(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات و مفاهیم تحقیق
1- کلیات و مفاهیم تحقیق 3
1-1 کلیات 3
1-1-1بیان مسئله 3
1-1-2سابقه و پیشینه پژوهش 7
1-1-3سوالات تحقیق 9
1-1-4فرضیه های پایان نامه 10
1-1-5اهداف پژوهش 10
1-2 مفاهیم و اصطلاحات 10
1-2-1 تأدیب
1-2-1-1 ادب و سیر آن در فرهنگ عربی و فارسی 10
1-2-1-2 تنبیه 19
1-2-2 مفهوم کودک و همسر 22
1-2-2-1 کودک 22
1-2-2-2- مسئولیت شرعی طفل 23
1-2-2-3- همسر 25
فصل دوم: تأدیب کودکان در فقه
2- تأدیب کودکان در فقه 34
2-1- تنبیه در نظام تربیتی اسلام 34
2-1-1- اهمیت و ضرورت تنبیه از نظر اسلام 34
2-1-2- تنبیه به عنوان یک روش تربیتی 35
2-1-3- تنبیه در روایات 36
2-2- تأدیب(تنبیه) کودک از نظر تربیتی و فقهی 41
2-2-1- تنبیه بدنى 41
2-2-2- هدف اصلاحى تنبیه 44
2-2-3- تنبیه کودک در فقه 46
2-2-4- ثبوت دیه ناشی از تنبیه کودک از نظر فقها 61
2-3- جمع بندی نظر فقها 62
2-3-1- تنبیه از لحاظ کمی و مقدار ضرب 63
2-3-2- کیفیت تنبیه 63
2-3-3- دیگر مسائل 64
2-4-1- عدم مسئولیت کیفری کودک در اسلام 68
2-4-2- عدم مسئولیت کیفری کودک در روایات 69
2-5- جرم شناسی فقهی و حقوقی کودک آزاری 70
2-5-1- کودک آزاری از نگاه فقه 70
فصل سوم: تأدیب و تنبیه همسر در فقه
3-1- شخصیت و مقام زن در اسلام: 75
3-1-1- توجه به شرایط زمان و مکان 76
3-1-2- تأدیب و تنبیه همسر از منظر روایات 80
3-1-4- معنای صحیح ضرب و تنبیه 97
3-2- جمع بندی 99
فصل چهارم: تأدیب کودکان در حقوق
4- تأدیب کودکان در حقوق 102
4-1- تأدیب و مصادیق آن در علوم تربیتی 102
4-1-1- تنبیه از نظر روان شناسی 102
4-1-2- تنبیه بدنی کودک از دیدگاه متفکران و دانشمندان 104
4-2- شرایط تأدیب در قانون جدید مجازات اسلامی 107
4-2-1- دارندگان حق تنبیه 108
4-2-2- محجور 108
4-2-3- تغییرات قانون جدید 109
فصل پنجم: تأدیب همسر در حقوق ایران
5- تأدیب همسر در حقوق ایران 112
5-1- مواد قانونی پیرامون حقوق زن در قانون اساسی 112
5-1-1- اصل سوم قانون اساسی 112
5-1-2- اصل دهم قانون اساسی 114
5-1-3- اصل بیستم قانون اساسی 114
5-1-4- اصل بیست و یکم قانون اساسی 118
5-1-5- اصل یکصدوپانزدهم 120
5-2- وظایف زن در قانون مدنی 120
5-2-1- وظایف مشترک بین زن و مرد در قانون مدنی 120
5-2-2- وظایف خاص زوجه 123
5-3- تأدیب زن ناشزه در قانون مجازات اسلامی 125
فصل ششم: امر به معروف و نهی ازمنکر؛ نیروی انتظامی شرایط و شیوه اقرار؛ حدود و قصاص
6- امر به معروف و نهی ازمنکر؛ نیروی انتظامی شرایط و شیوه اقرار؛ حدود و قصاص 127
6-1- امر به معروف و نهی از منکر 127
6-1-1- مفهومشناسی 127
6-1-2- مبانی امر به معروف و نهی از منکر 129
6-1-3- حدود و ثغور (شرایط ) امر به معروف ونهی از منکر 130
6-1-4- امر به معروف و نهی از منکر، آموزهای عام و همگانی 136
6-2- نیروی انتظامی، شرایط وشیوه اقرارگیری 137
6-2-1- اوصاف اقراردرامورکیفری 137
6-2-2- حقوق متهم در قانون ایران 140
6-2-3- حقوق متهم در مرحله کشف جرم 141
6-2-4- حقوق متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی 143
6-2-5- حقوق متهم در مرحله تعقیب جرم 147
6-3- حد و قصاص متهم و شرایط آن 148
6-3-1- شرایط عمومی اجرای حدود 148
6-3-2- قصاص و شرایط آن 154
