صحت (۱۳۸۱ ) در مطالعه خود تحت عنوان «بررسی رابطه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس با برخی ویژگی های دموگرافیک بیماران شرکت کننده در جلسه ماهیانه انجمن MS شهر اصفهان، به بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام. اسی پرداخت. دراین مطالعه، کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام. اس به دو گروه کلی سلامت فیزیکی و سلامت ذهنی تقسیم شده است که سلامت فیزیکی در چهار زیر شاخه درد جسمانی، سلامتی عمومی، نقش فیزیکی، اعمال فیزیکی و سلامت ذهنی در چهار زیر شاخه سر زندگی، اعمال اجتماعی، نقش عاطفی و توانایی ذهنی مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعه در نظر دارد تا ضمن رسیدن به معیارهای کاملی برای بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام. اس در شهر اصفهان با بهره گرفتن از پرسشنامه های بین المللی SF- 36 اطلاعات اولیه لازم برای اقدامات بهینه سازی سبک زندگی این بیماران را در اختیار خود آنها و مراکز بهداشتی- درمانی مسئول قرار دهد. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که در شهر اصفهان با افزایش شدت بیماری، سلامت ذهنی بیماران بیشتر از سلامت فیزیکی آنها تحت تأثیر بیماری قرار می گیرد. همچنین طی بررسی کیفیت زندگی تمام افراد مورد مطالعه و مقایسه با خصوصیات دموگرافیکی آنها (سن، جنس، اشتغال و میزان تحصیلات) شدت و نوع بیماری، بین کیفیت زندگی با شدت و نوع بیماری و خصوصیات دموگرافیکی بیماران رابطه معنی داری وجود ندارد اما بین اجزای کیفیت زندگی یعنی سلامت فیزیکی و سلامت ذهنی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد (صحت ، ۱۳۸۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
محمودی (۱۳۸۷) در مطالعه خود تحت عنوان «بررسی سلامت روان در بیماران مبتلا به ام. اس در استان مازندران» این پژوهش جهت بررسی سلامت روان در بیماران مبتلا به ام. اس در استان مازندران انجام گرفته است. مطالعه از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش بیماران مبتلا به ام. اساستان مازندران بودند و روش نمونه گیری تصادفی بود. نمونه پژوهش ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به ام. اس بودند که از بین ۷۰۰ بیمار تحت پوشش انجمن ام. اس انتخاب شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به اختلال در سلامت روانی بیماران مبتلا به ام. اس و وجود مشکلاتجسمانی،اجتماعی، اضطراب و افسردگی در گروهی از این بیماران، پیشنهاد می شوداز آموزش،مشاوره و حمایت های روانی جهت کمک به این بیماران استفاده شود (محمودی ، ۱۳۸۷).
در مطالعه ای که کسل[۳۳](۲۰۰۷) انجام داد نتایج نشان داد که خود کارآمدی در زنان بیمار در مقایسه با مردان متفاوت است وزنان بیشتر باور داشتند که می توانند بیماری خودرا کنترل کنند .در تحقیقی دیگر در باره امکان تاثیر عوامل باروری در ایجاد بیماری ام اس که در مجله اپید میولوژی در ۲۰۱۱ نوشته شده نظرات متفاوتی ارائه شده، در این پژوهش ارتباط بین باروری وخطر بیماری ام اس را بررسی کردند . در این بررسی بین خطر بروز بیماری در زنان با عواملی چون بارداری های بی نتیجه وعوارض بارداری ونازایی ارتباطی مشاهده نشد.
در گزارشی دیگر تحت عنوان پوکی استخوان در بیماران مبتلا به ام اس در مجله ام اس در ۲۰۱۰انجام شد. با توجه به جدی بودن خطر پوکی استخوان در بیماران مبتلا به ام اس توجه ویژه بیماران واعضای خانواده آنها ونیز کادر درمانی به عوامل خطر پوکی استخوان لازمه اجرای برنامه های پیشگیرانه ودرمانی اثربخش ام. اس مطرح گردید .
