(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده:
این پژوهش با هدف سنجش امکانات موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان، اعم از منابع اطلاعاتی و امکانات موجود جهت ارائه خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات از طریق پست الکترونیکی به اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، انجام گردید. سیستم «اشاعه گزینشی اطلاعات» سیستمی است که با آگاهی از علایق موضوعی کاربران به صورت تمام خودکار می تواند کلیه پایگاه های اطلاعاتی موجود در مرکز اطلاع رسانی را پس از هر بار روزآمد شدن جستجو کرده و مدارک مرتبط با نیاز اطلاعاتی کاربران را به پست الکترونیکی آنها ارسال کنند. روش این پژوهش به صورت پیمایشی-توصیفی است و ابزارهای گردآوری داده ها برای شمارش منابع موجود در کتابخانه مرکزی به روش مشاهده و جهت جمع آوری اطلاعات از اعضای هیات علمی از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه پژوهش عبارت بودند از کلیه منابع چاپی و غیرچاپی کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان ، کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر که به عنوان مربی، استادیار، دانشیار، استاد و در دانشگاه علوم پزشکی همدان مشغول به تدریس هستند که تعداد آنها 250 نفر می باشد و پرسشنامه در بین آنها توزیع گردید که از این تعداد فقط 150 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که امکان بازیابی مقالات مجلات فارسی از سال 1377 به صورت تمام متن وجود دارد و نیز اطلاعات کتابشناختی کل کتابهای لاتین، تمام پایگاه های اطلاعاتی تمام متن که دانشگاه علوم پزشکی آنها را خریداری نموده از طریق سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان قابل جستجو و بازیابی می باشند. کل اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان برای بازیابی اطلاعات مورد نیاز خود از اینترنت استفاده می کنند و 99% نیز دارای پست الکترونیکی هستند، 7/30% از جامعه پژوهش درگذشته از خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات استفاده کرده اند و 3/35% نیز مایل به ساخت پروفایل پژوهشی و دریافت اطلاعات به صورت تمام خودکار می باشند، در این راستا 3/69% از اعضای هیات علمی ترجیح می دهند که ابتدا چکیده و اطلاعات کتابشناختی منابع بازیابی شده را دریافت و مطالعه کنند و سپس اصل منابع مرتبط را درخواست نمایند. با در نظر گرفتن یافته های پژوهش و تمایلات اعضای هیات علمی و نیز منابع اطلاعاتی و پایگاه های اطلاعاتی موجود در کتابخانه مرکزی، امکان برقراری سیستم ارسال خودکار اطلاعات جهت ارائه خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات فراهم می باشد.
واژه های کلیدی: امکان سنجی، اشاعه گزینشی اطلاعات، اعضاءهیات علمی
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسأله . 3
1-2-1 تعریف عملیاتی. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش . 4
1-4 – اهداف . 4
1-4-1 هدف کلی. 4
1-4-2 اهداف ویژه . 5
1-5- پرسش های اساسی پژوهش. 5
1-6 متغیرهای اساسی پژوهش. 6
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
2-1- اشاعه اطلاعات 8
2-1-1 مقدمه . 8
2-1-2 کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان .9
2-1-3 تعریف اشاعه اطلاعات .10
2-1-4 ضرورت و اصول اشاعه اطلاعات 11
2-1-5 انواع بهره گیران از خدمات اطلاعاتی 13
2-1-6 تحقق خدمات اشاعه . 15
2-1-6-1 انواع خدمات اشاعه اطلاعات بر اساس منابع اطلاعاتی 16
2-1-6-1-1 خدمات اشاعه مشاوره ای. 16
2-1-6-1-2 خدمات میز امانت. 17
2-1-6-1-3 امانت بین کتابخانه ای. 18
2-1-6-1-4 امانت مجلات 18
2-1-6-1-5 تهیه کپی 19
2-1-6-1-6 انتقال از راه دور. 20
2-1-6-2 اشاعه منابع اطلاعاتی ردیف دوم. 20
2-1-6-2-1 خدمات ارجاعی. 20
2-1-6-2-2 خدمات آگاهی رسانی جاری 21
2-1-6-2-3 فهرست سفارشات. 21
2-1-6-2-4 بولتن فهرست مندرجات 22
2-1-6-2-5 بولتن اطلاعات کتابشناختی 22
2-1-6-2-6 نمایه ها 22
2-1-6-2-7 خدمات کاوش گذشته نگر. 23
2-1-6-2-8 خدمات مرجع 23
2-1-6-2-9 خدمات پاسخ گویی به سوالات. 24
2 -1-6-2-10 بانک داده ها. 24
2-1-6-2-11 تحلیل اطلاعات 25
2-1-6-2-12 تثبیت اطلاعات 25
2-1-6-2-13 ارزیابی اطلاعات 25
2-1-6-2-14 بسته بندی دوباره اطلاعات. 26
2-1-6-3 اشاعه منابع اطلاعاتی ردیف سوم 26
2-1-6-3-1 خدمات ارتباطی. 26
2-1-6-3-2 اطلاعات خبری (اطلاعات صریح) 27
2-1-6-3-3 اشاعه از طریق ارتباط مستقیم 27
2-1-6-3-4 رسانه های گروهی. 28
2- 2 اشاعه گزینشی اطلاعات. 28
2-2-1 مقدمه. 28
2-2-2 ایجادپرونده 30
2-2-3 مفهوم ربط 33
2-2-4 بازیافت ناخواسته 34
2-2-5 تطبیق دادن. 35
2-2-6 اطلاع دهی. 36
2-2-7 بازخورد. 36
2-2-8 بازنگری و بهنگام کردن پرونده . 36
2-2-9 اجرا. 37
2-2-10 سایر پالایشها 37
2-2-11 انتقال و ذخیره داده ها 37
2-2-12 جستجو توسط کاربر نهایی. 38
2-2-13 مدیریت یکپارچه اطلاعات. .39
2-2-14 خدمات اطلاعات پردازش شده40
2-2-15 مثالی موفق از اشاعه گزینشی اطلاعات41
2-2-16 تحویل اطلاعات43
2-2-16-1 اصول.43
2-2-16-2 پست الکترونیک44
2-2-16-3 ابزار گروهی، اینترنت، اینترانت، اکسترانت .44
2-2- 17 خدمات پشتیبانی. 48
2-2-18 بازخورد بهره گیران و ارزیابی خدمات 48
2-2-19 مشکلات اشاعه. 49
2-3 پیشینه پژوهش. 50
2 -3-1 پیشینه پژوهش در ایران. . 50
2-3-2 پیشینه پژوهش در خارج از ایران. 52
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه . 61
3-2- روش انجام پژوهش 61
3-3- جامعه پژوهش 61
3-4- روش گردآوری و تجزیه تحلیل داده ها 62
3-5- محدودیتهای پژوهش. 62
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه 64
4-2- تجزیه و تحلیل اطلاعات 64
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-پاسخ به سوالات اصلی پژوهش96
5-2- بحث و نتیجه گیری 100
5-3- پیشنهادات پژوهش101
5-4- پیشنهادات برای پژوهش های آینده.101
منابع و مآخذ