-
- محو شدن مرزهای جغرافیایی
-
- در دسترس بودن خدمات به صورت ۲۴ ساعته در تمامی روزهای هفته
-
- عدم نیاز به حضور فیزیکی (برخی انواع)
-
- کاهش هزینه استفاده از خدمات
-
- کاهش زمان دسترسی به خدمات
-
- افزایش سرعت ارائه و انجام خدمات
-
- افزایش کیفیت خدمات
-
- عدم وابستگی به شعبه خاص
-
- امکان مدیریت یکپارچه خدمات مورد استفاده
-
- افزایش امنیت تبادلات
-
- پاسخ سریع به مشکلات مشتریان
-
- امکان تهیه گزارشهای متنوع
ادامهی جدول ۲-۱
جامعه
- کم شدن هزینه نشر، توزیع و جمعآوری اسکناس
- افزایش امنیت تبادلات مالی
- رونق تجارت الکترونیکی
۲-۳- چالشهای بانکداری الکترونیکی در ایران
در این بخش به برخی چالشها و مشکلات توسعهی بانکداری الکترونیکی در ایران اشاره میشود. از منظر مشکلات پیادهسازی بانکداری الکترونیکی در بانکهای ایرانی میتوان به سه دسته از عوامل اشاره کرد (فتحیان و همکاران، ۱۳۸۶؛ سعیدی و جهانگرد، ۱۳۸۸):
الف- چالشهای قبل از تحقّق سامانه
- عدم توسعهی طرحهای مطالعاتی، نیازسنجی و امکانسنجی پیادهسازی فنّاوریهای جدید
- عدم گزینش و پیادهسازی فنّاوری با بالاترین کارایی در جهت رفع نیازها
- نبود فرهنگ پذیرش و دانش کم بانکها در خصوص بانکداری و پول الکترونیکی
- ضعف مدیریت در بهکارگیری متخصصان حرفهای در بخش فنّاوری اطلاعات
- عدم تغییر در نگرش سنتی نسبت به باز مهندسی[۲۶] فرایندها
ب- چالشهای هنگام تحقّق سامانه
- ضعف زیرساختهایی نظیر خطوط پرسرعت مخابراتی
- کمبود حمایت مالی و اعتبارات مورد نیاز
- نبود یا کافی نبودن مؤسسات خصوصی مورد نیاز و یا عدم حمایت آنان از بانکداری الکترونیکی شبیه مؤسسات بیمه، گواهیدهندهها[۲۷] و غیره.
- تحریم اقتصادی و دشواری تهیهی تجهیزات و ملزومات سختافزاری و نرمافزاری
-
- نبود تجربه در تهیهی محتوای[۲۸] لازم و کاربرپسند[۲۹] برای وبگاه بانکها
ج- چالشهای پس از تحقّق سامانه
- نبود قوانین و محیط حقوقی لازم و عدم استناد پذیری ادلّهی الکترونیکی