت 33
2-15- نیازهای روانشناختی: 35
۲-15-۱- نظریهی خودتعیینی: 36
2-16- نظریه خبرپردازی و راهبردهای یادگیری: 39
۲-16-1- راهبردهای یادگیری شناخت و فراشناخت: 40
2-16-2- شناخت: 41
۲-16-3- فراشناخت: 41
۲-17- اضطراب امتحان و راهبردهای یادگیری 43
۲-18- انتظار موفقیت: 44
۲-19- انگیزه درونی: 45
2-20- اهداف پیشرفت: 46
۲-21- اضطراب و اهداف پیشرفت: 47
۲-22- سطح پردازش: 48
۲-23- ارزش تکلیف: 49
۲-24- خودکارآمدی: 50
۲-24-۱- مفهوم خود کارآمدی: 50
۲-24-۲- اهمیت خودکارآمدی: 50
۲-24-3- اثر خودکارآمدی بر سطح انگیزش 51
۲-24-4- انتخاب هدف: 51
۲-24-5-کسب نتایج یا پیامدهای مورد انتظار: 51
۲-25- اضطراب و خودکارآمدی تحصیلی: 52
۲-26- اضطراب، ارزش تکلیف و خودکارآمدی: 53
۲-27-پیشینهی تحقیق: 53
۲-27-۱- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور: 53
۲-27-۲- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور: 65
فصل سوم: روششناسی پژوهش 67
۳-۱- مقدمه: 68
۳-۲- روش پژوهش: 68
۳-۳- جامعه و نمونه آماری: 68
۳-۴- روش نمونه گیری: 68
۳-۵- ابزار جمعآوری اطلاعات: 69
۳-۵-۱- اندازهگیری اضطراب آمار (SAM) مورگان (۲۰۰۷): 69
۳-۵-۲- پرسشنامه راهبردهای انگیزشی، شناختی و فراشناختی زوشو و بارنت (۲۰۱۱): 74
۳-۵-۳- فرم کوتاه پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت (NEO-FFI-۶۰): 74
۳-۵-۴- مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) 75
۳-۵-۵- مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی عمومی (BNSG-S) (جوهانسون و فینی، 2010) 75
۳-۵-۶- پرسشنامه تجربه یادگیری هانزه و برگر (2007) 79
3-5-7- مقیاس انگیزش و التزام تحصیلی مارتین (2007) 80
۳-۶- روش جمعآوری اطلاعات: 81
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل داده ها: 81
۳-۸- همبستگی کانونی: 82
فصل چهارم: یافتههای پژوهش 83
4-1- مقدمه: 84
4-2- یافته های توصیفی: 84
4-3- یافته های استنباطی 120
4-3-1- بررسی پیش فرض ها 120
4-3-2- یافته های مربوط به آزمایش مدل پیشنهادی. 128
4-3-3- مدل اصلاح شده. 130
4-3-4- ارزیابی مدل پیشنهادی و اصلاح شده. 130
4-3-5- همبستگی کانونی 140
4-4- یافته های جانبی پژوهش: 152
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 164
۵-۱- مقدمه: 165
۵-۲- تبیین یافتههای مربوط به مدل کلی 165
۵-۳- تبیین یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش 165
۵-۳-۱- تبیین یافته های مربوط به فرضیههای مستقیم 165
۵-3-2- تبیین یافتههای فرضیههای غیرمستقیم 179
۵-4- محدودیتها: 183
۵-5- پیشنهادات پژوهشی: 183
۵-6- پیشنهادات کاربردی: 184
منابع 186
پیوستها 205
مقدمه:
در دنیای مدرن که هر روزه منبع جدیدی از استرس و اضطراب به شکلهای گوناگون انسان را تحت تاثیر قرار میدهد، بیشک اضطراب، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که روانشناسان به دنبال شناسایی و درمان آن هستند. اضطراب در میان اختلالهای دیگر روانشناختی جزء اختلالهایی با شیوع بالاست که بشر به آن مبتلا میشود. حالات اضطرابی علت اولیه ۶ الی ۲۷ درصد از تمام مشکلات روانی محسوب میشوند که به درمان نیاز دارد و این عارضه در زنان شایع است (خیاط، ۱۳۸۷؛ به نقل از سالاری، ۱۳۹۲). از این میان، اضطراب میتواند در محیط آموزشی خود را به شکل اضطراب امتحان نشان دهد. اضطراب یکی از مهمترین متغیرهای انگیزشی و شناختی است که پیشرفت تحصیلی، یادگیری، عملکرد و نیز توجه و تمرکز و بازیابی اطلاعات یادگیرندگان را بهطور قابلملاحظهای تحت تأثیر قرار میدهد (شانک،[1] پنیتریج[2] و میس[3]، ۲۰۰۸؛ بمبنوتی[4]، ۲۰۰۸).
