فصل دوم: مفاهیم. 11
2-1- کالا و انواع آن. 12
2-1-1- کالا 12
2-1-2- انواع کالا 13
2-1-2-1- کالاهای سرمایهای یا تولیدی 14
2-1-2-2- کالاهای واسطهای 14
2-1-2-3- کالاهای مصرفی یا نهایی 14
2-1-3- مفهوم کالا در عیب تولید 14
2-1-4- کالای خطرناک 15
2-2- تولیدکننده، عرضهکننده، فروشنده، خریدار و مصرفکننده 15
2-2-1- تولیدکننده 16
2-2-2- عرضهکننده 16
2-2-3- فروشنده 17
2-2-4- خریدار 18
2-2-5- مصرفکننده 18
فصل سوم: مفهوم عیب و تشخیص آن. 21
3-1- مفهوم عیب. 22
3-1-1- تعریف لغوی عیب 22
3-1-2- مفهوم اصطلاحی عیب 23
3-1-2-1- زیاده یا نقصان از اصل خلقت. 23
3-1-2-2- زیاده یا نقصان از اصل خلقت همراه با کاهش دادن قیمت کالا. 25
3-1-2-3– نقص از مرتبهی متوسط 26
3-1-2-4- عامل کاهش قیمت کالا در عرف تجاری 27
3-1-2-5- نقص مؤثر در مصرف و انتفاع. 28
3-1-2-6- نقص مؤثر در کاهش ارزش یا انتفاع متعارف. 29
3-1-2-7- تشخیص عرف. 30
3-1-2-8- نتیجه. 30
3-1-3- تمییز عیب از وضعیتهای مشابه 31
3-1-3-1- تمییز عیب از فقدان اوصاف. 31
3-1-3-2- تمییز کالای معیوب از کالای نامرغوب. 32
3-1-3-3- تمییز کالای معیوب از کالای دستدوم. 33
3-1-3-4- تمییز کالای معیوب از کالای مغشوش. 33
3-2- تشخیص عیب. 35
3-2-1- شرایط عیب موجد مسئولیت 35
3-2-1-1- قابل مسامحه نبودن عیب. 35
3-2-1-2- مخفی بودن عیب موجود در کالا. 35
3-2-1-3- ورود ضرر در اثر عیب. 37
3-2-1-4- زمان ایجاد عیب. 38
3-2-2- ضوابط تشخیص عیب 39
3-2-2-1- ضابطهی انتظار مصرفکننده 39
3-2-2-2- ضابطهی موازنهی خطر- منفعت. 44
3-2-2-3- ضابطهی دوگانه. 45
3-2-3- نقش استاندارد و نهادهای مشابه در تشخیص عیب 46
فصل چهارم: اقسام عیب و مطالعه موردی مصادیقی از کالاهای معیوب 51
4-1- اقسام عیب. 52
4-1-1- عیب در طراحی کالا 52
4-1-2- عیب در ساخت و تولید کالا 54
4-1-3- عیب در اطلاعرسانی 56
4-1-3-1- محتوای اطلاعرسانی 59
4-1-3-2- تفاوت بین ارائه راهنمای استفاده از کالا و بیان اخطارهای لازم. 60
4-1-3-3- اخطار. 60
4-1-3-3-1- شرایط اخطار 61
4-1-3-3-1-1- کافی بودن اخطار 61
4-1-3-3-1-2- عدم امکان رفع خطر با تغییر در طراحی و ساخت 61
4-1-3-3-2- خطرات لازم الاخطار 62
4-1-3-3-2-1- قابل پیشبینی بودن خطر 62
4-1-3-3-2-2- عدم آگاهی خریدار از وجود خطر 63
4-1-3-4- شیوهی اطلاعرسانی 64
4-1-3-5- نتیجهی اطلاعرسانی 66
4-1-3-6- موارد عدم مسئولیت در فرض عدم اطلاعرسانی 67
4-1-3-6-1- استفادهی نادرست غیر قابل پیشبینی از کالا 67
4-1-3-6-2- تقصیر زیاندیده یا قاعدهی اقدام 68
4-2- مطالعه موردی مصادیقی از کالاهای معیوب. 69
4-2-1- مواد خوراکی و آشامیدنی 69
4-2-1-1- مواد خوراکی 69
4-2-1-2- مواد آشامیدنی 73
4-2-2- مواد شیمیایی و بهداشتی 75
4-2-2-1- شویندهها 75
4-2-2-2- لوازمآرایشی 76
4-2-2-3- کالاهای سمی 76
4-2-3- لوازمخانگی 77
4-2-4- هواپیماها 77
4-2-5- پوشاک 81
4-2-6- مواد دارویی و پزشکی 82
4-2-6-1- داروها 82
4-2-6-2- خون. 83
4-2-7- دخانیات 84
4-2-8- دستگاهها و ماشینآلات صنعتی 87
4-2-9- وسایل تفریحی و ورزشی 89
4-2-10- اتومبیلها 91
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات. 95
5-1- نتیجهگیری 96
5-2- پیشنهادات. 101
فهرست منابع. 103
الف- فارسی 104
ب- عربی 107
ج- انگلیسی 109
د- قوانین و مقررات. 112
فصل اول:
1-1- مقدمه
تضمین ایمنی مبیع بهصورت شرط تبانی بر عهده فروشنده بوده و تولیدکننده نیز موظف به عرضهی کالای سالم و بیعیب است. تولید و فروش کالای معیوب موجب ایجاد مسئولیت میگردد و چنانچه موجب ورود خسارت به مصرفکنندگان شود تولیدکننده و فروشنده مکلف به جبران خسارات وارده خواهد بود. مسئولیت ناشی از کالای معیوب گاهی بر اساس نظام قراردادی و محدود به رابطه خصوصی و قراردادی تولیدکننده یا فروشندهی کالای معیوب است؛ چنان که در فقه امامیه و قانون مدنی ایران و نیز قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، خریدار کالای معیوب با استناد به خیار عیب میتواند عقد را فسخ نموده و ثمن پرداختی را مسترد نماید و یا این که کالای معیوب را نگه دارد و ارش نیز دریافت نماید و یا اگر موضوع بیع کلی باشد بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، عوض سالم را مطالبه نماید و گاهی بر اساس نظام مسئولیت مدنی قهری و فراتر از رابطه قراردادی تولیدکننده یا فروشنده است. این نوع از مسئولیت را میتوان مسئولیت مدنی ناشی از کالای معیوب نامید.
