پائیز 1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف ارزیابی عملکرد، افزایش کارایی و اثربخشی سازمان است که با بهره گرفتن از روش های نوین ارزیابی، نظیر ارزشیابی360 درجه، می توان ضمن دستیابی به شناخت صحیح و جامع از قابلیت ها، توانایی ها و نقاط قوت و ضعف مدیران، نسبت به تهیه ی برنامه های بهبود و توسعه ی آن نیز اقدامات لازم را انجام داد. بازخور360 درجه به افراد کمک می کند تا ادراک خود را در مورد محیط کاریشان، با ادراک ارزیابی کنندگان مهم ( مدیران مافوق، مدیران(خودارزیابی)، همکاران و زیردستان) مقایسه کنند. همانطور که در این پژوهش آمده است. این پژوهش، در افزایش دانش نظری و ارتقاء کیفیت عملکرد مدیران و شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد آن ها و افزایش خودآگاهی شان نسبت به عملکرد خویش و . . . کمک خواهد کرد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز از طریق روش ارزشیابی 360 درجه می باشد به همین منظور با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، نمونه ای مرکب از 4 گروه که شامل مدیران با حجم نمونه ی 113نفر، مدیران مافوق با حجم نمونه ی 113 نفر، همکاران با حجم نمونه ی 113 نفر، و زیر دستان با 225 نفر، که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته، جمع آوری گردید و از طریق نرم افزارSpssتجزیه و تحلیل شد. این پژوهش از نوع توسعه ای و به روش پیمایشی ـ توصیفی می باشد. یافته های این تحقیق نشان داد که هر چهار گروه(مدیران، همکاران و . . .) عملکرد مدیران را در حد عالی ارزیابی کردند. اما در دیدگاه این چهارگروه، تفاوت هایی حاصل شد(45.43t=)، این که، مدیران(خودارزیابی) عملکرد خود را نسبت به سایر گروه بالاتر ارزشیابی کرده بودند و همکاران، زیردستان و مدیران مافوق در رده های بعدی قرار گرفتند. همچنین هر چهارگروه در ترتیب اولویت بندی ابعاد، تفاوت قائل شدند که بعد نظارت و کنترل دارای بالاترین درجه عملکرد و بعد سازماندهی دارای پایین ترین درجه ی عملکرد دانستند.
کلید واژه ها: مدیریت عملکرد، عملکرد مدیران، ارزشیابی، ارزشیابی 360 درجه.
فهر ست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات تحقیق 1
مقدمه 2
1ـ1 بیان مسأله 4
1ـ2 اهمیت و ضرورت تحقیق 8
1ـ3 هدفهای تحقیق 8
1ـ3ـ1 هدف کلی 8
1ـ3ـ2 اهداف جزئی 9
1ـ4 سؤال های تحقیق 9
1ـ4ـ1 سؤال اصلی 9
1ـ4ـ2 سؤال فرعی 9
1ـ5 تعاریف نظری متغیرهای تحقیق 10
فصل دوم مبانی نظری 12
مقدمه 13
2ـ1 تعریف مفاهیم و واژگان 15
2ـ 2 ارزیابی 16
2ـ 2ـ 1 فلسفه ی ارزشیابی 17
2ـ2ـ2 الگوهای ارزشیابی 19
2ـ2ـ3 انواع ارزشیابی 24
2ـ2ـ4 انواع خطاها در ارزشیابی 28
2ـ2ـ5 فلسفه ی ارزشیابی عملکرد 29
2ـ3 تعاریف ارزشیابی عملکرد 29
2ـ3ـ1 تفاوت دیدگاه سنتی و نو در ارزشیابی عملکرد 30
2ـ3ـ2 هدف های ارزشیابی عملکرد 34
2ـ3ـ3 فرایند ارزشیابی عملکرد و مراحل آن 35
فرایند وظایف 36
2ـ3ـ4 کاربردهای ارزشیابی عملکرد 37
2ـ3ـ5 عوامل مؤثر برارزشیای عملکرد 39
2ـ4 مدیریت 40
2ـ4ـ1 تعریف مدیریت 40
2ـ4ـ2 فراگرد مدیریت 41
2ـ4ـ3 مدیریت آموزشی 41
2ـ4ـ4 ضرورت مدیریت آموزشی 42
2ـ4ـ5 اهداف مدیریت آموزشی 44
2ـ4ـ6 مهارتهای سهگانه مدیریت 45
2ـ4ـ7 کارکردهای مدیریت آموزشی 46
2ـ4ـ8 ویژگیهای مدیر آموزشی 52
2ـ5 ارزشیابی 360 درجه 53
2ـ5ـ1 ویژگی های ارزشیابی(بازخور) مؤثر 53
2ـ5ـ2 مفهوم ارزشیابی 360 درجه 55
2ـ5ـ 3 تاریخچه تکامل سیستم ارزشیابی 360درجه 56
2ـ5ـ4 ارکان ارزیابی 360 درجه 57
2ـ5ـ5 فرایند ارزشیابی 360 درجه 64
2ـ5ـ6 ابزار جمع آوری اطلاعات 65
2ـ5ـ7 مقایسه سیستم ارزشیابی سنتی با سیستم ارزشیابی 360درجه 67
2ـ5ـ8 مقایسه رهیافت سنتی ارزیابی و ارزشیابی 360 درجه 68
2ـ5ـ9 جایگزین ارزشیابی 360 درجه به جای ارزیابی های عملکرد 69
