مهمترین تفاوت این پژوهش در روش انجام تحقیق میباشد که از روش داده بنیاد برای استخراج عوامل مؤثر استفاده شده است. روش داده بنیاد یک شیوه پژوهش کیفی است که بهوسیله آن با بهره گرفتن از یک دسته دادهها، نظریهای تکوین مییابد. به طوری که این نظریه در یک سطح وسیع، یک فرآیند، عمل یا تعامل را تبیین میکند. نظریه حاصل از اجرای چنین روش پژوهشی، نظریهای فرآیندی است.
در این پژوهش از طریق مصاحبه با خبرگان، ارتباط بین شماری از جنبههای برنامه ریزی شده از جمله اندازه سازمان، محصولات یا خدمات سازمان، استراتژی عمومی سازمانی و استراتژی مدیریت دانش سازمانی شناخته شده است. با توجه به روش تحقیق، کدگذاری فرایندی است برای طبقه بندی دادههای کیفی گردآوری شده از طریق مصاحبه و همچنین برای توصیف مفاهیم و جزئیات هر یک از دسته بندیها. در ابتدا کد گذاری باز انجام شده است، سپس با توجه به دادهها و جزئیات آنها، به گسترش دسته بندیهای اولیه میپردازیم. در نهایت تحقیق در جهت انتخاب بیشتر کدهایی که به طور سیستماتیک و با توجه به مفهوم اصلی استراتژی مدیریت دانش فراهم شدهاند، پیش میرود.
این مدل جهت انتخاب استراتژی مدیریت دانش برای سازمانها پیشنهاد شده است. در نهایت عوامل بدست آمده عبارتاند از: ساختار سازمانی، استراتژی سطح کل سازمان، فرایند/دپارتمانهای سازمان، نوع محصول سازمان، فرهنگ سازمان، میزان خلاقیت و نوآوری هر بخش از سازمان.
نتایج حاصل از این پژوهش توسط دو نفر از اساتید با تجربه مورد مطالعه و بازبینی قرار گرفته و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی دادهها نیز از طریق نشان دادن مسیر تصمیمات خود و همچنین قرار دادن تمامی دادههای خام، تحلیل شده، کدها، مقولهها، فرایند مطالعه، اهداف اولیه و سؤالها در اختیار اساتید راهنما و مشاور و با حسابرسی دقیق صاحب نظران درستی تمام گامهای تحقیق مورد تأیید قرار گرفت. علاوه بر این در تحقیق کنونی از روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته استفاده شده است.
کلمات کلیدی: مدیریت دانش، استراتژی مدیریت دانش
1-فصل اول :کلیات تحقیق 1
مقدمه. 1
1-1. بیان مسئله. 2
1-2. تشریح موضوع ، ضرورت و اهمیت تحقیق 2
1-3. سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته. 5
1-4. اهداف(کلی و جزئی) تحقیق 8
1-5. سؤالات یا فرضیههای تحقیق 8
1-6. در صورت کاربردی بودن طرح چه سازمانهایی می توانند از نتایج بدست آمده استفاده کنند. 8
1-7. روش شناسی تحقیق 9
1-7-1. روش تحقیق: 9
1-7-2. معرفی ابزار گردآوری اطلاعات و ویژگی های آن 9
1-7-3. محدوده تحقیق 10
1-7-4. جامعه آماری 10
1-7-5. نمونه آماری، تعیین اندازه ی نمونه و روش نمونه گیری 10
1-7-5.روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات. 11
1-8. تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی 12
1-9. سازمانهایی که در انجام پژوهش همکاری می کنند. 13
2-ادبیات تحقیق 14
مقدمه. 14
2-1. داده،اطلاعات، دانش و خرد. 15
2-1-1. داده 15
2-1-2. اطلاعات. 16
2-1-3: دانش 16
2-1-4. خرد. 17
2-1-5. هرم دانش 17
2-2.نقش و اهمیت دانش 18
2-3. انواع دانش 19
2-3-1.تقسیم بندی ارسطو. 19
2-3-2.دانش ضمنی و صریح 20
2-3-3. دانش شخصی و دانش سازمانی 20
2-3-4. تقسیم بندی کاربردی 21
2-4. منابع دانش 22
2-5. تاریخچهی مدیریت دانش 22
2-6.تعاریف مدیریت دانش 23
2-7.مدل های مدیریت دانش 24
2-7-1. مدل کلی ساختار نظام های مدیریت دانش 24
2-7-2. مدل راهبردی مدیریت دانش 25
2-7-3. مدل زنجیره دانش 25
2-8. ابزارهای مدیریت دانش 26
2-7.مزایای مدیریت دانش 28
2-8. فرایند مدیریت دانش 29
2-9. استراتژی مدیریت دانش 30
2-9-1. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس تمرکز بر دانش 30
2-9-1-1. ماتریس انواع دانش نوناکو و تاکوچی 30
2-9-1-2. مدل استراتژی مدیریت دانش هانسن 32
2-9-1-3. مدل فضای اطلاعاتی بویسوت. 33
2-9-1-4. تئوری دانشی سویبی 34
2-9-2. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس فرایندهای کسب و کار 35
2-9-2-1. کارل ویگو مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا 35
2-9-2-2.استراتژی مک کینزی و شرکا 35
2-9-3. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس نتایج نهایی 36
2-9-3-1. طبقه بندی تریسی و ویرسما بر اساس حوزه ارزشی 36
2-9-3-2. استراتژی دانشی زک. 37
2-9-4. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مدیریتی 38
2-9-4-1. طبقه بندی بهات. 38
2-9-5. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس رویکرد ترکیبی 39
2-9-5-1. طبقه بندی پیوستار مدیریت دانش بین نی 39
2-9-6. سایر طبقه بندی های استراتژی مدیریت دانش 40
2-10. عوامل موثر بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش 42
2-10-1. شاخصهای موثر بر موفقیت مدیریت دانش 42
2-10-1-1. فرهنگ 42
2-10-1-2. فرایندهای مدیریت دانش 43
2-10-1-3. ساختار فرایندهای سازمانی 43
2-10-1-4. رهبری 43
2-10-1-5. مدیریت منابع انسانی 44
2-10-1-6. فناوری اطلاعات. 44
2-10-2. شاخصهای موثر بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش 47
2-10-2-1. دانش آشکار و ضمنی 48
2-10-2-2. ساختار سازمانی 48
2-10-2-3. فرهنگ سازمانی 48
2-10-2-4. استراتژی عمومی کسب و کار 48
2-10-2-5. استراتژی مدیریت منابع انسانی 49
2-10-2-6. سطح بلوغ فناوری اطلاعات. 49
2-11.اصول مدیریت دانش 50
2-12. چالش ها و موانع پیاده سازی استراتژی مدیریت دانش 52
2-13. چارچوب نظری تحقیق 54
3-روش تحقیق 55
مقدمه. 55
3-1. روش تحقیق 56
3-2. انواع طبقه بندی روش تحقیق 56
3-2-1. انواع تحقیق براساس غایت و هدف. 56
3-2-2. انواع تحقیق از نظر رویکرد. 57
3-2-2-1. ویژگی های رهیافت کیفی 59
3-3-1. نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) 59
3-4. انواع طرح های پژوهشی به روش گراندد تئوری(نظریه داده بنیاد ) 60
3-5.گام های انجام پژوهش به روش گراندد تئوری 60