با پیشرفت روز افزون علم مدیریت و گسترده شدن هرچه بیشتر علم مدیریت در سایر علوم، لزوم انجام تحقیقات بین رشته ای اولویت دو چندان مییابد. از ابتدای گسترش علم مدیریت، همواره رابطه بسیار نزدیکی بین علوم مدیریت و روانشناسی وجود داشته است، زیرا بخش اعظمی از علم مدیریت که مربوط به مدیریت منابع انسانی میباشد منشعب از علم روانشناسی میباشدکه با ایجاد شناخت دقیق و علمی وجوه مختلف انسان، ابزاری کارآمد نزد مدیران قرار میدهد تا مدیریت بهتری برای بزرگترین منبع سازمان یعنی نیروی انسانی اعمال کند. لذا در تحقیق پیش رو به دنبال بررسی وجود یا عدم وجود ارتباط میان یک متغیر شخصیتی روانشناختی به نام “تهییج طلبی” (به همراه 6 زیر شاخه آن) و یک متغیر مدیریتی مرتبط با منابع انسانی به نام “خستگی صنعتی” هستیم که این بررسی با در نظر گرفتن متغیر تعدیلگر “ادراک زمان” انجام خواهد شد. به علاوه متغیر سن افراد به عنوان یک متغیر کنترل گر نیز در نظر گرفته شده است. برای بررسی این موضوع از روش گردآوری داده ها از طریق پخش پرسشنامه میان کارشناسان شرکتهای داروسازی جاده تهران-کرج استفاده شده است. جامعه آماری مورد بررسی شامل 800 نفر و حجم نمونه مورد بررسی از فرمول کوکران 150 نفر محاسبه گشته است. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات استخراج شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج تحقیق نشان میدهد که ارتباط معناداری میان متغیر تهییج طلبی و خستگی صنعتی با در نظر گرفتن متغیر ادراک زمان وجود دارد که این رابطه معکوس بوده و متغیر ادراک زمان اثر تعدیل گری قابل توجهی بر اثر میان دو متغیر مستقل و وابسته نشان داد. متغیر سن نیز به عنوان متغیر کنترلی اضافی در تحلیل آماری داده مورد بررسی واقع شد که نتایج نشان می دهند متغیر سن بر اثر منفی بین تهیج طلبی و خستگی صنعتی اثر منفی معنی داری دارد لیکن در سنین بالا این اثر بیشتر تعدیل میشود.
کلید واژه ها: تهییج طلبی، خستگی صنعتی، ادراک زمان، تحلیل عاملی تاییدی
فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمه و کلیات طرح تحقیق
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مساله. 2
1-3 اهمیت مساله 4
1-4-1 هدف اولیه مساله 5
1-4-2 اهداف ثانویه مساله. 5
1-5 فرضیه های تحقیق 5
1-5-1 فرضیه اصلی. 5
1-5-2 فرضیه های فرعی. 5
1-6-1 تعاریف عملیاتی. 6
1-6-2 تعاریف نظری 7
1-7 چهارچوب بحث 8
1-7-1 چهارچوب موضوعی. 8
1-7-2-چهارچوب مکانی 8
1-7-3 چهارچوب زمانی 9
1-8- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه 9
1-9 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها. 10
1-10- مدل مفهومی تحقیق 11
فصل دوم: مروری بر منابع تحقیق
2-1 تهییج طلبی 13
2-1-1 مفهوم کلی. 13
2-1-2 نظریه برپایی در تهییج طلبی 16
2-1-2-1 نظریه برپایی و فعال سازی 18
2-1-2-2 نظریه برپایی و قانون یرکز- دادسن 19
2-1-2-3 برپایی، دشواری کار و انگیزۀ پیشرفت 20
2-1-3 تهییج طلبی، برون گردی، درون گردی و روان آزردگی گرایی 20
2-1-4 مقیاس هیجان خواهی زاکرمن با تغییرات بسته به فرهنگ 22
2-2 خستگی صنعتی. 23
2-2-1 مفهوم کلی 23
2-2-2 عوامل و راه حل های خستگی 25
2-3 ادراک زمان 27
2-3-1 مفهوم کلی. 27
2-3-2 مدلهای نورولوژیک ادراک زمان. 29
2-3-3 ارتباط میان ادراک زمان و تمرکز 31
2-4 ارتباط میان ادراک زمان و خستگی 34
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه. 37
3-2 تحقیق. 37
3-3 هدف تحقیق. 38
3-3-1 تحقیق بنیادی 38
3-3-2 تحقیق کاربردی. 39
3-3-3 تحقیق و توسعه. 40
3-4 روش تحقیق. 40
3-4-1 تحقیق توصیفی 40
3-4-2 تحقیق پیمایشی. 41
3-5 قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری). 42
3- 6 قلمرو زمانی 42
3-7 جامعه آماری، حجم و روش نمونه گیری. 43
3-7-1 جامعه آماری 43
3-7-2 حجم نمونه. 43
3-7-3 روش نمونه گیری 43
3-8 روش های گردآوری اطلاعات 44
3-8-1 پرسشنامه 44
3-9 مقیاس اندازه گیری پژوهش. 46
3-10 طیف های اندازه گیری پژوهش 46
3-11 روایی یا اعتبار پژوهش 46
3-12 پایایی یا صحت تحقیق 47
3-13 روش تجزیه و تحلیل داده ها 49
3-13-1 تحلیل عاملی. 51
3-13-1-2 تحلیل عاملی تائیدی 52
3-13-2 معادلات ساختار یافته: 53
3-13-2-1 مدل یابی معادلات ساختاری. 54
3-13-2-2 مدل اندازه گیری. 54
3-14 اصطلاحات مدل یابی معادلات خطی. 55
3-15 شاخص های برازش مدل معادلات ساختاری 56
3-15-1 شاخص نرم شده برازندگی(NFI) 56
3-15-2 شاخص نرم نشده برازندگی (NNFI). 57
3-15-3 شاخص برازندگی فزاینده (IFI) 58
3-15-4 شاخص GFI و AGFI 58
3-15-5 شاخص جذر برآورد واریانس خطای تقریب (RMSEA) 59
3-15-6 ارزیابی تناسب یا برازش 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های پژوهش
4-1- مقدمه 63
4-2 بخش اول : آمار توصیفی. 63
4-2-1 ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان. 64
4-2-1-1 متغیر سن. 64
4-2-1-2 متغیر سطح تحصیلات. 65
4-2-1-3 متغیر جنسیت 66
4-2-1-4 متغیر سابقه کلی شغلی. 67
4-2-1-5 متغیر سابقه فعلی. 68
4-2-1-6 بررسی وضعیت نرمال بودن تک متغیره. 69
4-3 اعتبار سنجی مدل تحقیق با مدل معادلات ساختاری 71
4-3-1 مدل اندازه گیری یا تحلیل عاملی تائیدی (CFA 73
4-3-1-1 تحلیل عاملی تائیدی اثر متغیر های تهییج طلبی 73
4-3-1-2 مدل تحلیل عاملی تائیدی خستگی صنعتی. 76
4-3-1-3 مدل تحلیل عاملی تائیدی ادراک از زمان. 86
4-3-2 مدل ساختاری (مدل تحلیل مسیر) 98
4-3-2-1 برازش مدل ساختاری(مدل تحلیل مسیر). 113
4-4 مدل نهایی تحقیق. 117
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری