8- طرح تحقیق.4
فصل اول: مفهوم و تاریخچه حقوق بشر.6
بخش اول: معنا و مفهوم حقوق بشر.7
گفتار اول: معنای حقوق بشر8
1- معنای حقوق بشر در نگاه کلی.8
2- معنای حقوق بشر در نگاه اسلام.9
گفتار دوم: تعریف حقوق بشر.9
1- تعریف حقوق بشر از منظر بین الملل.9
2- حقوق بشر از دیدگاه فلسفی10
3- حقوق بشر از نگاه جامعه شناسی10
4- تعریف لیبرالیستی حقوق بشر.10
5- حقوق بشر در رویکرد دینی.10
گفتار سوم: مفهوم تاریخی و اجتماعی حقوق بشر11
گفتار چهارم: ماهیت حقوق بشر.12
گفتار پنجم: فرهنگ حقوق بشر12
گفتار ششم: قرائت حقوق بشر.13
گفتار هفتم: ارزش های حقوق بشری13
گفتار هشتم: نسبت مدرنیسیم و حقوق بشر.13
بخش دوم: تاریخچه حقوق بشر14
گفتار اول: بررسی دیدگاه های مختلف14
1- دیدگاه حقوق طبیعی مدرن14
2- دیدگاه رواقیون.14
3- بینش متفکران مسیحی14
گفتار دوم: حق و حقوق بشر15
گفتار¬¬سوم: تاریخچه حقوق بشر تا تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر15
گفتار¬¬چهارم: تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر18
بخش سوم: بررسی تاریخچه حقوق بشر در اسلام.20
گفتار اول: تاریخچه حقوق بشر در اسلام.20
گفتار دوم: بررسی نقش پیامبر(ص) در احیا و توسعه ی حقوق بشر.22
1- مهمترین اهداف پیامبران الهی.22
2- وضعیت حقوقی بشر در آستانه ی بعثت.24
3- تاریخ تدوین حقوق بشر از منظر اسلام.26
الف- قرآن و حقوق بشر.26
ب- اصول حقوق بشر در نهج-البلاغه27
پ- اعلامیه حقوق بشر اسلامی27
4- انسان در نگاه پیامبر.28
5- برابری اجتماعی28
6- برابری در حقوق و تکالیف29
گفتار سوم: حقوق بشر از منظر اسلام29
1- ویژگی های حقوق بشر در اسلام.30
2- انگیزه های حقوق بشری در اسلام.31
فصل دوم: بررسی اسناد بین المللی و منطقه ای حقوق بشر با نگاهی به مبانی و منابع حقوق بشر.34
بخش اول: نگاهی به اسناد بین المللی حقوق بشر.35
گفتار اول: اعلامیه جهانی حقوق بشر.35
گفتار دوم: میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی36
گفتار سوم: میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی37
1- اولین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی37
2- دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی38
گفتار چهارم: کنوانسیون منع و مجازات کشتار دسته جمعی(ژنوساید)38
گفتار پنجم: کنوانسیون بین المللی محو هر نوع تبعیض نژادی.38
گفتار ششم: کنوانسیون بین المللی منع و مجازات جرم نژادپرستی(آپارتاید)39
گفتار هفتم: کنوانسیون ضد شکنجه و رفتار یا مجازات خشن، غیرانسانی یا تحقیرکننده40
گفتار هشتم: کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان.40
گفتار نهم: کنوانسیون حقوق کودک41
گفتار دهم: کنوانسیون بین المللی ضدآپارتاید در ورزش.42
بخش دوم: بررسی اسناد منطقه ای حقوق بشر43
گفتار اول: نظام اروپایی حقوق بشر43
1- منشور اجتماعی اروپایی.44
2- سازمان امنیت و همکاری اروپا.44
گفتار دوم: نظام حقوق بشری حاکم بر سازمان کشورهای آمریکایی.45
1- کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر46
گفتار سوم: منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت-ها46
گفتار چهارم: اعلامیه های شورای اسلامی اروپا و اجلاس کویت46
1- اعلامیه اسلامی جهانی شورای اسلامی اروپا47
2- اعلامیه اجلاس کویت48
3- اعلامیه قاهره در مورد حقوق بشر در اسلام.48
بخش سوم: مبانی و منابع نظام بین الملل حقوق بشر و نظام حقوقی بشر49
گفتار اول: مبانی حقوق بشر50
1- مبانی حقوق بشر در کنوانسیون های بین-المللی.51
2- مبانی نظام حقوقی اسلام52
گفتار دوم: منابع نظام بین المللی حقوق بشر و نظام حقوقی اسلام54
1- منابع نظام بین المللی حقوق بشر54
2- منابع نظام حقوق بشر در اسلام.56
الف- قرآن.57
ب- سنت57
پ- اجماع57
ت- عقل.57
فصل سوم: بررسی وجوه افتراق اعلامیه جهانی حقوق بشر با نظام حقوقی اسلام
 با تاکید بر راه کارهای تقریب-.58¬
بخش اول: آزادی.59
گفتار اول: آزادی از بردگی61
1- مفهوم بردگی.61
2- موضع اسلام در رابطه با بردگی.62
3- تحلیل مفهوم برابری65