میکاییلی[۳۴](۲۰۱۲) در پژوهش که در مورد نقش حمایت اجتماعی ادراک شده، راهبردهای مقابله با استرس و ویژگی شخصیتی تاب آوری در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران ام . اس پرداختند به این دست بافتند که راهبردهای مقابله ای و حمایت اجتماعی به واسطه ویژگی شخصیتی این بیماران تاثیر متفاوتی در کیفیت زندگی این بیماران دارد (شمس ، ۱۳۹۰).
۲-۲۲ جمع بندی فصل دوم
بیماری ام اس یکی از بیماری های مزمن سیستم عصبی مرکزی است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری عمدتا روکش رشته های عصبی (میلین) که همان راه های هدایت عصبی هستند درگیر و دچار یک روند التهابی می شوند. بنابراین پیام های عصبی با تاخیر انجام می شود. اگر آسیب و روند بیماری شدید باشد حجم سلولی نیز تخریب می شود و راه های عصبی، حسی، حرکتی، تعادلی و بینایی مختل می شوند. این بیماری باتوجه به منطقه عصبی که گرفتار می کند، می تواند با علایم چشمی، کاهش بینایی، دوبینی، سرگیجه، عدم تعادل، بی حسی اندام ها، لرزش، تکرر و اختلال در کنترل ادرار و در موارد پیشرفته تر اختلال شدید حرکتی و تعادلی و لرزش و مشکلات حافظه و اختلال کنترل ادرار و مدفوع ظاهر شود. بررسی متون تاریخی متعدد نشان داده است که این بیماری از قرنها پیش وجود داشته است ودر هر برهه ای از زمان به یک نام شناخته شده وروشهای درمانی مختلفی نیز برای بیماران پیشنهاد می شده است. تا به امروز عقیده بر این است که ام اس بدنبال بروز واکنشهای خود ایمنی که احتمالا با یک آلودگی ویروسی مرتبط است رخ می دهد وبه منظور درمان آن از استرویید ها وکورتون ها وداروهای تعدیل کننده واکنشهای ایمنی استفاده می شود. تصور براین است که ام اس یک بیماری خود ایمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن برعلیه خود بدن فعال شده وموجب تخریب غلافی می شود که اطراف رشته های عصبی را فرا گرفته است . این غلاف ؛ میلین نام دارد ودر واقع با قرار گیری در اطراف رشته های عصبی موجود در مغز ؛ نخاع ؛ وعصب بینایی از آنها محافظت می کند . اگرچه پیش بینی دقیق سیر کلی ام اس در هر فرد غیر ممکن است. بررسی روند ۵سال اول بیماری می تواند تا حدودی چگونگی ادامه بیماری را در یک فرد مشخص کندعوامل متعددی در توزیع این بیماری نقش دارند عوامل جغرافیایی ، سن، جنس ومهاجرت از فاکتورهای اثر گذار این بیماری است . علایم بیماری ام. اس، بسته به اینکه چه منطقه ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر هستند و الگوی بیماری ام. اس از هر فردی به فرد دیگری متفاوت است . پژوهشهای میدانی صورتگرفته در میان گروههای مبتلاشده به این بیماری میتوان دریافت که شیوع بیماری ام. اس در زنان دو برابر مردان است . تئوری های مختلفی پیرامون شخصیت وسبک زندگی وارتباط آن با بیماری ام اس مطرح شده از جمله نظریه آلپورت ، کتل ، آیزنگ وآدلر رامی توان اشاره نمود. مجموعه نوینی از سبکهای زندگی در دهه ۱۹۶۰پدیدار شد. سبک زندگی اصطلاحی است که آدلر برای اشاره به حال وهوای زندگی فرد بکاربرد. سبک زندگی حاصل تعامل وراثت ؛ محیط ؛ ونیروی خلاق فرد است. آدلر سبک زندگی را به عنوان یکی از عوامل ساختاری شخصیت معرفی کرده و نقش آن را در شکلگیری اختلالات روانی مورد تاکید قرار داده است. سبک زندگی فرد در ۴یا ۵ سالگی کاملا تثبیت می شود بعد از این دوران تمام فعالیت ها ی فرد پیرامون سبک زندگی یکپارچه او استوار می باشند . سبک زندگی یک ساختار شناختی است یعنی نوعی بازنمود آرمانی از موجودیت فرد در فرایند شدن . افراد سبک زندگی خود را تا اندازه ای براساس تجربه کودکی خویش می سازند. شخصیت عبارت است از الگوی نسبتا پایدار صفات ؛ گرایش ها ؛ یا ویژگی های که تا اندازه ای به رفتار افراد دوام می بخشد . به طور اختصاصی تر شخصیت از صفات یا گرایش ها یی تشکیل می شود که به تفاوت های فردی در رفتار در طول زمان وتداوم رفتار در موقعیت های گوناگون می انجامد. ویژه گی های شخصیت در هر کس وجود دارد . نکته مهم این است که فقط افراد معدودی از سطح با لا یا شدید ویژه گی شخصیت برخوردارند ،اغلب افراد از مقدار متوسط ویژه گی شخصیت برخوردارند وافراد معدودی فقط از سطح پایین یا ملایم این ویژه گی برخوردارند.
