(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
پژوهش حاضر به ارزیابی کیفیت برنامه های درسی رشته علوم تربیتی (گرایش مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی) در مقطع کارشناسی از دیدگاه دانشجویان واعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 90-89 پرداخته است.برای دستیابی به هدف پژوهشی این سوال مطرح است که کیفیت برنامه های درسی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی با توجه به عناصر نه گانه فرانسیس کلاین از چه میزان مطلوبیتی برخوردار است؟ تحقیق حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- پیمایشی می باشد.در جمع آوری اطلاعات از ابزار اندازه گیری پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه :
الف. اعضای هیات علمی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی
ب. دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی
برای نمونه گیری در این پژوهش از جدول کرجسی ومورگان(1970) استفاده شده است.برای تجزیه وتحلیل اطلاعات پرسشنامه از روش های آماری توصیفی واستنباطی استفاده شده است.
نتایج تحقیق در عناصر مورد ارزیابی نشان داد که اساتید عناصر(فعالیت های یادگیری،روش های تدریس،زمان،مواد ومنابع،گروهبندی،مکان وارزشیابی را در سطح نسبتا مطلوب وعناصر هدف ومحتوا را نامطلوب ارزیابی کردند در حالیکه دانشجویان تنها عنصر زمان را نسبتا مطلوب ارزیابی نموده وهشت عنصر دیگررا نامطلوب ارزیابی کردند.همچنین بین نظرات اساتید ودانشجویان درعناصر(راهبردهای تدریس،زمان،مواد ومنابع،مکان وارزشیابی)تفاوت معنی داری وجود داشت.
واژگان کلیدی :ارزیابی،کیفیت،برنامه درسی،مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی،آموزش عالی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : طرح پژوهش
مقدمه ——————————————————————– 2
بیان مساله ——————————————– 3
اهمیت و ضرورت تحقیق—–——————————— 7
هدف های تحقیق ———————————————————– 8
سؤال های تحقیق———————————————————— 9
تعاریف مفهومی وعملیاتی —————————————————– 11
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مبانی نظری
آموزش عالی ———————————————————————— 16
وظایف واهداف عمده آموزش عالی ———————————————- 17
تاریخچه آموزش عالی ——————————————————–19
رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ————————————–20
تاریخچه وسیر تحول رشته مدیریت آموزشی ———————————————– 20
رابطه رشته مدیریت آموزشی با سایر رشتهها ———————————————— 21
مدیریت آموزشی در ایران ————————————————————–22
مبانی نظری برنامه درسی —————————————————————–24
روند تحولات برنامه درسی —————————————————————24
مفهوم برنامه درسی ——————————————————————– 27
عناصر برنامه درسی ——————————————————————- 31
عناصر نه گانه———————————————————————— 33
ملاک های تعیین اهداف ————————————————————— 35
ضرورت تدوین اهداف آموزشی ——————————————————– 36
منابع تعیین اهداف ——————————————————————– 36
ملاک های انتخاب محتوا ————————————————————- 37
ملاک های انتخاب روش های تدریس ————————————————— 41
رابطه عناصر برنامه درسی ————————————————————– 46
برنامه درسی در آموزش عالی ———————————————————- 47
اهداف برنامه درسی در آموزش عالی ————————————————— 48
سطوح برنامه های درسی در آموزش عالی ———————————————— 49
مبانی نظری کیفیت
تعاریف کیفیت —————————————————————— — 51
کیفیت در آموزش عالی ————————————————————— 54
مبانی نظری ارزیابی
مفهوم ارزیابی ————————————————————————-58
پیشینه ارزشیابی آموزشی ————————————————————– – 59
اهداف و نقش های ارزیابی ———————————————————— – 60
مفهوم ارزیابی برنامه درسی ———————————————————— 63
ارزیابی درونی ———————————————————————- 63
ویژگی های ارزیابی درونی ———————————————————— 65
تاریخچه کوتاهی از تحولات ارزشیابی برنامه درسی —————————————– 65
الگوهای ارزیابی ——————————————————————— 66
ارزشیابی کیفیت برنامه درسی ———————————————————–72
نقش ارزشیابی برنامه درسی در بهبود کیفیت برنامه های آموزش عالی ————————– 72
چالشها و موانع ارزیابی کیفیت در ایران ————————————————- 77
پیشینه پژوهش
پژوهش های داخلی —————————————————————– 79
پژوهش های خارجی —————————————————————- 85
خلاصه دانش ومطالعات موجود درباره موضوع وارائه چارچوب نظری تحقیق ——————-89
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
روش انجام پژوهش —————————————————————— 94
جامعه ونمونه آماری ——————————————————————94
نمونه پژوهش ———————————————————————– 95
ابزار پژوهش———————————————————————— 96
ویژگی های فنی ابزار —————————————————————- 97
شیوه تحلیل داده ها —————————————————————– 97
فصل چهارم: یافته های تحقیق
یافته های جمعیت شناختی تحقیق ——————————————————- 100
بررسی سوال شماره یک پژوهش ——————————————————- 104
بررسی سوال شماره دو پژوهش ——————————————————– 107
بررسی سوال شماره سه پژوهش ——————————————————– 110
بررسی سوال شماره چهار پژوهش —————————————————— 114
بررسی سوال شماره پنج پژوهش ——————————————————- 116
بررسی سوال شماره شش پژوهش —————————————————— 119
بررسی سوال شماره هفت پژوهش —————————————————— 122
بررسی سوال شماره هشت پژوهش —————————————————— 124
بررسی سوال شماره نه پژوهش ——————————————————–127
توصیف و تحلیل پرسشهای باز پاسخ ————————————————— 132
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
خلاصه یافته ها
سوال اول پژوهش —————————————————————— 135
سوال دوم پژوهش —————————————————————– 136
سوال سوم پژوهش —————————————————————– 138
سوال چهارم پژوهش ————————————————————— 139
سوال پنجم پژوهش —————————————————————– 140
سوال ششم پژوهش —————————————————————– 142
سوال هفتم پژوهش—————————————————————— 143
سوال هشتم پژوهش—————————————————————– 144
سوال نهم پژوهش—————————————————————— 145
بحث—————————————————————————– 147
محدودیت های پژوهشی————————————————————- 149
پیشنهادات تحقیق——————————————————————- 149
پیشنهاد های پژوهشی—————————————————————-151
فهرست منابع ———————————————————————152
منابع فارسی————————————————————-152
منابع انگلیسی———————————————————-163
پیوست ها———————————————————————–