بین عزت نفس مدیران ومهارت کارکنان رابطه معنی دار وجوددارد.
بین عزت نفس مدیران وخستگی کارکنان رابطه معنی دار وجوددارد.
۱۰)روش تحقیق:
این تحقیق با توجه به اهداف آن که به دنبال بررسی رابطه عزت نفس مدیران و رضایت شغلی کارکنان است «کاربردی » بوده و بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز در زمره تحقیقات « توصیفی » (غیر آزمایشی) و از نوع تحقیق همبستگی قرار دارد .هدف روش همبستگی مطالعه حدود تغییرات یک یا چند متغیر با حدود تغیرات یک یا چند متغیر دیگر است.
۱۱)جامعه تحقیق:
الف:قلمرو مکانی: ستاد مرکزی سازمان بنادر و دریانوردی تهران
ب: // زمانی: بازه زمانی مربوط به داده های مورد استفاده دراین پژوهش از۱/۱/۸۸ تا ۲۹/۱۲/۹۲
ج: // موضوعی: محدوده موضوعی تحقیق حاضر،بررسی رابطه عزت نفس مدیران با رضایت شغلی کارکنان می باشد که زیر مجموعه تحقیقات رفتار سازمانی است .
۱۲)روش نمونه گیری و حجم نمونه:
هدف اصلی تحقیق کشف اصولی است که درهمه موارد صادق باشد وبهترین راه تحقیق راه مطالعه تمامی جامعه به گونه ایی که در یک قاعده کلی بیانجامد وجامعه به اندازه ایی باشد که بتوان مشخصات آنها را اندازه گیری کرد.ازآنجایی که جهت تعیین حجم جامعه،ما باید به صفت یاصفتهای اصلی دخیل درموضوع خود که همان رضایت شغلی کارکنان است توجه کنیم بنا براین ارتباط ویژگیهایی ازقبیل سطح تحصیلات، نوع رابطه استخدامی،جنسیت،سابقه کاروتجربه کارکنان کاملاً موثر است.
براین اساس بررسی وضعیت کارکنان کلیدی ومتخصص وباسابقه دارای اولویت که مسئله رضایت شغلی درآنها قابل طرح بوده وچنانچه ازسطح بالای رضایت شغلی برخوردار باشند سبب ماندگاری وافزایش کارآیی شده ودر صورت عدم ویا پایین بودن سطح آن خروج ویاکاهش کارآیی رادر ستاد مرکزی سازمان بنادر ودریانوردی به دنبال خواهد داشت ازلحاظ میزان تحصیلات کارشناسی ارشد ودکتری ونوع رابطه استخدامی به صورت کارمند رسمی ثابت سازمان وحداقل سابقه کار۱۷سال به بالا نمایانگر آن است که جامعه پژوهش حاضر درحدود ۸۰ نفر راشامل میشود.
باعنایت به اینکه حجم جامعه آماری این پژوهش خیلی بزرگ نیست و ازنظرزمان وهزینه،امکان بررسی کلیه افراد جامعه وجود دارد لذا پژوهشگر پژوهش حاضر رابه صورت تمام شمار انجام می دهد وازانتخاب نمونه جامعه آماری بی نیاز است ضمن آنکه تفاوت بین تعداد نمونه وجامعه نیز فاصله چندانی وجود ندارد.
Top of Form
۱۳)روش و ابزار جمع آوری اطلاعات:
به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز ازابزارهایی چون:
اطلاعات کتابخانه ای
مطالعات میدانی
استفاده ازپرسشنامه وتوزیع آن دربین کارکنان جهت جمع آوری اطلاعات
۱۴)روش تجزیه وتحلیل:
دراین پژوهش بااستفاده ازابزارها وروش های تحلیل آماری به ویژه روش تحلیل همبستگی که برکشف وجود رابطه بین دوگروه ازاطلاعات تأکید می شود و الزاماً کشف رابطه علت ومعلول نیست ودرخصوص اینکه آیا بین دو چیز و یا دو گروه اطلاعات رابطه وهمبستگی وجود دارد یا خیر؟واگرارتباطی وجود دارد،ازچه نوع است ومیزان آن چقدر است ونیز بابهره گیری ازنرم افزارspssجهت انجام تحلیل های آماری وکمی،رابطه همبستگی بین متغیرهای مستقل ووابسته،پژوهش تحلیل خواهد گردید.
