است)
چکیده 1
فصل اول ( بیان مسئله) 2
1-1مقدمه 3
1-2 موضوع تحقیق 5
1-3 بیان مسئله 5
1-4 ضرورت و اهمیت موضوع 11
1-5 اهداف تحقیق 14
1-5-1 اهداف اصلی 14
1-5-2 اهداف فرعی 14
1-6 سوالات تحقیق 15
1-6-1 سوال اصلی تحقیق 15
1-7 متغیرهای تحقیق 16
1-8 قلمرو تحقیق 17
1-8-1 قلمرو مکانی 17
1-8-2 قلمرو زمانی 17
1-9 تعریف واژه ها و اصطلاحات 17
1-9-1 تعاریف نظری متغیرها 17
1-9-2 تعاریف عملیاتی متغیرها 20
1-10 خلاصه فصل 22
فصل دوم ( ادبیات موضوع) 23
2-1 مقدمه 24
2-2 مبانی نظری هوش معنوی 25
2-2-1 تاریخچه هوش معنوی 25
2-2-2 هوش 26
2-2-3 معنویت 27
2-2-4 تعریف هوش معنوی 29
2-2-5 هوش معنوی و سلامت روانی 31
2-2-6 مقایسه افراد به لحاظ هوش معنوی 32
2-2-7 رشد هوش معنوی 33
2-2-8 مدلهای هوش معنوی 34
2-2-9 ابعاد هوش معنوی 39
2-3 مبانی نظری استرس شغلی 41
2-3-1 مفهوم استرس 41
2-3-2 استرس شغلی 43
2-3-3 مدلهای استرس شغلی 44
2-3-4 ابعاد استرس شغلی 47
2-4 تحقیقات انجام شده 54
2-4-1 تحقیقات انجام شده داخلی 54
2-4-1 تحقیقات انجام شده خارجی 65
2-5 چارچوب نظری 74
2-6 فرضیه های تحقیق 78
2-6-1 فرضیه های اصلی 78
2-6-2 فرضیه های فرعی 78
2-7 خلاصه فصل 79
فصل سوم ( روش تحقیق) 80
3-1 مقدمه 81
3-2 روش تحقیق 81
3-3 جامعه آماری 82
3-4 نمونه آماری 82
3-5 ابزار جمع آوری داده ها 83
3-6 روایی ابزار جمع آوری داده ها 86
3-7 پایایی پرسشنامه 87
3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها 88
3-9 خلاصه فصل 89
فصل چهارم ( تجزیه و تحلیل داده ها) 90
4-1 مقدمه 91
4-2 تحلیل توصیفی داده های تحقیق 91
4-2-1 تحلیل توصیفی داده های جمعیت شناختی : 91
4-2-1-1 تحلیل توصیفی سن پاسخ دهندگان 91
4-4 تحلیل توصیفی متغیرهای تحقیق 101
4-4-1 هدف فرعی اول : بررسی و تبیین وضعیت هوش معنوی مدیران کارخانه خوروسازی کرمان موتور 101
4-4-2 هدف فرعی دوم : بررسی و تبیین استرس شغلی در کارکنان کارخانه خوروسازی کرمان موتور 102
4-5 تست نرمال بودن داده ها 103
4- 5 تحلیل استنباطی داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق 105
4-5-1 مدل سازی معادلات ساختاری 105
4- 6 معادلات ساختاری 113
4-6-1 فرضیه های تحقیق 115
4-7 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 132
4-8 خلاصه فصل 133
فصل پنجم ( بحث و بررسی) 134
5-1 مقدمه 135
5-2 تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق 135
5-2-1 فرضیه اصلی 135
5-2-2 فرضیه های فرعی 135
5-2-2-2 فرضیه فرعی دوم 136
5-3 بحث و بررسی 138
5-4-1 پیشنهاداتی در مورد هوش معنوی 142
5-5 پیشنهاداتی جهت مطالعات آتی 145
5-6 محدودیتهای تحقیق 146
5-7 خلاصه فصل 147
منابع 148
پیوستها 159
چکیده
هوش معنوی بیانگر مجموعه ای از توانایی ها و ظرفیت ها و منابع معنوی است که کاربست آنها موجب افزایش انطباق پذیری و در نتیجه ارتقای سلامت افراد می شود. استرس بخش جدایی ناپذیر زندگی امروز است. انسان معاصر در هر موقعیتی که باشد استرس را تجربه می کند. برای رسیدن به یک زندگی شاد و بدون استرس ، هوش معنوی لازم است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کلیه کارکنان کارخانه خوروسازی کرمان موتور می باشد. تعداد مدیران این کارخانه 50 نفر می باشد که به دلیل محدود بودن آنها نمونه گیری صورت نمی گیرد و تعداد کارکنان 2000 نفر می باشد حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان ، 322 نفر بدست آمد که به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی ساده انتخاب خواهند شد.
