۱نقش خصوصی سازی و تغییر ساختار مالکیت بر کارایی شرکت های بیمه( مطالعه موردی شرکت های بیمه بازرگانی فعال کشورهای آذربایجان و ایران در سال‌های ۱۳۸۸-۱۳۸۶)

      • در این تحقیق که توسط فتح الله تاری در سال ۱۳۹۲ انجام گرفته محقق به دنبال یافتن ساختارهای مناسب مالکیت برای افزایش کارایی شرکت های بیمه است و خصوصی سازی را یکی از روش های افزایش کارایی معرفی می‌کنند که نتیجه نهایی یافته ها حاکی از آن است که تغییر ساختار مالکیت می‌تواند موجب کارایی بیشتر در بازار شده مشروط بر آنکه راهبرد واگذاری به بنگاه های حقوقی به صورت بلوکی باشد .همچنین برای افزایش کارایی صنعت بیمه ،انجام اقداماتی برای تغییر ساختار بنگاه هایی که به شکل دولتی باقی مانده اند به خصوصی ضروری است.

۱۳۹۲تاری و همکارانفصلنامه علمی پژوهشی مجلس و راهبردنقش خصوصی سازی و تغییر ساختار مالکیت بر کارایی شرکت های بیمه( مطالعه موردی شرکت های بیمه بازرگانی فعال کشورهای آذربایجان و ایران در سال‌های ۱۳۸۸-۱۳۸۶)

    • در این تحقیق که توسط فتح الله تاری در سال ۱۳۹۲ انجام گرفته محقق به دنبال یافتن ساختارهای مناسب مالکیت برای افزایش کارایی شرکت های بیمه است و خصوصی سازی را یکی از روش های افزایش کارایی معرفی می‌کنند که نتیجه نهایی یافته ها حاکی از آن است که تغییر ساختار مالکیت می‌تواند موجب کارایی بیشتر در بازار شده مشروط بر آنکه راهبرد واگذاری به بنگاه های حقوقی به صورت بلوکی باشد .همچنین برای افزایش کارایی صنعت بیمه ،انجام اقداماتی برای تغییر ساختار بنگاه هایی که به شکل دولتی باقی مانده اند به خصوصی ضروری است.

بررسی رابطه خصوصی سازی در شرکت های بیمه با رضایت بیمه گذاران

    • در این تحقیق که در راستای یک پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور تهران انجام گرفته، محقق ‌به این نتیجه رسیده است که ارتقاء سطح رضایتمندی مشتری باعث ارتقای میزان سود آوری و افزایش سهم بازار در شرکت ها می شود همچنین از آنجایی که عمده ترین هدف خصوصی سازی ،افزایش کارایی در اقتصاد به دست نیروهای بازار می‌باشد پس این دو آیتم ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر برقرار می‌کنند و بین خصوصی سازی شرکت های بیمه و ارتقاء سطح رضایتمندی مشتری رابطه مستقیمی وجود دارد.
    • در این تحقیق که در راستای یک پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور تهران انجام گرفته، محقق ‌به این نتیجه رسیده است که ارتقاء سطح رضایتمندی مشتری باعث ارتقای میزان سود آوری و افزایش سهم بازار در شرکت ها می شود همچنین از آنجایی که عمده ترین هدف خصوصی سازی ،افزایش کارایی در اقتصاد به دست نیروهای بازار می‌باشد پس این دو آیتم ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر برقرار می‌کنند و بین خصوصی سازی شرکت های بیمه و ارتقاء سطح رضایتمندی مشتری رابطه مستقیمی وجود دارد.
    • در این مقاله با بیان فراگیر بودن پدیده خصوصی‌سازی در دنیا، درباره ‌هدف‌های‌ مهم این پدیده بحث و به مواد موجود مربوط به خصوصی‌سازی در قانون برنامه سوم اشاره شده است.در ادامه بحث خصوصی‌سازی در صنعت بیمه ایران به صورت خاص از دو بعد حصول ‌هدف‌های‌ خصوصی‌سازی در شرایط مختلف و زمان مناسب برای اجرای آن به بحث گذاشته شده است.در بخش بعد آزادسازی و خصوصی‌سازی بر بهره‌وری و کارایی صنعت بیمه به علت رقابتی شدن بازار، کاهش نرخها، حذف مشکلات و موانع پیش روی اداره شرکت‌های دولتی از قبیل جذب نیروی انسانی مناسب، افزایش سرمایه و جذب منابع مالی و ‌پاسخ‌گویی‌ به تغییرات محیطی و نقش نظارت دولتی در این روند اشاره شده است.
    • در این مقاله با بیان فراگیر بودن پدیده خصوصی‌سازی در دنیا، درباره ‌هدف‌های‌ مهم این پدیده بحث و به مواد موجود مربوط به خصوصی‌سازی در قانون برنامه سوم اشاره شده است.در ادامه بحث خصوصی‌سازی در صنعت بیمه ایران به صورت خاص از دو بعد حصول ‌هدف‌های‌ خصوصی‌سازی در شرایط مختلف و زمان مناسب برای اجرای آن به بحث گذاشته شده است.در بخش بعد آزادسازی و خصوصی‌سازی بر بهره‌وری و کارایی صنعت بیمه به علت رقابتی شدن بازار، کاهش نرخها، حذف مشکلات و موانع پیش روی اداره شرکت‌های دولتی از قبیل جذب نیروی انسانی مناسب، افزایش سرمایه و جذب منابع مالی و ‌پاسخ‌گویی‌ به تغییرات محیطی و نقش نظارت دولتی در این روند اشاره شده است.

