دکتر رحیم بدری

 

پژوهشگر:

 

دل آرام محمدی

 

مرداد 1393
 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

 

 

 

 چکیده 

 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه­ ارزش تکلیف با تعلل­ورزی تحصیلی بود. در راستای هدف فوق، از جامعه­ی آماری دانش­ آموزان پایه­ی دهم شهر تبریز، با بهره گرفتن از روش خوشه­ای چند مرحله­ای، نمونه­ای متشکل از 300 دانش­آموز دبیرستانی (150 پسر و 150 دختر) انتخاب گردید. که مقیاس تعلل­ورزی تاکمن و مقیاس محقق ساخته ارزش تکلیف را تکمیل کردند. برای تحلیل داده­ ها از همبستگی گشتاوری پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان و تحلیل واریانس یک­سویه و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون بین متغیرها نشان داد که بین ارزش کاربردی، علاقه و ارزش اهمیت یک تکلیف با تعلل­ورزی تحصیلی رابطه­ منفی معنادار، و هزینه­ مربوط به تکلیف با تعلل­ورزی رابطه­ مثبت معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای هزینه و علاقه پیش ­بینی کننده­های معنادار تعلل­ورزی تحصیلی می­باشند. از این یافته­ها می­توان برای راهنمایی دانش­ آموزان در زمینه­ آموزش  و خدمات مشاوره­ای استفاده کرد.

 

 
                                   

 

                                    فهرست مطالب

 

عناوین                                                                                      صفحه

 

چکیدهأ

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

1-1مقدمه2

 

1-2 شرح و بیان مسئله­ پژوهش.3

 

1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش6

 

1-4 هدف کلی پژوهش.8

 

1-5 اهداف جزئی پژوهش.8

 

1-6 فرضیه ­های پژوهش.8

 

  1-6-1 سوال پژوهش.9

 

1-7 انواع متغیرها9

 

1-8 تعاریف مفهومی و عملیاتی.9

 

  1-8-1 تعلل­ورزی9

 

  2-8-2 ارزش تکلیف.9

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه­ی پژوهشی

 

2-1 پیشینه­ی نظری.11

 

2-1-1 تعریف تعلل­ورزی11

 

2-1-1-1 انواع تعلل­ورزی12

 

2-1-1-2 انواع افراد تعلل­ورز13

 

2-1-1-3 حوزه­های اصلی تعلل­ورزی15

 

2-1-1-4 علل تعلل­ورزی16

 

2-1-1-5 فاکتورهای موثر در پاسخ فرد به تعلل­ورزی.22

 

2-1-1-6 پیامدهای تعلل­ورزی23

 

2-1-1-7 تفاوت تعلل­ورزی با تنبلی24

 

2-1-1-8 علایم و نشانه­ های تعلل­ورزی25

 

2-1-1-9 راهکارهایی برای مقابله با تعلل­ورزی25

 

   2-1-1-9-1 مبارزه25

 

2-1-1-10 تعلل­ورزی راهی برای مقابله25

 

2-1-1-11 نظریه­ های تعلل­ورزی.26

 

2-1-1-12 شیوع تعلل­ورزی27

 

2-1-2 تعریف ارزش تکلیف28

 

2-1-2-1 چگونگی شکل­ گیری نظریه­ های انتظار-ارزش.28

 

   2-1-2-1-1 شکل­ گیری سازه­ی انتظار.29

 

   2-1-2-1-2 شکل­ گیری سازه­ی ارزش29

 

   2-1-2-1-3 شکل­ گیری سازه­ی سطح انتظار30

 

2-1-2-2 نظریه­ی انتظار-ارزش اتکینسون30

 

   2-1-2-2-1 برایند گرایش در مدل اتکینسون.31

 

   2-1-2-2-2 مدل ه­ی چهار قطبی در نظری اتکینسون.33

 

2-1-2-3 نظریه­ی انتظار-ارزش اکلز و ویگفیلد34

 

   2-1-2-3-1 مؤلفه­های نظریه­ی اکلزو ویگفیلد.34

 

   2-1-2-3-1-1 انتظار و ارزش34

 

   2-1-2-3-1-2 خودطرحواره­ها، اهداف، حافطه­ی هیجانی، و دشواری فرد از تکلیف35

 

   2-1-2-3-1-3 ادراک فردی از محیط اجتماعی و تفاسیر فرد برای رخدادهای گذشته.36

 

