فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده . . 1
فصل اول کلیات پژوهش
-1-1مقدمه .3
-2-1بیان مسأله.4
-2-1-1اندازه موسسه حسابرسی 4
2-1-2 -شهرت حسابرس. 5
-2-1-3نحوه انتخاب حسابرس و روابط مالی با صاحبکاران 5
-2-1-4دوره تصدی حسابرس6
– -2-1-5چرخه عمر شرکت. 7
-3-1اهمیت و ضرورت انجام تحقیق7
-4-1جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق .8
-5-1سوال اصلی تحقیق. 8
-6-1اهداف مشخص تحقیق10
-1-6-1اهداف علمی تحقیق. . 10
-2-6-1اهداف کاربردی تحقیق. . . 11
-7-1فرضیه های تحقیق. 11
-8-1جامعه آماری 13
-9-1قلمرو تحقیق. .13
-10-1تعریف مفاهیم و متغیر های تحقیق. .14
-1-10-1کیفیت حسابرسی. .14
-2-10-1اندازه موسسه حسابرسی. . .14
-3-10-1دوره تصدی حسابرس. 15
-4-10-1تقلب. . . 15
-5-10-1تحریفات در برآوردهای حسابداری. 15
-6-10-1تحریفات در قوانین . .15
-7-10-1تحریفات در بکارگیری رویه های حسابداری .16
-8-10-1چرخه عمر شرکت .16
-11-1ساختار کلی تحقیق 18
-12-1خلاصه فصل 19
فصل دوم مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
-1-2مقدمه .21
-2-2پیشینه حسابرسی در ایران .22
-3-2نظارت بر حرفه حسابرسی. 24
-4-2تعریف کیفیت حسابرسی .25
-5-2.برداشت از کیفیت حسابرسی 25
-6-2.مفهوم کیفیت حسابرسی 27
-7-2کیفیت حسابرسی ، رویکردی صفر و یکی یا رویکردی طیف نگری؟29
-8-2کیفیت حسابرسی به عنوان یک طیف. .30
-1-8-2نهاده های حسابرسی. .30
-2-8-2فرایند حسابرسی.31
-3-8-2موسسات حسابرسی 31
-4-8-2صنعت حسابرسی و بازارهای حسابرسی .32
-5-8-2نهادها و ساز و کارها 33
-6-8-2پیامدهای اقتصادی ستانده های حسابرسی .33
-9-2نقش استانداردهای حسابرسی در کیفیت حسابرسی. 33
-10-2.انگیزه عرضه حسابرسی با کیفیت بالا 35
-1-10-2 میزان تجربیات حسابرسان .35
-2-10-2 دعاوی حقوقی .36
-3-10-2سرپرستی کار حسابرسی .36
-3-10-2 اندازه موسسات حسابرسی .36
-5-10-2 انگیزه کسب شهرت. 37
-6-10-2 تخصصگرایی .37
-7-10-2دوره تصدی حسابرس 38
-11-2کشف تقلب .38
-12-2مبانی کشف تقلب .40
-13-2تحریف های حسابداری 40
-14-2مسئولیت تقلب و تحریف. 41
-1-14-2مسئولیت مدیریت .41
-2-14-2مسئولیت حسابرس .42
-15-2مسئولیت اطلاع رسانی حسابرس ناشی از موارد تقلب و مشکوک به تقلب .42
-16-2ارتباط تحریف شناسایی شده با تقلب 43
-17-2خطر حسابرسی .44
-18-2اهمیت در حسابرسی. .47
-19-2رابطه بین اهمیت و خطر حسابرسی .48
-20-2چرخه عمر 49
-21-2پیشینه تحقیق. 50
-1-21-2پیشینه خارجی. .50
-2-21-2پیشینه داخلی 52
فصل سوم روششناسی تحقیق
-1-3مقدمه 56
-2-3روش تحقیق. .57
-3-3پرسش تحقیق. .57
-4-3فرضیه تحقیق .57
-1-4-3فرضیه اصلی تحقیق .57
-2-4-3فرضیههای فرعی تحقیق . .58
-5-3تعریف عملیاتی متغیر ها 59
-1-5-3کیفیت حسابرسی. .59
-1-1-5-3اندازه موسسه حسابرسی 59
-2-1-5-3دوره تصدی حسابرس. 60
-2-5-3تقلب(متغیر وابسته) . 60
-1-2-5-3تحریفات در برآوردهای حسابدا 60
-2-2-5-3تحریفات در قوانین. .60
-3-2-5-3تحریفات در بکارگیری رویه های حسابداری 61
-3-5-3چرخه عمر شرکت. .61
-6-3روش و ابزارتجزیه و تحلیل . 63
-7-3جامعه آماری 64
-8-3روش نمونه گیری. . 64
-9-3حجم نمونه آماری. . 65
-10-3روش جمع آوری داده ها . .66
-11-3خلاصه فصل. 66
فصل چهارم تحلیل یافتهها
-1-4مقدمه .68
-2-4آزمون نرمال بودن داده ها. .69
-3-4همبستگی بین متغیرها. .670
-4-4آزمون فرضیه ها .72
-1-4-4آزمون فرضیه اول 73
-2-4-4آزمون فرضیه دوم. 73
-3-4-4آزمون فرضیه سوم .74
-4-4-4آزمون فرضیه چهارم.75
-5-4-4آزمون فرضیه پنجم.75
-6-4-4آزمون فرضیه ششم.76
-7-4-4آزمون فرضیه هفتم77
-8-4-4آزمون فرضیه هشتم.77
-9-4-4آزمون فرضیه نهم78
-10-4-4آزمون فرضیه دهم79
-11-4-4آزمون فرضیه یازدهم79
-12-4-4آزمون فرضیه دوازدهم80
