فرضیه ۲٫۳
استفاده از روش های مستقیم در صورت تعهد بالای مدیریت ارشد برای بین المللی سازی
فرضیه۱٫۲ و ۱٫۴
عدم تفاوت بین صادرات مستقیم و غیر مستقیم
فرضیه ۳
توجه به شرایط رقابتی و تقاضا برای صادرات
فرضیه ۱٫۳
استفاده از شعبه و دفتر نمایندگی برای آگاهی از محصول برای انطباق کالا
فرضیه۳٫۱
استفاده از روش های غیر مستقیم در صورت بالا بودن پتانسیل تقاضا
فرضیه ۱٫۵
استفاده از روش های غیر مستقیم در صورت معروف بودن محصول
فرضیه۳٫۲
صادرات مستقیم در صورت بالا بودن شرایط رقابت
فرضیه ۲
استفاده از روش های مستقیم در صورت داشتن اهداف بلند مدت بین المللی سازی
۵٫۴٫ محدودیت های تحقیق
یافته ها و موارد کاربرد این تحقیق را باید همچنین در پرتو محدودیت های آن در نظر گرفت. در این تحقیق از داده هایی که مدیران عامل، بازاریابی و کارشناسان صادرات شرکت های تولیدی صادرکننده مواد غذایی گزارش نمودند، جهت تست مدل استفاده کردیم. اگرچه تلاش زیادی جهت اطمینان از کیفیت داده ها چه در طی گردآوری داده ها و فازهای تایید سازه صورت گرفته بود؛ نمی توان از تعصبات بالقوه تحقیقاتی جلوگیری کرد. با فرض ماهیت ادراکی داده های به کار رفته جهت ارزیابی سازه های تئوریکی این مطالعه، تشخیص مسائل مرتبط با این حقیقت که ممکن است ادراکات افراد پاسخگو با حقیقت عینی مطابقت نداشته باشد؛ مهم است. بعلاوه این تشخیص داده شد که یک مطالعه واحد جهت ارزیابی درست ماهیت حقیقی توسعه ابزار کافی نمی باشد.
محدودیت زمانی و مالی محقق باعث شد امکان دسترسی به تمامی شرکت های تولیدکننده مواد غذایی در سرتاسر ایران وجود نداشته، در نتیجه قابلیت تعمیم آن به همه شرکت های تولید کننده مواد غذایی که در امر صادرات هستند علمی نیست. حقیقت این است که داده های گرد آمده از یک کشور واحد نیز قابلیت تعمیم این مطالعه را محدود میسازد.
هم چنین به دلیل تفاوت هایی که در محصول و نوع بازار شرکت های صادراتی وجود دارد، قابلیت تعمیم یافته ها در شرکت های صنایع دیگر کاهش می یابد.
از دیگر محدودیتها می توان به عدم همکاری شرکت تولید کننده مواد غذایی در جمع آوری داده ها، تفاوت آرا بین مدیران بخش های ذکر شده و عدم احاطه کامل مدیران به صادرات و فرایندهای آن، اشاره کرد.
۵٫۵پیشنهادات برای تحقیقات آتی:
با توجه به تحقیق و ادبیات مورد بررسی، می توان پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی به شرح ذیل ارائه کرد:
انجام تحقیق حاضر در جامعه آماری متفاوت و صنعت دیگر.
در نظر گرفتن متغیرهای دیگری چون زمانبندی ورود به بازار.
بررسی موانع و مشکلات شرکت ها در انتخاب استراتژی صادراتی مناسب.
بررسی تأثیر تحریم ها بر انتخاب روش ورود.
بررسی علل موفقیت یا عدم موفقیت شرکت ها با توجه به استراتژی های ورود.
مقایسه روش های ورود صادراتی بین شرکتها، صنایع مختلف، کشورهاو….
بررسی اینکه هر یک از ویژگی محصول، شرکت و بازار در انتخاب استراتژی های مستقیم بیشتر تأثیر گذار است یا غیر مستقیم.
فهرست منابع
آخوندی، احمد(۱۳۹۱). استراتژی های ورود به بازارهای صادراتی. ماهنامه تدبیر.سازمان مدیریت صنعتی.
آذر، عادل و مومنی، منصور(۱۳۷۹)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران:انتشارات سمت.
اعرابی، سید محمد؛ دهقان، نبی الله(۱۳۹۰). استراتژی بازاریابی بین الملل. چاپ اول تهران: انتشارات مهکامه
انتظاری، راحله(۱۳۸۶). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر انتخاب روش های ورود به بازارهای بین المللی ایران خودرو. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
بازرگان، عباس و دیگران(۱۳۸۰)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگه
حقیقی خواه، مریم. (۱۳۸۸). عوامل مؤثر بر انتخاب روش ورود به بازارهای خارجی شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی. پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
خاکی،غلامرضا( ۱۳۷۸). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. تهران .مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت. چاپ اول ص۱۸۵
دلاور، علی(۱۳۸۰)، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
رضوانی، حمیدرضا؛ گلعلیزاده، فاطمه (۱۳۹۰). ارزیابی و تحلیل استراتژی های ورود محصولات غذایی به بازارهای خارجی. دو فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال اول، شماره سوم، پاییز و زمستان۱۳۹۰