هدف از اجرای این تست اندازهگیری تعادل ایستا است. آزمودنی بدون کفش روی سطحی صاف میایستد، دستها را روی مفصل ران گذاشته، سپس پای غیرتکیهگاه (پای برتر) را مجاور زانوی پای تکیهگاه (پای غیر برتر) قرار میدهد. آزمودنی مدتی این وضعیت را تمرین میکند. سپس پاشنه را بلند کرده تا تعادل را روی انگشتان پا برقرار سازد (تصویر ۳-۵۲). از زمانی که آزمودنی پاشنه را از روی زمین بلند کند، کرنومتر شروع به کار میکند. مدت زمانی که آزمودنی بتواند این حالت را حفظ کند، به عنوان امتیاز او محاسبه میگردد. آزمون مذکور ۳ مرتبه با فاصله استراحت یک دقیقه بین هر بار اجرای آزمون، انجام میشود و بهترین کورد به عنوان امتیاز فرد ثبت میگردد (پیوست ۳).
با هر کدام از خطاهای زیر کرنومتر متوقف میشود.
-
- دستها از روی ران برداشته شوند
-
- پای تکیهگاه در هر جهتی نوسان کند
-
- پای غیر تکیهگاه تماسش را با زانو از دست بدهد
-
- پاشنه پای تکیهگاه زمین را لمس کند
شکل ۵۲٫۳٫ نحوه اجرای تست لک لک
تعادل پویا، زمان نشستن و رفتن (T.G.U.G)
هدف از اجرای این تست اندازهگیری تعادل ایستا است. این آزمون شامل ۶ مرحله میباشد که آزمودنی باید مراحل ششگانه آن را پشت سر هم انجام دهد. برای انجام این آزمون ابتدا یک صندلی بدون دستگیره را به فاصله ۳ متری از یک مانع (پایان مسیر) قرار میدهیم (تصویر ۳-۵۳). از آزمودنیها میخواهیم در سریعترین حالت ممکن و بدون دویدن این آزمون را اجرا کنند. مراحل انجام آزمون به شرح زیر است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
- بلند شدن از روی صندلی
-
- طی کردن مسیر ۳ متری مشخص شده
-
- چرخیدن دور مانع
-
- برگشت مسیر ۳ متری در مرحله ۲
-
- چرخیدن دور صندلی
-
- نشستن روی صندلی
-
-
فرد با شنیدن فرمان رو حرکت کرده و آزمونگر زمان را از آغاز تا پایان حرکت محاسبه می کند. مدت زمانی که آزمودنی بتواند این آزمون را اجرا کند به عنوان امتیاز او محسوب می گردد. آزمون مذکور ۳ مرتبه با فاصله استراحت ۳ دقیقه بین هر بار اجرای آزمون، انجام می شود.
شکل ۵۳٫۳٫ نحوه اجرای تست زمان نشستن و برخاستن
۳٫۷٫۳٫ نحوه اندازه گیری ویژگی های روانی
پرسشنامه سلامت عمومی[۳۶] (GHQ-28)
این پرسشنامه که توسط گلدبرگ ساخته شده، از جمله شناخته شدهترین ابزارهای غربالگری اختلالات روانی است که به صورت فرمهای ۱۲، ۲۸، ۳۰ و ۶۰ در دسترس میباشد. در این مجموعه، فرم ۲۸ سؤالی آن ارائه شده است که سؤالهای آن در بر گیرندهی چهار خرده مقیاس میباشد که هر یک از آنها خود شامل ۷ سؤال است. سؤالهای ۷-۱ مربوط به مقیاس علائم جسمانی و وضعیت سلامت عمومی، سؤال ۱۴-۸ مربوط به مقیاس اضطراب، سؤال ۱۵ تا ۲۱ مربوط به مقیاس اختلال عملکرد اجتماعی، و سؤالهای ۲۸-۲۲ نیز مربوط به مقیاس افسردگی میباشند.
روش نمره گذاری
دو نوع شیوه نمره گذاری برای این آزمون وجود دارد. یکی روش سنتی است که گزینه ها به صورت (۰-۰-۱-۱) نمره داده میشوند و حداکثر نمره فرد برابر ۲۸ خواهد بود. روش دیگر نمره گذاری، روش لیکرتی است که گزینه ها به صورت (۰-۱-۲-۳) نمره داده میشوند. حداکثر نمره آزمودنی با این روش در پرسشنامه مذکور ۸۴ خواهد بود. در این پژوهش از روش لیکرتی استفاده شده است. نمره بالاتر نشانگر سلامت روانی پائینتر است.