-13-4-4آزمون فرضیه سیزدهم81
-14-4-4آزمون فرضیه چهاردهم81
-15-4-4آزمون فرضیه پانزدهم82
-16-4-4آزمون فرضیه شانزدهم.83
-17-4-4آزمون فرضیه هفدهم83
-18-4-4آزمون فرضیه هجدهم84
-5-4خلاصه فصل 85
فصل پنجم نتیجهگیری ، بحث و پیشنهادات
-1-5مقدمه.89
-2-5تحلیل و تفسیر نتایج آزمون فرضیهها89
-3-5نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها.89
-4-5بحث ونتیجهگیری کلی.93
-5-5پیشنهادات تحقیق94
-1-5-5پیشنهادات حاصل از نتایج تحقیق. 94
-2-5-5پیشنهاد برای تحقیقات آتی. 95
فهرست منابع و ماخذ .96
چکیده:
این پژوهش به بررسی تاثیر کیفیت حسابرس بر مکانیزم کشف تقلب در واحدهای صاحبکار با تاکید بر چرخه عمر شرکت در شرکت های عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. جهت بررسی کیفیت حسابرس از دو مولفه اندازه موسسه حسابرسی و دوره تصدی حسابرس استفاده شده است، و تقلبهای کشف شده در سه گروه، شامل تقلب در برآوردهای حسابداری، تقلب در رویه های حسابداری و تقلب در قوانین طبقه بندی و در طول مراحل عمر شرکت (مرحله رشد، بلوغ و افول) بررسی شده است. این پژوهش تعداد 108شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1384 تا 1392 مورد مطالعه قرار گرفتند. و جهت آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون خطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در حالت کلی بین کیفیت حسابرس و مکانیزم کشف تقلب در تمام مراحل عمر شرکت رابطه معنی دار منفی وجود دارد.
کلمات کلیدی:کیفیت حسابرس، اندازه حسابرس، دوره تصدی حسابرس، تحریفات حسابداری، چرخه عمر شرکت
فصل اول
کلیات پژوهش
سرفصل مطالب
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
روش تحقیق
قلمرو تحقیق
سوالات و فرضیه های تحقیق
جامعه آماری
نحوه گردآوری اطلاعات
تعریف مفاهیم و واژگان
ساختارکلی تحقیق
خلاصهای از فصلهای ارائه شده
-1-1مقدمه
گسترش روز افزون واحدهای اقتصادی، توسعه فناوری ارتباطات و وجود تضاد منافع، نیازهای نظارتی را به وجود می آورد. مسئله جهانی شدن اقتصاد و انقلاب اطلاعات، کنترل را حتی از دست دولت ها خارج کرده است. که این شرایط و اتفاق های جهانی از جمله بحرانهای اقتصادی منجر به پررنگ تر شدن نقش اساسی گزارش های مالی قابل اعتماد و با کیفیت شده است. در این محیط، استفاده کنندگان برای تصمیم گیری به اطلاعات مختلفی از جمله اطلاعات مالی در باره بنگاه های اقتصادی نیاز دارند[1]. صورت های مالی به عنوان مهم ترین مجموعه اطلاعات مالی محسوب می شود. اما مسئله مهم تردید در مورد قابلیت اتکای اطلاعات مذبور است که از تضاد منافع بین مدیران شرکت و سرمایه گذاران ناشی می شود. بر اساس نظریه مباشرت (نمایندگی) روابط بین افراد متشکل از مجموعه قراردادهاست که در آن طرفین ملزم به رعایت مفاد قرارداد می باشند. عدم هم سویی منافع بین طرفین قرارداد و منطق اقتصادی هر یک از طرفین قرارداد انتظار می رود که مدیر در راستای بهینه کردن منافع خود مبادرت به اقداماتی کند که تضییع حق مالک را در بر داشته باشد[2]. برای اجتناب یا حداقل کردن چنین تضادی، مالک می تواند به سیستم نظارتی متوسل شود. حسابرسی صورتهای مالی از منافع مالکان و سهامداران با فراهم کردن اطمینان معقول در این مورد حمایت می کند که صورت های مالی عاری از تحریفات با اهمیت است یا خیر. علاوه بر تضاد منافع مسائل دیگری از قبیل عدم دسترسی مستقیم استفاده کنندگان به اطلاعات موجب تقاضا برای خدمات حسابرسی مستقل شده است. در واقع نقش حسابرسی ارزیابی کیفیت اطلاعات برای استفاده کنندگان است. پژوهش حاضر تلاشی در جهت بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و کشف تقلب در واحد های صاحبکار با تاکید بر چرخه عمر شرکت می باشد.