ازجمله انواع شناختهشدهی اضطراب در حیطهی تعلیم و تربیت که پژوهشهایی را به خود اختصاص دادهاند، میتوان به اضطراب ریاضی، اضطراب امتحان و اضطراب آمار[5] اشاره کرد. اکثر محققان این نوع اضطراب ذکر شده را به عنوان اضطراب موقعیتی[6] عنوان میکنند (وانگ و اسنروشینگ، ۲۰۰۹؛ اونوگبازی، ۱۹۹۷؛ به نقل از ویسانی، لواسانی و اژهای، 1391). اضطراب موقعیت اشاره به تجارب ناپایدار و موقعیت تنیدگی، هراس و برانگیختگی شدید دستگاه عصبی خودمختار در یک بافت و شرایط ویژه دارد (تاناکا[7]، تاکهرا[8] و یاماچی[9]، ۲۰۰۶). از میان اضطرابهای موقعیتی مربوط به حیطهی تعلیم و تربیت که برای تعداد زیادی از دانشجویان بهمنزلهی پدیدهای تنشزا و اضطرابآور تلقی میشود، موقعیت و مسائل مربوط به درس آمار است. در واقع اضطراب امتحان آمار نیز از آن دسته از اضطرابهای موقعیتی است که دانشجویان روانشناسی با آن مواجه هستند (ویسانی و همکاران، 1391). برخی از شواهد حاکی از آن است که تقریباً ۶۶ تا ۸۰ درصد از دانشجویان سطح بالایی از اضطراب آمار را تجربه میکنند (اونوگبازی[10] و ویلسون[11]، ۲۰۰۳؛ زیدنر[12]، ۱۹۹۵؛ اونوگبازی، ۲۰۰۴؛ بالوگلو[13]، ۲۰۰۳؛ بیرنبام[14] و ایلس[15]، ۱۹۹۴؛ گال و گین اسبرگ[16]، ۱۹۹۴؛ اونوگبازی، ۱۹۹۷الف، ۱۹۹۷ب؛ پرنی[17] و راوید[18]، ۱۹۹۰؛ شوو، استیونز[19]، دافین[20] و دل وکچیو[21]، ۱۹۹۵؛ به نقل از بالوگلو، ۲۰۰۴)؛ و برخی از محققان بر این باورند که بسیاری از دانشجویان درس آمار را بهعنوان اضطرابآورترین درس در دورهی تحصیلیشان تعریف میکنند (باندالوس[22]، فینی[23] و گسک[24]، ۲۰۰۳؛ ماچر[25] و همکاران، ۲۰۱۳؛ چوو[26] و دیلون[27]، ۲۰۱۴؛ چرنی[28] و کنی[29]، ۲۰۰۵)؛ و بسیاری از دانشجویان توسط احساسهایی از اضطراب حالت در آزمون احساس ضعف می کنند و درنتیجه احتمالاً پیشرفتهای پایینتری نشان میدهند (ماچر و همکاران، ۲۰۱۳).
