اجزای اصلی مدل کسب و کار یعنی مفهوم کسب و کار، قابلیت ها و ارزش ها در بخش های قبل به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته اند و در شکل (۴-۵) تنها خلاصه ای از موارد ذکر شده ارائه شده است. ارتباط ذینفعان با اجزای مدل کسب و کار از سه طریق انجام می شود. ذینفعان برای تعیین مفهوم کسب و کار و استراتژی ها، علاقمندی های خود را مشخص و به سازمان ارائه می نمایند. با تحلیل و ارزیابی علاقمندی های تمامی ذینفعان و درک اشتراکات بین این علاقمندی ها، سازمان به انتخاب استراتژی ها پرداخته و مفهوم کسب و کار را مشخص می کند.
پس از درک مفهوم کسب و کار و استراتژی ها بر اساس علاقمندی های ذینفعان، سازمان به تعیین قابلیت ها و منابع مورد نیاز برای اجرای استراتژی ها می پردازد. برای فراهم نمودن قابلیت های مورد نیاز باید کلیه ی ذینفعان با سازمان مشارکت نمایند.
پس از اینکه استراتژی ها مشخص و قابلیت های مورد نظر جهت اجرای آنها فراهم گردید، ذینفعان با همکاری و مشارکت با سازمان به خلق ارزش می پردازند که این ارزش ها باید با انتظارات ذینفعان هماهنگ و منطبق باشند تا انگیزه ی لازم را برای ادامه همکاری و مشارکت آنان فراهم نمایند.
ارزیابی و تحلیل علاقمندی ها، مشارکت و انتظارات ذینفعان در ادامه توضیح داده شده است.
مشارکت مشتریان: عدم مشارکت مصرف کننده خارجی به دلیل تحریم ایران؛ عدم مشارکت مصرف کننده داخلی به دلیل فقدان آگاهی کافی
مشارکت سهامداران: سرمایه گذاری در تولید
محصولات ارگانیک؛ استفاده از بسته بندی های دوستدار
محیط زیست
مشارکت جامعه: تربیت نیروهای
تحصیل کرده، برگزاری نمایشگاه
های تخصصی ، مشارکت در فعالیت
های تحقیقاتی
استراتژی: تمایز محصول، حذف واسطه های تولید و فروش، قیمت رقابتی
محصول: کنسانتره، آبمیوه های ارگانیک
محیط صنعت: محیط ناپایدار و قوانین و سیاست های ناکارآمد و مانع از رشد و توسعه
بازار و رقبا: رقابت شدید در صنعت
شبکه کسب و کار: تولید مواد اولیه، تولید محصول میانی، تولید محصول نهایی، توزیع مستقیم و غیر مستقیم
ارزش مشتریان: ارزش های اقتصادی و غیر اقتصادی آشکار و نهفته
ارزش سهامداران: منافع مالی حاصل از فروش محصولات، افزایش اعتبار برند،…
ارزش جامعه: ایجاد درآمد محدود به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی، کاهش هزینه های ناشی از آلودگی های غذایی و زیست محیطی
فرایند ها و زیر ساخت ها: تولید مستقیم برخی از میوه ها و کنسانتره؛ رعایت استانداردهای کشاورزی ارگانیک در برخی از باغات؛ انتخاب تتراپریزما جهت بسته بندی؛ استفاده از ابزار های تبلیغاتی مانند: مجله ی تخصصی، بیل بورد، گروه های مرجع مانند پزشکان و سمپلینگ و …
کارکنان و شرکاء: استفاده از نیروهای ماهر در بخش های مختلف منابع انسانی، مالی، بازاریابی، تحقیق و توسعه،….؛ آموزش مستمر نیروها جهت افزایش کارایی و بهره وری؛ ارتباط با مراکز تحقیقاتی معتبر مانند دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
فرهنگ سازمانی و تصمیم گیری: فقدان جریان اطلاعاتی بین بخش های مختلف شرکت و عدم اشتراک ارزش ها و هویت سازمانی؛ تصمیمات عالی از پایین به بالا و بر اساس شرایط مالی و تصمیمات میانی مستقیما توسط مدیران
