(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه. 3
1-2) تشریح و بیان مسئله. 3
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق 4
1-4) اهداف علمیتحقیق 5
1-5) اهداف کاربردی 5
1-6) سوالات تحقیق 5
1-7) فرضیه های تحقیق 6
1-8) روش تحقیق 6
1-9) مدل پژوهش، متغیرها و تعریف عملیاتی آنها 6
1-10) ابزارگردآوری اطلاعات وروش تجزیه وتحلیل آن. 8
1-11) قلمرو تحقیق 9
1-11-1) قلمرو موضوعی تحقیق 9
1-11-2) قلمرو زمانی تحقیق 9
1-11-3) قلمرو مکانی تحقیق 9
1-12) جامعه آماری و نمونه. 9
1-13) ساختار تحقیق 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1) مقدمه. 12
2-2) تعاریف کیفیت حسابرسی 12
2-3) تقاضابرای کیفیت حسابرسی 16
2-3-1) ریسک موجوددرشرکت صاحبکار. 17
2-3-2) تضادهای نمایندگی 19
2-3-3) خلاصه موضوعات تقاضا 21
2-4) عرضه کیفیت حسابرسی 22
2-4-1) راهبردهای مدیریت ریسک توسط حسابرس. 22
2-4-1-1) ملاحظات ریسک صاحبکار. 22
2-4-1-2) محیط حقوقی 25
2-4-1-3) ساختارمؤسسه حسابرسی 25
2-4-2) حقالزحمه حسابرسی 26
2-4-2-1) قیمت گذاری حسابرسیهای نخستین به مبلغی کمترازبهای تمام شده 27
2-4-2-2) تخصص گرایی درصنعت. 28
2-4-3) خلاصه موضوعات عرضه. 30
2-5) رابطه بین اجزای کیفیت حسابرسی 30
2-6) پیامدهای کیفیت حسابرسی 32
2-6-1) اعتباراطلاعات. 32
2-6-2) کیفیت اطلاعات. 34
2-6-3) خلاصه پیامدهای کیفیت حسابرسی 36
2-7) پژوهشهای انجام شده درداخل کشور. 36
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه. 40
3-2)روش پژوهش. 40
3-3) فرضیههای تحقیق 41
3-4) مدل تحقیق و تعریف عملیاتی متغیرها 41
3-5) جامعه و نمونه آماری 43
3-6) گردآوری اطلاعات. 44
3-7) روشها و ابزار تحلیل دادهها 44
3-8) روشهای آماری آزمون فرضیهها 45
3-9) رگرسیون چند متغیره 45
3-9- 1) ضریب تعیین و ضریب تعیین تصحیح شده 46
3-9-2 -مفروضات رگرسیون خطی 47
3-9-3- آزمون استقلال خطاها 47
3-9-4- آزمون مناسب بودن مدل. 48
3-9-5- آزمون معنادار بودن ضرایب. 48
3-10- بررسی ساختار داده های ترکیبی و انواع مدلهای آن. 48
3-10-1 مدل اثر ثابت. 49
3-10-2 مدل اثر تصادفی 50
3-10-3- آزمونهای تشخیص در داده های ترکیبی 50
3-10-3-1 آزمون چاو. 50
3-10-3-2 آزمونهاسمن 51
3-11- خلاصه فصل 51
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1) مقدمه. 52
4-2) توصیف نمونه آماری 53
4-3) آمارتوصیفی دادهها 54
4-4) تعیین مدل مناسب برای تخمین مدل رگرسیون. 55
4-5) آزمون فروض کلاسیک رگرسیون. 57
4-5-1) آزمون نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق 58
4-5-2) آزمون استقلال خطاها 58
4-5-3) بررسی نرمال بودن توزیع خطاها 59
4-5-3-1) مدل رگرسیونی فرضیات اول تا سوم. 59
4-6) آزمون فرضیات تحقیق 60
4-6-1) فرضیه اول. 61
4-6-2) فرضیه دوم. 61
4-6-3) فرضیه سوم. 61
4-6-4) فرضیه چهارم. 62
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1)مقدمه. 64
5-2)خلاصه پژوهش. 64
5-3)بررسی یافتهها و تفسیر نتایج پژوهش. 65
5-3-1) فرضیه اول. 65
5-3-2)فرضیه دوم. 66
5-3-3 )فرضیه سوم. 66
5-3-4)فرضیه چهارم. 66
5-4) محدودیتهای پژوهش. 67
5-5) پیشنهادهای کاربردی پژوهش. 67
5-6)پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی 68
منابع فارسی 69
منابع انگلیسی 69
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1. نمونه آماری تحقیق 54
جدول 4-2 آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق 55
جدول 4-3. آزمون چاو. 56
جدول4-4. آزمونهاسمن 57