1-2- بیان مسأله
مسئولیت ناشی از تولید کالای معیوب در ابتدا محدود به مسئولیت قراردادی و رابطه بین تولیدکننده و زیاندیدگان بود اگر زیاندیده رابطه قراردادی با تولیدکننده نداشت نمیتوانست به تولیدکننده رجوع نماید. در مواردی هم که رابطه قراردادی بین تولیدکننده و زیاندیده وجود داشت زیاندیده پس از اثبات عیب کالا، صرفاً میتوانست اقدام به فسخ معامله و استرداد ثمن و یا دریافت مابهالتفاوت کالای سالم و معیوب (ارش) نماید. به تدریج و با تسریع فزایندهی فرآیند صنعتی شدن و عرضهی محصولات فراوان صنعتی که غالباً نیز بین زیاندیده و تولیدکننده رابطه قراردادی وجود ندارد این خلأ احساس شد که تولیدکنندهی کالای معیوب مسئولیت تولید کالای معیوب را تحمل نمینماید. وانگهی گاه در رابطه قراردادی نیز این ضمانت اجرا نمیتواند خسارات زیاندیده را جبران نماید. برای رفع این خلأ و پاسخ به نیازهای جامعه این نظریه مطرح شد که مسئولیت تولید کالای معیوب فراتر از رابطه قراردادی تولیدکننده یا فروشنده است و هر کسی به علت استفاده از کالای معیوب خسارت ببیند حق مطالبه خسارت از تولیدکننده یا فروشنده را دارد و لو آن که رابطه قراردادی با وی نداشته باشد.
مسئولیت مدنی ناشی از کالای معیوب در آغاز مبتنی بر نظریهی تقصیر و قواعد عمومی مسئولیت و بر مبنای تسبیب بود و زیاندیده علاوه بر اثبات ورود خسارت، معیوب بودن کالا و رابطه سببیت میان این دو، از یک سو میبایست تقصیر تولیدکننده یا فروشنده را اثبات میکرد و از سوی دیگر لازم بود که خود در استفاده از محصول، مرتکب تقصیر و رفتار نامتعارف نشده باشد ولی این نظریه نیز نتوانست پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و نظریهی مسئولیت محض مطرح شد. در مسئولیت محض، زیاندیده کافی است معیوب بودن کالا، ورود خسارت و وجود رابطه سببیت میان این دو را اثبات کند و نیازی به اثبات تقصیر تولیدکننده یا فروشنده ندارد.
رکن مسئولیت ناشی از کالای معیوب_ اعم از مسئولیت قراردادی و قهری_، معیوب بودن کالا است. قانون مدنی ایران عیب را تعریف نکرده و تنها در ماده 426 قانون مدنی[1]، تشخیص آن را به عرف و عادت واگذار کرده است. قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان در بند 4 ماده 1 به تعریف عیب موردنظر در این قانون ـ و نه سایر قوانین ـ و ضمانت اجرای آن پرداخته و منظور از عیب را زیاده، نقیصه یا تغییر حالتی دانسته که موجب کاهش ارزش اقتصادی گردد و در ماده 2 ملاک صحت و سلامت کالا را مطابقت با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف رایج در معاملات معرفی کرده است. در این قانون صرفاً به مسئولیت قراردادی ناشی از کالای معیوب پرداخته شده و تعریف ارائه شده برای عیب نیز به تصریح قانون مذکور برای عیب در همین قانون است حالآن که اولاً: در بسیاری از موارد رابطه قراردادی بین زیاندیده و تولیدکننده یا فروشنده وجود ندارد و مسئولیت از نوع قهری است، ثانیاً: ضمانت اجرای مقرر در این قانون در بسیاری از موارد، خسارات زیاندیدگان را جبران نمیکند و زیاندیده مجبور است برای جبران خسارات خود به مسئولیت مدنی متوسل شود و ثالثاً: در این قانون منظور از عیب تفاوت ارزش کالای صحیح و کالای معیوب است در حالی که در مسئولیت ناشی از کالای معیوب، مسأله مورد بحث، خسارات ناشی از عیب است و نه کاهش ارزش کالا.