(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق 1
1-1مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله. 3
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق. 5
1ـ4 اهداف تحقیق. 6
1-4-1 اهداف اصلی 6
1- 5 چارجوب نظری تحقیق. 6
1-6 فرضیه های تحقیق. 9
1-7 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق. 9
1-7-1تعاریف مفهومی متغیرها 9
1-7-2 تعارف عملیاتی متغیرها 11
1-8 قلمرو تحقیق. 11
1-8-1 قلمرو موضوعی 11
1-8-2 قلمرو مکانی 12
1-8-3 قلمرو زمانی 12
1-9 جمع بندی 12
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق 13
2-1 مقدمه. 14
2-2 ماهیت و تعریف ریسک. 14
2-3 تعریف ریسک ادراک شده 15
2-4 انواع ریسک ادراک شده 16
2-4-1 ریسک مالی 16
2-4-2 ریسک اطلاعات شخصی 16
2-4-3 ریسک عملکردی 17
2-5 فلسفه مدیریت ریسک. 17
2-6 اهمیت و ضرورت مدیریت ریسک. 18
2-7 نظریه اقدام مستدل. 19
2-8 مروری بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده آجزن. 19
2-9 مدیریت ریسک یکپارچه. 21
2-10 ریسک ادراک شده و اهمیت آن. 28
2-11 گردشگر و ریسک ادراک شده 34
2-12 ابعاد ریسک ادراک شده 35
2-13 متغیرهای جمعیت شناختی و ریسک ادراک شده 41
2-14 تعریف گرشگری 45
2-15 تاریخچه گردشگری در جهان. 46
2-16 تاریخچه گردشگری در ایران. 47
2-17 اهمیت صنعت گردشگری 48
2-18 آثار گردشگری 49
2-18-1 اثرات اقتصادی 49
2-18-2 شهر و گردشگری 50
2-19 ضرورت برنامه ریزی و مدیریت گردشگری شهری 53
2-20 پیشینه مطالعاتی 55
2-20-1 مطالعات داخلی 55
2-20-2 مطالعات خارجی 57
2-21 جمع بندی و ارائه مدل مطالعاتی 63
فصل سوم روش اجرای تحقیق 65
3 ـ 1 مقدمه. 66
3 ـ 2 روش تحقیق. 67
3 ـ 3 جامعه و نمونه آماری 67
3 ـ 4 حجم نمونه. 68
3 ـ 5 روش و ابزار گردآوری داده ها 69
3-5-1 روش جمع آوری داده ها 69
3-5-2 ابزار جمع آوری داده ها 69
3 ـ 6 روایی ابزار تحقیق. 69
3 ـ 7 پایایی ابزار تحقیق. 70
3 ـ 8 روش تجزیه و تحلیل داده ها 71
3-9 جمع بندی 71
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 72
4 -1 مقدمه. 73
4-2آمار توصیفی 74
4-3 آمار استنباطی 85
4-3-1 آزمون نرمال بودن متغیرها 85
4-3-2 بررسی مدل اندازه گیری 85
4-3-2-1 بررسی پایایی 86
4-3-2-2 بررسی روایی سازه 92
4-3-3 مدل کلی 92
4-3-3-1 ضرایب مسیر. 93
4-3-3-2 آماره t 94
4-3-3-3 ضریب تعیین (R2) 95
4-3-4 بررسی فرضیه ها 98
4-4 جمع بندی 99
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 100
5-1 مقدمه. 101
5-2 نتایج آمار توصیفی 101
5-2-1 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 101
5-2-2 توصیف متغیر رفتار مقابله در برابر ریسک. 102
5-2-3 توصیف متغیر ریسک خدمات درک شده 102
5-2-4 متغیر هنجار خدمات درک شده 102
5-2-5 توصیف متغیر باورها در مورد خدمات 102
5-2-6 توصیف متغیر کنترل رفتار درک شده 102
5-2-7- توصیف متغیر رفتار مقابله در برابر ریسک درک شده 103
5-3 نتایج آزمون فرضیه ها 103
5-4 پیشنهادهای کاربردی تحقیق. 105
5-5 محدودیت های تحقیق. 106
5-6 پیشنهاداتی برای محققین آینده 107
منابع و مآخذ. 108
الف)منابع فارسی 108
الف)منابع انگلیسی 112
پیوست و ضمائم. 115
فهرست جداول
جدول 2-1: مطالعات انجام شده در خصوص انواع ریسک های ادراک شده 24
جدول4-1 : جنسیت پاسخگویان. 74
جدول 4-2 : سن پاسخگویان. 75
جدول 4-3 : تحصیلات پاسخگویان. 76
جدول 4-4 : سابقه پاسخگویان. 77
جدول 4-5 : تعداد پرسنل پاسخگویان. 78
جدول4-6: توصیف متغیر رفتار مقابله با ریسک. 79
جدول4-7: توصیف متغیر ریسک خدمات درک شده 80
جدول4-8: توصیف متغیر هنجار خدمات درک شده 81
جدول4-9: توصیف متغیر باورها درمورد خدمات 82
جدول4-10:توصیف متغیر کنترل درک شده 83
جدول4-11: توصیف متغیر رفتار مقابله در برابر ریسک درک شده 84
جدول 4-12: آزمون سنجش وضعیت توزیع متغیرهای تحقیق. 85
جدول 4-13: بارعاملی متغیر رفتار مقابله در برابر ریسک. 86
جدول 4-14: بارعاملی متغیر ریسک خدمات درک شده 87
جدول 4-15: بارعاملی متغیر رفتار هنجار های خدمات درک شده 88
جدول 4-16: بارعاملی متغیر باورها در مورد خدمات 88
جدول 4-17: بارعاملی متغیر کنترل درک شده 89
جدول 4-18: بارعاملی متغیر رفتار مقابله در برابر ریسک درک شده 89
جدول 4-19: مقادیر آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سازه های مدل 90
جدول 4-20: گزارش معیار روایی همگرا (AVE) 91
