(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست عناوین
عنوان شماره صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق 10
1-1 مقدمه: 11
1-2 بیان مسئله: 12
1-3 سئوالات تحقیق 13
1-3-1 سئوال اصلی تحقیق: 13
1-3-2 سئوالهای فرعی تحقیق: 13
1-4 هدف تحقیق: 14
1-5 اهمیت و ضرورت تحقیق: 14
1-6 فرضیه های تحقیق: 16
1-7 چهارچوب نظری و متغییرهای تحقیق: 16
1-8 قلمرو تحقیق: 18
1-9 تعریف نظری و عملی مفاهیم: 19
فصل دوم: 21
مروری بر ادبیات تحقیق 21
2-1مقدمه: 22
2-1 بخش اول: آموزش 23
2-1-1 تاریخچه آموزش ضمن خدمت: 23
2-1-2 آموزش ضمن خدمت در ایران: 25
2-1-3 تعریف آموزش: 25
2-1-4 مفهوم آموزش ضمن خدمت: 26
2-1-5 اهداف آموزش ضمن خدمت: 29
2-1-6 آموزش در سازمانها: 30
2-1-7 اصول آموزش کارکنان: 32
2-1-8 عناصر نظام آموزشی 35
2-1-9 انواع فنون و روش های آموزش منابع انسانی 36
2-1-10 محتوای برنامه درسی آموزش کارکنان : 45
2-1-11 چالشها و راهکارهای آموزش ضمن خدمت: 46
2-1-12 فواید و کارکرد های آموزش ضمن خدمت : 47
2-1-13 نیاز سنجی آموزشی: 48
2-1-14 شرایط مورد نیاز آموزش: 49
2-1-15 ظرفیتسازی آموزشی: 51
2-1-16 شرح وظایف واحد آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه : 53
2-3 بخش دوم: ارزیابی عملکرد 54
2-3-1 تعریف ارزیابی عملکرد: 54
2-3-2 ویژگیهای یک سیستم ارزیابی عملکرد: 57
2-3-3 اهداف ارزیابی عملکرد: 61
2-3-4 عملکرد شغلی: 63
2-3-5 اهمیت و ضرورت عملکرد شغلی: 63
2-3-6 عوامل موثر بر عملکرد: 64
2-3-7 فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه کاشان 65
2-3-8 ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی : 66
2-3-9 معرفی مدل ها و روش های ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی : 67
2-3-9-1 مدل هدف مدار تایلر: 67
2-3-10 انواع ارزیابی بر اساس روش تحقیق : 74
2-3-11 فرایند برنامه ریزی آموزش کارکنان: 75
2-3-12 ارزشیابی و اهداف آن: 77
2-3-13 ارزشیابی آموزشی: 78
2-3-14 شاخصهای ارزشیابی آموزش: 79
2-3-17 بخش سوم: پیشینه تحقیق 89
فصل سوم: 92
روش تحقیق 92
3-1مقدمه: 93
3-2 روش تحقیق 93
3-3 جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری 94
3-4 روش های جمع آوری اطلاعات 95
3-5 ابزار جمع آوری داده های تحقیق 95
3-6 روایی و پایایی ابزار تحقیق: 96
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها: 97
فصل چهارم: 98
تجزیه و تحلیل داده ها 98
4-1مقدمه: 99
4-2 تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان: 99
4-2-1 جنسیت پاسخگویان: 99
4-2-2میزان تحصیلات پاسخگویان: 101
4-2-3 سن پاسخگویان: 102
4-2-4نوع قرارداد استخدامی: 103
4-3تحلیل توصیفی متغیرها: 104
4-3-1 تحلیل توصیفی متغیر عملکرد کارکنان 104
4-3-2تحلیل توصیفی متغیر آموزش کارکنان 111
4-4آزمون نرمال بودن توزیع متغیرها: 119
4-5 بررسی فرضیه اول تحقیق: 120
4-6 بررسی فرضیه دوم تحقیق 124
4-7 بررسی فرضیه سوم تحقیق 127
4-8بررسی فرضیه چهارم تحقیق 132
4-9- بررسی فرضیه پنجم تحقیق 137
فصل پنجم: 143
نتیجه گیری و پیشنهادها 143
5-1مقدمه: 144
5-2 مرور کلی: 144
5-3 تحلیل توصیفی متغیرها: 145