4- تحلیل مفهوم عدالت.66
5- حدیث مشهور تساوی انسان-ها.66
گفتار دوم: آزادی سیاسی و اجتماعی66
1- آزادی اندیشه و بیان.67
2- آزادی سیاسی و اجتماعی68
3- آزادی اندیشه، عقیده و بیان در فقه اسلامی.71
الف- آزادی اندیشه.72
ب- آزادی عقیده72
پ- آزادی بیان.73
4- ارزیابی نگرش اسلام به آزادی های سیاسی و اجتماعی73
گفتار سوم: آزادی مذهبی.75
1- حق آزادی دین.76
2- آزادی عقیده و مذهب78
3- آزادی اندیشه و بیان.78
4- دیدگاه کلی اسلام در مورد آزادی مذهب79
بخش دوم: عدم تبعیض مذهبی81
گفتار اول: برابری مذهبی در فقه اسلامی82
گفتار دوم: دیدگاه کلی اسلام و نظام جهانی حقوق بشر83
بخش سوم: عدم تبعیض براساس جنس84
گفتار اول: حقوق زن.85
گفتار دوم: اهمیت خانواده.85
گفتار سوم: بررسی مسأله زن در فقه اسلامی.87

 

ازدواج88
الف- سن رشد.88
ب- حقوق مساوی 89
2- تفاوت در بعضی احکام جزایی90
الف- اختلاف در اجرای حکم اعدام برای زن و مرد.90
یک- موضوع مجازات اعدام91
دو- بررسی مجازات اعدام.91
سه- دیدگاه اسلام در مورد مجازات اعدام.93
ب- اختلاف زن و مرد در میزان دیه93
3- تفاوت در ارث94
4- تفاوت در واگذاری مناصب عالی و قضاوت و شهادت94
5- تبعیت زن از شوهر95
الف- در محل اقامت95
ب- در تابعیت96
گفتار چهارم: تعارض با حقوق مذهبی97
گفتار پنجم: معنی و مفهوم تساوی.97
1- تساوی حقوقی97
2- تساوی در نتیجه98
3- تساوی در فرصت.99
گفتار ششم: ارزیابی دیدگاه اسلام در مورد زنان99
بخش چهارم: راه کارهای هماهنگی موازین حقوق بشری در اسلام100
گفتار اول: انتقاد از حقوق بشر.100
گفتار دوم: داوری میان فقه و حقوق بشر.101
1- جهان شمولی حقوق بشر یا نسبت گرایی فرهنگی.101
2- لزوم پذیرش حقوق بشر از سوی فقه101
گفتار سوم: پیوند فقه و حقوق بشر.102
1- پاس داشت سنت و پذیرش تجدد.102
2- بررسی وضعیت سنت و تجدد در اسلام103
3- عدم اختلاف مبانی اسلام و حقوق بشر103
4- عقل و بنای عقلاء نقطه ی پیوند فقه و حقوق بشر104
گفتار چهارم: بازتاب حقوق بشر در فقه معاصر.104
1- حقوق زن105
2- آزادی اندیشه، عقیده و تغییر مذهب.105
3- حقوق بشر و روشن فکری دینی.105
نتیجه-گیری107
پیشنهادات110
منابع فارسی112
منابع لاتین120
چکیده انگلیسی122
مقدمه
1- تعریف مسأله
در تاریخ دهم ماه دسامبر 1948 متن اعلامیه حقوق بشر به تصویب 48 عضو از 58 عضو وقت سازمان ملل متحد رسید. متن مذکور هیچ مخالفی نداشت اما 6 کشور کمونیستی(روسیه، بلوروس، اوکراین، چکسلواکی، یوگسلاوی و لهستان) و دو کشور آفریقای جنوبی و عربستان سعودی به آن رأی ممتنع دادند. ریشه ­های تصویب این اعلامیه به حوادث سال­های جنگ جهانی دوم و از جمله  کنفرانس­های دَمبارتن اوکس(1944) و سانفرانسیکو(1945) بر می­گردد که در آن، مسائل بعد از جنگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در رابطه با اعلامیه جهانی حقوق بشر در جوامع اسلامی عکس العمل­های گوناگونی بروز کرده است که فعلا آنچه که بر عموم متفکرین اسلامی غالب است تنظیم و تدوین اصول و موازین حقوق بشر پذیرفته شده در اسلام و اعلام آنها به عنوان نظام حقوق بشر اسلامی و جا انداختن آن در نظام بین المللی است.(شادان،1385،15) در آثار اسلامی در مورد حقوق بشر متن ویژه­ای وجود نداشت تا آنکه در سال 1980 کنفرانس کشورهای اسلامی در تهران با بهره گرفتن از اصول اسلامی، آیات قرآن کریم، منشور اسلامی حقوق بشر مورد تحقیق و تدوین قرار گرفت و در سال 1990 در کنفرانس قاهره با تغییراتی به تصویب کنفرانس وزیران رسید. مسلما ایده­های بشر در غرب، تماما همان نیست که در اعلامیه­ی جهانی حقوق بشر منعکس شده است. (منتظری،1383،7) به همین دلیل کنوانسیون­ها و پروتکل­های متعددی در مواردی مانند حقوق پناهندگان، حقوق کودک، کنوانسیون­های مربوط به اسرا و زخمیان جنگ، ژنوساید و . به تصویب رسید. با این حال می­توان اعلامیه­ی جهانی را مظهر تفکر حقوق بشری غرب دانست. از طرفی دیگر باید اذعان کرد که این گونه نیست که تمام مباحث حقوق بشری اعلامیه در اعلامیه قاهره متجلی باشد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...