جهت اندازه گیری هوش معنوی از پرسشنامه کینگ (2008) و جهت سنجش استرس شغلی از پرسشنامه استاندارد HSE استفاده شد. پایایی این پرسشنامه ها از روش آلفای کرونباخ محاسبه و مقادیر 0.840 برای هوش معنوی و 0.728برای استرس شغلی بدست آمد. پس از جمع آوری داده ها ، از روش مدلیابی معادلات ساختاری جهت بررسی فرضیه ها استفاده شد نتایج نشان داد که هوش معنوی و ابعاد تمرکز انتقاد وجودی و تولید معنی شخصی مدیران با استرس شغلی رابطه معنادار نداشتند ولی ابعاد آگاهی و توسعه حالت آگاهی با استرس شغلی رابطه معناداری داشتند.
کلمات کلیدی: هوش معنوی، استرس شغلی ، کارخانه خوروسازی کرمان موتور
1-1مقدمه
در سالهای اخیر معنویت به عنوان یک جنبه مهم از کنش انسان گرایانه، که رابطه پایایی با سلامت و بهبودی دارد مورد توجه قرار گرفته است. هوش معنوی، سازه های معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می کند. (خدابخشی، رحیمی کیا، جعفری، 1393) هوش معنوی موجب می شود فرد در برابر رویدادها و مشکلات بینش عمیق بیابد و از مشکلات نترسد، با مهربانی و عطوفت بیشتری به مشکلات نگاه کند و سختی ها را بهتر تحمل کند.(کاهنی، حیدری فرد؛ نصیری، 1392)
هوش معنوی به فرد دیدی کلی در مورد زندگی و تجارب و رویدادها می دهد و او را قادر می سازد به چارچوب و تفسیر مجدد تجارب خود بپردازد و شناخت و معرفت خود را عمق بخشد. (امانی، شیری، رجبی، 1393) هوش معنوی بیانگر مجموعه ای از توانایی ها و ظرفیت ها و منابع معنوی است که کاربست آنها موجب افزایش انطباق پذیری و در نتیجه ارتقای سلامت افراد می شود. و یکپارچه کننده زندگی درونی و معنوی با زندگی بیرونی و محیط کار است و می توان گفت هوش معنوی مکانیسمی است که توسط آن کیفیت زندگی افراد، بهبود می یابد. (بهروزی، زارع زاده، صابری کاخکی، 1392)
هوش معنوی به عنوان آخرین لایه از هوش های چندگانه، هدایت و معرفت درونی، حفظ تعادل فکری، آرامش درونی و بیرونی و عملکرد همراه با بصیرت، ملایمت و مهربانی را شامل می شود. هوش معنوی، پاسخ به سوالاتی همچون من کیستم ؟ و چه چیزی مهم است؟ را برای انسان روشن می سازد تا فرد در نهایت بتواند با کشف منابع پنهان عشق و لذت که به گونه ای نهفته در زندگی آشفته و پراسترس روزمره است، به خود و دیگران کمک نماید.(امامی، مولوی، کلانتری،1393)
افرادی که دارای هوش معنوی بالا هستند برای مقابله با حوادث ناگوار زندگی به خدا توکل می کنند و در عین حال در جهت رفع و کاهش استرس تلاش می کنند.( آزاد مرزآبادی، هوشمندجا، پورخلیل، 1391)
استرس عاملی است که می تواند با ایجاد مشکلات جسمانی و روانی، کارآیی فرد را کاهش دهد . یکی از انواع استرس، استرس ناشی از مشاغل، حرفه ها و و در کل محیط کاری است. استرسهای طولانی و مداوم محیط کار می تواند مسائلی چون استعفا، غیبت های مکرر کاهش انرژی و بازده کاری را بدنبال آورد. (پورقانع، جفاکش، شهبازی، 1386)
بنابراین در این تحقیق به بررسی رابطه بین این دو متغیر می پردازیم.
1-2 موضوع تحقیق
بررسی رابطه بین هوش معنوی مدیران و استرس شغلی کارکنان کارخانه خودرو سازی کرمان موتور