۱۵)تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق:
امنیت:
دارا بودن احساس قوی امنیت(می توانم ازپشتیبانی دیگران برخوردار شوم)،پایه ایی است که ساختار مؤلفه های دیگر برآن اساس پایه ریزی می گردد.ازاین رو کودکان باید قبل ازانجام هرعملی نسبت به آن طیب خاطر حاصل نمایند.چنانچه کودک احساس ناامنی وخطر نماید(نسبت به آنچه که ازمن انتظار می رود، مطمئن نیستم)درجذب مؤلفه های دیگرعزت نفس بامشکل مواجه خواهد شد(میرعلی یاری۱۳۷۹)
خودپذیری :
خودپذیری احساس فردیتی که اطلاعات درباره خود را در بر می گیرد و توصیف دقیق و واقع بینانه از خویش بر حسب نقش ها،اسنادها و ویژگی های جسمانی است. (میرعلی یاری، ۱۳۷۹)
پیوندجویی :
پیوندجویی احساس پذیرش با مقبولیت است به ویژه در روابطی که مهم قلمداد میشوند. همچنین به معنای احساس پذیرفته شدن و مورد احترام قرار گرفتن از سوی دیگران به کار می رود.
رسالت :
در این مؤلفه، دارا بودن هدف و انگیزه در زندگی مورد نظر است. به طوری که به خویشتن رخصت دهد تا اهداف واقع بینانه و قابل حصولی داشته باشد و در قبال پیامدهای تصمیمات خود، احساس مسئولیت نماید. (میر علی یاری، ۱۳۷۹)
شایستگی :
این مؤلفه به احساس موفقیت و فضیلت در کارآیی اشاره دارد که مهم و ارزشمند به نظرمی رسد و شامل وقوف بر نیرومندی ها و تواناییها و پذیرش ضعف ها نیز می شود. اسمیت(۱۹۷۵)
رضایت شغلی:
رضایت شغلی بیانگر نگرش کلی افراد در مورد شغلشان است.کسی که ازرضایت شغلی بالایی برخوردار است،نسبت به شغل خود نگرش مثبتی داردوکسی که ازشغل خودراضی نیست،نگرش منفی نسبت به شغل یاکار خود دارد.هنگامی که درباره نگرش کارکنان بحث می شود،غالباً مقصود، چیزی جزرضایت شغلی آنان نمی باشد. لذا این دو مفهوم گاهی به جای یکدیگر بکارمی رود(Breey,1998)
حقوق ودستمزد :
هر کارمند یا کارگر باید در مقابل کاری که انجام میدهد حقوق ودستمزد بگیرد و میزان آن باید در حدودی باشد که هر کس آن کار را انجام بدهد میگیرد. ولی هرگز نباید این پول، شخصیت او را پایین بیاورد زیرا پول در عین حال که از عوامل اساسی زندگی به شمار میرود اما شخصیت کارمند مهمتر و با ارزشتر از پولی است که به او پرداخت میشود.
شرایط مساعد کار:
مردم دوست دارند در یک محیط تمیز و آراسته کار کنند. هر قدر محیط کار جالب و خوشایند باشد، بازده کار بیشتر خواهد شد.
فرصت پیشرفت:
عامل مؤثر دیگر در رضایت شغلی این است که هر کارمند یا کارگر اطمینان داشته باشد که فرصت پیشرفت همیشه برایش وجود دارد و او میتواند با ایجاد شرایط لازم و روشن در خود از قبیل مهارت بیشتر و … به درجات بالا ارتقاء یابد و از حقوق و پاداش بالاتری بهرهمند شود.
روابط شخصی:
مردم علاقمندند با افرادی کارکنند که میان ایشان محبت متقابل حکم فرماست. هر کارگر یا کارمند علاقمند است که همکارانش دوستان مهربان او باشند و نیز مورد محبت مدیرش قرار بگیرد و همواره نظر او را درباره خودش بداند. همچنین، مدیر به پیشرفت کارمند یا کارگرش توجه کند و حتی این توجه خود را به او بگوید.
استعداد شخص:
شخص وقتی از کارش لذت خواهد برد و راضی خواهد شد که با استعدادهای بدنی و عقلی وی متناسب باشد. در صورتی که کار از لحاظ استعداد ذهنی لازم در حد افراد عادی باشد، اگر شخص هوشمند یا تیزهوش را به آن کار بگمارند به زودی احساس ملالت و خستگی و سرانجام نفرت خواهد کرد و شخصی که از لحاظ سطح هوش در درجات پایین است نیز نخواهد توانست از عهده آن کار برآید و از رضایت شغلی لازم محروم خواهد شد.
رغبت:
فرد از انجام کاری که دوست دارد لذت میبرد و موفقیت بیشتری به دست میآورد. البته ممکن است شخص ابتدا کاری را که مورد علاقهاش نیست به ناچار به عهده بگیرد ولی به تدریج در اثر کسب مهارت و احساس موفقیت، احتمال زیاد هست که نسبت به آن شغل رغبت پیدا کند.
مهارت:
مهارت در یک حرفه نیز در تأمین رضایت شغلی بسیار مؤثر است و اگر گروهی از معلمان از شغل معلمی ناراضی هستند غالبا به علت ضعف مهارت ایشان است زیرا چنانکه باید و شاید با فنون و روشهای خاص این شغل آشنا نشدهاند.
خستگی:
بررسی رابطه عزت نفس مدیران با رضایت شغلی کارکنان مطالعه موردی سازمان مرکزی بنادر و دریانوردی- قسمت ۲