جدول 4- 5. آزمون کولموگروف اسمیرنوف. 58
جدول4-6. آزمون استقلال خطاها 59
جدول4-7 نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون. 60
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1) منحنی اجزاء خطاها – مدل(1) 59
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1: چارچوب کیفیت حسابرسی 15
شکل 2-2 : چارچوب و طبقات پژوهش کیفیت حسابرسی 17
چکیده
درپژوهش حاضر، تاثیر چرخش اجباری موسسه حسابرسی و شریک حسابرسی برکیفیت حسابرسی بررسی میشود. از اینرو، در ادامه این فصل طرح کلی تحقیق شامل فرضیهها، اهداف تحقیق، متغیرها و تعریف عملیاتی آنهاوروشهاى آمارى مورداستفاده به منظورآزمون فرضیههاتشریح میشوند. هدف اصلی بررسی تاثیر چرخش چرخش اجباری موسسه و شرکای مسئول بر کیفیت خدمات حسابرسی است. قلمرو زمانی تحقیق سالهای 1386 تا 1391 را در بر میگیرد و قلمرو مکانی تحقیق بورس اوراق بهادار تهران است. به منظور آزمون فرضیات در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره با به کارگیری دادههای ترکیبی و مقطعی استفاده میگردد. برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق و آزمون فرضیات تحقیق از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد که در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی به تبیین و توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی دادهها پرداخته می شود و سپس برای برآورد پارامترها و بررسی آزمون فرضیات تحقیق، فروض کلاسیک رگرسیون مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین از نرم افزارهای6 EViews و19 SPSS برای تحلیل توصیفی دادهها و آزمون فرضیات و استخراج مدل رگرسیون استفاده میشود. براساس نتایج پژوهش بین چرخش اختیاری و اجباری موسسه حسابرسی و کیفیت خدمات حسابرسی رابطه معناداری وجود دارد. و بین چرخش اختیاری و اجباری شریک حسابرسی و کیفیت خدمات حسابرسی رابطه معناداری وجود ندارد.
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
گزارش حسابرسی به عنوان محصول نهایی فرآیند حسابرسی، ماهیت کالای(خدمات) عمومی رادارد که استفاده ازآن مانع استفاده ازدیگرخدمات عمومی نمیشود ومصرف آن درانحصارهیچ مصرف کننده خاصی نیست. این کالای عمومی همانند سایر کالاها وخدمات باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد تا تقاضا برای آن استمرار داشته باشد. ازطرفی حرفه حسابرسی، مانند سایرحرفهها، برای حفظ جایگاه خودنیازمندکسب اعتمادعمومیاست. آنچه جامعه ازحرفه حسابرسی انتظاردارد، ارائه گزارش حسابرسی باکیفیت به جامعه است. این، ارزش افزوده ای است که تنهاحرفه حسابرسی قادربه افزودن آن به اطلاعات مالی شرکتها است. دراین زمینه، وجودآیین رفتار حرفه ای به عنوان رهنمودی برای چگونگی کردارحسابرسان وتجربه به عنوان عاملی اساسی برای درک وبه کارگیری بهترآن حیاتی است(همان منبع).
ازدیدگاه آیین رفتارحرفه ای، حفظ اعتمادعمومیبه حرفه حسابداری تازمانی میسراست که حسابداران رسمیخدمات خود را در سطحی ارائه کنند که شایسته اعتماد جامعه باشند. از اینروخدمات حسابداران رسمیباید در بالاترین سطح ممکن وبارعایت ضوابطی ارائه شود که تداوم انجام این خدمات باکیفیت مناسب راتضمین کند. پس اگرحسابرسی یک وسیلهن ظارتی باشدکه نقشهای متعدد مذکور را برعهده دارد، باثابت فرض کردن سایرشرایط، صورتهای مالی که باکیفیت بالاحسابرسی شده اند، ازقابلیت اتکا واعتماد بیشتری نزدمصرف کنندگان این کالا (خدمت) برخوردارخواهندبود(همان منبع).