اعتبار و پایائی آزمون GHQ-28
پرسشنامه حاضر استاندارد بوده و در جمعیتهای مختلفی در ایران و کشورهای مختلف هنجاریابی شده است. در یک مطالعه این پرسشنامه هم زمان با یک آزمون موازی (MHQ) سنجیده شد که ضریب همبستگی دو آزمون ۵۵ بوده و ضرایب همبستگی بین خرده آزمونهای این پرسشنامه با نمره کل بین ۷۲/۰ تا ۸۷/۰ بود که بیانگر اعتبار بالای آن میباشد. این مطالعه بر روی جامعه آماری دانشجویی اجرا شده است. هم چنین این آزمون از پایائی بالایی برخوردار است که مقدار آلفا محاسبه شده برای کل گویه های آن ۹۰/۰ میباشد.
پرسشنامه پنج عاملی شخصیت NEO-FFI
پرسشنامه مورد نظر فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی شخصیت است. فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی شخصیت از فرم تجدید نظر شده پرسشنامه پنج عاملی بزرگ که توسط مک کری و کوستا تهیه گردیده است. این پرسشنامه عاملهای روان آزرده گرایی، برونگرایی، پذیرا بودن، توافقی بودن و مسئولیت پذیری را اندازهگیری می کند. عوامل ۵ گانه، اساسی ترین ابعاد شخصیت را تحت صفات مشخص نشده هم در زبان طبیعی و هم در پرسشنامههای شخصیتی ارائه میدهند. تحقیقات متعددی نشان میدهد که این عوامل جامع بوده و میتوانند شخصیت افراد را در جهات گوناگون تبیین نمایند.
تعداد سؤالات انتخابی این پرسشنامه ۶۰ سؤال بوده و جواب سؤالات به صورت ۵ گزینه ای است. گزینه کاملاً مخالفم نمره ۰، مخالفم نمره ۱، نظری ندارم نمره ۲، موافقم نمره ۳ کاملاً موافقم نمره ۴ دریافت میکنند. سؤالات مربوط به هر مقیاس در زیر بیان شده است و سؤالات داخل پرانتز به صورت معکوس نمره گذاری میشوند.
روان آزرده گرایی= ۱،۱۱،۶،(۱۶)،۲۶،۲۱،(۳۱)،۴۱،(۴۶)،۵۶،۵۱
برونگرایی= ۷،۲،(۱۲)،۲۲،۱۷،(۲۷)،۳۲،(۴۲)،۵۲،۴۷،(۵۷)،
پذیرا بودن= (۳)،(۸)،۱۳،)۱۸)،(۲۳)،۲۸،(۳۳)،(۳۸)،۴۳،(۴۸)،۵۸،۵۳٫
توافقی بودن= ۴،(۹)،(۱۴)،۱۹،(۲۴)،(۲۹)،۳۴،(۳۹)،(۴۴)،۴۹،(۵۴)،(۵۹)
مسئولیت پذیری= ۵،۱۰،(۱۵)،۲۵،۲۰،(۳۰)،۴۰،۳۵،(۴۵)،۵۰،(۵۵)،۶۰٫
پرسشنامه NEO-FFI در ایران توسط گروسی (۱۳۷۷) هنجاریابی شده است. اعتبار این پرسشنامه با بهره گرفتن از روش آزمون- آزمون مجدد در مورد ۲۰۸ نفر از دانشجویان به فاصله ۳ ماه به ترتیب ۸۳/۰و ۷۵/۰ و ۸۰/۰ و ۷۹/۰ و ۷۹/۰ برای عوامل روان آزرده گرایی، برونگرایی، پذیرا بودن، توافقی بودن و مسئولیتپذیری به دست آمده است (پیوست ۴).
۴٫۷٫۳٫ روش اجرای تست فیزیولوژیکی
دوی ۵۴۰ متر
هدف از اجرای این آزمون سنجش و اندازهگیری استقامت عمومی (قلبی- عروقی) فرد است. وسایل مورد نیاز جهت انجام آزمون زمین صاف و مسطح ، زمانسنج یا کرونومتر، برگ ثبت نتایج و یک نفر یار کمکی جهت شمردن تعداد دورها یا مسافت میباشد.
مدت زمان سپری شده برای طی کردن مسافت ۵۴۰ متر به عنوان ملاک سنجش و اندازه گیری استقامت عمومی فرد قرار میگیرد. با شروع حرکت آزمودنی از پشت خط استارت، زمان سنج به کار میافتد و با گذشتن آزمودنی از خط پایان، زمانسنج متوقف میشود. زمان سپری شده بر حسب دقیقه ثبت میشود.
۵٫۷٫۳٫ ارزیابی ناهنجاریها
انحراف جانبی ستون مهرهها
فرد پشت به صفحه شطرنجی طوری میایستد که آزمونگر یکی از خطهای عمودی صفحه را به عنوان خطی که بدن را به دو نیمه راست و چپ تقسیم میکند انتخاب کند. میزان انحراف ستون مهره های فرد از این خط تعیین کننده درجه انحراف جانبی ستون مهره ها است.