فصل سوم
روش پژوهش
۳-۱ روش پژوهش
پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع علی – مقایسه ای از نوع مقطعی است که در تابستان ۱۳۹۳ در شهر تهران انجام گردید. پس از تعیین نمونه مورد نظر پرسشنامه های شخصیت و سبک زندگی به آزمودنی های داده شد و از آنها درخواست گردید که صادقانه به سئوالات پاسخ دهند. ابتدا به انجمن ام اس شهر تهران مراجعه شد و جهت تفکیک وشناسایی بیماران مبتلا به ام اس که مجله پیام ام اس را مطالعه می کردند مصاحبه بعمل آمد. در این مصاحبه سوالاتی پرسیده شد که مشخص شود آیا مطالعه مجله پیام ام اس بر روی این بیماران تاثیر گذاشته است یا خیر . برخی از این بیماران اظهار می کردند که پیام های مجله ام اس توانسته است در ابعاد شناختی – عاطفی – رفتاری در آنان تاثیر چشمگیری داشته باشد به عنوان افرادی تشخیص داده می شدند که مطالعه مجله ام اس برای آنان تاثیر گذار بوده است و در غیر این صورت بعنوان افرادی تلقی می شدند که مطالعه این مجله برروی آنها تاثیر گذار نبوده است و حتی در برخی مواقع تاثیر منفی برروی این دسته از بیماران مبتلا به ام اس داشته است.
۳-۲ جامعه پژوهش
در این پژوهش جامعه آماری، کلیه بیماران مبتلا به بیماری ام. اس در شهر تهران که در سال ۱۳۹۳ تحت حمایت انجمن ام. اس بودند. طبق آمار این انجمن تعداد بیماران ام. اس عضو این انجمن ده هزار نفر بودند.
۳-۳ روش نمونه گیری و حجم نمونه پژوهش
از میان بیمارن ام. اس که عضو انجمن ام .اس در شهر تهران بودند تعداد ۶۰ بیمار که در تابستان ۹۳ به این انجمن مراجعه کردند به روش نمونه گیری تصاوفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. از این تعداد سی مرد و سی زن بطور تصادفی انتحاب شدند.
۳-۴ متغیر های پژوهش
الف- متغیر مستقل: عبارت است از ویژگیهای شخصیتی وسبک زندگی
ب- متغیر وابسته: تاثیر پذیری و تاثیر ناپذیری از پیامهای مجله ام. اس
۳-۵ ابزار و روش گرد آوری اطلاعات:
روش گردآوری اطلاعات به صورت پژوهش میدانی واز طریق پرسشنامه داده ها جمع آوری گردید. بدین صورت که پرسش نامه پنج عامل بزرگ شخصت وپرسشنامه سبک زندگی به آزمودنی هاداده شد واز آنها درخواست شد صادقانه وبه طور کامل وگویا به سوالات پرسشنامه پاسخ دهند ( کوستا و مک کری ۱۹۹۲؛ به نقل از خرمایی، ۱۳۸۵).