درپژوهش حاضر، تاثیر چرخش اجباری موسسه حسابرسی و شریک حسابرسی برکیفیت حسابرسی بررسی میشود. از اینرو، در ادامه این فصل طرح کلی تحقیق شامل فرضیهها، اهداف تحقیق، متغیرها و تعریف عملیاتی آنهاوروشهاى آمارى مورداستفاده به منظورآزمون فرضیههاتشریح میشوند.
1-2) تشریح و بیان مسئله
نقش وماهیت حسابرسی درارتباط باعدم قطعیت وتردیدهای حاکم برکیفیت اطلاعات حسابداری گزارش شده مطرح میشود. حسابرس درخط مقدم رسیدگی، گواهی دهی ونهایتاً اعتبار بخشی به ادعاهای مدیریت مندرج درصورتهای مالی است. حسابرسی به عنوان یک سازوکاراجتماعی، برای کمک به نظارت وکنترل رفتارمدیران وبه عنوان ابزار نظارتی دولتها است. دربُعداقتصادی، حسابرس به عنوان داور بی طرف ومستقل در روابط اقتصادی، قراردادها و کاهش مخاطرات بالقوه اطلاعات عمل می کند و اطمینان خاطروآرامش تصمیم گیران وعموم جامعه را فراهم میآورد. حرفه حسابرسی، مانند سایرحرفهها، برای حفظ جایگاه خود نیازمند کسب اعتمادعمومیاست. آنچه جامعه ازحرفه حسابرسی انتظاردارد، ارائه گزارش حسابرسی باکیفیت به جامعه است. این، ارزش افزوده ای است که تنهاحرفه حسابرسی قادر به افزودن آن به اطلاعات مالی شرکتها است. پس اگرحسابرسی یک وسیله نظارتی باشدکه نقشه ای متعددمذکوررابرعهده دارد، با ثابت فرض کردن سایرشرایط، صورتهای مالی که باکیفیت بالا حسابرسی شده اند، ازقابلیت اتکا و اعتماد بیشتری نزد مصرف کنندگان این کالا (خدمت) برخوردار خواهند بود(یاسایی، 1389).
مسوولیتهای قانونی حسابرسان نسبت به گزارشگری مالی آشکار میشود. بر این اساس صورتهای مالی منتشره توسط کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار باید توسط حسابداران رسمیمجاز (سازمان حسابرسی و یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمیکه معتمد سازمان بورس اوراق بهادار هستند) حسابرسی شوند. حال مساله اساسی برای حسابرسان این است که اگر آنها در رابطه با کیفیت اطلاعات ارائه شده برای ذینفعان رو در روی مدیریت شرکتها قرار گیرند و نتایج آن به گزارش حسابرسی کشیده شود، آنها با خطر از دست دادن منافع اقتصادی خود از طریق از دست دادن صاحبکار و دیگر صاحبکاران بالقوه در آینده نزدیک مواجه میشوند. از طرفی مدیران شرکتها با توجه به تاثیر قابل ملاحظهای که در چرخش حسابرسان( ابقا و تغییر حسابرسان) دارند ممکن است با بهرهگیری از این تاثیر، حسابرسانی را که اظهارنظر مطلوب و دلخواه مدیریت صادر میکنند جایگزین حسابرسان قبلی کنند تا به این وسیله منافع خود را به حداکثر برسانند. این تاثیر مدیریتی منجر به فرسایش کیفیت حسابرسی میشود و عواملی را ایجاد میکند که ممکن است به شکست حسابرسی منتهی شود.
از سوی دیگر تبصره 2 ماده 10 دستورالعمل موسسات حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب 8/5/1386 و اصلاحیه مورخ 17/11/1390 شورای عالی بورس و اوراق بهادار الزام میکند: موسسات حسابرسی و شرکای مسوول کار حسابرسی هر یک از اشخاص حقوقی فوق مجاز نیستند بعد از گذشت 4 سال متوالی، بار دیگر سمت حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت یادشده را بپذیرند. پذیرش مجدد حسابرسی اشخاص یادشده پس از سپری شدن حداقل 2 سال از پایان دوره 4 ساله