جدول 4-21: بررسی روایی سازههای تحقیق. 92
جدول 4-22: ضرایب مسیر سازه های تحقیق در حالت تخمین استاندارد. 93
جدول 4-23: آزمون معنیداری مسیرها 94
جدول 4-24: ضریب تعیین 95
جدول 4-25: بررسی فرضیه ها تحقیق. 98
فهرست نمودارها/ اشکال
شکل1-1: مدل مفهومی پژوهش 8
شکل 2-1: نظریه اقدام مستدل مارتین فیشبن و آیسک آجزن. 19
شکل 2-2: مدل رفتار برنامه ریزی شده اجزن. 21
شکل 2-3: مدل پیشنهادی یکپارچه سازی 29
شکل 2-4: بیثباتی سیاسی، خشونت و فرآیند شکل گیری تصویر ذهنی 33
شکل 2-5: مدل مطالعاتی پژوهش 64
نمودار4-1:جنسیت پاسخ دهندگان. 74
نمودار4-2:سن پاسخگویان. 75
نمودار4-3: تحصیلات پاسخگویان. 76
نمودار4-4: سابقه پاسخگویان. 77
نمودار4-5: تعداد پرسنل 78
نمودار4-6: توصیف متغیر رفتار مقابله با ریسک. 79
نمودار4-7: توصیف متغیر ریسک خدمات درک شده 80
نمودار4-8: توصیف متغیر هنجار خدمات درک شده 81
نمودار4-9: توصیف متغیر باورها درمورد خدمات. 82
نمودار4-10: توصیف متغیر کنترل درک شده 83
نمودار4-11: توصیف متغیر رفتار مقابله در برابر ریسک درک شده 84
شکل 4-1: ضرایب مسیر و بارهای عاملی متغیرهای تحقیق 96
شکل 4-2: آماره t / معنی داری مسیرها 97
شکل 4-3: مقدار آماره t در مدل پژوهش 98
چکیده
در فرایند تصمیم گیری سفر و انتخاب مقصد، کنترل رفتاری، هنجار و باورهای گردشگری نقش اساسی دارد و ریسک ادراک شده به عنوان بخشی از تصویر مقصد بر شکل گیری این تصویر تاثیر دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی درک ریسک خدمات و استراتژیهای مدیریت ریسک در آژانس های گردشگری استان گیلان می باشد. این پژوهش از حیث هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. روش این پژوهش در بین انواع مختلف روش های تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد، همچنین جامعه آماری، کلیه مدیران آژانسهای مسافرتی بخش گردشگری شهرهای توریستی بوده که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس و از جدول مورگان، تعداد اعضای نمونه از بین 120 نفر 92 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است، سپس دادههای جمع آوری شده با استفاده مدل سازی معادلات ساختاری با الگوریتم حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت. داده ها جمع آوری شده با نرم افزار spssوpls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد ریسک خدمات درک شده و باورها در مورد خدمات درک شده بر رفتار مقابله در برابر ریسک درک شده تاثیر ندارد درحالیکه هنجار های خدمات درک شده و کنترل رفتار درک شده بر رفتار مقابله در برابر ریسک درک شده تاثیر دارد، همچنین کنترل درک شده بر رفتار مقابله در برابر ریسک تاثیر دارد درحالیکه رفتار مقابله در برابر ریسک درک شده بر رفتار مقابله در برابر ریسک تاثیر ندارد.
کلید واژه ها: رفتار مقابله در برابر ریسک درک شده، هنجار های خدمات درک شده، ریسک خدمات درک شده
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1مقدمه
امروزه صنعت گردشگری در دنیا، یکی از منابع مهم درآمد و در عین حال از عوامل مؤثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان، حائز جایگاه ویژه ای است؛ از این رو بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت بین المللی اند. رشد و توسعه صنعت جهانگردی و در کنار آن ایجاد عوامل مساعد دیگر می تواند راه حل بسیار خوبی جهت جلوگیری از این مسائل باشد اما ازجمله اثرات استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در گردشگری را می توان مواردی مانند: جلوگیری از خروج ارز و جذر ارزهای خارجی، افزایش نرخ اشتغال و افزایش صادرات پنهان نام برد. در تحقیقات صورت گرفته ضعف عوامل زیر بنایی و زیر ساختی، مشکلات سیاسی و موانع فرهنگی از جمله مشکلات جذب گردشگر معرفی شده است و یکی از موانع موجود تصویر ذهنی و انگاره گردشگر نسبت به مقصد است. همچنین رفتار فرد بستگی به تصویر ذهنی وی دارد نه واقعیت عینی و فردی که تمایل به سفر دارد برای تصمیم گیری در مورد مقصد مورد نظرش شروع به جستجوی اطلاعات و کسب اطلاعات از منابع خاصی می کند.
محققان عرصه گردشگری به این نتیجه رسیده اند که گردشگران پیش از تصمیم به سفر در کنار تصویر نسبت به ریسک ادراک شده مقصد نیز توجه می کنند چرا که این ممکن است در ذهن مصرف کننده تصویری مثبت از مقصد باشد اما اگر تلقی آن ها به مقصد پر مخاطره باشد احتمال دارد از سفر به مقصد در آن زمان و یا برای