پرسشنامه سبک زندگی ( BASIS-A)
کرن و همکاران (۱۹۹۳، به نقل از بشیری ۱۳۸۶) مقیاس های اساسی آدلری برای موفقیت بین فردی – نسخه بزرگسالان ( آزمون سبک زندگی ) را تدوین کردند . این مقیاس یک پرسش نامه ی عینی بوده ومی توان از آن در راستای پژوهش یا به عنوان یک ابزار بالینی یا آموزشی استفاده نمود . از این ابزار روان شناسان بالینی ، متخصصان تعلیم وتربیت وکارکنان سازمان ها می توانند استفاده نمایند . فرم تجدید نظر شده این پرسشنامه دارای ۶۲سوال است که هر جمله با عبارت ( وقتی من بچه بودم . . . . . . . ) آغاز می شود و از آزمودنی می خواهد که خاطره های دوران کودکی خود را به یاد آورده وبا گزینه های فوق ارزیابی کند . این پرسشنامه دارای پنج خرده مقیاس حمایتی شامل سخت گیری[۳۵] ، مستحق بودن[۳۶] ، مورد علاقه همه بودن[۳۷]، کوشش برای رسیدن به کمال[۳۸] وملایمت[۳۹] می باشد . پنج مقیاس اصلی به این معنا است تعلق – علاقه اجتماعی : این مقیاس به ارزیابی احساس تعلق فرد به جامعه می پردازد .
کنار آمدن : این مقیاس برآورد می کند که فرد تاچه اندازه تمایل دارد که در سه حیطه مربوط به تکالیف زندگی یعنی ارتباطات اجتماعی ، کار وصمیمیت از روند ی قاعده مند پیروی کند . مسولیت پذیری : این مقیاس به ارزیابی این نکته می پردازد که تا چه اندازه هدایت ورهبری دیگران برای فرد خوشایند وقابل قبول است . نیاز به تایید: این مقیاس ارزیابی می کند که فرد تا چه اندازه به اظهار نظرهای دیگران بها داده ونظر آن ها را جایز اهمیت می داند . محتاط بودن : این مقیاس نیز برآورد می کند که فرد تا چه اندازه در موقیعت های بین فردی احساس اعتماد وامنیت می کند . پنج مقیاس حمایتی پرسشنامه به این معنا می باشد سخت گیری : مقیاس سخت گیری به ارزیابی این نکته می پردازد که آیا فرد مایل است نسبت به خود دیدگاهی منفی داشته باشد یاخیر . مستحق بودن : این مقیاس ارزیابی می کند که آیا فرد معمولا ترجیع می دهد که در موقعیت های اجتماعی با او به عنوان فردی استثنایی ومنحصر به فرد رفتار شود یانه . مورد علاقه همه بودن : این مقیاس نیز برآورد می کند که آیا فرد به تایید وتمجید دیگران نسبت به خود اهمیت می دهد یاخیر . کوشش برای رسیدن به کمال : این مقیاس به ارزیابی سطح ساختار گرایی ، حل مساله ومهارت های رویارویی با فشار روانی در یک شخص می پردازد . ملایمت : مقیاس ملایمت جهت ارزیابی سطح خوش بینی فرد در مورد خود و جهان اطراف مورد استفاده قرار می گیرد .
نمره گذاری
پرسشنامه اصلی دارای شصت وپنج سوال بسته پاسخ پنج گزینه ای در مقیاس لیکرت ( کاملا موافق ، موافق، بی نظر مخالف ، کاملا مخالف ) می باشد . البته در این پژوهش از فرم تجدید نظر شده که در ایران توسط بشیری هنجار یابی شده و دارای شصت ودو سوال می باشد استفاده شده است. نمره گذاری گزینه ها به این صورت انجام می شود که نمره یک برای کاملا مخالف تا نمره پنج برای کاملا موافق در نظر گرفته می شود و پانزده سوال نیز بطور معکوس نمره گذاری می شود که عبارتند از( عبارات شماره ۴،۱۲،۲۶،۳۰،۳۵،۴۰،۴۹ ،۵۲،۵۴ ،۵۵ ،۵۹ و۶۰ این پرسشنامه دارای پنج خرده مقیاس اصلی شامل هفت گویه برای مشخص کردن تعلق – علاقه اجتماعی ( عبارات شماره ی ۱، ۶، ۲۱،۲۲،۲۹ ،۳۴ ،۵۴ و ۱۰گویه کنار آمدن ( عبارات شماره ۱۷، ۲۶، ۳۰، ۳۵، ۴۰،۴۴،۴۹ ،۵۲ ،۵۳ ،۵۹) هشت گویه مسئولیت پذیری ( عبارات شماره ۳، ۸، ۱۳، ۱۸، ۲۳، ۲۷، ۳۲، ۳۶، ) هفت گویه نیاز به تایید ( عبارات شماره ی ۹، ۱۱، ۱۴، ۱۶، ۱۹، ۲۴، ۲۸، )و پنج گویه محتاط بودن ( عبارات شماره ی ۵، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰) و پنج خرده مقیاس فرعی حمایتی که عبارتند از شش گویه سخت گیری ( عبارت شماره ی ۴، ۲۵، ۳۱، ۳۲، ۳۹، ۶۱، ) شش گویه مستحق بودن ( عبارت شماره ی ۲، ۷، ۴۲، ۴۳، ۴۸، ۵۸، ) سه گویه مورد علاقه ی همه بودن ( عبارات شماره ۴۱، ۵۱، ۵۶) پنج گویه برای مشخص کردن کوشش برای رسیدن به کمال ( عبارات شماره ی ۳۷، ۳۸، ۴۶، ۴۷، ۵۷) ملایمت (عبارات شماره ی ۵۰، ۴۵، ۵۵، ۶۰، ۶۲) می باشد .