   2-1-2-3-1-4 زمینه­ فرهنگی، رفتارهای اجتماعی کننده و رخدادهای گذشته36

 

2-1-2-4 مولفه­های ارزش تکلیف36

 

   2-1-2-4-1 ارزش اهمیت36

 

   2-1-2-4-2 علاقه درونی.37

 

   2-1-2-4-3 ارزش کاربردی.37

 

   2-1-2-4-4 هزینه­ها37

 

2-1-2-5 تاثیر رشد بر سازه­ی ارزش38

 

   2-1-2-5-1 تغییرات شناختی.38

 

   2-1-2-5-2 تغییرات محیطی.39

 

2-1-3 پیشینه­ی تجربی پژوهش.39

 

2-1-4 جمع­بندی نهایی.48

 

فصل سوم: روش انجام پژوهش

 

3-1 مقدمه.51

 

3-2 روش پژوهش51

 

3-3 جامعه­ی آماری51

 

3-4 حجم نمونه و روش نمونه­گیری51

 

3-5 ابزار جمع­آوری اطلاعات52

 

   3-5-1 مقیاس تعلل­ورزی تاکمن52

 

      3-5-2 مقیاس ارزش تکلیف.52

 

3-6 روش اجرای پژوهش.53

 

3-7 روش تجزیه و تحلیل داده­ها53

 

فصل چهارم: یافته­ های پژوهش

 

4-1 مقدمه.55

 

4-2 یافته­ های توصیفی55

 

4-3 یافته­ های استنباطی.58

 

4-4 پیش فرض های همبستگی پیرسون58

 

4-5 پیش فرض های رگرسیون خطی چند گانه62

 

4-6 یافته­ های جانبی65

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

 

5-1 مقدمه.69

 

5-2 تبیین یافته­ها69

 

5-3 محدودیت­های پژوهش78

 

5-4 پیشنهادها.79

 

   5-4-1 پیشنهادهای پژوهشی79

 

   5-4-2 پیشنهادهای کاربردی79

 

فهرست منابع

 

منابع فارسی.81

 

منابع انگلیسی86

 

پیوست­ها

 

پیوست1 پرسش­نامه­ی تعلل­ورزی89

 

پیوست2 پرسش­نامه­ی ارزش تکلیف90

 

چکیده­ی انگلیسی91

 

مقدمه

 

در قرن 21 به دلیل تنوع گسترده­ی محیط و تغییرات مداوم، مدیریت موثر فردی با چالشهای فراوانی روبه رو شده است. در چنین شرایطی سرعت عمل، نقش تعیین کننده ای در کارایی و اثربخشی فردی یافته است. بزرگنمایی که گاه یک ثانیه زودتر کلیک کردن بر موس، سرنوشت افراد و سازمانها را تغییر می دهد و لحظه ای غفلت و تعلل­ورزی صدمات بسیاری بر آنها وارد می­سازد. بنابراین به نظر می رسد استفاده درست از زمان و انجام کارها در موعد مقرر، یک الزام فردی و سازمانی است؛ مطلب مهمی که در بسیاری از زمانها فراموش می­شود و اثرهای نامطلوب بر جای می­گذارد. بسیاری از افراد از تعلل رنج می برند. کافی است با دیدی واقع بینانه، عملکرد روزانه خود را مورد ارزیابی قرار دهیم تا دریابیم که بسیاری از ما نیز از تعلل­ورزی خود صدمه می بینیم. این مشکل تنها مختص افراد خاصی نیست، بلکه شخصیت های بنامی، مانند: لئوناردو داوینچی (نقاش)، سنت آگوستین (فیلسوف)، داگلاس آدامز (نویسنده) و ساموئل تایلور (شاعر) نیز به تعلل­کاری مشهور بوده اند. تعلل ورزی یک مانع بزرگ بر مسیر زندگی ماست. پیشرفت ما را کند کرده و گاهی به طور کلی ما را از مسیر زندگی­مان خارج می­ کند (باسکو، 2010). تعلل تقریباً همیشه عوارض منفی بر بهره‌وری و بهزیستی افراد بر جا می گذارد. اگر چه هر کسی به گونه خاص تعلل­کاری می‌کند ولی بهترین تعریف تعلل می تواند این باشد: به تأخیر انداختن انجام کار، بدون هیچ دلیل موجه (الیس و کناوس، 2002)0 بررسی‌های انجام شده، نشان می دهند که تعلل برای 15 تا 20 درصد افراد همیشگی و به عنوان یک مشکل مطرح

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...