7- نتیجه گیری
7-1- مساله تأدیب فرزند 162
7-2- مساله تأدیب همسر 166
7-3- امر به معروف و نهی از منکر به عنوان معیارتأدیب عمومی 167
7-4- جایگاه ضرب و شتم متهم به منظور اقرار گیری در حقوق ایران 168
7-5- حدود و قصاص به عنوان معیار تأدیب در فقه و حقوق 169
پیشنهادات 170
منابع 171
چکیده
تأدیب از منظر فقه امامیه و حقوق ایران
هدف از انجام این پژوهش، بررسی کیفیت تأدیب در فقه و حقوق ایران است. بدین منظور در این تحقیق تلاش شده ، ابتدا به بررسی کلیات و مفاهیم اساسی تأدیب در فقه و حقوق ایران توجه و سپس، کاربردونحوه انجام آن در مورد کودکان، همسر، جامعه ومتهمان مورد مطالعه قرار گیرد. ماحصل سخن این که در فقه و حقوق( به ویژه در فقه)، به مساله تأدیب توجه بسیار جدی شده در این راستا، مطالعه حاضر نشان می دهد که از نظر فقهی تأدیب لازم و حتی در برخی موارد واجب شمرده می شود. با این حال دراین خصوص در حقوق کمتر اظهار نظر شده لکن می توان چنین استنباط نمود که سکوت حقوق دانان ایرانی دلیلی بر تایید نظر فقها در کیفیت تأدیب است. لذا می توان گفت کیفیت تأدیب در فقه و حقوق ایران نسبی بوده و نمی توان حد و حدودی برای آن در نظر گرفت. پس به این نتیجه می رسیم که میزان وچگونگی تنبه بستگی به عرف دارد. وآنچه از عرف قابل استنباط می باشد این است که تنبیه باید به نحوی صورت بگیردکه موجب هیچ گونه آسیب دیدگی ودر نتیجه وجوب پرداخت دیه توسط مؤ دب نگشته ومصلحت وشرایط هم بادقت وجدیت مورد توجه قرار بگیرد
از سوی دیگر، فقها، برای تنبیه و تأدیب، و کسانی که مسئولیت این امر را بر عهده دارند محدودیت هایی قائل شده و این مسئولیت رابرای اطفال بر عهده پدر یا جد پدری ومعلم دارای اذن از پدر ، حاکم و یا سرپرست طفل و در ارتباط با همسر، تنها به عهده شوهر قرار داده و فرد دیگری حق انجام این عمل را ندارد. اما در ارتباط با بحث شیوه اقرار گیری از متهم درصورت گرفتن اقراراز طریق ضرب و شتم وهر نوع شکنجه وی، قانون گزار برای مرتکبین این امرخلاف مجازات هایی را در نظر گرفته است. اما در باب مسئله امر به معروف و نهی از منکر و ارتباط آن با تأدیب در سطح کلان جامعه، هدف از انجام این فریضه الهی، ایجاد شرایطی است که موجب ترک و پیشگیری از جرم شود.یعنی یک عامل بازدارنده 0 و حاکمیت بر همه روابط اجتماعی ، پیشگیری، اصلاحگری و تاحدودی سرکوبگری ا . همچنین، در رابطه با مسائل حدود ،دیات و قصاص، این مساله، در چارچوب، فقهی قابل پذیرش واقع شده است و از جمله عواملی که مانع اجرای حدود میشود عبارت است از، 1- بیماری و مستحاضه بودن محکومعلیها؛ 2- باردار بودن زن محکوم به حد، 3- شرایط بد هوا (گرمی وسردی)4 – پناه بردن به مسجد الحرام 5- توبه محکوم قبل از اقرار یا ارائه بینه و عفو وی در جریان اجرای حکم است. مقدار این حدود مبتنی بر میزان وکیفیت جرم است.
کلمات کلیدی: تأدیب، تنبیه، فقه، حقوق، کودک، همسر، امر به معروف و نهی از منکر، حدود و قصاص.
1- کلیات و مفاهیم تحقیق
1-1 کلیات
یکی از مباحث فقهی و حقوقی در ایران مبحث تأدیب است. با توجه به اینکه هدف از انجام این پژوهش بررسی تأدیب از منظر فقه امامیه و حقوق ایران است. در این فصل کلیاتی پیرامون بیان مسئله، سابقه پژوهش، اهداف، و فرضیات تحقیق را بیان خواهیم کرد.