پایایی واعتبارپرسشنامه ی BASIS-A
سازندگان آزمون برآوردهای مربوط به همسانی درونی این ابزار را در مورد پنج مقیاس اصلی با ضرایب آلفا در طیفی میان ۸۲/۰تا ۸۷/۰گزارش کرده اند . همچنین ضریب های آزمون باز آزمون بین ۸۱/۰ تا ۹۰/۰ بوده است. پرسشنامه فوق در ایران توسط بشیری ۱۳۸۶ برروی ۵۱۳ جوان ۱۸ تا ۴۰ ساله ی شهرتهران هنجاریابی شده وپنج عامل نسخه اصلی را در نمونه ایرانی معتبر گزارش کرده است . در این پژوهش برای محاسبه ضریب پایانی از روش باز آزمایی و همسانی درونی استفاده شد و برای پنج مقیاس اصلی بین ۵۷/۰ تا ۷۶/۰ برآورد شده است . جهت بررسی اعتبار پرسشنامه از اعتبار صوری (محتوایی ) و سازه استفاده شد و با نظر سنجی از متخصصین پنج عامل اصلی استخراج شده و همبستگی بالایی ( ۷۵/۰) بین عامل های بدست آمده با عامل های پرسشنامه اصلی گزارش شده است .
پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت
در الگوی پنچ عاملی شخصیت، روان رنجوری بیانگر بعدی از شخصیت است که به تمایل و آمادگی برخی افراد در تجربه هیجانهای منفی شامل اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، کمرویی، شتابزدگی و آسیب پذیری اشاره دارد. گرچه همه ما این احساسات را بارها تجربه کردهایم اما افرادی که روان رنجوری دارند این هیجانها را به طور مکرر و نسبتاً شدید تجربه میکنند. چنین اشخاصی بیشتر نگران رویدادهای نامطلوب و منفی در آینده هستند و درباره خود و دیگران دیدگاهی منفی و بدبینانه دارند. علائم روان رنجوری خبر از بحرانهای درونی میدهند که به شیوههای لازم جواب نگرفتهاند و رنجهایی که از این راه حادث میشوند ناشی از تلاشهای نامعقول (به معنی رفتارها ، افکار و احساسات نا کارآمد) افراد روان رنجور است که برای از بین بردن، نادیده انگاشتن و یا فرار از بحرانهایشان صورت میدهند. ابزارهای متعددی برای ارزیابی پنج عامل بزرگ شخصیت ساخته شده است. برخی از این ابزارها مانند پرسشنامه ۲۴۰ گویه ای NEO-PI-R ( کوستا و مک کری، ۱۹۹۲؛ به نقل از خرمایی، ۱۳۸۵) به صورت گسترده مورد استفاده بوده است. لیکن در فعالیت های پژوهشی استفاده از این ابزارها به سبب تعداد زیاد گویه ها معمولاً دشوار بوده است. لذا در سال های اخیر محققین تلاش داشته اند تا فرم ها یا پرسشنامه هایی کوتاه برای ارزیابی پنج عامل بزرگ شخصیت بوجود آورند. برای مثال کوستا و مک کری، ( ۱۹۹۲؛ به نقل از خرمایی، ۱۳۸۵)، پرسشنامه ای ۶۰ گویه ای به عنوان NEO-FFI با انتخاب پرسشنامه شخصیتی NEO-PI-R می سازند. گلدبرگ (۱۹۹۲) مقیاس صفتی ۱۰۰ گویه ای، سایوسر[۴۰] ( ۱۹۹۴) مقیاس ۴۰ گویه ای، جان دانوهیو و کتل[۴۱] ( ۱۹۹۱؛ به نقل از خرمایی، ۱۳۸۵) پرسشنامه ۴۴ گویه ای و هندریکس[۴۲] ( ۱۹۹۷) پرسشنامه ۱۰۰ گویه ای ( FFPI ) را ارائه می دهند.