فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسأله. 6
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش 8
1-4- اهداف پژوهش 11
1-5- فرضیه ­های پژوهش 11
1-6- تعاریف نظری. 12
1-7- تعاریف عملیاتی. 14
فصل دوم:مبانی نظری وپیشینه پژوهش
2-1- مبانی نظری. 17
2-1-1- مدیریت دانش 17
2-1-1-1- انواع دانش موردنیازسازمان. 21
2-1-1-2- مدل­های مدیریت دانش 23
2-1-1-3- بررسی چندمدل مدیریت دانش 24
2-1-1-3-1- مدل نوناکا و تاکوچی. 24
2-1-1-3-2- مدل بک من. 26
2-1-1-3-3- مدل بکووتیزوویلیامز. 27
2-1-1-3-4- مدل هیسیگ 28
2-1-1-3-5- مدل مارک م.مک الروی. 29
2-1-1-3-6- مدل پایه­ های ساختمان دانش 30
2-1-1-3-7- مدل هفت سی. 32
2-1-1-4- اندازه ­گیری دانش 32
2-1-1-5- پیاده­سازی مدیریت دانش 34
2-1-1-5-1- گام­های اصلی اجرای مدیریت دانش 34
2-1-2- فرهنگ سازمانی. 38
2-1-2-1- دیدگاه­های فرهنگ سازمانی. 40
2-1-2-2- مدل­های فرهنگ سازمانی. 43
2-1-2-2-1-مدل براون. 43
2-1-2-2-2-مدل کوئین وگارث. 44
2-1-2-2-3- مدل دیل وکندی. 45
2-1-2-2-4- مدل هافستد 48
2-1-2-2-5- مدل دشپند 50
2-1-2-2-6-مدل شاین. 51
2-1-2-2-7- مدل ساکس­بی. 52
2-1-2-2-8- مدل کتزدووریس ومیلر. 54
2-1-2-2-9- مدل هندی. 55
2-1-2-2-10- الگوی رابینز. 56
2-1-2-2-11-مدل فرهنگ سازمانی دنیسون. 57
2-1-3- رهبری تحول­آفرین. 65
2-1-3-1- سیرتکاملی نظریه­ های رهبری. 65
2-1-3-2- پیشینه رهبری تحول­آفرین. 68
2-1-3-3- ویژگی­های رهبری تحول­آفرین. 71
2-1-3-4- عوامل یاابعادرهبری تحول­آفرین. 72
2-1-3-5- عناصررهبری تحول­ساز. 76
2-1-3-6- چشم­اندازجادویی رهبری. 79
2-2- پیشینه پژوهش 82
2-2-1- پیشینه پژوهش درجهان. 82
2-2-2- پیشینه پژوهش درایران. 89
2-3- جمع­بندی. 98
فصل سوم:روش­شناسی پژوهش
3-1- روش پژوهش 101
3-2- جامعه آماری ،حجم نمونه وروش نمونه گیری. 101
3-3- ویژگی­های جمعیت شناختی. 101
3-4- روش­های گردآوری اطلاعات. 103
3-5- ابزارپژوهش 103
3-5-1- پرسشنامه مدیریت دانش 103
3-5-2- پرسشنامه فرهنگ سازمانی. 105
3-5-3- پرسشنامه رهبری تحول­آفرین. 106
3-6- روش اجرا 107
3-7- روش­های تجزیه وتحلیل داده­ ها 107
3-8- ملاحظات اخلاقی. 107
فصل چهارم:یافته­ های پژوهش
4-1- یافته­ های پژوهش 109
4-1-1- یافته­ های آمارتوصیفی. 109
4-1-2- یافته­ های آماراستنباطی. 111
فصل پنجم:بحث ونتیجه­گیری
5-1- خلاصه پژوهش 116
5-2- بحث ونتیجه­گیری. 117
5-3- محدودیت­های پژوهش 123
5-4- پیشنهادهای پژوهش 123
5-4-1- پیشنهادهای کاربردی. 123
5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی. 124
فهرست منابع ومأخذفارسی. 125
فهرست منابع ومأخذانگلیسی. 131
ضمائم وپیوستها 137
چکیده انگلیسی.150










فهرست جداول
عنوان صفحه

جدول2-1:انواع مختلف دانش موردنیازدرسازمان 22
جدول2-2: انواع فرهنگ سازمانی ازدیدگاه براون 42
جدول 2-3: مشخصات فرهنگ سازمانی براساس مدل کوئین 43
جدول 2-4: مدل فرهنگ سازمانی دیل وکندی 45
جدول2-5: مدل دشپند. 48
جدول2-6: مدل ساکس­بی 50
جدول2-7: انواع شخصیت سازمان ازدیدکتزدووریس ومیلر. 51
جدول2-8:تفاوت مدل وپیمایش فرهنگ سازمانی دنیسون باسایرمدل­هاوپیمایش­های فرهنگ سازمانی 57
جدول 3-1: توزیع حجم نمونه آماری براساس مدرک تحصیلی 97
جدول 3-2 : توزیع حجم نمونه آماری بر اساس سابقه کار. 97
جدول3-3: ابعادوشماره گویه­هادرپرسشنامه مدیریت دانش. 99
جدول 3-4 :بررسی پایایی پرسشنامه مدیریت دانش وابعادآن 100
جدول3-5: ابعادوشماره گویه­هادرپرسشنامه فرهنگ سازمانی 100
جدول 3-6: بررسی پایایی پرسشنامه فرهنگ سازمانی وابعادآن 101
جدول 3-7: ابعادوشماره گویه­هادرپرسشنامه رهبری تحول­آفرین 101
جدول 3-8: بررسی پایایی پرسشنامه رهبری تحول­آفرین وابعادآن 102
جدول 4-1: بررسی میانگین وانحراف استانداردمدیریت دانش. 104
جدول 4-2: بررسی میانگین وانحراف استانداردنمرات فرهنگ سازمانی وابعادآن 105
جدول 4-3: بررسی میانگین وانحراف استاندارد نمرات رهبری تحول­آفرین وابعادآن 105
جدول 4-4: ضریب همبستگی بین رهبری تحول­آفرین و فرهنگ سازمانی بامدیریت دانش. 106
جدول 4-5: ضریب همبستگی بین مدیریت دانش باابعادرهبری تحول­آفرین 106
جدول 4-6: ضریب همبستگی بین مدیریت دانش باابعادفرهنگ سازمانی 107
جدول4-7: جدول مشخصه­های آماری رگرسیون بین ابعاد رهبری تحول­آفرین با مدیریت دانش به روش همزمان 108
جدول4-8: جدول مشخصه­های آماری رگرسیون بین ابعادفرهنگ سازمانی بامدیریت دانش به روش همزمان 108

















فهرست نمودارها
عنوان صفحه

نمودار2-1: مدل فرهنگ سازمانی. 56
نمودار2-2: سیرتکامل نظریه­ های رهبری. 59
نمودار2-3: عناصررهبری تحول­گرا(تحول­ساز) 73
نمودار 3-1: توزیع حجم نمونه آماری براساس مدرک تحصیلی. 97
نمودار 3-2: توزیع حجم نمونه آماری براساس سابقه کار. 98













فهرست اشکال
عنوان صفحه

شکل 2-1: مدل حلزونی دانش نوناکاوتاکوچی 24
شکل 2-2: مدل هفت سی 32
شکل2-3: الگوی نظری سالیاس. 37





چکیده
هدف از پژوهش حاضر،تبیین رابطه رهبری تحول­آفرین و فرهنگ سازمانی بامدیریت دانش معلمان زن دوره ابتدایی آموزش­وپرورش ناحیه سه شهر شیراز بوده است.روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش،توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان زن دوره ابتدایی شاغل درناحیه سه آموزش­وپرورش شهرستان شیراز که حداقل دارای مدرک لیسانس و بالاتر که درزمان انجام این پژوهش بالغ بر190نفربودند.حجم نمونه بااستفاده ازجدول کرجسی- مورگان127 نفرتعیین که باروش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب ومورد مطالعه قرارگرفتند.به منظورجمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های رهبری تحول­آفرین باس، فرهنگ سازمانی دنیسون ومدیریت دانش سالیاس استفاده شده است.روایی وپایایی ابزار سنجش نیزموردتأیید قرارگرفت.تجزیه و تحلیل داده­ ها دردو بخش آمارتوصیفی وآماراستنباطی انجام پذیرفت.دربخش آمارتوصیفی بااستفاده ازجدول فراوانی وشاخص­هایی نظیرحداقل،حداکثر،میانگین وانحراف استاندارد به توصیف داده­ ها پرداخته شده است.دربخش آمار استنباطی بااستفاده ازضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون چندگانه به روش همزمان به آزمون فرضیه ­های پژوهش پرداخته شد.نتایج نشان­دهنده آن است که به طور کلی متغیرهای؛رهبری تحول­آفرین و فرهنگ­سازمانی بامدیریت دانش رابطه معنادارومستقیمی دارند.همچنین بعدآرمانی رهبری تحول­آفرین و بعدمأموریت فرهنگ سازمانی می­توانندبه طورمعناداری متغیرمدیریت دانش راپیش­بینی کنند.



واژگان کلیدی: مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، رهبری تحول­­آفرین


فصل اول
کلیات پژوهش



 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...