درواقع دانشجویان، آمار را بهعنوان بدترین واحد درسی در دانشگاه میدانند (ویبرگ[30]، ۲۰۰۹) و آن را یک جنبه لازم اما کاملاً ناخوشایند از پیشرفت میدانند (بریجز[31] و همکاران، ۱۹۹۸). دورههای آمار تنها یک تجربه منفی نیستند، بلکه دانشجویان اغلب توسط این اندیشه، به حد مرگ میترسند (براد استریت[32]، ۱۹۹۶؛ اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳). اضطراب آمار حالتی است که فرد هنگام مواجهه با مفاهیم، مسائل، موقعیت آموزشی و یک بافت ارزشیابی آماری بهصورت نگرانی شدید، تفکرات ناخوشایند، آشفتگی ذهنی، تنیدگی و برانگیختگی روانی تجربه میکند (زیدنر، ۱۹۹۱؛ به نقل از هانا[33]، شولین[34] و دمپستر[35]، ۲۰۰۸). در تحقیقات گوناگون ازجمله پژوهشی که توسط هانا و همکاران (۲۰۰۸) در مورد خرده مقیاسهای اضطراب آمار، تحت عنوان ساختار مقیاس درجهبندی اضطراب آمار با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی در دانشجویان روانشناسی انگلیس انجام شد، برای اضطراب آمار ۶ خرده مقیاس را تعیین کردهاند، خرده مقیاسهای اضطراب آمار عبارتاند از ارزش آمار، اضطراب امتحان کلاس، ترس از درخواست کمک، اضطراب تفسیر، خود پنداشت محاسباتی و ترس از استاد آمار.
درواقع به دلیل اهمیت فراوان اضطراب آمار در محیطهای آموزشی بهویژه دانشگاهها و نیز میزان شیوع آن در میان دانشجویان این امر ضروری به نظر میرسد که پیشایندهای مؤثر بر آن شناسایی نقش هرکدام از این عوامل ارزیابی شود. علاوه بر این اضطراب آمار نیز همانند اضطرابهای دیگر تحصیلی پیامدها و اثرات مخربی بر انگیزش و عملکرد دانشجویان در دورههای مرتبط به آمار دارد که لزوم پژوهش در این زمینه نیز شایان بررسی است. با توجه به گفتهی بالوگلو و دنیز[36] (۲۰۱۱)، مواجهه با مشکلات نگرشی دانشجویان مربوط به آمار از جنبههای مهم آموزش آمار است. پژوهش حاضر نیز بر آن است از یکسو به بررسی مشکلات انگیزشی چون انتظار موفقیت، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری خودتنظیم، انگیزه درونی دانشجویان رشته روانشناسی که از اضطراب آمار رنج میبرند، بپردازد؛ و از سوی دیگر به بررسی عوامل غیر موقعیتی اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی چون ویژگیهای شخصیتی، نیازهای روانشناختی، حمایت اجتماعی خواهد پرداخت. درواقع پژوهش حاضر در پی آن است که علاوه بر اینکه به عوامل مؤثر بر ایجاد اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی را پی ببرد، به بررسی پیامدهای مخرب این پدیده نیز بپردازد.
1-2- بیان مسئله:
برای بسیاری از یادگیرندگان درک و فهم آمار بسیار سخت است، بهطوریکه آنها عملکرد ضعیفتری در آمار نسبت به سایر امتحانات آموزشی دارند (اونوگبازی و سیمن[37]، ۱۹۹۵؛ به نقل از زارع، رستگار و حسینی، ۲۰۱۱). درواقع متأسفانه، باوجودآنکه دانش آمار و کاربرد آن، یکی از درسهای آموزشی مهم و اجتنابناپذیر دانشجویان رشتههای روانشناسی و علوم تربیتی است و نیز روشن است که مفاهیم آماری قدرت استدلال و تفکر انتقادی دانشجویان را تقویت میکند (بالوگلو، ۲۰۰۳)، بسیاری از دانشجویان در رشتههای علوم اجتماعی مانند روانشناسی در آمار اضطراب دارند؛ و بیش از ۸۰ درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سطح ناراحتکننده ای از اضطراب آمار را تجربه کردهاند (اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳)؛ و آموزش دورههای آمار، در برخورد با دانشجویان کم علاقه معمولاً با چالشهای بزرگ مواجه میشود. این دانشجویان نشانههایی از نگرش منفی مانند، احساس خستگی نسبت به آمار، ناتوانی برای درک مزایای آمار، عدم تمرکز در کلاس، بیتوجهی (غیبت) و پیشرفت نکردن در این کلاس را، نشان می دهند (محمد جودی، سحاری اشعری و محمد و تنگوووک، ۲۰۱۱). نگرش دانشجویان نسبت به یک دوره مهم است، چراکه آن، بر کل فرایند یادگیری مؤثر است. نگرش مثبت، دانشجویان را برای توسعه مهارتهای ذهنی آماری، کاربرد دانش بهدستآمده در زندگی روزمره و داشتن یک تجربه لذتبخش در طول این دوره، قادر میسازد (محمد جودی و همکاران، ۲۰۱۱). عوامل مؤثر بر اضطراب آمار بهطور گستردهای به مدت بیش از بیست سال موردمطالعه قرارگرفته است. تحقیقات نشان دادهاند، اضطراب آمار در میان دانشجویانی که زمینه تحصیلی آموزشهای آماری معدودی دارند، شایع است (پان[38] و تانگ[39]، ۲۰۰۴).
