چکیده
در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر استفاده از موسیقی بر یادداری و یادگیری زبان انگلیسی با بهره گرفتن از روش شبه آزمایشی شده است؛ در این نوع روش تحقیق هدف نزدیک شدن به تحقیق تجربی حقیقی است، اما چون شرایط تجربه و تحقیق به نحوی است که کنترل یا دستکاری همه متغیرهای بازیگر در حوزه تحقیق مقدور نیست، آن را نیمه تجربی می نامند. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی فراگیران در مؤسسه های آموزش زبان شهر تهران را شامل می شود. حجم نمونهی آماری در این پژوهش شامل 52 نفر می باشد که که به طور تصادفی در دو کالس 25 نفره، یکی به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه کنترل گمارده شدند؛ دو گروه آزمودنی در نظر گرفته شد که تعداد هر گروه 25 نفر بود. یک گروه به طور تصادفی به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل تعیین شدند. گروه آزمایش از طریق استفاده از موسیقی و گروه کنترل به روش متداول بدن استفاده از موسیقی آموزش دیدند. به منظور تحلیل داده های پژوهشی از روش های آماری توصیفی نظیر محاسبه میانگین، میانه، انحراف استاندارد و استفاده شد؛ روش های آمار استنباطی به کار رفته هم شامل آزمون لوین، آزمون t مستقل، آزمون تحلیل کوواریانس و . می باشد. کاربندی آزمایشی در این پژوهش معنادار به دست آمد. یعنی اینکه استفاده از موسیقی در آموزش منجر به پیشرفت یادگیری بیشتر می شود. به طوری که میانگین تعدیل شده برای گروهی که با بهره گرفتن از موسیقی آموزش دیده بودند 5/28 و برای گروهی که بدون استفاده از موسیقی آموزش دیده بودند 63/22 به دست آمد. همچنین نتایج نشان می دهد، آموزش با بهره گرفتن از موسیقی نسبت به روش متداول بدون استفاده از موسیقی منجر به یادداری بیشتر شده است. به طوری که میانگین تعدیل شده برای گروهی که با بهره گرفتن از موسیقی آموزش دیده بودند 56/29 و برای گروهی که به روش معمولی آموزش دیده بودند 16/23 به دست آمد.
فهرست مطالب
فصل اول.
1- مقدمه 1
2- بیان مسأله 2
3- اهداف 5
3-1 هدف اصلی 5
3-2 اهداف فرعی 5
4- سوالهـــای تحقیق 6
5- ضرورت انجام تحقیق 6
6- تعاریف واژه ها و اصطلاحات 11
6-1 تعاریف نظری 11
6-2 تعاریف عملیاتی 12
فصل دوم .
1- مقدمه 14
2- مبانی نظری یادگیری 15
2-1 نظریه تداعی گرایی 15
2-2 نظریههای شناختی 17
2-3 نظریه یادگیری اجتماعی 18
3- زبان و ماهیت آن 20
4- مشخصه های زبان 21
4-1 قراردادی بودن 21
4-2 جانشین سازی 22
4-3 زایایی 22
4-4 انتقال فرهنگی 22
4-5 تمایز 23
4-6 دو سطحی بودن 23
5- مهارتهای زبانی 23
5-1 مهارت گوشدادن 24
5-2 مهارت صحبتکردن 24
5-3 مهارت خواندن 25
5-4 مهارت نوشتن 25
5-5 فراگیری زبان 26
6- فراگیری زبان اول 27
7-1عوامل موثر در فراگیری زبان اول 28
7-2 مراحل فراگیری زبان اول 30
الف) مرحلهی پیشزبانی 30
ب) مرحلهی زبانی: 31
8- یادگیری زبان دوم 32
8-1 عوامل موثر در یادگیری زبان دوم 33
9- مبانی نظری یادگیری زبان دوم 36
10- یادگیری اجتماعی زبان 41