انتظارات مشتریان: سلامتی حاصل از مصرف محصولات، قیمت مناسب، لذت از مصرف
انتظارات سهامداران: کسب سود و افزایش اعتبار برند
انتظارات جامعه: کسب درآمد های ارزی و غیر ارزی؛ کاهش هزینه های ناشی از آلودگی غذایی و زیست محیطی، ارتقاء سلامتی
مشتریان
جامعه
مفهوم
کسب و کار
قابلیت ها
ارزش
علاقمندی مشتریان: کیفیت بالای محصول با تاکید بر سلامت و ارزش غذایی، رقابت منصفانه و صداقت در تبلیغات
علاقمندی سهامداران: تولید آبمیوه های ارگانیک با کیفیت بالا
علاقمندی های جامعه: خودداری از آلودگی های زیست محیطی و صوتی، اشتغال زایی و قابلیت صدور محصولات تولید شده
شکل (۴-۵): مدل کسب و کار مسئولانه شرکت اروم نارین
۴-۲-۴-۱) علاقمندی های ذینفعان
با توجه به اینکه ذینفعان مختلف نگرش ها و رویکردهای مختلفی به فعالیت های یک سازمان دارند، علاقمندی های مختلفی نیز خواهند داشت. در مدل کسب و کار مسئولانه ی شرکت اروم نارین علاقمندی های سه گروه از ذینفعان مورد بررسی قرار گرفته است: مشتریان، سهامداران و جامعه.
علاقمندی های سهامداران بر اساس مصاحبه های انجام شده با مدیران شرکت اروم نارین عبارت است از تولید آبمیوه های ارگانیک و استفاده از بسته بندی های تتراپریزما به دلیل تمایز محصول و کیفیت بالا. علاقمندی های جامعه بر اساس مشاهده و مصاحبه با افراد و گروه های جامعه مانند مصرف کنندگان آبمیوه، انجمن های مربوط و عموم مردم به دست آمده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که اولا عموم جامعه انتظار دارند که هر شرکت تولید کننده از جمله شرکت اروم نارین ایجاد اشتغال نماید. علاوه بر ایجاد درآمد برای جامعه از طریق اشتغال انتظار دوم جامعه کسب درآمد ارزی از طریق صادرات محصول می باشد. همچنین جامعه انتظار دارد که تولید کنندگان تنها به دنبال سود شرکت خود نبوده و منافع و مضررات حاصل از فعالیت های تولیدی خود مانند آلودگی های زیست محیطی و صوتی را نیز در نظر بگیرند.
برای بررسی و شناخت علاقمندی های مشتریان بخشی از سوالات پرسشنامه در نمونه گیری انجام شده به این موضوع اختصاص یافت که نتایج حاصل از آن در جدول (۴-۱۷) قابل مشاهده است. در این پژوهش ابتدا موارد: طعم و مزه ی آبمیوه، ظاهر بسته بندی، تاثیر زیست محیطی بسته بندی، طبیعی بودن آبمیوه (درصد خلوص آن)، ارزش غذایی آبمیوه، سالم بودن (نداشتن مواد شیمیایی و غیر طبیعی در آن)، نوع میوه ی بکار رفته و اثرات زیست محیطی تولید، انتخاب و سپس سوالات پرسشنامه جهت درجه ی اهمیتی که مشتریان به هر یک از این موارد اختصاص می دهند طراحی شد. معیار سنجش کلیه ی موارد ذکر شده نسبت قیمتی برابر، ۲۵%، ۵۰%، ۷۵% و ۱۰۰% افزایش بوده است چرا که میزان اهمیت هر یک از آنها بدون تعیین معیاری مشخص برای مشتری قابل تشخیص و ارزیابی نخواهد بود و انتخاب این معیار پس از آزمون اولیه و مشاهده و مصاحبه با تعدادی از مشتریان انتخاب شده است.
جدول (۴-۱۷): درصد پاسخ دهندگان به افزایش قیمت بر اساس ویژگی های مختلف آبمیوه
ردیف | نوع ویژگی / تاثیر قیمتی | برابر | ۲۵% | ۵۰% | ۷۵% | دو برابر |