بهطورکلی نتایج مطالعات درزمینهی علل اضطراب آمار نشان میدهد، سوابق اضطراب آمار میتواند به سه بخش موقعیتی[40]، محیطی[41] و غیر موقعیتی[42] (ذاتی، استعداد) طبقهبندی شود (اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳). سوابق موقعیتی به عواملی که شی محرک یا رویداد را احاطه می کند، گفته میشود و متشکل از متغیرهایی مانند، اضطراب ریاضی (بالوگلو، ۲۰۰۴) و ویژگیهای دورههای آمار (دوانی[43]، ۲۰۱۰) میشود. سوابق محیطی به رویدادهایی که درگذشته رخداده است و اشاره به متغیرهای مانند سن (بویی[44] و آلفارو[45]، ۲۰۱۱) و جنس (بالوگلو، دنیز و کسیسی[46]، ۲۰۱۱) سوابق غیر موقعیتی برای اشاره به ویژگیهای شخصیتی یک فرد و شامل متغیرهایی مانند کمالگرایی (اونوگبازی و دالی[47]، ۱۹۹۹) و تعلل تحصیلی (اونوگبازی، ۲۰۰۴) است.
بهطورکلی تحقیقات نشان داده است، بسیاری از عوامل مرتبط با اضطراب آمار، تغییرناپذیرند. بهعنوانمثال قومیت (اونوگبازی،b۱۹۹۹) و یا کمبود استعدادهای مورد نیاز، مانند استعداد ریاضی که در یک دوره خاصی از آمار نمیتوان تغییر داد (ویلسون، ۱۹۹۷). از میان عوامل مرتبط با اضطراب آمار همچنین میتوان به جنس، نژاد، سن (کولینز و اونوگبازی، ۲۰۰۶) نیز اشاره داشت که نسبتاً تغییرناپذیرند. درنتیجه، اگرچه دانش این عوامل به افزایش درک ما از ماهیت و علل اضطراب آمار کمک کردهاند، اما آنها دانشی در خصوص پیامدها که در درمان اضطراب آمار کمککننده باشد را ارائه نمیدهند (اونوگبازی، ۲۰۰۴).
با توجه به مطالعات انجامشده، برخی از مهمترین عواملی که میتوانند عملکرد پایین را در آمار توضیح دهد، عوامل شناختی و انگیزشی هستند (زارع و همکاران، ۲۰۱۱)؛ و آنچه بدیهی است، این است که اکثر دانشجویان درزمینهی عوامل غیر شناختی مانند نگرش، ادراک، علاقه، انتظار و انگیزه دچار مشکل هستند. عوامل شناختی نیز نقش مهمی را در در این موضوع، بازی می کند. هر دو عامل می تواند موجب تداخل در فرایند یادگیری درگیر و مانع استفاده دانشجویان از آمار شود (محمد جودی، ۲۰۱۱).
