فصل اول: کلیات پژوهش
1-1. مقدمه 2
1-2. بیان مسئله 3
1-3. تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم 4
1-3-1. شکافدیجیتالی 4
1-3-2. کتابخانه های عمومی 5
1-4. اهمیت و ضرورت پژوهش 6
1-5. اهداف پژوهش 8
1-5-1. اهداف اصلی 8
1-5-2. اهداف فرعی 8
1-6. پرسش های پژوهش 8
1-6-1. پرسش اصلی 8
1-6-2. پرسش های فرعی 9
1-7. فرضیه های پژوهش 9
1-8. متغیرهای پژوهش 10
1-8-1. متغیر مستقل 10
1-8-2. متغیر وابسته 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1. مقدمه 12
2-2. کتابخانه های عمومی 12
2-2-1. تعریف کتابخانه عمومی 12
2-2-2. تاریخچه کتابخانه های عمومی 13
2-2-3. اهداف کتابخانه عمومی 16
2-2-4. وظایف کتابخانه عمومی 17
2-2-5. خدمات کتابخانه عمومی 17
2-2-6. جامعه استفاده کننده کتابخانه عمومی 17
2-2-7. نیروی انسانی کتابخانه عمومی 17
2-2-8. انواع کتابخانه های عمومی 19
2-2-9. درجه بندی کتابخانههای عمومی 20
2-3. شکافدیجیتالی 21 2-3-1. مقدمه 21 2-3-2. تعریف شکافدیجیتالی 24
2-3-3. شکافدیجیتالی و نابرابری های آموزشی 26
2-3-4. مفاهیم مرتبط با شکافدیجیتالی 28
2-3-5. ابعاد شکافدیجیتالی 31
2-3-6. شاخص های شکافدیجیتالی 33
2-3-7. دلایل وجود شکافدیجیتالی 34
2-3-8. پیامدهای شکافدیجیتالی 35
2-3-9. راهکارهای برطرف کردن شکافدیجیتالی 35
2-4. کتابخانه ها و شکافدیجیتالی 37
2-5. راهکارهای کتابخانه های در گذر از شکافدیجیتالی 39
2-6. خلاصه مبانی نظری 41
2-7. پیشینه پژوهش 42
2-7-1. پیشینه پژوهش در داخل 43
2-7-2. پیشینه پژوهش در خارج 46
2-7-3. خلاصه پیشینه پژوهش 49
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1. مقدمه 51
3-2. روش اجرای پژوهش 51
3-3. جامعه مورد پژوهش 51
3-4. نمونه و روش نمونه گیری 52
3-5. ابزار اندازه گیری یا روش های عملی جمع آوری دادههای پژوهش 52
3-6. روایی ابزار گردآوری داده های پژوهش 53
3-7. پایایی ابزار گردآوری داده های پژوهش 53
3-8. روش تجزیه و تحلیل داده ها 54
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1. مقدمه 56
4-2. یافته های توصیفی 56
4-2-1. جنسیت 56
4-2-2. سن 57
4-2-3. تحصیلات 58
4-2-4. درآمد 59
4-3. یافته های مربوط به پرسش های پژوهش 59
4-3-1. پاسخ به پرسش اول پژوهش 59
4-3-1-1. امکانات سخت افزاری و ارتباطی 60
4-3-1-2. امکانات نرم افزاری 63
4-3-1-3. منابع الکترونیکی 64
4-3-2. پاسخ به پرسش دوم پژوهش 65
4-3-2-1. یافته های مربوط به مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات 66
4-3-2-1-1. یافته های میزان آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات 66
4-3-2-1-2. یافته های میزان استفاده از رایانه و برنامه های رایانه ای 67
4-3-2-1-3. یافته های الویت استفاده از (نیاز به) رایانه و برنامه های رایانه ای 69
4-3-2-1-4. یافته های میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اهداف ویژه و شخصی 71
4-3-2-1-5. یافته های الویت استفاده از (نیاز به) خدمات اینترنت برای اهداف ویژه و شخصی 73
4-3-2-1-6. یافته های میزان استفاده از خدمات کتابخانه ای 74
4-3-3. پاسخ به پرسش سوم پژوهش 75
4-3-3-1. یافته های عوامل عدم استفاده از رایانه و برنامه های رایانه ای در کتابخانه 76
4-3-3-2. یافته های مهمترین عوامل عدم استفاده از رایانه و برنامه های رایانه ای در منزل 78
4-3-3-3. یافته های اهمیت عوامل ایجاد شکافدیجیتالی در کتابخانه های عمومی شهر همدان 80
4-4. آزمون فرضیه های پژوهش 81
4-4-1. آزمون فرضیه اول پژوهش 81
4-4-2. آزمون فرضیه دوم پژوهش 84
4-4-3. آزمون فرضیه سوم پژوهش 87
4-4-4. آزمون فرضیه چهارم پژوهش 90
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1. مقدمه 95
5-2. خلاصه پژوهش 95
5-3. بحث در مورد پرسش های پژوهش 96
5-3-1. بحث در مورد پرسش اول 96
5-3-2. بحث در مورد یافته های پرسش دو 101
5-3-3. بحث در مورد یافته های پرسش سوم 104
5-4. بحث در مورد فرضیه های پژوهش 107
4-5-1. بحث در مورد فرضیه اول 107
5-4-2. بحث در مورد فرضیه دوم 108
5-4-3. بحث در مورد فرضیه سوم 109
5-4-4. بحث در مورد فرضیه چهارم 110
5-5. نتیجه گیری 111
5-6. پیشنهادهای پژوهش 112
5-6-1. پیشنهادهای کاربردی 112
5-6-2. پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده 114