گلدبرگ( ۱۹۹۹ ، به نقل از خرمایی، ۱۳۸۵) بر اساس تحلیلی که بر روی مجموع ۱۲۵۲ گویه از میان مجموعه گویه های شخصیتی رایج در جهان ( IPIP )[43] و همچنین پرسشنامه های شخصیتی موجود انجام داده است، چهار پرسشنامه شخصیتی پیشنهاد می دهد. از این تعداد یک پرسشنامه ۱۰۰ گویه ای و یک پرسشنامه ۵۰ گویه ای با توجه به مدل مک کری و کوستا ( ۱۹۹۶) با تحلیل پرسشنامه های موجود ساخته شد و یک پرسشنامه یکصد گویه ای و ۵۰ گویه ای بر اساس مدل تحلیل واژگانی از مجموعه گویه های شخصیت رایج در جهان ( IPIP) تهیه شد. در این پژوهش از پرسشنامه شخصیت ۴۶ گویه ای ( گلدبرگ، ۱۹۹۹؛ به نقل از خرمایی، ۱۳۸۵) به جهت اختصار و شاخص های روان سنجی مناسب تر آن استفاده شده است. گلدبرگ شواهدی برای روایی و پایایی این ابزار ارائه نموده است. در این پرسشنامه برای ارزیابی هر یک از پنج عامل بزرگ شخصیت ۱۰ گویه مثبت و منفی وجود دارد. برای سنجش عامل روان نژندی ( ثبات هیجانی) گویه هایی مانند « در مورد کارها دلشوره و نگرانی دارم» و « بندرت غمگین و نگران می شوم» آمده است. برای ارزیابی عامل برون گرایی گویه هایی مانند « از در میان جمع بودن احساس رضایت و دلخوشی می کنم» و یا « زیاد حرف می زنم» و برای ارزیابی عامل وظیفه مداری گویه هایی مانند « در کارهایم دقیق و موشکاف هستم» و یا « نظم و ترتیب را دوست دارم وجود دارد». مثال هایی از عامل گشودگی در تجربه گویه هایی مانند قوه تخیل قوی دارم و ایده های زیادی در ذهن دارم است و در نهایت گویه هایی مانند احساس علاقه اندکی به دیگران می کنم و یا با احساسات دیگران همدلی و همدردی می کنم برای ارزیابی عامل توافق پذیری مورد استفاده قرار می گیرد ( پیوست . ۱). درجه بندی این ویژگی ها براساس مقیاس پنج درجه ای است که در مورد گویه های مثبت با انتخاب گزینه کاملاً درست نمره ۵ و با انتخاب گزینه کاملاً نادرست نمره ۱ تعلق می گیرد. گویه های منفی به صورت عکس نمره گذاری می شوند ( به جدول ۲-۳ نگاه کنید ). حداکثر نمره آزمودنی در هر عامل ۵۰ و حداقل نمره اکتسابی ۱۰ خواهد بود.
جدول ۳-۱خرده مقیاس های پنج عامل شخصیتی
نام خرده مقیاس | تعداد گویه | شماره گویه |
- روان نژندی | ۱۰ | ۴، ۹+، ۱۴، ۱۹+، ۲۳، ۲۸، ۳۳، ۳۷، ۴۱، ۴۵ |
- گشودگی در تجربه | ۱۰ | ۵،۱۰+ ، ۱۵، ۲۰، ۲۴، ۲۹+ ، ۳۴ ، ۳۸، ۴۲، ۴۶ |
- وظیفه مداری |