با تمامی این تفاسیر میتوان اینگونه نتیجه گرفت، اضطراب آمار میتواند با بسیاری از متغیرها و پیشایندها بررسی شود. ازجمله میتوان به راهبردهای یادگیری اشاره کرد که شامل مؤلفههای شناختی و فراشناختی شامل تمرین، جزئیات، پیچیدگی، سازماندهی، تفکر انتقادی، فراشناخت، نظمبخشی، مدیریت محیط و زمان مطالعه و راهبردهایی برای تنظیم تلاش است (کسیکی، بالوگلو و دنیز، ۲۰۱۰). سؤال اینجاست؛ آیا این دانشجویان که از اضطراب آمار رنج میبرند، راهبردهای یادگیریشان با دیگر دانشجویان که اضطراب آمار ندارند، متفاوت است؟ از دیگر پیشبین کنندههای اضطراب آمار میتوان به اهداف پیشرفت دانشجویان اشاره کرد. به اعتقاد کاپلان[48] و فلوم[49] (۲۰۱۰)، نظریهی اهداف پیشرفت یکی از برجستهترین و کاملترین دیدگاهها دربارهی ادراک انگیزش پیشرفت و بهویژه انگیزش در حیطههای آموزشی و مهارتی است (ویسانی و همکاران، 1391). درواقع از میان اهداف پیشرفت، هدف تبحری رابطهی مثبتی با خود کارآمدی بالا، استفاده از راهبردهای شناختی عمیق، یادگیری خودتنظیمی، مقابله کارآمد با مشکلات، عملکرد موفق، کمک طلبی و یادگیری مشارکتی و بهزیستی روانی افراد دارد (ایمز[50]، ۱۹۹۲؛ دوک[51] و لگت[52]، ۱۹۸۸؛ لی[53] و همکاران، ۲۰۱۰؛ کاپلان و فلوم، ۲۰۱۰؛ به نقل از ویسانی و همکاران، 1391). از این میان به نظر میرسد اهداف پیشرفت باواسطهی انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار تأثیرگذار باشد (ویسانی و همکاران، 1391).
از دیگر مؤلفههایی انگیزشی که می تواند با اضطراب آمار در ارتباط باشد میتوان به انگیزه درونی اشاره کرد، بهطورکلی یافته های مطالعات انجامشده در مورد انگیزه تحصیلی و اضطراب نشان میدهد که انگیزش درونی دارای یک رابطه مثبت با شاخص سلامت مانند اعتمادبهنفس، آرامش، مسئولیت، خلاقیت و خود شکوفایی درحالیکه انگیزه بیرونی دانشگاهی یک رابطه مثبت با شاخص رفتارهای ناسازگار مانند ترک، اضطراب، سوءمصرف الکل و بیتفاوتی نسبت به مسئولیت دارد (دسی[54] و رایان[55]، ۲۰۰۰). در همین راستا پژوهش لواسانی، ویسانی و شریعتی (۲۰۱۴) نشان داد، تمامی ابعاد انگیزه تحصیلی اضطراب آمار را تحت تأثیر قرار میدهد و اهداف پیشرفت از طریق انگیزه تحصیلی است که بهعنوان یک عامل انگیزشی اضطراب آمار را تحت تأثیر قرار میدهد.
باوجود پژوهشهای بسیاری که درزمینهی سوابق غیر موقعیتی اضطراب آمار صورت گرفته است، اطلاع اندکی در مورد صفات شخصیتی دانشجویانی که سطوح بالایی از اضطراب آمار را تجربه می کنند، وجود دارد (چوو و دیلون، ۲۰۱۴). ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دارای نگرش مثبت نسبت به آمار در مقایسه با دانشجویان با نگرش منفی نسبت به آمار چگونه است؟ آیا دستهبندی که مشخصات مختلف جمعیتی (دموگرافیک) دانشجویان را ارائه میدهد؛ وجود دارد؟
درواقع پژوهش حاضر در پی آن است که به این سؤال پاسخ دهد، از میان عوامل غیر موقعیتی، موقعیتی و محیطی کدام عامل بیشتر در پیش بینی و تبیین اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی تأثیرگذار است؛ و نقش هرکدام از عوامل انگیزشی (انگیزه تحصیلی، اهداف پیشرفت، انتظار موفقیت) شناختی (سازماندهی، مرور، فراشناخت) شخصیتی (ویژگیهای شخصیتی)، حمایت اجتماعی و نیازهای روانشناختی بهعنوان عوامل غیر موقعیتی و محیطی در تبیین اضطراب آمار چگونه است. مثلا اینکه چگونه اهداف پیشرفت تحصیلی بر اضطراب آمار تأثیر میگذارد؟
کدامیک از اهداف عملکردی، اجتنابی و یا تبحری بر میزان اضطراب آمار نقش دارد؟ و یا نگرش نسبت به آمار و مفاهیم مرتبط به آن در دانشجویان روانشناسی