2ـ5ـ10 مدل های ارزشیابی 360 درجه 70
2ـ5ـ11 علت نیاز به ارزشیابی 360 درجه 73
2ـ5ـ12 کاربردهای ارزشیابی 360 درجه 73
2ـ5ـ13 منافع ارزشیابی 360 درجه 75
2ـ5ـ14 اهمیت سیستم ارزشیابی 360 درجه 77
2ـ5ـ15 مزایای ارزشیابی 360 درجه 77
2ـ5ـ16 معایب استفاده از ارزشیابی 360 درجه 79
2ـ5ـ17 موانع و مشکلات مرتبط با ارزشیابی 360 درجه 80
2ـ6 بررسی تطبیقی بازخورهای 180درجه، 360درجه، 540درجه و 720 درجه 81
2ـ6ـ1 بازخورهای 180 درجه 81
2ـ6ـ2 بازخور (ارزشیابی 360 درجه) 82
2ـ6ـ3 نسل های بعدی بازخور(ارزشیابی)360درجه 83
2ـ6ـ4 بازخور(ارزشیابی 540 درجه) 83
2ـ6ـ5 بازخور(ارزشیابی) 720 درجه 85
2ـ7 پیشینه ی تحقیق 87
2ـ7ـ1پیشینه ی داخلی 87
2ـ7ـ2 پیشینه ی خارجی 92
فصل سوم روش شناسی تحقیق(متدلوژی) 98
مقدمه 99
3ـ1 جامعه آماری 100
3ـ2 نمونه تحقیق 100
3ـ3 ابزارهای تحقیق 100
3ـ4 تعیین روایی و پایایی پرسشنامه 100
3ـ5 روش انجام تحقیق 101
3ـ6 شیوه تحلیل داده ها 101
فصل چهارم تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق 103
مقدمه 104
4ـ1) عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز از طریق ارزشیابی 360 چگونه است؟ 109
4-1-1) از دیدگاه مدیران مافوق عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز از طریق ارزشیابی 360 چگونه است؟ 110
4-1-2) از دیدگاه مدیران (خودارزیابی) عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز از طریق ارزشیابی 360 چگونه است؟ 111
4-1-3) از دیدگاه همکاران عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز از طریق ارزشیابی 360 چگونه است؟ 112
4-1-4) از دیدگاه زیردستان عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز از طریق ارزشیابی 360 چگونه است؟ 113
4ـ1ـ 5) از دیدگاه مدیران مافوق، مدیران (خودارزیابی)، همکاران و زیردستان عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز از طریق ارزشیابی 360 چگونه است؟ 114
4ـ2) عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد برنامه ریزی بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 115
4-2-1) از دیدگاه مدیران مافوق عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد برنامه ریزی بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 115
4ـ2-2) از دیدگاه مدیران (خود ارزیابی) عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد برنامه ریزی بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 117
4-2-3) از دیدگاه همکاران عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد برنامه ریزی بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 119
4-2-4) از دیدگاه زیردستان عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد برنامه ریزی بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 121
4-2-5) از دیدگاه مدیران مافوق، مدیران (خود ارزیابی)، همکاران و زیردستان عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد برنامه ریزی بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 123
4-3) عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد تصمیم گیری بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 125
4-3-1) از دیدگاه مدیران مافوق عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد تصمیم گیری بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 126
4-3-2) از دیدگاه مدیران (خود ارزیابی) عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد تصمیم گیری بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 127
4-3-3) از دیدگاه همکاران عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد تصمیم گیری بر اساس ارزشیابی 360 درجه چگونه است؟ 129