‌به این نتیجه رسیدند که شرکت های دولتی(آیران، آسیا، البرز و دانا) طی این دوره در مرحله بازدهی کاهشی نسبت به مقیاس قرار داشتند. آن ها همچنین در یافتند بیمه های خصوصی نسبت به بیمه های دولتی کارایی بیشتری دارند.

    • در این مقاله، به مدل‎سازی بازار بخش خصوصی صنعت بیمه‎ی ایران با بهره گرفتن از تئوری بازی‌ها پرداخته شده است و به عنوان مطالعه‌ موردی، عملکرد و رقابت سه شرکت خصوصی بزرگ صنعت بیمه‌ ایران مورد بررسی قرار گرفته و از تئوری بازی‌ها به عنوان یک ابزار تصمیم‌گیری برای دستیابی به وضعیتی که رضایت هر سه شرکت را برآورده کند استفاده شده ‌است. در این فرایند تحقیق، رقابت بین سه شرکت بیمه‎ی خصوصی پارسیان، ملت و کارآفرین مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به مدل به کار گرفته شده، نتیجه‌ حاصل نشان‌دهنده‎ی راه‌حل پارتویی می‌باشد. به نظر می‌رسد چنان‎چه این سه شرکت بزرگ خصوصی به منظور حفظ بازار بخش خصوصی در دست خودشان با یکدیگر توافق کرده و بازی همکارانه را در پیش گیرند و استراتژی‌ گسترش شبکه‌ فروش توسط شرکت بیمه‎ی پارسیان و به طور هم‌زمان پرداخت خسارت و عدم تعویق آن توسط شرکت بیمه‎ی ملت و انجام تبلیغات توسط شرکت بیمه‎ی کارآفرین اتخاذ شود و بر حداقل کردن فاصله مطلوبیت حاصل از پرتفوی خود تا حداکثر مطلوبیتشان توافق شود، علاوه بر این‌که بیش‎ترین مطلوبیت پرتفوی از دست‌ رفته شرکت‌ها حداقل است، مجموع مطلوبیت ‌پرتفوهای از دست‌رفته هر سه شرکت نیز حداقل می‌باشد. ‌بنابرین‏ در کنار این‌که ضرر چندانی به سایرین نمی‌زند، نفع زیادی را به خودشان می‌رساند. پس همان‎طور که هر شرکت به طور نسبی از نظر حداقل کردن مطلوبیت پرتفوی از دست‌رفته‌اش، منفعت خوبی کسب می‌کند و رضایت کافی را به‎دست می‌آورد، بخش خصوصی بیمه نیز، که سهم زیادی از آن متعلق ‌به این سه شرکت می‌باشد، کم‎ترین ضرر را خواهد داشت، ‌بنابرین‏ با بهره گرفتن از این مدل همکارانه و سازشکارانه به راه‌حل پارتویی رسیده‌ایم. چرا که این رقابت هم با تأکید بر مطلوبیت پرتفوی از دست‌رفته هر شرکت و هم با تأکید بر مطلوبیت پرتفوهای از دست‌رفته تمامی شرکت‌ها بررسی شده است.

    1. – privatization ↑

    1. – privatization ↑

    1. – Megginson and veetter ↑

    1. -Bobkeri & Cost ↑

    1. – Chapelle ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...