5-3-1تحلیل توصیفی متغیر عملکرد کارکنان: 145
5-3-2 تحلیل توصیفی متغیر آموزش کارکنان: 147
5-3-2- نتایج فرضیات تحقیق: 150
5-4 محدودیتهای تحقیق: 156
5-5 پیشنهادها: 156
5-5 -1پیشنهادهایی برای واحد آموزش کارکنان دانشگاه: 156
5-5-2 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی: 157
فهرست منابع ومآخذ: 158
فهرست منابع فارسی: 159
فهرست منابع انگلیسی: 163
چکیده:
بزرگ ترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی آن محسوب می شود، که طبیعتا به لحاظ حساسیت و اهمیت بسیار بالایی که امر آموزش ضمن خدمت در جهت توانمندی، افزایش تخصص، مهارت و نهایتا بهبود عملکرد شغلی فرد و تاثیر مستقیم آن بر عملکرد کل سازمان دارد، انگیزه ای مضاعف برای محقق ایجاد نمود تا تحقیق جاری را با هدف بررسی تاثیر آموزشهای ضمن خدمت بر بهبود عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه کاشان آغاز نماید. روش انجام کار در پژوهش حاضر توصیفی از نوع علّی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان رسمی،پیمانی و قراردادی دانشگاه کاشان می باشد که در سال 92 فرم های ارزیابی عملکرد خویش را تکمیل نموده و به همراه مستندات لازم، و پس از تائید مسئول ما فوق به مدیریت منابع انسانی دانشگاه ارجاع نموده اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق به کمک نرم افزار spss، از آمار توصیفی شامل: فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، و از آمار استنباطی
شامل: آزمون کولوموگروف اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن توزیع هر یک از داده های تحقیق و تکنیک رگرسیون خطی ساده برای آزمون فرضیه اول و تکنیک رگرسیون خطی چندگانه برای آزمون فرضیه های دوم تا پنجم این تحقیق استفاده شده است. برای انجام این تحقیق از نتایج حاصل از فرم های ارزیابی عملکرد کارکنان دولت که در آن محورها و شاخص های ارزیابی عملکرد را در 4 بخش کلی شامل: شاخص اختصاصی عملکرد و محورهای: ابتکار وخلاقیت، آموزش و رضایت مندی ارباب رجوع تقسیم نموده، همچنین بخشنامه ابلاغی دولت که دوره های آموزش ضمن خدمت را در 4 سطح کلی (عمومی، تخصصی، مدیریتی، فرهنگی-اجتماعی) تفکیک نموده، استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد طبق فرضیه اول پژوهش آموزش های ضمن خدمت تاثیر معنا داری بر عملکرد شغلی کارکنان دارد. ولی براساس فرضیه دوم تا پنجم، انوع آموزش های ضمن خدمت بر عملکرد اختصاصی کارکنان تاثیری نداشته و آموزشهای فرهنگی، اجتماعی برمحورهای عملکرد ابتکاروخلاقیت، توانمندسازی و رضایت ارباب رجوع تاثیرداشته است، ضمن اینکه آموزشهای عمومی فقط بر محور توانمندسازی موثر بوده، ولی متاسفانه آموزشهای تخصصی و آموزشهای مدیریتی بر هیچ یک از محورهای عملکردی اثر گذار نبوده است.
نتیجه گیری که میتوان کرد این است که با میانگین کمتر از 2 ساعت برای آموزشهای تخصصی و نزدیک به صفر برای آموزشهای مدیریتی، انتظاری بیش از این قابل تصور نمی باشد، ولی اگر دوره های آموزشی کارکنان دانشگاه در تمامی حوزه ها به خصوص بخشهای مدیریتی و تخصصی افزایش یابد، مطمئنا در آینده نزدیک شاهد اثرگذاری شفاف تر و موثرتری بر بهبود عملکرد شغلی کارکنان خواهیم بود.
واژه های کلیدی: