چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر ، شناسایی موانع پیاده سازی استراتژی های منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان بوده ، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد . جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان است که تعداد آنها 10000 نفر می باشد . با بهره گرفتن از جدول مورگان تعداد 373 نفربه عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری طبقه ای نسبی تصادفی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استراتژی های منابع انسانی آل سیمکین (2000) که دارای36 گویه می باشد استفاده شد. جهت تحلیل نتایج از روش های آمار توصیفی و آمار استباطی (آزمون t و آزمون فریدمن) استفاده شده است. پس از شناسائی مولفه های موانع استراتژی مدیریت منابع انسانی و تجزیه و تحلیل داده ها این مولفه ها ، موانع مدیریتی ،موانع انسانی ،موانع فرهنگی ،موانع ادراکی ،موانع ادراکی و موانع ساختاری شناسائی که این مولفه ها موانع پیاده سازی استراتژی منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان می باشند .
کلید واژه : استراتژی،موانع اجرای استراتژی ، شناسائی موانع ، مدیریت منابع انسانی
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1-مقدمه 2
1-2-بیان مسئله 3
1-3-ضرورت تحقیق 4
1-4-اهداف تحقیق 5
1-5-مدل مفهومی تحقیق 6
1-7-تعاریف عملیاتی و مفهومی تحقیق 8
1-7-1- تعریف مفهومی استراتژی های منابع انسانی 8
1-7-2-تعریف عملیاتی استراتژی های منابع انسانی 8
1-7-3- تعریف مفهومی موانع مدیریتی 8
1-7-4- تعریف عملیاتی موانع مدیریتی 8
1-7-5- تعریف مفهومی موانع نیروی انسانی 8
1-7-7- تعریف مفهومی موانع فرهنگی 9
1-7-8- تعریف عملیاتی موانع فرهنگی 9
1-7-9- تعریف مفهومی موانع ادراکی 9
1-7-10-تعریف عملیاتی موانع ادراکی 9
1-7-11-تعریف مفهومی موانع ساختاری 9
1-7-12-تعریف عملیاتی موانع ساختاری 9
1-7-13- تعریف مفهومی موانع عملیاتی 10
1-7-14-تعریف عملیاتی موانع عملیاتی 10
فصل دوم : ادبیات تحقیق 11
2-1- مقدمه 12
2-2-مدیریت استراتژیک منابع انسانی 12
2-3-اهداف مدیریت استراتژیک منابع انسانی 13
2-4- تعریف موانع موجود مدیریت استراتژی منابع انسانی: 14
2-5-مفهوم استراتژی 14
2-6-استراتژی و اجرای آن 15
2-7- مدل های جامع مدیریت و اجرای استراتژی 18
2-8- سایر مدل های اجرای استراتژی 20
2-9-موانع اجرای استراتژی منابع انسانی در سازمان 22
2-10-چالشها و موانع اجرای مؤثر استراتژیها از دیدگاه صاحبنظران 24
2-10-1-موانع اجرای استراتژی از دیدگاه دیوید آش 26
2-10-2- موانع اجرای استراتژی از دیدگاه پیتر لورانج 26
2-11-موانع اجرای استراتژی از دیدگاه جان ام برایسون 29
2-11-1- موانع اجرای استراتژی از نظر کاپلان و نورتون 29
2-11-2- موانع اجرای استراتژی از دیدگاه گلین دیکنز پیما 30
2-11-3- سایر دیدگاه ها در زمینه موانع اجرای استراتژی 30
2-12- هفت خطای مرگبار استراتژیک 31
2-13- اهمیت مهندسی مجدد در فرآیند اجرای استراتژی 33
2-14- اهمیت جذب نیروهای توسعه یافته و رهبری و مدیریت در اجرای استراتژی 34
2-15- اهمیت نقش مدیران عالی در اجرای استراتژی 34
2-16- استراتژی و عوامل موثر در اجرای آن 35
2-17-موانع استقرار استراتژی: 36
2-18-اصول اساسی سازمانهای استراتژی محور 36
2-19-مدیریت استراتژیک منابع انسانی 38
2-20-ویژگیهای فرایند برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی 38
2-21-هدفهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی 41
2-22-محور اصلی استراتژی منابع انسانی: 42
2-23-پیوند میان برنامه ریزی استراتژیک و منابع انسانی 45
2-24-برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی 46
2-25-مروری بر پیشینه تحقیقات انجام شده 47
2-25-1-مروری بر پیشینه تحقیقات انجام شده داخلی 47
2-25-2- مروری بر پپیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 49
2-26-جمع بندی فصل 50
فصل سوم : روش اجرای تحقیق 52
3-1-مقدمه 53
3-2- روش تحقیق 54
3-3- جامعه آماری 54
3-4- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری 54
3-5- ابزار اندازهگیری 55
3-6- روایی پرسشنامهها 56
3-7- پایایی پرسشنامه 56
3-8- قلمرو تحقیق 57
3-8-1- قلمرو زمانی 57
3-8-2- قلمرو مکانی 58
3-8-3- قلمرو موضوعی 58
3-9- روش تجزیه و تحلیل دادهها 58
فصل چهارم : یافته های تحقیق ( شامل یافته های توصیفی و آزمون فرضیه ها) 59
4-1 مقدمه 60
4-2-یافته های توصیفی 61
4-3-آمارتوصیفی 65
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری 73
5-1 مقدمه 74
5-2-خلاصه تحقیق 74
5-3 بحث و نتیجه گیری 75
5-4-پیشنهادهای تحقیق 79
5-5-پیشنهاداتی به محققین آینده 80
5-6-محدودیت ها 81
فهرست منابع و مأخذ مطالعاتی 82
پیوست 85
مقدمه
امروزه منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه هر سازمان و منبع اصلی زاینده مزیت رقابتی و ایجادکننده قابلیت های اساسی هر سازمان است، یکی از عمده ترین برنامهریزی های سازمانی، برنامهریزی منابع انسانی است. عامل مهم برای وجود برنامهریزی منابع انسانی، برنامهریزی جهت نیل به نیازهای مهارتی، آموزشی و درنهایت بهسازی منابع انسانی است. موثرترین راه دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط فعلی کارآمدتر کردن کارکنان سازمانها از طریق بهبود و بهسازی آنان است و آنچه که در راستای توسعه منابع انسانی اهمیت دارد این است که بهبود منابع انسانی تنها با آموزشهای فنی و تخصصی حاصل نمی شود بلکه باید ازطرق متعدد به توسعه کارکنان پرداخت و این مهم جز با اعمال مدیریت استراتژیک درقلمرو مدیریت منابع انسانی امکان پذیر نخواهدبود(حسن پور ،1388 : 76)
استراتژی منابع انسانی به مثابه رکن اساسی بهبود عملکرد سازمان شناخته می شود و پرداختن به آن، برای افزایش اثربخشی و کارایی فعالی تهای مدیریت و توسعه منابع انسانی سازما نهایی که در سطحی مناسب از بلوغ در این حوزه دست یافته اند، امری ضروری است. هدف از تدوین و اجرای استراتژی منابع انسانی، مرتبط ساختن سیاست ها و روش های منابع انسانی با هدف های استراتژیک منابع انسانی است. منابع انسانی باید با برنامه ریزی استراتژیک و چارچوب عملیاتی سازمان یکپارچه شود، پس ضروری است منابع انسانی نه تنها در جهت گیری استراتژیک سازمان بلکه در برنامه ریزی عملیاتی اش به طور فعال مشارکت نماید(خراسانی ،1386 : 98).
منابع انسانی، منبع استراتژیک برای سازمانها محسوب می شود، جزء مهم و لاینفک مباحث برنامهریزی استراتژیک است و اکثر برنامهریزیهای سازمانی و منابع انسانی ماهیت راهبردی دارند. از عمده ترین عواملی که موجب نگرش جدید در استراتژی های منابع انسانی شده است روند تغییرات و دگرگونیهای تکنولوژیک، اجتماعی و اقتصادی در محیط داخلی و خارجی سازمانهاست که همواره با آن مواجه اند. اگر سازمانها می خواهند همسو با این تغییرات باشند بایستی نگرش جامع و راهبردی داشته و الزامات گوناگونی را مدنظر قرار دهند. در عصر حاضر، اساسیترین منبع رقابتی سازمانها، منابع انسانی کارآمد یا کارکنان دانشی هستند. درعین حال، بسیاری از سازمانها فاقد تخصص و مهارت لازم هستند که بتوانند به طور موثر استراتژی های منابع انسانی را تهیه کنند(آمسترانگ[1] 2011،به نقل از اعرابی 1390 : 43).
باتوجه به اهمیت استراتژیهای منابع انسانی در سازمانها ،هدف این تحقیق شناسایی موانع اجرای استراتژیهای منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان می باشد . فصل اول شامل مقدمه، بیان مسأله، اهمیت مسأله، اهداف تحقیق، فرضیات تحقیق، تعریف واژگان می باشد.
1-2-بیان مسئله
دانشگاه ها تنها با هدف توسعه ترویج و اشاعه علم در جهت نفع بشریت و با دیدگاه تولید نیروی انسانی با توانمندی متوسط و بالا به منظور تسریع رشد و توسعه ملت ها، به وجود آمده اند. هرچند عوامل بسیاری در دستیابی به اهداف فوق دخیل هستند، اما نیروی انسانی حیاتی ترین عامل است. دانشگاه ها می بایست به منظور موفقیت در انجام ماموریت خود و با دید دستیابی به اهداف رقابتی، سعی در جذب، پیشبرد، انگیزه دهی و تعیین نیروی کار پرانرژی داشته باشند. منافع رقابتی به صورت هر چیزی که باعث مزیت سازمان بر رقبایش باشد، تعریف می شود. وجود استعدادهای منحصربه فرد در میان کارمندان، منجمله انعطاف پذیری، خلاقیت، بازدهی بالاتر، بهره وری بیشتر و خدمات رسانی مناسب به مشتری راه هایی است که کارمندان می توانند از آنها برای ایفای نقش اساسی در ارتقاء موقعیت رقابتی سازمان، استفاده کنند(پورتر[2]، 1985)به نقل از میر سپاسی1365 :65).
بزرگترین دغدغه دانشگاه ها این است که هر کدام تا چه حد می توانند ماموریت خود را اجرا کرده و به دیدگاه و اهداف خود در زمینه خدمات رسانی موثر جامه عمل