10-1 رویکرد کل گرا 42
10-2 آموزش زبان توانش محور 43
10-3 آموزش ارتباطی زبان 44
11-4 رویکرد طبیعی 46
11- یادداری(یادسپاری) 49
12- رویکرد های آموزشی زبان انگلیسی 50
12-1 روش دستور- ترجمه 50
12-2 روش مستقیم 51
12-3 روش دیداری- گفتاری 51
12-4 روش آموزش بدون کلام 52
12-5 روش تلقینی 52
12-6 یادگیری زبان اجتماعی 53
12-7 روش پاسخ به حرکات فیزیکی 54
12-8 رویکرد ارتباطی 54
13- تعریف موسیقى 55
14- پیدایش موسیقى 57
16- پیشینه مطبوعات موسیقى در ایران 59
16-1 دوره اول ۱۳۱۸-۱۳۳۱ 59
16-2 دوره دوم ۱۳۳۱-۱۳۵۵ 62
16-3 بعد از انقلاب اسلامى 63
17- اثرات موسیقی بر مغز 66
18- موسیقی درمانی 71
19- احساسات و هیجانات موسیقی 76
20- کارکردهای موسیقی 77
21- اهمیت موسیقی در دیدگاه های جامعه شناسی 83
22- سابقه علمـــی پیشینه تحقیق در ایران و خارج از کشور 84
22-1 پیشینه تحقیق در ایران 84
22-2 پیشینه تحقیق درخارج از کشور 87
فصل سوم.
1- مقدمه 91
2- روش انجام تحقیق 91
3- جامعــه آمــاری 93
4- حجم نمونه و روش نمونه گیری 93
5- روش و ابزار جمع آوری اطـلاعات 93
6- روش تحلیــل داده ها 94
فصل چهارم.
1- مقدمه 97
2- یافته های پژوهش 97
2-1 یافته های توصیفی 97
2-2 یافته های استنباطی 98
فصل پنجم
1- مقدمه 113
2- خلاصه یافته ها 113
3- بحث و نتیجه گیری 114
4- پیشنهادات 117
4-1 پیشنهادهای کاربردی 117
4-2 پیشنهادهای پژوهشی 118
5- محدودیت های پژوهش 119
5-1 محدودیت های در اختیار پژوهشگر 119
5-2 محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر 120
منابع 121
– مقدمه
یادگیری زبان به عنوان توسعه یافته ترین ابزار ارتباطی با دیگر جوامع و فرهنگ های گوناگون همواره مورد توجه بشر بوده است و در این راستا همواره تلاش نموده با بهره گیری از امکانات و فنون مختلف، زبان دیگر ملت ها را فراگیرد و زبان خود را نیز به دیگران بیاموزد. در ادوار گوناگون نیازهای فراگیری زبان و نوع زبان خارجی که برای یادگیری انتخاب می شود متناسب با شرایط موجود همواره در تغییر است. طی سالیان اخیر به دلایل مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی زبان انگلیسی به عنوان وسیله ی ارتباطی انسان ها با فرهنگ ها و ملیت های متفاوت بدل شده و از آنجا که با پیشرفت وسایل ار تباط جمعی دنیای امروز به دهکده ای فرضی تبدیل شده نیاز بشر به فراگیری و دانستن این زبان مشترک بیش از پیش احساس می شود. هر چند سال هاست آموزش زبان انگلیسی در مدارس و آموزشگاه های تخصصی آموزش داده می شود اما همواره از کاستی هایی رنج برده و نتیجه ای کارآمد و ثمربخش نداشته است. از مهمترین دلایل این ناکارآمدی انتخاب شیوهایست که برای آموزش و فراگیری این زبان در نظر گرفته می شود. ما سواد زبانی را فرا می گیریم ولی زبان نمی دانیم! فراگیری زبان باید با شنیدن و صحبت کردن آغاز شود نه خواندن و نوشتن. نکته ی دیگر ایجاد شوق و لذت یادگیری است. فراگیری زبان انگلیسی باید با حس کردن شروع شود نه حفظ کردن. در نتیجه گزینش شیوه ای از آموزش که این